bambi’s lune lille rede

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    De er sikkert veldig bra, og det syns jeg de bør være til den prisen også. Kanskje det er naivt av meg å tro at et par gulvstående til rett over 20k kan være veldig bra, men merker jeg er litt fristet. Samtidig er det kanskje enklere å få til to stativhøyttalere og sub'er?

    Takk, jeg er minst like spent som deg ;P
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    De er sikkert veldig bra, og det syns jeg de bør være til den prisen også. Kanskje det er naivt av meg å tro at et par gulvstående til rett over 20k kan være veldig bra, men merker jeg er litt fristet. Samtidig er det kanskje enklere å få til to stativhøyttalere og sub'er?

    Takk, jeg er minst like spent som deg ;P
    Du vurderer mye av det samme jeg tenkte på og så på Bambi; projektor, gulv vs.stativ, sub/sat løsning.
    Er jo halve morroa dette, ikke SÅ spennende å se på garderobe løsninger og kommoder;)
    Ang.skikkelig sub/sat løsninger, så fristet det veldig. Fra Arendal system, Lyngdorf, og opp til Sigberg. Veldig godt integrerte systemer, særlig med 2 mindre subber mot å benytte kun 1 sværing.
    Her utgikk dette etter å ha kjent litt på hvordan Sub bass forplantet seg i betongen.
    Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men om det kan bli et issue med sure naboer tross moderat volum inne hos deg, så kan det være lurt å tenke punch/smekk istedenfor kjellerbass:)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    De fleste subwoofere har jo høynivå innganger så det kan da ikke være et problem om forsterkeren ikke har sub ut eller pre ut.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Liten plass og blanke ark. Og så mange valg å ta og så mange råd å få….. akk ja.

    skulle jeg driste meg til et slikt et ville det vært impulse h6 kloner. Koster nada og svinger godt tross sine svakheter. Nå er jeg svak for de da men det er meg.Finnes nok tonnevis med gode ting å putte inn der man var blanke ark.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    H6 klonene fordrer vel en soft 300B rørforsterker for å låte som de er tenkt?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Nei så overhode ikke. Synes selv at 300b gir middels til god lyd sammen med de, men dette er mine personlige preferanser. Andre ser det sikkert annerledes. Skulle man hatt rør så opplevde jeg 845 vesentlig vassere en 300b.

    de parene jeg har med h6 har fått kjørt seg på svært mange forskjellige forsterkere i årenes løp og i de siste årene alltid med transistorer i alle klassevalører.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du vurderer mye av det samme jeg tenkte på og så på Bambi; projektor, gulv vs.stativ, sub/sat løsning.
    Er jo halve morroa dette, ikke SÅ spennende å se på garderobe løsninger og kommoder;)
    Ang.skikkelig sub/sat løsninger, så fristet det veldig. Fra Arendal system, Lyngdorf, og opp til Sigberg. Veldig godt integrerte systemer, særlig med 2 mindre subber mot å benytte kun 1 sværing.
    Her utgikk dette etter å ha kjent litt på hvordan Sub bass forplantet seg i betongen.
    Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men om det kan bli et issue med sure naboer tross moderat volum inne hos deg, så kan det være lurt å tenke punch/smekk istedenfor kjellerbass:)
    Ja, du endte jo med noe som ser veldig morsomt ut, og står på min egen liste over ting jeg vil få hørt før jeg bestemmer meg. :)

    Hvis det blir subwoofer blir det nok heller to mindre enn en stor, ja (sett inn 'sa brura' vits her). Mistenker jo at små høyttalere med gode egenskaper fra mellomtone og opp kan være lettere å få til med sub'er, enn store gulvstående som skal gjøre hele jobben alene. Samtidig blir det mindre ledninger og rot med to gulvstående.

    Det med naboer er selvsagt også en faktor, hadde vært fint om de ikke hatet meg med en gang jeg flytter inn. Jeg skal tross alt ha gitarforsterker også, så kanskje greit å ikke dra strikken for langt. :) Ellers skal det være godt isolert, men det er støpt betongsåle og vanlig bjelkelag opp mot leiligheten over.

    Første skritt blir å teste både små gulvstående og stativhøyttalere som jeg har fra før i leiligheten, så håper det kan gi meg en pekepinn på hva som kan funke. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    De fleste subwoofere har jo høynivå innganger så det kan da ikke være et problem om forsterkeren ikke har sub ut eller pre ut.
    Mange har sikkert det, men jeg har ikke undersøkt så mange forskjellige. Vet iallfall Klipsch bare har linjeinngang på sine. REL og SVS har vel høynivå.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Liten plass og blanke ark. Og så mange valg å ta og så mange råd å få….. akk ja.

    skulle jeg driste meg til et slikt et ville det vært impulse h6 kloner. Koster nada og svinger godt tross sine svakheter. Nå er jeg svak for de da men det er meg.Finnes nok tonnevis med gode ting å putte inn der man var blanke ark.
    Ja, det er litt sånn. Og det blir ikke noe lettere å velge av at det meste jeg allerede vurderer og det som blir foreslått sikkert er veldig bra også. Problemet er bare å få hørt alt som er interessant, og så klare å velge èn av dem. Luksusproblem, og egentlig halve moroa med hobbyen. :)

    De klonene er DIY og ikke noe som selges i butikk? Vil de funke på film også, eventuelt?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, du endte jo med noe som ser veldig morsomt ut, og står på min egen liste over ting jeg vil få hørt før jeg bestemmer meg. :)

    Hvis det blir subwoofer blir det nok heller to mindre enn en stor, ja (sett inn 'sa brura' vits her). Mistenker jo at små høyttalere med gode egenskaper fra mellomtone og opp kan være lettere å få til med sub'er, enn store gulvstående som skal gjøre hele jobben alene. Samtidig blir det mindre ledninger og rot med to gulvstående.

    Det med naboer er selvsagt også en faktor, hadde vært fint om de ikke hatet meg med en gang jeg flytter inn. Jeg skal tross alt ha gitarforsterker også, så kanskje greit å ikke dra strikken for langt. :) Ellers skal det være godt isolert, men det er støpt betongsåle og vanlig bjelkelag opp mot leiligheten over.

    Første skritt blir å teste både små gulvstående og stativhøyttalere som jeg har fra før i leiligheten, så håper det kan gi meg en pekepinn på hva som kan funke. :)
    Er vel bare i startgropa selv, må ha på plass skikkelig forsterkeri til JBL. Det ble VELDIG klart etter helgens testing med komponentene fra boden, at det er MYE å gå på for selv små JBL. Til og med den gamle NAD rundspilte jo lille Naim Quten.
    Går ikke bare på effekten (Testet også med en kraftig 100 watter/8ohm) men på åpenhet, luftighet, klang, detaljer..etter egne preferanser da såklart.
    Gitarforsterker også ja, du får ta med en flaske vin eller to til naboen(e)
    Blir spennende å se etterhvert hva du lander på i hula:)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er vel bare i startgropa selv, må ha på plass skikkelig forsterkeri til JBL. Det ble VELDIG klart etter helgens testing med komponentene fra boden, at det er MYE å gå på for selv små JBL. Til og med den gamle NAD rundspilte jo lille Naim Quten.
    Går ikke bare på effekten (Testet også med en kraftig 100 watter/8ohm) men på åpenhet, luftighet, klang, detaljer..etter egne preferanser da såklart.
    Gitarforsterker også ja, du får ta med en flaske vin eller to til naboen(e)
    Blir spennende å se etterhvert hva du lander på i hula:)
    Det beste hadde jo vært å finne noe som sklir rett inn i omgivelsene, og funker helt fint med det man har fra før. Men vet fra tidligere at det ene gjerne drar det andre med seg, man trenger mer kraft, noe som låter mer sånn, eller noe som låter mer sånn... :) Lener kanskje mest mot Polk akkurat nå, har nok blitt påvirket av de gode anmeldelsene. Samtidig tenker jeg KEF R3 for klarhet, JBL for morofaktor, eller kanskje Klipsch eller KLH for rytmisk driv. Har også fått tips om noen små ProAc som ser veldig bra ut på mellomtone, så mye å velge i. :)

    Tenker at naboene får tåle litt, så skal jeg la være å spille improvisert, jamrende blues kl. 3 om natta. ;P
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I små leiligheter som kanskje ikke er veldig bra isolerte – bor i en selv – bruker jeg gjerne hodetelefoner til film. Det er ofte såpass mye energi fra 40 Hz og nedover at det må bare høres hos naboene. Mine høyttalere går ikke så mye dypere enn 40 Hz, og ikke spiller jeg på kinonivå heller, men det forplanter seg noe helt vilt. Som @BritFi skrev over her, er det nok best å satse på punch og smekk framfor dypbass.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    I små leiligheter som kanskje ikke er veldig bra isolerte – bor i en selv – bruker jeg gjerne hodetelefoner til film. Det er ofte såpass mye energi fra 40 Hz og nedover at det må bare høres hos naboene. Mine høyttalere går ikke så mye dypere enn 40 Hz, og ikke spiller jeg på kinonivå heller, men det forplanter seg noe helt vilt. Som @BritFi skrev over her, er det nok best å satse på punch og smekk framfor dypbass.
    Det skal jo være bra isolert her, for dette er jo helt nytt. Men merker også at jeg har fått en tramper over meg, som går med temmelig tunge skritt rundt på stuegulvet sitt. Ergo, dere kan ha rett i det med dypbass. Får prøve å bo litt mer først, så merker jeg vel omtrent hvilket nivå de andre ligger på med støy. Trenger jo ikke skape ny presedens den første uka etter jeg flytter inn heller. :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det er litt sånn. Og det blir ikke noe lettere å velge av at det meste jeg allerede vurderer og det som blir foreslått sikkert er veldig bra også. Problemet er bare å få hørt alt som er interessant, og så klare å velge èn av dem. Luksusproblem, og egentlig halve moroa med hobbyen. :)

    De klonene er DIY og ikke noe som selges i butikk? Vil de funke på film også, eventuelt?
    Ja de er diy. Bruker mine i kinoen. Du kan låne og prøve om du skulle ha lyst til det.
    Totem har jo også gode høyttalere som går dypere en h6 men selvsagt til en annen pris. Sikkert vakrere også.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kudos X2... Artig liten sak som spiller stort..H6 ble for smått i mine ører, men kan sikkert fungere. Men alt dette blir synsing. Håpløst å mene noe egentlig. Siden alt går ned til egne preferanser, rom og erfaringer.

    FB_IMG_1654362751055.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja de er diy. Bruker mine i kinoen. Du kan låne og prøve om du skulle ha lyst til det.
    Totem har jo også gode høyttalere som går dypere en h6 men selvsagt til en annen pris. Sikkert vakrere også.
    Takk for tilbudet, men er kanskje ikke så aktuelt for min del når det er DIY for tiden. :) Problemet er kanskje litt at det er så mye å velge i også.

    De her virker også spennende, men er vel ganske utilgjengelige hvis man ikke importerer selv.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du nevnte Magnepan, har du sjekket med NAT om de har LRS på lager?
    Ja, sjekket for en stund og var der før de hadde åpnet en gang. Ikke fått tatt turen igjen, og nå ser jeg det har kommet ny LRS + også.

    Men har egentlig slått det litt fra meg p.g.a. plassbehovet de har.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du slipper i så fall problemer med å plage naboene med bass ….
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hjelper vel ikke så mye det hvis man ikke får plassert dem ordentlig. Mulig det blir bedre plass med en annen sofa, men det ligger uansett litt lenger fram i tid.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Seriøst : det bør gå an å plassere Magnepan nær frontvegg hvis man putter inn noe demping der. Og dipoler er mye snillere mot naboene enn vanlige høyttalere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er ikke helt klar for demping og akustikkbehandling, vil at det skal se ut som en stue. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg synes at du skal overlate det til oss.
    Nesten litt fristende, det er det verste av alt. Er så mye å velge i at jeg får et tungt anfall av beslutningsvegring, så hadde nesten vært deilig å bare komme hjem en dag til et oppsett jeg ikke visste hva var med innstillingen "dette skal jeg leve med".

    Fullstendig uaktuelt selvsagt, men kunne vært moro. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå har visst senga mi kommet inn i butikken, så bare jeg får den hjem kan jeg faktisk flytte helt inn på ordentlig. Blir mer tid til å prøve ting da. :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Kudos X2... Artig liten sak som spiller stort..H6 ble for smått i mine ører, men kan sikkert fungere. Men alt dette blir synsing. Håpløst å mene noe egentlig. Siden alt går ned til egne preferanser, rom og erfaringer.

    Vis vedlegget 825973
    Jeg trives veldig godt med x2. Synes de responderer godt på bra kilder og forsterkeri samtidig som de spiller all musikk. Det lenge siden jeg var aktiv og hørte på andre oppsett men jeg mener et brukt sett gir utrolig mye for pengene.
    Nå er det slik at jeg er på utkikk etter å prøve noe annet men x2’ene blir satt på lager.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Om du ikke har hørt Magnepan bør du! Du kan plassere de helt opp mot sideveggen, diskant ytterst. Normale høyttalere er ikke lettere å plasere egentlig.
    Har fortsatt tenkt til å høre på de når det passer sånn, men må få litt mer følelse på rom og akustikk før jeg tar en avgjørelse. Som sagt er gulvplassen begrenset, og det er stort vindu på ene veggen som må få noen gardiner før jeg vet hvordan rommet egentlig er.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ligger et sett Gradient Revolution III på Finn. Nabovennlig dipolbass (trykksetter ikke rommet) der utstrålingsmønsteret kan endres i 120 (eller er det 60?) graders trinn, og kartoide i mellomtone og diskant. Vanskelig å ikke få dem til skulle jeg mene.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ligger et sett Gradient Revolution III på Finn. Nabovennlig dipolbass (trykksetter ikke rommet) der utstrålingsmønsteret kan endres i 120 (eller er det 60?) graders trinn, og kartoide i mellomtone og diskant. Vanskelig å ikke få dem til skulle jeg mene.
    Jeg har Magnepan, men hvis de tar kvelden en gang så ønsker jeg å teste Gradient Revolution jeg også.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ligger et sett Gradient Revolution III på Finn. Nabovennlig dipolbass (trykksetter ikke rommet) der utstrålingsmønsteret kan endres i 120 (eller er det 60?) graders trinn, og kartoide i mellomtone og diskant. Vanskelig å ikke få dem til skulle jeg mene.
    Takk for tipset, de som ligger til 15k? Så dem i dag tidlig, men tenkte at de sikkert trenger masse luft rundt seg siden det er dipoler. Også aner jeg ikke om dipoler er min type lyd. :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Det sier alle der ikke hørt de jo.....ellers, bluetooth hodetelefoner og rumperister, da ser det ut som en stue.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Finnes helt sikkert en mellomting, tror du ikke? Nå har jeg faktisk ikke fått vært der så mye at jeg har fått koblet opp noe som helst enda, så ingen grunn til å forhaste seg uansett. Fått hjem seng i dag, da blir neste post gardiner så jeg kan begynne å sove der også. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er vel stort sett slik her inne at alle anbefaler det de har selv ... :LOL: Det viktigste er jo å finne det man liker selv og få inn folk på lytt som faktisk er ærlige og gå en runde med seg selv og finne ut om man er enig selv, det er slik man lærer. De som bare smiler og nikker er det gjerne lite hjelp i .... :LOL:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn