Jeg tror man skal være forsiktig med påstander som "Logikken er som følger ..." i denne saken.
Her hersker nemlig totalt fravær av logikk, og affektbasert subjektivisme råder grunnen i stedet.
HCS stilte noen selektivt siterte spørsmål, jeg svarer på et par:
Vreden:
1.Hva er så en "stor" forskjell? Hvordan måler en denne ?
Dersom den utvetydig gir utslag på måleapparater, så er forskjellen like stor som disses evne til å skjelne, og den er etterhvert nede på picoherz.
Skal man bruke ørene og erfaringen, så er det fint å koble ut det som kan gi feil facit. Nå prøver norske lærere å få slutt på at ungdommer bruker mobiler, iPods o.a. for å fuske på eksamen -- det er også fint om hifi-forståsegpåere ikke får facit før de skal mene, om vi virkelig ønsker at resultatene skal ha allmenn gyldighet.
2. Dette er da være en individuell sak, og ikke noe som skal trekkes ned over hodet på folk, uansett leir ? Så hvorfor prediekere så hardt ditt eget budskap , "om at kabler er 99.99% uvesentlige formuteffekt fra høyttaler " , hvis du er enig i spørsmål om individualitet ? Hva søker du å oppnå ?
Du tok ikke med mitt "etter mange og ulike forsøk på å oppleve det motsatte".
3. Hvilke mange og ulike forsøk har du så gjort ? Eneste jeg har sett du har skrevet konkret er dine opplevelser ifra B&O og hvordan DERES resultater ble adoptert av deg... 8).. Lyttetester javel, men seende går jeg utifra ?
Jeg er etterhvert blitt en eldre herre, på andre siden av 50. Jeg har vært med på mye, i mange land, og har lyttet til en rekke ulike anlegg, også i monumentale prisklasser. Jeg har lyttet mye blindt. I motsetning til mange her inne hadde jeg aldri en "kabeltroende" periode som jeg siden har gått fra.
Har hørt forskjell på kilder, PUer, høyttalere, rom, voluminnstillinger og beskjeden bruk av EQ. Kabler har jeg registrert er uinteressante som forskjellskapere, i forhold til hva som oppnås på andre måter.
Jeg hører forskjell på ulike vinylplater av samme pressing ...
OG - siden det tydeligvis er totalforvirring rundt hva kabler kan og ikke kan, og samme kabler har magisk transformative egenskaper avhengig av hvilket utgangsproblem som skal løses, og siden det ikke finnes et eneste gyldig bevis, og siden det vrimler av fantasifulle alternative kvasivitenskapelige forklaringer, og siden man tydeligvis må tro langt mer enn man må vite - innen kabelesoterika ... og siden det påstås at vitenskapen kanskje, en dag, muligens kommer i kapp med hifi-forskningen som begås i garasjer og roteloft ...
SÅ har jeg valgt den komplette kabelro, fremfor kabeltro.
Det er noe jeg ikke bruker tid på når jeg skal lytte til musikk.
MEN - om Lavigne, om du og andre, hadde levert utvetydig bevis for disse forskjellene dere beskriver så lyrisk når dere vet hva dere lytter til, så måtte jeg tatt egne kabelerfaringer opp til revisjon.
Hittil har intet skjedd som har tvunget meg til det - men jeg var mer enn villig da Lavigne så ærlig tok sjansen, og fullstendig rapporterte utfallet uten omskrivninger av den typen som Atkinson og Fremer tyr til.
HCS siterte også - og la til den troendes AMEN:
"Der det er forskjell, hører jeg dem meget godt - der det ikke er forskjeller, i mine ører, kaster jeg ikke bort mer tid" - AMEN

...
Bevis forskjellene - omvend andre - men slutt å rette baker for smed her. Dersom blindtestene ikke påviser forskjeller, så er det ikke blindtestene man skal sette spørsmålstegn ved, men snarere påstanden man tester.