Ayre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ellers står det endel om dette hvis du bruker søkefunksjonen AA-forumet.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    282
    Da er jeg tilbake som Ayre eier. Har gått til innkjøp av Ayre KX-5 Twenty og Ayre VX-5 Twenty. Dette settet erstattet den imponerende Vitus SIA-025 mk2.

    Mitt kjennskap til Ayre stammer tilbake i 2007 da jeg gikk til anskaffelse av Ayre AX7. Videre ble det flere oppgraderinger (stegvis) av Ayre som endte med MXR monoblokkene. Salget av monoblokkene er nok det vanskeligste/dummeste valget jeg har gjort på min hifi reise sålangt. Ventet i nærmere 1,5 år på KXR hvor tålmodigheten tok slutt og jeg solgte alt mer på innfall enn fornuft. Ayre fungerer som kjent best balansert med annet Ayre utstyr. Spesielt forsterkere. Jeg benyttet en kostbar CJ med MXR den gang.

    Vil påstå at det beste "value" produktet jeg har eid/hørt er faktisk Ayre AX7e. Denne forsterkeren er nå utgått og erstattet av den dyrere 8 serien som jeg enda har tilgode å høre/teste.

    Tror jeg de senere årene har ubevisst letet etter Ayre lyden i andre produkter så hva er vel mer naturlig å innse dette og kjøpe Ayre igjen først som sist. Må nok erkjenne at jeg er en som oftere enn ikke foretrekker rør, men det er ikke uproblematisk for min del med rør. Først og fremst grunnet at anlegget står i en felles stue. For meg er Ayre det nærmeste jeg kommer rør i transistor form. Videre har transistor noen tekniske fordeler som blant annet kontroll av bass. Ayre drar meg inn i musikken på en måte som ingen andre transistor (eller klasse D) har klart sålangt.

    Meget godt fornøyd med Ayre KX-5 Twenty og Ayre VX-5 Twenty.

    20211010_131809.jpg
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Gratulerer, og velkommen tilbake! Jeg har samme forsterkersett (pluss mye annet Ayre-utstyr), og jeg opplever å ha kommet i mål lydmessig. Dette er den perfekte lyden for meg - organisk, musikalsk, detaljert, kjapp og uten den minste antydning til skarphet. Flere burde få oppleve dette!
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Brent Hefley, International Sales and Marketing Manager hos Ayre, sier i en mail at alt er vel med hovedkontoret og de ansatte etter de voldsomme brannene i Boulder for noen dager siden:

    «It was really crazy to see those fires and especially in December! Ayre and everyone who works there are ok. The fires were about 10 miles away, but that is too close...»

    Foto: CPR News Colorado

    211231-POLIS-TOURS-WILDFIRES-HV-0146.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.419
    Torget vurderinger
    23
    Nå er du slem igjen... 😕
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er noen som bruker en Chromecast m/ GoogleTV eller en lignende dings med programmerbar fjernkontroll, så kan man fortelle den at man har en Arcam Lydplanke. Da kan måtte styre volum og mute på Ayre-dingsen med Chromecast-fjernkontrolleren.

    Har man en Apple-TV kan man kan man «1-til-«1-programmere volumknappene og mute direkte med original-fjernkontrolleren. Dermed kan man programmere mute-knappen som «neste inngang». Hver gang man trykker på mute, vil Ayre-dingsen gå til neste inngang før den starter forfra. Bruker man stort sett kun Apple TV og har aktivert HDMI CEC på TV’en (går også uten, via IR, men er ikke like stabilt), så styrer man hele sulamitten med Apple Remote. Litt tøft. Man mister selvfølgelig mute-funksjonen men tviler på det er noen som noengang har brukt mute mer enn en gang hvert skuddår.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Hvis det er noen som bruker en Chromecast m/ GoogleTV eller en lignende dings med programmerbar fjernkontroll, så kan man fortelle den at man har en Arcam Lydplanke. Da kan måtte styre volum og mute på Ayre-dingsen med Chromecast-fjernkontrolleren.

    Har man en Apple-TV kan man kan man «1-til-«1-programmere volumknappene og mute direkte med original-fjernkontrolleren. Dermed kan man programmere mute-knappen som «neste inngang». Hver gang man trykker på mute, vil Ayre-dingsen gå til neste inngang før den starter forfra. Bruker man stort sett kun Apple TV og har aktivert HDMI CEC på TV’en (går også uten, via IR, men er ikke like stabilt), så styrer man hele sulamitten med Apple Remote. Litt tøft. Man mister selvfølgelig mute-funksjonen men tviler på det er noen som noengang har brukt mute mer enn en gang hvert skuddår.
    Er det ikke enklere å benytte den originale fjernkontrollen, da? Mute bruker jeg hver gang en LP er ferdigspilt 😉
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke enklere å benytte den originale fjernkontrollen, da? Mute bruker jeg hver gang en LP er ferdigspilt 😉
    Blir jo vanskelig å styre Chromecast/AppleTV/TV med original fjernkontroll da.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Kjøpte en Lumin T3 streamer/dac. Denne har fått supertester bl.a Outstanding i Hifinews&recordreview. Tenkte å slå meg til ro med den. Kameratene maste på at jeg måtte forsøke min Ayre QB9 twenty koblet til. Kort fortalt så var det utklassing. Endte med at jeg byttet min nye Lumin T3 inn i ren streamer Lumin U2 og bruker QB9 Twenty som dac !
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.084
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjøpte en Lumin T3 streamer/dac. Denne har fått supertester bl.a Outstanding i Hifinews&recordreview. Tenkte å slå meg til ro med den. Kameratene maste på at jeg måtte forsøke min Ayre QB9 twenty koblet til. Kort fortalt så var det utklassing. Endte med at jeg byttet min nye Lumin T3 inn i ren streamer Lumin U2 og bruker QB9 Twenty som dac !
    Helvete da, hadde et håp om at du skulle selge Twentyen til meg 😡😄
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Kjøpte en Lumin T3 streamer/dac. Denne har fått supertester bl.a Outstanding i Hifinews&recordreview. Tenkte å slå meg til ro med den. Kameratene maste på at jeg måtte forsøke min Ayre QB9 twenty koblet til. Kort fortalt så var det utklassing. Endte med at jeg byttet min nye Lumin T3 inn i ren streamer Lumin U2 og bruker QB9 Twenty som dac !
    Så gøy, @Hagto! 😊 Du og jeg og @Karmana får ta en oppsummering i baren på Sobieski til høsten!! 🍻
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.084
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En oppdatering og ett spørsmål.

    Har byttet ut min gamle Ayre forsterker, DAC og fått inn en brukt SACD spiller, så nå står det en AX-5 Twenty, QB-9 Twenty og C-5xe MP i racket. Blir nok stående der lenge 🥰

    IMG_5316.jpeg


    Så var det spørsmålet. Hvor kan jeg kjøpe kabelen som linker forsterker og DAC sammen (Ayrelink). Har skjønt såpass at koblingen er RJ11 på begge sider. Kjøpte det jeg trodde var den riktige med fire ledere. Det fungerte ikke. Har nå fått tilbakemelding fra Ayre at kabelen må være reversed (vet ikke om det kalles krysskobling på norsk) slik som den på høyre side av bildet (jeg kjøpte den venstre). Lukter av at dette er amerikansk standard på telefonkabling 🤔 Noen andre som har linket sammen Ayre-boksene, og hvor har dere i tilfelle kjøpt kabelen (hadde vært greit å slippe å bestille en slik fillekabel fra de forenklede stater) 😊

    image.png
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Dette er samme konsept som Mark Levinson bruker i sin link kabel. Kabelen kalles, som du sier, krysset.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.289
    Antall liker
    2.480
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skal sjekke om jeg fortsatt har noen rj-11 clipskontakter og passende 6 leder kabel liggende...
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    En oppdatering og ett spørsmål.

    Har byttet ut min gamle Ayre forsterker, DAC og fått inn en brukt SACD spiller, så nå står det en AX-5 Twenty, QB-9 Twenty og C-5xe MP i racket. Blir nok stående der lenge 🥰

    Vis vedlegget 970576

    Så var det spørsmålet. Hvor kan jeg kjøpe kabelen som linker forsterker og DAC sammen (Ayrelink). Har skjønt såpass at koblingen er RJ11 på begge sider. Kjøpte det jeg trodde var den riktige med fire ledere. Det fungerte ikke. Har nå fått tilbakemelding fra Ayre at kabelen må være reversed (vet ikke om det kalles krysskobling på norsk) slik som den på høyre side av bildet (jeg kjøpte den venstre). Lukter av at dette er amerikansk standard på telefonkabling 🤔 Noen andre som har linket sammen Ayre-boksene, og hvor har dere i tilfelle kjøpt kabelen (hadde vært greit å slippe å bestille en slik fillekabel fra de forenklede stater) 😊

    Vis vedlegget 970577
    Det kan da enkelt lages selv karmis😁
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Det tror jeg også, men krysset/reversed, og det fås ikke kjøpt over disk i kongeriket (tror jeg) 😊
    Jeg mente å si at jeg kanskje har en ekstra originalkabel du kan overta. Er utenfor kongeriket i øyeblikket, så jeg får ikke sjekket før jeg er hjemme igjen. Skulle du ta en telefon til Isak hos Multirom i mellomtiden?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.084
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg mente å si at jeg kanskje har en ekstra originalkabel du kan overta. Er utenfor kongeriket i øyeblikket, så jeg får ikke sjekket før jeg er hjemme igjen. Skulle du ta en telefon til Isak hos Multirom i mellomtiden?
    Nydelig! Har ingen hast. Det var Isak som videreformidlet svaret fra Ayre om reversed kabel. Han nevnte dessverre ikke noe om at han hadde en liggende 😢
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg antar det bare er å snu den ene kontakten 180 grader og terminere på nytt, men dessverre er jeg så forferdelig opptatt med andre ting 😆
    Ja, bevares, øltimen kommer nærmere og nærmere, det må bunkres!
    I mellomtiden får du prøve å tvinne kabelen og se om det går rundt for elektronene.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.084
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, bevares, øltimen kommer nærmere og nærmere, det må bunkres!
    I mellomtiden får du prøve å tvinne kabelen og se om det går rundt for elektronene.
    Nei nei nei, jeg må oppgradere software på Degritteren og rekke vintimen på Park hotel på Voss. Det er bare så hektisk for tiden 😄
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Får litt Doxa-følelse..hvor er kjøleribbene?😱

    ..åja jeg så det når jeg zoomet inn, bunnplaten brukes som kjøleribbe.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Vil bel tro det. Ser ut som bunnplaten er ganske tjukk, og kvantitativt er det nok ikke så langt fra tradisjonelle kjøleribber, selv om det muligens ikke kjøler full like bra. Tror de nyeste konstruksjonene utvikler mindre varme enn før og dette er grunnen til at de kan gjøre det på denne måten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn