Ayons Entusiaster

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Har skaffet meg en brukt Ayon Triton, har justert bias og KT-88 rørene skal ligge på ca 430 i måling,- Jeg justerer alle rørene men V-8 røret står på 560 og vil ikke justere seg verken opp eller ned. Noen som har noen gode tips- Er røret gått...? Kunne jo prøvd og bytte om på 2 rør og justere opp bias da for å se om det lar seg justere da ?

    Virker ikke som om det påvirker lyden men har en nervrosa så har en nervrosa :mad: Tips ??
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Går ut fra at du har hatt forsterkeren på min. en halvtime? Hvis du bytter om på røra og du fortsatt ikke klarer å justere det, ville i hvertfall jeg byttet.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Enig med sistnevnte. Hvis du, etter at rørene er gode og varme, opplever å ikke få noen særlig endring i biasen når du justerer, ville jeg også vurdert et skifte. Røret er ikke gåent, men heller ikke i optimal stand. Ditt tips om å bytte på rørene for å sjekke er meget godt, forsøk det først.
     

    ElDuce86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Innlegg
    218
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Noen erfaring med Ayon Typhon mopnoblokker på Klipsch? :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Enig med sistnevnte. Hvis du, etter at rørene er gode og varme, opplever å ikke få noen særlig endring i biasen når du justerer, ville jeg også vurdert et skifte. Røret er ikke gåent, men heller ikke i optimal stand. Ditt tips om å bytte på rørene for å sjekke er meget godt, forsøk det først.
    Takker, det viste seg at det nok er en feil på sokkelen der røret ikke vil la seg justere. Ampen ligger nå inne hos Dalens elektronikkservice for behandling. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Helios_right_thumb.jpg


    Ayon Helion - 2X40 watt, 64900,- er visstnok prisen. Nydelig sak.





    Min Ayon og Dali spiller lekkert ilag...:)


    96474d1349815883-ayon-audio-traden-teknisk-info-sporsmal-meninger-etc-flickr-triton-copy.jpg




    96472d1349815320-ayon-audio-traden-teknisk-info-sporsmal-meninger-etc-right-one.png
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Hei,

    Har en Ayon Spark mkii som venter på meg til jeg skal til Oslo i ny leilighet i et år, skal utstasjoneres der pga jobben.
    Hadde egentlig bestilt Klipsch RF63, men etter en kollega var og så på leiligheten viser det seg å være nytteløst med gulvstående høyttalere, og jeg har sendt mail og spurt om det går ann å angre.

    Har begynt å se an på hvilke stativhøyttalere som kan være aktuelle. Siden det er et midlertidig anlegg, og at de stativhøyttalerene ikke kommer til å følge meg tilbake til Norge gjør at jeg ikke vil legge noe særlig mer enn 10 lapper i ht'er.

    Har noen tips angående stativhøyttalere mottas alle råd med stor takk! :)
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Som det fremkommer av signaturen endte jeg opp med et par piega premium 5,2 i julegave til meg selv. Ble litt dyrere enn planlagt, men de kan stå nær bakvegg, ruver ikke i terrenget og spiller visst bra på begrensede areal. Nå blir tanken på ett år i Oslo levelig igjen :)

    Ha en god jul, skal se om jeg ikke klarer å få knipset noen bilder av Ayon og Piega når jeg kommer i hus der østpå..

    GOD JUL! :D
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg inn her.

    Kjøpte meg en Orion II til hytta i fjor, den spiller flott sammen med XTZ 99.26 og 10.16 sub.

    Eiergleden er såpass stor at jeg i dag bestilte Triton Mono til hjemmeanlegget også! Der skal de spille sammen med Bryston SP3, Bryston BDP1 og Rockport Tech Ankaa. Tenker det blir bra. I tillegg planlegges anskaffelse av 2 stk JL Audio suber senere i år.
     

    2112

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    150
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har sammenlignet Ayons egne rør Ayon kt88sx, opp mot andre rørtyper? F.eks. Svetlana winged c.
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Heisan,

    Da har jeg endelig fått tatt noen bilder jeg tenkte å dele med folk som måtte være interesserte :)

    Piega1c.jpg


    Ayon1c.jpg


    Ayon2c.jpg


    Det er ikke akkurat flust av plass i denne leiligheten så høyttalerene blir litt klemt inn i bakvegg og den ene sideveggen, men lyden er overraskende bra, må jeg få si.. Kan også nevne at lydbildet endret seg kraftig da jeg byttet fra Abrahamsen til Violectric DAC, ble mye mer oppløst og "hifi" lyd.

    Stuen er på ca 20m2.
     

    jokerman81

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hva tror folket om Spirit II sammen med Audio Physic Tempo 6? Skal brukes både som 2-kanal og effekt i surround. Bor i blokk, så normale lyttenivå...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.463
    Antall liker
    102.626
    Torget vurderinger
    23
    Elvis has ENTERED the building!!

    I et av mine stadig økende antall svake øyeblikk røyk jeg utpå og hanket inn en Ayon CD-3;

    CD-3_schraeg.jpg


    (Bilde er håndstjålet fra internettet)

    Glimrende god lyd faktisk, skikkelig byggekvalitet og sobert industridesign; heldigvis et av Ayon apparatene UTEN den noe
    voldsomme Ayon røde logo i front. Hva mer kan en ønske seg....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.463
    Antall liker
    102.626
    Torget vurderinger
    23
    En slik en har jeg på soverommet! :rolleyes: ;) not.....:(
     
    A

    aair

    Gjest
    En slik en har jeg på soverommet! :rolleyes: ;) not.....:(
    Soverom? Trodde du bare slumra noen timer i lyttestolen ila natta. Fine saker disse Ayon-greiene. Bygd som en tanks, men det må vel til når den inneholder rør :cool:
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Noen her som har prøvd andre rør en originale i Ayon produktene sine? Tenker da spesielt på Triton III.

    Er helt grønn på rør, men lurte også på hvilken funksjon rørene har, og hvilke rør det vil være mest lydmessigt å hente på å bytte ut?

    Triton III bruker KT88, 6JS7 og 12au7 (vet at KT88 er effektrør :rolleyes: )


    De originale rørene er jo ganske dyre i forhold til hva man finner på bayen. Derfor jeg er nyfiken!

    Mvh
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Hei jeg lurer rett og slett på hva dere her inne syns en Ayon cd1 er verdt på brukten som er fra 2008 ?
    Veldig lysten på denne, men usikker på hva som er en reel pris på en sånn spiller.
    Takker på forhånd for svar.
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Er redd for at den ikke er verdt så mange pengene lenger. "Dessverre" så kan det virke som om folk enten streamer, eller snurrer LP-plater. CD'er er ikke så pop lenger, noe som gjør at prisene er på grensen til latterlig mange ganger. Markedet for CD-spillere er krympet noe innihelv373 :p

    Det er en fin spiller og bare eiergleden bør være nok til å ha den derimot :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei, Ayon folk.

    Har inntrykk av at Ayon-forsterkere er nøytrale og friske i klangen (ikke vondt ment!). Stemmer dette? Er det noen modeller som dere vil karakterisere som mot det varme og myke i klangen ift "huslyden"?

    Holder å å deale meg frem til en Spark III...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Rørforsterkere kan låte så mangt :). Og det er ofte her "helvette" begynner med rør. Blir aldri enig med seg selv hva som er bra ;).
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Rørforsterkere kan låte så mangt :). Og det er ofte her "helvette" begynner med rør. Blir aldri enig med seg selv hva som er bra ;).
    Joda, det er min erfaring med rør-hifi, ja. Men ikke sjelden at man finner en slags "huslyd" hos markante merker, iaf for visse perioder.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hei, Ayon folk.

    Har inntrykk av at Ayon-forsterkere er nøytrale og friske i klangen (ikke vondt ment!). Stemmer dette? Er det noen modeller som dere vil karakterisere som mot det varme og myke i klangen ift "huslyden"?

    Holder å å deale meg frem til en Spark III...
    Vil ikke si de er friske i klangen, men mer nøytral enn enkelte andre rørforsterkere!

    Jeg byttet fra Hegel H300 til Ayon Triton III, og jeg fikk mer detaljer og rett å slett bedre lyd! Ingen skarpheter :)
    Nå kjenner jeg ikke Spark riktignok!

    Jeg levde veldig lykkelig med Triton III og den gidde en eierglede utenom det vanlige! ;)
    Var også grunnen til at jeg _måtte_ ha rør-forsterkere igjen.

    Kommer jo såklart også på hvilke høyttalere du skal ha til Spark'en?
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer sterkt fortiden og gå for innkjøp av Ayon Spirit III KT150. Har bare hørt Orion III og oppsettet til Duet. Noen som har hørt Spirit før eller den nye KT 150?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ^ Hadde bare kjørt på, var jeg deg. Har bare lest halleluja omtaler om den (og Ayon forøvrig). Hva slags HT skal den brukes sammen med da? Kjekt med å kunne velge mellom pentode og triode. Mine Omega Speakers er på 93db, 8 Ohm og bygd for flea watts, så jeg nøyer meg med de 20w som Spark 3 gir. SET med 0 fb gir meg sjelero :)
     
    Sist redigert:

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Hei vinagunner! Skal spille sammen med Piega Premium 50 som er på 92db 4ohm. Er ikke noe bekymret for samspill mellom Piega og Ayon, det har jeg hørt selv og lest mye bra om. Jeg har bare ikke hørt Ayon Spirit III KT 150 modellen ennå, men som du selv skriver så har jeg også bare lest halleluja omtaler selv. Vis det stemmer som det har blitt omtalt så blir det nok en sliken på meg da ja :)
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Ayon på Piega...det er en såkalt "no-brainer" ;D

    Bare til å kjøre på, finnes ingen bedre kombo enn det. Har hatt en Spirit mkI før, og det var faktisk den som satte meg inn i hifi-sirkuset for alvor. Før det var det bare kringomlyd.

    Som alltid en helt objektiv analyse...:rolleyes:
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da ble det en Ayon Spirit III KT 120 på meg! Må si jeg er mektig imponert, og føler at HiFi suget nå er har blitt mettet for en god stund! For en lyd og for en kraft. Hadde muligheten i ferien for og prøve kreftene litt og turte ikke vri knotten noe mer en 60-70grader. Det er så sinnsykt med krefter for det lille rommet at jeg er glad for at jeg ikke havnet på en Tritton. Det hadde faktiskt vært overkill for det lille rommet mitt hehe.

    Blir nok en oppgradering med KT 150 rør senere, men nå er jeg fornøyd med oppsettet mitt!
    Piega + Ayon = SANT <3

    Trur jeg har og takke deg for mye Della ;) Det er var vel du som fikk meg til og reise til Duet for og høre på Piega hehe, så nå er jeg vel også stamkunde på Duet også :)

    Her er et bilde av oppsettet med Ayon Spirit III, måtte jo også bygge meg en benk som jeg designet rundt Ayon Spirit III, for at den skal få mest mulig luft uten at den stjal plassen til senteren :)

    Har ennå ikke helt bestemt meg og jeg liker Pentode eller Triode, har gått mest i Pentode frem til nå.
    Hva er det dere andre kjører mest på?

    298920d1420410068-noya-s-hjemmekino-hifi-rom-hjemmekino_front1.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med ny forsterker. Er morro når det klaffer. Kos deg mye med musikk og film
    Må snart få til en tur.. Er litt dårlig med tid, men må jo kunne planlegge litt. Vi får se hva som skjer.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fint oppsett, Noya. Fikk du sammenlignet kt120 mot kt150 versjonen før du bestemte deg? Er det bare å bytte rør, eller må noe gjøres med selve forsterkereren også hvis du skal oppgradere senere?

    Pen benk også! Du kan ikke tenke deg å bygge på oppdrag da, hehehe?!

    Piega og Ayon, ja....hadde vært gøy å høre en slik kombo en gang. Skal laste opp ett bilde av min Spark III snart, så vi får litt liv i denne tråden :rolleyes: . Den er iaf den beste av de ca 10 forsterkere i prisklassen +- 50k kr jeg har hatt.
     
    Sist redigert:

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det Retep! Ja nå føler jeg har fått lyden jeg har lengtet etter. Er selvfølgelig alltid noe og justere på, men det vil det alltid være :) Ja vi prøver og få til noe snart som vi snakket om! :)

    Tusen takk vinagunner! Nei jeg fikk dessverre ikke sammenlignet kt120 med kt150. Det er bare og bytte rør, forsterkeren har en autobias så det skal så og si bare være plug and play. Trur jeg venter litt med kt120 til krona har stabilisert seg litt mer, pluss at det er litt morro og bli kjent med kt120 før jeg bytter så jeg kan høre forskjellen bedre.
    Hehe jeg er nok ingen god snekker, og har mangel på en god del verktøy. Dette var min første selvbygde benk. Er egentlig ganske lett, jeg lagde designet i et 3d program etter mål. Så dro jeg på Bauhaus med målene og fant en benkeplate som passet meg. Fikk så de til og kappe opp målene for meg mot 450kr. Så dro jeg med meg en god del vinkelfester og skrudde det sammen dagen etter. Kunne gått for treplugger osv, men siden dette var den enklere metoden så valgte jeg det.
    Designe ting er jeg god på men og snekre der mangler jeg litt kunnskap :)

    Det må høres, spiller meget flott sammen! Last opp Sparken din, morro og se hva andre har i stuen/rommet sitt. :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser at prisforskjellen mellom versjonene kt120 og kt150 er på hele 4300 kr. Visste ikke at de var så dyre, de kt150 rørene! Ellers er det litt rart å tenke på at Spirit of Spark ser så å si helt identiske ut (foruten rørene), har de samme finessene, samme pris, samme vekt, men er helt forskjellige konstruksjoner (35/55 watt vs 20watt).

    En dag, når jeg har mer krevende HT, har jeg lyst til å sjekke ut Triton;)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Har blitt fortalt at den Spiriten jeg kjøpte vs Spirit med kt150 er identiske foruten rørene. KT150 rørene ligger rundt 1000.- stk trur jeg.
    Det er nok en forskjell, men det trur jeg Erik på Duet kan svare bedre på :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn