BASS Å SÅNN ?

HAREPUSEN

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
283
Sted
telemark
Torget vurderinger
2

Alek264

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2017
Antall liker
496
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg har RF-7 og en SVS SB4000 inne på ett 10m2 stort rom.. altså det er noen peaker her og der men med litt justering er det helt greit nå. Men siden tråden heter "bass og sånn?" Så er det kanskje folk her som har mye bass energi i små rom også?

Mvh Aleksander

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
647
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Lettet frem albumet på NAS disken kan ikke si annet det var grusom lyd på den men tidsriktig tidlig i 1980 :)
1 låt hørtes ikke mye bra ut der var ikke noe harmoni mellom låt å den underliggende subsoniske gangen det virket helt fremmedgjort tror ikke de har hørt det fulle frekvens spekteret i studio på den innspillingen .

Mvh

Sist redigert:

HAREPUSEN

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
283
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Lettet frem albumet på NAS disken kan ikke si annet det var grusom lyd på den men tidsriktig tidlig i 1980 :)
1 låt hørtes ikke mye bra ut der var ikke noe harmoni mellom låt å den underliggende subsoniske gangen det virket helt fremmedgjort tror ikke de har hørt det fulle frekvens spekteret i studio på den innspillingen .

Mvh
er det samme gruppe queen vi snakker om , ikke tids riktig ?er du helt tullerusk man ?Du får google deg opp og sjekke slagerne som faktisk brukes i alle mulige events i dag og lenge fremover udødelige classikere
En annen ting er hvis du lytter på noe som er ødelagt remastrert digitalisert da

Da jeg laget mine første coral høytalere , ble de bla testet med kim karnes og queen dragon attack og hele greia , tror du jeg vel nesten 40 år seiner hadde aksepter ett annlegg som ikke kunne spille nettop dem?og like godt clapton , rammstein , manson ,rob zombie ,dico tecno , ja til og med peegy lee og marylyn monroe
Det beste med allt er de gamle analoge låtene som ikke er fiklet med av auditeknikere med digital teknikk ,og det blir mindre og mindre av det, og platene mine bare mer verdsatt av meg og noen andre som har forstått
Har du dårlig lyd på noen av classikerene til queen ,bør du bytte anlegg synes jeg

vipa

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
1.528
Sted
Fredrikstad

Mvh
er det samme gruppe queen vi snakker om , ikke tids riktig ?er du helt tullerusk man ?Du får google deg opp og sjekke slagerne som faktisk brukes i alle mulige events i dag og lenge fremover udødelige classikere
En annen ting er hvis du lytter på noe som er ødelagt remastrert digitalisert da

Da jeg laget mine første coral høytalere , ble de bla testet med kim karnes og queen dragon attack og hele greia , tror du jeg vel nesten 40 år seiner hadde aksepter ett annlegg som ikke kunne spille nettop dem?og like godt clapton , rammstein , manson ,rob zombie ,dico tecno , ja til og med peegy lee og marylyn monroe
Det beste med allt er de gamle analoge låtene som ikke er fiklet med av auditeknikere med digital teknikk ,og det blir mindre og mindre av det, og platene mine bare mer verdsatt av meg og noen andre som har forstått
Har du dårlig lyd på noen av classikerene til queen ,bør du bytte anlegg synes jeg
Heh he, just for the record, synes jeg har god queen lyd på alt annet (bortsett fra en rææva bootleg) :)

HAREPUSEN

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
283
Sted
telemark
Torget vurderinger
2

Mvh

Heh he, just for the record, synes jeg har god queen lyd på alt annet (bortsett fra en rææva bootleg) :)
Ja , men om lyden er klar og aksepter litt mer volum så kan det rette opp noe :)

HAREPUSEN

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
283
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Mens vi snakker queen, så synes jeg live innspillingene rock montreal" har lyd over gjennosnittet, det samme m live at the bowl" de har jeg bare på CD
De har jo sinnsykt mye mer en studio innspillingene:)

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
647
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2

Mvh
Står for det jeg har skrevet ( kanskje jeg bare er en gammel sur Queen hater med ræva lyd i stereoen :) ) , fil på NAS kjenner jeg ikke opphavet til men den var ikke analog det var nok en gammel ripp fra en CD konvertert over til flac delt over torrent i gamledager.

vipa

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
1.528
Sted
Fredrikstad
Vipa, min erfaring er at 9plassering av høyttalere kan medføre ujevn bassrespons som kommer frem tydeligere på noen låter enn andre.
For moro skyld: Hva er målene på rommet ditt og hvor høyttalerne (senter av frontbaffel) er plassert? Lytteposisjon også.
Hmm, her må jeg tegne og fortelle litt.
Er såpass makelig plassert i godstolen med godt i glasset at jeg tar det litt senere, takk for øvrig for interessen. :)
Kos deg :) Vi tar det når det passer ;)
Her kommer en oversikt over stua RoDa, platespiller er vegghengt over vinylstativ (med forsterker under)
1548600211778808685067.jpg

vipa

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
1.528
Sted
Fredrikstad
Vipa, min erfaring er at 9plassering av høyttalere kan medføre ujevn bassrespons som kommer frem tydeligere på noen låter enn andre.
For moro skyld: Hva er målene på rommet ditt og hvor høyttalerne (senter av frontbaffel) er plassert? Lytteposisjon også.
Er såpass makelig plassert i godstolen med godt i glasset at jeg tar det litt senere, takk for øvrig for interessen. :)
Her kommer en oversikt over stua RoDa, platespiller er vegghengt over vinylstativ (med forsterker under) Vis vedlegget 527004
Tiltak for øvrig : tykke velur gardiner, tykt teppe under salongbord og spisebord. Har brukt balansekontroll for å sentrere lydbildet.

_RoDa_

Æresmedlem
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
5.381
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Her kommer en oversikt over stua RoDa, platespiller er vegghengt over vinylstativ (med forsterker under) []
Kult.
4,8 er hele lengden på den veggen?
Hva er lengden på den lengste veggen?

_RoDa_

Æresmedlem
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
5.381
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Ser veldig fornuftig og strategisk plassert ut, og ikke minst trivelig. 8)

_RoDa_

Æresmedlem
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
5.381
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Har du målene på dagens plassering av høyttalere og lytteposisjon også?
Høyttalerne målt fra senter av frontbaffel.

_RoDa_

Æresmedlem
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
5.381
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Jeg pleier alltid å havne på oddetall i plassering av høyttalerne.
Det pleier å være en tilvenningssak å ha jevn bassrespons uten topper med mer nivå. Når jeg har blitt vant til det, så kjennes plassering tettere på vegg med mer bass som litt gjørmete i lyden siden det maskerer andre frekvenser.
Men det har tatt litt tid å komme dit, i førsten kan det høres ut som mindre bass. Tålamod.

Ut fra frontvegg, fra veggen til midt på frontbaffel. Tenker at en av disse to gule er mulig å få til?
Nøyaktighet i målingen gir fred i sjelen :)

vipa1.JPG

vipa

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
1.528
Sted
Fredrikstad
Det pleier å være en tilvenningssak å ha jevn bassrespons uten topper med mer nivå. Når jeg har blitt vant til det, så kjennes plassering tettere på vegg med mer bass som litt gjørmete i lyden siden det maskerer andre frekvenser.
Men det har tatt litt tid å komme dit, i førsten kan det høres ut som mindre bass. Tålamod.

Ut fra frontvegg, fra veggen til midt på frontbaffel. Tenker at en av disse to gule er mulig å få til?

Vis vedlegget 527064
Hmm, jeg har 88 cm fra veggen til midt på frontbaffel. Ka du trur? :)

vipa

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
1.528
Sted
Fredrikstad

Vis vedlegget 527064
Hmm, jeg har 88 cm fra veggen til midt på frontbaffel. Ka du trur? :)
Sorry, det ble feil. 88 til bak kant på høyttalerne. 114 til frontbaffel

_RoDa_

Æresmedlem
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
5.381
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
....at 0,96 ville latt meg sove myyye bedre om det var mine høyttalere 8)

Aha, med 114 har du bra med luft!
Det skal jo kunne gi noe ujavnheter i bassen du ikke får med 0,96.

_RoDa_

Æresmedlem
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
5.381
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Lytteposisjon på 38% eller 1/3 av rommet gir hos deg 2,98 meter eller 3,20 meter fra frontveggen.
Hvordan stemmer det med dagens hodet-i-lyttestolen-plassering?

_RoDa_

Æresmedlem
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
5.381
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Leker og regner mens vipa løper rundt i stua med tommestokken ;D ;D ;D
"Joker'n" i oppsettet ditt er høyre høyttaler og hvor den må stå i bredden grunnet sofaen.

Venstre høyttaler:
0,96 meter fra frontvegg til midt på frontbaffel. (Alternativet er 1,6 meter som jeg tror blir langt ut i rommet :))
0,83 eller 0,68 fra sidevegg til midt på frontbaffel. Hvilken av disse er gjennomførbar?

Lytteposisjon:
2,98 meter fra frontvegg til øre 8) Eller 1,82 meter fra bakveggen om du vil. Er dette mulig med dagens møblering?

Spørsmål:
Hvilken avstand må du ha - diskant til diskant - mellom høyttalerne på grunn av sofaen?

vipa

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
1.528
Sted
Fredrikstad
Leker og regner mens vipa løper rundt i stua med tommestokken ;D ;D ;D
"Joker'n" i oppsettet ditt er høyre høyttaler og hvor den må stå i bredden grunnet sofaen.

Venstre høyttaler:
0,96 meter fra frontvegg til midt på frontbaffel. (Alternativet er 1,6 meter som jeg tror blir langt ut i rommet :))
0,83 eller 0,68 fra sidevegg til midt på frontbaffel. Hvilken av disse er gjennomførbar?

Lytteposisjon:
2,98 meter fra frontvegg til øre 8) Eller 1,82 meter fra bakveggen om du vil. Er dette mulig med dagens møblering?

Spørsmål:
Hvilken avstand må du ha - diskant til diskant - mellom høyttalerne på grunn av sofaen?

Har 2.67 mellom diskant nå, kan redusere til 255

_RoDa_

Æresmedlem
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
5.381
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Ser jo ut som du treffer bra på lytting og egen plassering? :)

vipa2.jpg

vipa

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
1.528
Sted
Fredrikstad
Venstre høyttaler:
0,96 meter fra frontvegg til midt på frontbaffel. (Alternativet er 1,6 meter som jeg tror blir langt ut i rommet )

Har nå satt høyttalerne 96 cm fra frontveggen. Venstre høyttaler står 108 cm fra sidevegg (som har et stort høyt vindu og verandadør). Ikke noe problem å redusere til 83, hadde noe sånt før, men trodde kanskje at det var best å ha så stor avstand som mulig til hjørnet pga at det ikke er noe hjørne ved høyre høyttaler?

_RoDa_

Æresmedlem
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
5.381
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
108 er strøkent.
107 sier regnearket som 1/5.