Ayons Entusiaster

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Kriller skrev:
    Vurderer et par stativht til Triton. Antagelig med sub til etterhvert.
    Sitter med tanke om å lage et dedikert lytterom som vil bli på maks 10m2

    Noen som kan anbefale et par gode ht?
    Spennende med eget rom Kriller. Hvilken prisklasse ser du for deg?
    Audio Physic Step kan jo være et alternativ
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Nå i påsken hadde jeg bestemt meg for mye lytting til anlegget, men med alle unger i hus og anlegget i stua blir det ikke lett.
    Om jeg ikke skal bygge et tilbygg på huset, må jeg bruke luftstua. Der har jeg også kontor.
    Dette er ikke ideelt, men jentungen blir 18 til sommeren, så i løpet av et par år regner jeg med at rommet hennes blir ledig.

    Da blir det et rent lytterom, men kun en massasjestol og anlegg:)

    Prismessig blir det å begynne i det små og oppgradere etterhvert. Triton på stativht blir nok litt overkill, men kansje noen med Spark eller Spirit er villige til å betale noen kroner i mellom.
    Har lest litt rundt Hayd som Anfield anbefalte og de høres spennende ut. Ser det ligger et par til 6k på brukten.
    Ellers savner jeg Dynaudio litt, så kansje Fokus 140 er et alternativ.

    Må tenke litt rundt alt dette, og trenger i såfall en effektforsterker i stua og Triton flyttes.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Får beære venner av Ayon bilder av tre prototyper jeg så nede på messa i München, siden jeg absolutt synes de er verd å ta bilder av.







    Mvh
     

    Vedlegg

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    :p Sikle
    Ser bra ut, som alltid fra den kanten. Men hvem har agenturet nå? Ser at Soundplanet har tatt vekk Ayon Audio fra agenturlisten. :eek:
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Agenturet på Ayon er blitt overdradd til Duet Audio, fikk jeg høre fra Eivind hos Sound Planet for et par dager siden. Sound Planet vil nå fokusere på de britiske produsentene Kudos og Roksan for fremtiden.
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Melder meg inn her, som eier av en CD-2 spiller fra Ayon :)

    Hadde også en Polaris II forforsterker ett par mnd.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hva slags rør er det Titan er bestykket med? Tenker på de store rørene. Er det de som er A egenproduserte som heter AA62B
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Anfield skrev:
    Agenturet på Ayon er blitt overdradd til Duet Audio, fikk jeg høre fra Eivind hos Sound Planet for et par dager siden. Sound Planet vil nå fokusere på de britiske produsentene Kudos og Roksan for fremtiden.
    Det er litt lite fart i denne tråden, men jeg prøver for det. Jeg vurderer å låne hjem en Orion fra Duet Audio. De sa at kundene foretrakk Orion fremfor Spirit lydmessig, etter å ha hørt begge. Så da lurer jeg på om noen her på forumet har hørt O eller, aller best, sammenlignet disse forsterkerene? Er det noen som har handlet hos Duet? Fornøyd med særvissen? Det er heller ingen bakdel at O koster 10k mindre enn S.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Der er en tråd på avforum.no om Ayon. Prøv å søke der. Har ikke handlet der men fått god service. Og forhåpentligvis går de ikke konk flere ganger i året som et annet firma gjorde. Kan være smart å tenke på, siden garantien plutselig kan forsvinne. Men det gjelder jo mange merker.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    prnesse skrev:
    Der er en tråd på avforum.no om Ayon. Prøv å søke der. Har ikke handlet der men fått god service. Og forhåpentligvis går de ikke konk flere ganger i året som et annet firma gjorde. Kan være smart å tenke på, siden garantien plutselig kan forsvinne. Men det gjelder jo mange merker.
    Nei, får ikke håpe det. Fant et par bilder av O men ingen lytteinntrykk.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    oyvjorge skrev:
    Hva slags rør er det Titan er bestykket med? Tenker på de store rørene. Er det de som er A egenproduserte som heter AA62B
    De sier i hvertfall at det er de som produserer dem i Tsjekkia, men tror at cobra2 her på sentralen mente at noen andre lagte dem.

    It took us years of research to develop a new groundbreaking generation of super triode power tubes. We design and produce our line of Ayon Audio triode vacuum tubes completely by ourselves in the Czech Republic. That means we are fully independent and extremely flexible.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    oyvjorge skrev:
    Hva slags rør er det Titan er bestykket med? Tenker på de store rørene. Er det de som er A egenproduserte som heter AA62B
    Ayon er jo tuftet på levningene til den gamle rørfabrikanten Vaic, og deres AA32, AA52 og AA62-rør produseres på fabrikken i Tsjekkia.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Så på hjemmesiden til Ayon i dag at det er nye versjoner og nye modeller på gang. Må nok ringe til banken imorgen å få sperret alle kort ser det ut til. ;D
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Ayon har jo hatt et enormt tempo når det gjelder å lansere nye modeller helt siden jeg ble kjent med dem i 2007. Er jo en solid portefølje de har nå....
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    prnesse skrev:
    Så på hjemmesiden til Ayon i dag at det er nye versjoner og nye modeller på gang. Må nok ringe til banken imorgen å få sperret alle kort ser det ut til. ;D
    Ifølge Erik i Duet A kommer Spirit III jan/feb og koster nok litt mer enn dagens Spirit. Låner en Orion hjem akkurat nå. Får ikke akkurat mindre lyst på en Ayon.......Triton er jo også aktuell, men den er SVÆR med masse krefter.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    oyvjorge skrev:
    prnesse skrev:
    Så på hjemmesiden til Ayon i dag at det er nye versjoner og nye modeller på gang. Må nok ringe til banken imorgen å få sperret alle kort ser det ut til. ;D
    Ifølge Erik i Duet A kommer Spirit III jan/feb og koster nok litt mer enn dagens Spirit. Låner en Orion hjem akkurat nå. Får ikke akkurat mindre lyst på en Ayon.......Triton er jo også aktuell, men den er SVÆR med masse krefter.
    Har nå bestilt en O, får den i Januar. Passer budsjettet bedre enn en ny Spirit.
     

    Vedlegg

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    oyvjorge skrev:
    prnesse skrev:
    Så på hjemmesiden til Ayon i dag at det er nye versjoner og nye modeller på gang. Må nok ringe til banken imorgen å få sperret alle kort ser det ut til. ;D
    Ifølge Erik i Duet A kommer Spirit III jan/feb og koster nok litt mer enn dagens Spirit. Låner en Orion hjem akkurat nå. Får ikke akkurat mindre lyst på en Ayon.......Triton er jo også aktuell, men den er SVÆR med masse krefter.
    Har jo ligget en Triton til salgs på brukten til en stund til en veldig grei pris. Jeg hadde den til test for ca et år siden, og den imponerte virkelig. En helt annen verden enn Spirit og Spark
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    gpjonas skrev:
    Hei er selv lykkelig eier av cd1 og lurer på å oppgradere til ayon rør forsterker etter hvert. Noen som har en formening om hvor menge ayon rørwatt som må til for å drive ett par gradient revolution. Spiller ikke så veldig høyt men vil verken under eller overdimmensjonere. Er klar over at gradientene ikke er de letteste høyttalerne å sparke igang. Har aldri hatt rørforsterker og er litt grønn på rørwatt.... Noen som har en formening?
    Har nå fått meg en Orion II, og den driver mine tungdrevne Criterion HT med letthet. Lydbildet er STORT, dette er den beste kombo'en jeg har hatt i mitt hus. Med den siste utgaven av Orion(og antagelig de andre) har Ayon gjort noe veldig riktig. Anbefales uten forbehold,annet at den sikkert må pares med rett utstyr, men det må alt annet av hifi også. Bor du i Osloområdet anbefaler jeg deg å låne hjem fra Duet Audio i Torggata, mot depositum. Erik der er veldig grei og ordentlig.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det var da en megetsigende link ;)
    Mvh.KW
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    oyvjorge skrev:
    gpjonas skrev:
    Hei er selv lykkelig eier av cd1 og lurer på å oppgradere til ayon rør forsterker etter hvert. Noen som har en formening om hvor menge ayon rørwatt som må til for å drive ett par gradient revolution. Spiller ikke så veldig høyt men vil verken under eller overdimmensjonere. Er klar over at gradientene ikke er de letteste høyttalerne å sparke igang. Har aldri hatt rørforsterker og er litt grønn på rørwatt.... Noen som har en formening?
    Har nå fått meg en Orion II, og den driver mine tungdrevne Criterion HT med letthet. Lydbildet er STORT, dette er den beste kombo'en jeg har hatt i mitt hus. Med den siste utgaven av Orion(og antagelig de andre) har Ayon gjort noe veldig riktig. Anbefales uten forbehold,annet at den sikkert må pares med rett utstyr, men det må alt annet av hifi også. Bor du i Osloområdet anbefaler jeg deg å låne hjem fra Duet Audio i Torggata, mot depositum. Erik der er veldig grei og ordentlig.
    Gratulerer. Jeg hadde selv tidligere CD2, PolarisII og Typhon som virkelig spilte enormt bra sammen med Ap Avanti. Måtte dessverre bytte det ut pga langfingrede barn, og savner helt klart dette oppsettet
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    DevilEj skrev:
    oyvjorge skrev:
    gpjonas skrev:
    Hei er selv lykkelig eier av cd1 og lurer på å oppgradere til ayon rør forsterker etter hvert. Noen som har en formening om hvor menge ayon rørwatt som må til for å drive ett par gradient revolution. Spiller ikke så veldig høyt men vil verken under eller overdimmensjonere. Er klar over at gradientene ikke er de letteste høyttalerne å sparke igang. Har aldri hatt rørforsterker og er litt grønn på rørwatt.... Noen som har en formening?
    Har nå fått meg en Orion II, og den driver mine tungdrevne Criterion HT med letthet. Lydbildet er STORT, dette er den beste kombo'en jeg har hatt i mitt hus. Med den siste utgaven av Orion(og antagelig de andre) har Ayon gjort noe veldig riktig. Anbefales uten forbehold,annet at den sikkert må pares med rett utstyr, men det må alt annet av hifi også. Bor du i Osloområdet anbefaler jeg deg å låne hjem fra Duet Audio i Torggata, mot depositum. Erik der er veldig grei og ordentlig.
    Gratulerer. Jeg hadde selv tidligere CD2, PolarisII og Typhon som virkelig spilte enormt bra sammen med Ap Avanti. Måtte dessverre bytte det ut pga langfingrede barn, og savner helt klart dette oppsettet
    Takk for det! Du får konvertere tilbake ved passende anledning.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Går i tanker om å prøve Ayon Typhoon sammen med mine Gemme Audio Katana. Hva tror kjennerne av Ayon om den kombinasjonen?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Vi kjørte mye på Katana/Typhon med Polaris II som pre når jeg var involvert i Sound Planet. Det låt bra det. Hvilken pre er det snakk om å bruke sammen med dette?
     

    Gradient Helsinki 1.5

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2004
    Innlegg
    396
    Antall liker
    64
    Sted
    Elverum
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Lurer på om det er plass til flere med Ayon her, investerte nettop i en Ayon Triton, nedenfor på siden ser dere jo resten av mitt oppsett.

    Hilsen Morten
     

    Vedlegg

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Heisan.
    Har du noen lytteinntrykk å komme med i løpet av helgen?

    Fått noen svar vedr. fjernkontrollen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Anfield skrev:
    Vi kjørte mye på Katana/Typhon med Polaris II som pre når jeg var involvert i Sound Planet. Det låt bra det. Hvilken pre er det snakk om å bruke sammen med dette?
    Tenkte å bruke dCS Puccini som både avspiller og pre. Tanker rundt det? Hvilken lydsignatur har Typhon? Er på jakt etter litt mer fylde/varme i mellomtonen.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    lars_erik skrev:
    Anfield skrev:
    Vi kjørte mye på Katana/Typhon med Polaris II som pre når jeg var involvert i Sound Planet. Det låt bra det. Hvilken pre er det snakk om å bruke sammen med dette?
    Tenkte å bruke dCS Puccini som både avspiller og pre. Tanker rundt det? Hvilken lydsignatur har Typhon? Er på jakt etter litt mer fylde/varme i mellomtonen.
    Kan godt være at Typhon er det du leter etter da. De har ikke den mest pågående diskanten på markedet, men mellomtonen er varm og det er et godt driv i både dyp- og mellombassen. Kan godt se for meg at det er ok match rent lydsignaturmessig. Bare forholdet med inn- og utgangsimpedanser er godt i varetatt, og at det ikke er noe rent teknisk mismatch, så låter det intuitivt spennende.
     

    Gradient Helsinki 1.5

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2004
    Innlegg
    396
    Antall liker
    64
    Sted
    Elverum
    Torget vurderinger
    2
    Kriller skrev:
    Heisan.
    Har du noen lytteinntrykk å komme med i løpet av helgen?

    Fått noen svar vedr. fjernkontrollen?
    Hei Kriller, jeg kan bare si at jeg er stor fornøyd, det spiller på en annen måte. Hva skal jeg si, mere ekte lyd, dypere lydbilde, virker nesten 3dimensjonelt. Må bare si den er super jeg.
    Fjernkontrollen fixet jeg selv, ved å lodde over loddepunkter på minus knappen, og for en ny så koster den bare ca360 kr. Men jeg bruker uansett harmony one kontrollen. Den står og gløder på benken nå, Har blitt noen timer med lytting, men blir ikke klok på hva som er best av Triode og Pentode, syntes pentode virket best, men nå har jeg spilt i triode et par dager og synes det er supert, virker som pentode har mere push i musikken. Vokalt er også mer naturlig, hører mer pusten og detaljer. Den har hvertfall nok krutt til Galloène mine.
    Får se om det blir møte så er du velkommen.

    Hilsen Morten
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Anfield skrev:
    lars_erik skrev:
    Anfield skrev:
    Vi kjørte mye på Katana/Typhon med Polaris II som pre når jeg var involvert i Sound Planet. Det låt bra det. Hvilken pre er det snakk om å bruke sammen med dette?
    Tenkte å bruke dCS Puccini som både avspiller og pre. Tanker rundt det? Hvilken lydsignatur har Typhon? Er på jakt etter litt mer fylde/varme i mellomtonen.
    Kan godt være at Typhon er det du leter etter da. De har ikke den mest pågående diskanten på markedet, men mellomtonen er varm og det er et godt driv i både dyp- og mellombassen. Kan godt se for meg at det er ok match rent lydsignaturmessig. Bare forholdet med inn- og utgangsimpedanser er godt i varetatt, og at det ikke er noe rent teknisk mismatch, så låter det intuitivt spennende.
    Da stoler jeg på deg :D

    Blir nødt til å teste ut dette.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Hyggelig med tillit, men understreker at lyd fremdeles er av svært subjektiv karakter. Kun dine ører holder fasiten ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    lars_erik skrev:
    Anfield skrev:
    lars_erik skrev:
    Anfield skrev:
    Vi kjørte mye på Katana/Typhon med Polaris II som pre når jeg var involvert i Sound Planet. Det låt bra det. Hvilken pre er det snakk om å bruke sammen med dette?
    Tenkte å bruke dCS Puccini som både avspiller og pre. Tanker rundt det? Hvilken lydsignatur har Typhon? Er på jakt etter litt mer fylde/varme i mellomtonen.
    Kan godt være at Typhon er det du leter etter da. De har ikke den mest pågående diskanten på markedet, men mellomtonen er varm og det er et godt driv i både dyp- og mellombassen. Kan godt se for meg at det er ok match rent lydsignaturmessig. Bare forholdet med inn- og utgangsimpedanser er godt i varetatt, og at det ikke er noe rent teknisk mismatch, så låter det intuitivt spennende.
    Da stoler jeg på deg :D

    Blir nødt til å teste ut dette.
    Jeg har hørt den intergrerte saken til Ayon og den imponerte meg med sin litt friske spillestil. Hvordan blokkene er vet jeg ikke men det kan neppe være noe dårligere saker ;D
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    EC KONGEN skrev:
    Kriller skrev:
    Heisan.
    Har du noen lytteinntrykk å komme med i løpet av helgen?

    Fått noen svar vedr. fjernkontrollen?
    Hei Kriller, jeg kan bare si at jeg er stor fornøyd, det spiller på en annen måte. Hva skal jeg si, mere ekte lyd, dypere lydbilde, virker nesten 3dimensjonelt. Må bare si den er super jeg.
    Fjernkontrollen fixet jeg selv, ved å lodde over loddepunkter på minus knappen, og for en ny så koster den bare ca360 kr. Men jeg bruker uansett harmony one kontrollen. Den står og gløder på benken nå, Har blitt noen timer med lytting, men blir ikke klok på hva som er best av Triode og Pentode, syntes pentode virket best, men nå har jeg spilt i triode et par dager og synes det er supert, virker som pentode har mere push i musikken. Vokalt er også mer naturlig, hører mer pusten og detaljer. Den har hvertfall nok krutt til Galloène mine.
    Får se om det blir møte så er du velkommen.

    Hilsen Morten
    Gratulerer med valg av en fantastisk god forsterker. Jeg testet ut denne for et par år siden, og den imponerte virkelig. En litt mer rocka spillestil enn Polaris/Typhon.
    Spennende kombo med Ayon på Gallo. Jeg har hatt Gallo en periode, men fikk aldri testet dem i Ayon oppsettet dessverre. Med riktig plassering er det utrolig hva disse høyttalerene er istand til å levere
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Nå som spiritIII har vært i butikken en stund har jeg begynt å tenke litt, lurer jeg på å bytte ut mine nåværende transistorer mot den kanskje?
    Mark 3 er etter sigende ikke så 'lys' i klangen slik mark 1 var, noe jeg erfarte.
    Samtidig som jeg erfarte det den gang, ble jeg også veldig begeistret av åpenhet, hurtighet og luftighet...

    Kan det være at mine Kudos C20 går bedre sammen med dagens mere 'kroppsligere' modell hva lydsignatur angår?

    Noen som har 3'eren?
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Må vel melde meg på denne trøden som ny Ayon venn.

    Spiller nå på CD 2s og Spirit III men venter på melding fra Duet at jeg kan hente Mercury II så fort min bestilte utgave kommer.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Ayon lager vakre og stilfulle produkter, gode eksempler på at gårsdagens teknologi ikke nødvendigvis trenger å ha gårsdagens design og ytre.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    noen som kjenner til typhoom 1, ligger jo en på børsen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn