BASS Å SÅNN ?

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.532
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Vipa sliter med noen smånevroser angående bass og stående bølger i rommet.
Jeg er i det store og hele godt fornøyd med huslyden i Casa Vipa og synes jeg har bra trykk og snert i bassen.
Imidlertid på noen innspillinger så hører og føler jeg en slags romling/trykk som ikke høres spesielt audiofilt riktig ut.
Det er bare noen svært få låter, jeg kommer på et eksempel som er spesielt fremtredende: Queen sin hot Space skive og da førstespor
på side 1, staying Power. jeg vet det er noen flere låter fra andre, men kommer ikke på hvilke i farta. På svart hvit sin tråd for et års tid siden om
hvilke låter forumistene bruker som bass referanse så svarte mange Yello. Yello lyder konge hos meg synes jeg, meget bra bass.
er det andre som kan si noe om Staying Power og hvordan det lyder? ellers så skal det snart benkes med drikke og godlyd! :)
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vipa sliter med noen smånevroser angående bass og stående bølger i rommet.
Jeg er i det store og hele godt fornøyd med huslyden i Casa Vipa og synes jeg har bra trykk og snert i bassen.
Imidlertid på noen innspillinger så hører og føler jeg en slags romling/trykk som ikke høres spesielt audiofilt riktig ut.
Det er bare noen svært få låter, jeg kommer på et eksempel som er spesielt fremtredende: Queen sin hot Space skive og da førstespor
på side 1, staying Power. jeg vet det er noen flere låter fra andre, men kommer ikke på hvilke i farta. På svart hvit sin tråd for et års tid siden om
hvilke låter forumistene bruker som bass referanse så svarte mange Yello. Yello lyder konge hos meg synes jeg, meget bra bass.
er det andre som kan si noe om Staying Power og hvordan det lyder? ellers så skal det snart benkes med drikke og godlyd! :)
Er det vinyl du spiller på? Hørte låten din fra Spotify nå. En remaster fra 2011. Hva tenker du på, når du sier hvordan den låter..?
Ellers så bruker jeg mye låter fra Infected Mushrooms for å teste bass. Både dybde men også hurtighet og punch.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Vipa sliter med noen smånevroser angående bass og stående bølger i rommet.
Jeg er i det store og hele godt fornøyd med huslyden i Casa Vipa og synes jeg har bra trykk og snert i bassen.
Imidlertid på noen innspillinger så hører og føler jeg en slags romling/trykk som ikke høres spesielt audiofilt riktig ut.
Det er bare noen svært få låter, jeg kommer på et eksempel som er spesielt fremtredende: Queen sin hot Space skive og da førstespor
på side 1, staying Power. jeg vet det er noen flere låter fra andre, men kommer ikke på hvilke i farta. På svart hvit sin tråd for et års tid siden om
hvilke låter forumistene bruker som bass referanse så svarte mange Yello. Yello lyder konge hos meg synes jeg, meget bra bass.
er det andre som kan si noe om Staying Power og hvordan det lyder? ellers så skal det snart benkes med drikke og godlyd! :)
Det beste er å måle feks med umik1 og REW for å få oversikt om du har stående bølger/ringing.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Gå til denne: Der er en variabel online tonegenerator med trinnløs real time justering av frekvensen.
Drar du slideren opp og ned - prøv deg frem over litt begrensede områder så finner du raskt ut hvor kåken din spiller med eller mot.
Trenger da forFN ikke å måle slikt. Har du et problem hører du det med en gang: Online Tone Generator - generate pure tones of any frequency
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.532
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Vipa sliter med noen smånevroser angående bass og stående bølger i rommet.
Jeg er i det store og hele godt fornøyd med huslyden i Casa Vipa og synes jeg har bra trykk og snert i bassen.
Imidlertid på noen innspillinger så hører og føler jeg en slags romling/trykk som ikke høres spesielt audiofilt riktig ut.
Det er bare noen svært få låter, jeg kommer på et eksempel som er spesielt fremtredende: Queen sin hot Space skive og da førstespor
på side 1, staying Power. jeg vet det er noen flere låter fra andre, men kommer ikke på hvilke i farta. På svart hvit sin tråd for et års tid siden om
hvilke låter forumistene bruker som bass referanse så svarte mange Yello. Yello lyder konge hos meg synes jeg, meget bra bass.
er det andre som kan si noe om Staying Power og hvordan det lyder? ellers så skal det snart benkes med drikke og godlyd! :)
Er det vinyl du spiller på? Hørte låten din fra Spotify nå. En remaster fra 2011. Hva tenker du på, når du sier hvordan den låter..?
Ellers så bruker jeg mye låter fra Infected Mushrooms for å teste bass. Både dybde men også hurtighet og punch.
Ja, hører den på vinyl. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive lyden, men tror det må være slik stående bølger høres ut, vedvarende dype toner som ikke er så definert i tonemønster (?) har som sagt ikke følt at jeg har problemer med dette generelt, denne låten samt noe annet som jeg snart kommer på...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Såendr bølger er ja, stående, de henger igjen lenge i rommet. Tenk at du slår med tommelen på en kassegitar.
Frekvens topper vil gjøre at enkelte toner i basen høres høyere enn andre. En tonegenerstor vil hjelpe deg mye der.
Har du rumble filter på riaa trinnet ditt. Om så prøv å aktivere det.

Ellers prøv å spille låter med rask bassgang. Har du Brothers in arms? Ride acrosd the river har et ganske morsomt basspor. Som er hurtig. Streests of Philadelphia med Bruce har en del bass som går et stykke ned. Skal også vere jevnt. Ellers så et electronika greit å teste ut bass med. Pink floyd anotjer brick pt 2. Queen under pressure. Er vel på samme plate...
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.532
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Såendr bølger er ja, stående, de henger igjen lenge i rommet. Tenk at du slår med tommelen på en kassegitar.
Frekvens topper vil gjøre at enkelte toner i basen høres høyere enn andre. En tonegenerstor vil hjelpe deg mye der.
Har du rumble filter på riaa trinnet ditt. Om så prøv å aktivere det.

Ellers prøv å spille låter med rask bassgang. Har du Brothers in arms? Ride acrosd the river har et ganske morsomt basspor. Som er hurtig. Streests of Philadelphia med Bruce har en del bass som går et stykke ned. Skal også vere jevnt. Ellers så et electronika greit å teste ut bass med. Pink floyd anotjer brick pt 2. Queen under pressure. Er vel på samme plate...
Har alle du nevner av låter der. Skal teste litt når junior sovner :)
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Får du samme opplevet problem på samme låt men over et digitalt medium ?

Mvh
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.532
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Får du samme opplevet problem på samme låt men over et digitalt medium ?

Mvh
Problemet er at jeg ikke har den på cd. Er ikke opptatt av streaming, er nok veeeeldig analog orientert he he.
Joda, men hvis det ikke høres på digitale opptak, vil jo det peke i retning av at problemet ligger i platespillerdelen.

mvh
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Får du samme opplevet problem på samme låt men over et digitalt medium ?

Mvh
Problemet er at jeg ikke har den på cd. Er ikke opptatt av streaming, er nok veeeeldig analog orientert he he.
Hmmm vanskelig du er Vipa , har du ipad i huset ?

Sound Tools fra Studio six digital er vel gratis hvis jeg husker rett men noen nyttige funksjoner .
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Tipper du spiller staying power " høyt da Vipa ,den har nesten en bass linje i sub region ,, det er i tillegg en sinnsykt dynamisk spor
og setter allt på prøve ved høyt volum ,;1 feed back fra grammofon , rør riia ? 2 arm trcking , 3 høytaler og bass porter , og til sist rommet ditt , plassing av høytalere
Jeg tror ikke du har problemer litt laverer volum ? og allt annet spiller ok `?
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.532
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Får du samme opplevet problem på samme låt men over et digitalt medium ?

Mvh
Problemet er at jeg ikke har den på cd. Er ikke opptatt av streaming, er nok veeeeldig analog orientert he he.
Joda, men hvis det ikke høres på digitale opptak, vil jo det peke i retning av at problemet ligger i platespillerdelen.

mvh
Se svar i post 11, litt lettet over at problemet var det samme via blåtann streaming, kan jo tenkes at musikken e"er sånn" skal snart teste med forslagene til retep...
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Staying power har jo en merkelig oppsvulmet basstromme.
Denne skiva spilte jeg mye på 80-tallet, og akkurat denne låta låt slitsomt og uggent i betongveggene på skole internatet jeg holdt til i da.
Hørte nettopp samme låta nå i kjelleren hvor jeg har stålkontroll på bassen. Låter fortsatt litt "oppsvulmet" i basstromma, men ikke på samme slitsomme måte som for 36 år siden.
Typisk 80-talls lyd blir litt slitsomt å høre i dag synes jeg, hva nå jeg i all verden mener med det?
Men Hot Space albumet låter egentlig ikke så ille, lydmessig.
Det er heller ikke det albumet Queen blir mest husket for om 100 år.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja nå har dere hisset meg slik opp at jeg har startet opp mine klasse A blokker og grammofon riggen :) og hva skal jeg spille :) ? Yndlings plata : hotspace har fler kutt ; kan det passe på en lørdag med body laguage ?:)
Det feiler absolutt ikke noe med lyd på noen av mine queen LP , derimot faller Cd i gjennom på remixing og mastring fullstendig synes jeg , LP av queen lyder best spesiellt dynamikk og bass
Den gang da jeg ville sikre meg CD copier , det ble skrinlagt
Eneste platen til queen jeg har hatt inn vendinger mot er inuendo" men mixen der er ikke værre enn siste til deep purple
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.532
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Har spilt meg gjennom forslag fra Retep og det låter så bra at det er vanskelig å avslutte, spesielt the wall he he. Hvis jeg skulle selge hele anlegget så kunne jeg gjerne demonstrert det med disse, hvis jeg håpet at ingen skulle kjøpe så hadde jeg spilt staying power. Hvis lyden her er super så er den låten kryptonitt ;)
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.532
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Ja nå har dere hisset meg slik opp at jeg har startet opp mine klasse A blokker og grammofon riggen :) og hva skal jeg spille :) ? Yndlings plata : hotspace har fler kutt ; kan det passe på en lørdag med body laguage ?:)
Det feiler absolutt ikke noe med lyd på noen av mine queen LP , derimot faller Cd i gjennom på remixing og mastring fullstendig synes jeg , LP av queen lyder best spesiellt dynamikk og bass
Den gang da jeg ville sikre meg CD copier , det ble skrinlagt
Eneste platen til queen jeg har hatt inn vendinger mot er inuendo" men mixen der er ikke værre enn siste til deep purple
Min første konsert ever var for øvrig Queen i Drammenshallen i 82, da var det hot space turné. Minne for livet. :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har spilt meg gjennom forslag fra Retep og det låter så bra at det er vanskelig å avslutte, spesielt the wall he he. Hvis jeg skulle selge hele anlegget så kunne jeg gjerne demonstrert det med disse, hvis jeg håpet at ingen skulle kjøpe så hadde jeg spilt staying power. Hvis lyden her er super så er den låten kryptonitt ;)
Ingen utstikkende frekvenser på Bruce?
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.532
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Har spilt meg gjennom forslag fra Retep og det låter så bra at det er vanskelig å avslutte, spesielt the wall he he. Hvis jeg skulle selge hele anlegget så kunne jeg gjerne demonstrert det med disse, hvis jeg håpet at ingen skulle kjøpe så hadde jeg spilt staying power. Hvis lyden her er super så er den låten kryptonitt ;)
Ingen utstikkende frekvenser på Bruce?
Ups, glemte den, prøver nå (har den kun på cd)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.807
Antall liker
13.466
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vipa, min erfaring er at plassering av høyttalere kan medføre ujevn bassrespons som kommer frem tydeligere på noen låter enn andre.
For moro skyld: Hva er målene på rommet ditt og hvor høyttalerne (senter av frontbaffel) er plassert? Lytteposisjon også.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.532
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Vipa, min erfaring er at plassering av høyttalere kan medføre ujevn bassrespons som kommer frem tydeligere på noen låter enn andre.
For moro skyld: Hva er målene på rommet ditt og hvor høyttalerne (senter av frontbaffel) er plassert? Lytteposisjon også.
Hmm, her må jeg tegne og fortelle litt.
Er såpass makelig plassert i godstolen med godt i glasset at jeg tar det litt senere, takk for øvrig for interessen. :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.807
Antall liker
13.466
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vipa, min erfaring er at plassering av høyttalere kan medføre ujevn bassrespons som kommer frem tydeligere på noen låter enn andre.
For moro skyld: Hva er målene på rommet ditt og hvor høyttalerne (senter av frontbaffel) er plassert? Lytteposisjon også.
Hmm, her må jeg tegne og fortelle litt.
Er såpass makelig plassert i godstolen med godt i glasset at jeg tar det litt senere, takk for øvrig for interessen. :)
Kos deg :) Vi tar det når det passer ;)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg har RF-7 og en SVS SB4000 inne på ett 10m2 stort rom.. altså det er noen peaker her og der men med litt justering er det helt greit nå. Men siden tråden heter "bass og sånn?" Så er det kanskje folk her som har mye bass energi i små rom også?

Mvh Aleksander
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Lettet frem albumet på NAS disken kan ikke si annet det var grusom lyd på den men tidsriktig tidlig i 1980 :)
1 låt hørtes ikke mye bra ut der var ikke noe harmoni mellom låt å den underliggende subsoniske gangen det virket helt fremmedgjort tror ikke de har hørt det fulle frekvens spekteret i studio på den innspillingen .

Mvh
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Lettet frem albumet på NAS disken kan ikke si annet det var grusom lyd på den men tidsriktig tidlig i 1980 :)
1 låt hørtes ikke mye bra ut der var ikke noe harmoni mellom låt å den underliggende subsoniske gangen det virket helt fremmedgjort tror ikke de har hørt det fulle frekvens spekteret i studio på den innspillingen .

Mvh
er det samme gruppe queen vi snakker om , ikke tids riktig ?er du helt tullerusk man ?Du får google deg opp og sjekke slagerne som faktisk brukes i alle mulige events i dag og lenge fremover udødelige classikere
En annen ting er hvis du lytter på noe som er ødelagt remastrert digitalisert da

Da jeg laget mine første coral høytalere , ble de bla testet med kim karnes og queen dragon attack og hele greia , tror du jeg vel nesten 40 år seiner hadde aksepter ett annlegg som ikke kunne spille nettop dem?og like godt clapton , rammstein , manson ,rob zombie ,dico tecno , ja til og med peegy lee og marylyn monroe
Det beste med allt er de gamle analoge låtene som ikke er fiklet med av auditeknikere med digital teknikk ,og det blir mindre og mindre av det, og platene mine bare mer verdsatt av meg og noen andre som har forstått
Har du dårlig lyd på noen av classikerene til queen ,bør du bytte anlegg synes jeg
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.532
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Lettet frem albumet på NAS disken kan ikke si annet det var grusom lyd på den men tidsriktig tidlig i 1980 :)
1 låt hørtes ikke mye bra ut der var ikke noe harmoni mellom låt å den underliggende subsoniske gangen det virket helt fremmedgjort tror ikke de har hørt det fulle frekvens spekteret i studio på den innspillingen .

Mvh
er det samme gruppe queen vi snakker om , ikke tids riktig ?er du helt tullerusk man ?Du får google deg opp og sjekke slagerne som faktisk brukes i alle mulige events i dag og lenge fremover udødelige classikere
En annen ting er hvis du lytter på noe som er ødelagt remastrert digitalisert da

Da jeg laget mine første coral høytalere , ble de bla testet med kim karnes og queen dragon attack og hele greia , tror du jeg vel nesten 40 år seiner hadde aksepter ett annlegg som ikke kunne spille nettop dem?og like godt clapton , rammstein , manson ,rob zombie ,dico tecno , ja til og med peegy lee og marylyn monroe
Det beste med allt er de gamle analoge låtene som ikke er fiklet med av auditeknikere med digital teknikk ,og det blir mindre og mindre av det, og platene mine bare mer verdsatt av meg og noen andre som har forstått
Har du dårlig lyd på noen av classikerene til queen ,bør du bytte anlegg synes jeg
Heh he, just for the record, synes jeg har god queen lyd på alt annet (bortsett fra en rææva bootleg) :)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Lettet frem albumet på NAS disken kan ikke si annet det var grusom lyd på den men tidsriktig tidlig i 1980 :)
1 låt hørtes ikke mye bra ut der var ikke noe harmoni mellom låt å den underliggende subsoniske gangen det virket helt fremmedgjort tror ikke de har hørt det fulle frekvens spekteret i studio på den innspillingen .

Mvh
er det samme gruppe queen vi snakker om , ikke tids riktig ?er du helt tullerusk man ?Du får google deg opp og sjekke slagerne som faktisk brukes i alle mulige events i dag og lenge fremover udødelige classikere
En annen ting er hvis du lytter på noe som er ødelagt remastrert digitalisert da

Da jeg laget mine første coral høytalere , ble de bla testet med kim karnes og queen dragon attack og hele greia , tror du jeg vel nesten 40 år seiner hadde aksepter ett annlegg som ikke kunne spille nettop dem?og like godt clapton , rammstein , manson ,rob zombie ,dico tecno , ja til og med peegy lee og marylyn monroe
Det beste med allt er de gamle analoge låtene som ikke er fiklet med av auditeknikere med digital teknikk ,og det blir mindre og mindre av det, og platene mine bare mer verdsatt av meg og noen andre som har forstått
Har du dårlig lyd på noen av classikerene til queen ,bør du bytte anlegg synes jeg
Heh he, just for the record, synes jeg har god queen lyd på alt annet (bortsett fra en rææva bootleg) :)
Ja , men om lyden er klar og aksepter litt mer volum så kan det rette opp noe :)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Mens vi snakker queen, så synes jeg live innspillingene rock montreal" har lyd over gjennosnittet, det samme m live at the bowl" de har jeg bare på CD
De har jo sinnsykt mye mer en studio innspillingene:)
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Lettet frem albumet på NAS disken kan ikke si annet det var grusom lyd på den men tidsriktig tidlig i 1980 :)
1 låt hørtes ikke mye bra ut der var ikke noe harmoni mellom låt å den underliggende subsoniske gangen det virket helt fremmedgjort tror ikke de har hørt det fulle frekvens spekteret i studio på den innspillingen .

Mvh
Står for det jeg har skrevet ( kanskje jeg bare er en gammel sur Queen hater med ræva lyd i stereoen :) ) , fil på NAS kjenner jeg ikke opphavet til men den var ikke analog det var nok en gammel ripp fra en CD konvertert over til flac delt over torrent i gamledager.
 
Topp Bunn