Avstemming om Valentinos kabeltest

Hvorfor hører ikke Valentino forskjell på Oblivion og Habia signalkabler

• Det er ingen hørbar forskjell på kablene

Stemmer: 0 0.0%
  • Valentino sitt anlegg klarer ikke å avsløre forskjell på kabler

• Valentino har dårlig hørsel

• Valentino hadde på forhånd bestemt seg for å ikke høre forskjell

• Valentino har ikke brukt de rette testplatene

• Valentino hører forskjell, men vil ikke innrømme det

• Totalt antall stemmer
    0
S

Storebror

Gjest
Dog skrev:
At den knallharde og fokuserte kabeldebatten tok livet av Kind of Blue er jo småtrist, det var en kunnskapsrik og hyggelig fyr med sunne verdier, men nok var vel nok fra Storebrødre og andre. For en gjeng!
Du begynner å bli litt plagsom der bak på ryggen, få gjerne ut din oppsparte vrede på PM.
Disse fordekte angrepene dine begynner å bli plagsomme, si det heller direkte. ;)

R

M

musicus

Gjest
Dog skrev:
At den knallharde og fokuserte kabeldebatten tok livet av Kind of Blue er jo småtrist, det var en kunnskapsrik og hyggelig fyr med sunne verdier, men nok var vel nok fra Storebrødre og andre. For en gjeng!
KoB dukker nok opp igjen, som de fleste av oss som tar en time out, men det er vel noe overforenklet å legge skylden kun på den ene side, det må jo minst to til for å få en slik "debatt", imho..

Leser gjerne mer om ht kabel erfaringene dine, men det er vel sikrest å legge det i ens egen tråd ;) ....

mvh

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
1. Jeg tror folk her inne drikker for mye, spiser for mye vival, trener for lite, er for lite ute, har for lite sex og spiser usunt!

2. Til storebror: fordekte angrep driver ikke jeg med, ikke pm til folk jeg ikke kjenner heller, med mindre jeg skal kjøpe eller selge noe ;)

3. Jeg tror Valentino ikke hørte forskjell fordi det sannsynligvis ikke var forskjell, bare for å holde meg til emne. Det virker som disse kablene er konstruert med samme utgangspunkt, uten at jeg har noen større kompetanse på området.

KoB blir savnet, synd at noen føler for en time-out i et rabulistisk men fullstendig harmløst hobbyforum, se forøvrig punkt 1.

Og ja, disse kablene fikk meg til å forstå at muligens er noe med solidcore og areal når det gjelder høyttalerkabler, men jeg må bruke litt mer tid på det og teste flere. Litt moro skal en ha.

O.

musicus skrev:
Dog skrev:
KoB dukker nok opp igjen, som de fleste av oss som tar en time out, men det er vel noe overforenklet å legge skylden kun på den ene side, det må jo minst to til for å få en slik "debatt", imho..

Leser gjerne mer om ht kabel erfaringene dine, men det er vel sikrest å legge det i ens egen tråd ;) ....

mvh

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.583
Torget vurderinger
12
Dog skrev:
1. Jeg tror folk her inne drikker for mye, spiser for mye vival, trener for lite, er for lite ute, har for lite sex og spiser usunt!
Nei (mye, men ikke FOR mye), aldri, jaaaa, nei, privat, nei

Dog skrev:
Klippe------
3. Jeg tror Valentino ikke hørte forskjell fordi det sannsynligvis ikke var forskjell
Klippe------
Jeg reflekterer over hva denne setningen egentlig betyr, jeg, da jeg ikke forstår hva ordet "det" egentlig refererer til. Ørene, anlegget, musikken, strømforsyningen, kombinasjon av flere faktorer?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Dog skrev:
Sjølsagt. Knapt hørt om det. Prøver stadig. Kjører da mye bil utendørs. Går det an å ha nok? Mat som springer seg utenfor fargekartet som medium stekt (brun/rosa/rød), er kaninfor. ;D

PK

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Poenget er vel at det for Valentino ikke oppleves en forskjell på disse kablene?

Analysen av alle mulige årsaker til det er vel ikke nødvendigvis relevant(det forutsetter jo at det finnes en årsak, eller at det finnes reelle forskjeller, noe vi vet fint lite om). Valentino, slik jeg forstår ham, bruker mer tid på musikk enn mange her inne, ørene hans er det neppe noe i veien med etter det jeg kan lese meg til.(tenker da spesielt på observasjon av subtile musikalske kvaliteter i ulike innspillinger og fremførelser, noe som tyder på at mannen lytter intenst i nærfeltet sitt ;D) Resten blir det sedvanlige "synse og mene"-røret.

Forøvrig glad for at du kommer deg nok ut ;D

O.
Trondmeg skrev:
Jeg reflekterer over hva denne setningen egentlig betyr, jeg, da jeg ikke forstår hva ordet "det" egentlig refererer til. Ørene, anlegget, musikken, strømforsyningen, kombinasjon av flere faktorer?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.583
Torget vurderinger
12
Dog skrev:
Poenget er vel at det for Valentino ikke oppleves en forskjell på disse kablene?
Da er vi helt enige. Jeg var usikker på hva du la i den forrige formuleringen. Slik du skriver det nå stiller jeg meg 100% bak. Det er lett å bli paranoid på sentralen om dagen vet du....

Dog skrev:
Forøvrig glad for at du kommer deg nok ut ;D
Bare hyggelig. Trener såpass at jeg syklet birkebeinerrittet i august, men det har blitt litt stille etter det.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Valentinos hørsel er komprommitert etter nærkontakt med ivrige trompetister i sin spede ungdom.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En ting som er litt interessant er jo større produsenter som har kabler i forskjellige prisklasser. Dersom det ikke er hørbar forskjell på kabler, så skulle det jo ikke være hørbar forskjell på budsjettmodeller og highendmodeller innen samme produsentportefølje.

F.eks kunne man, som meg, hørt på kabler fra en mangeårig og generelt internasjonalt anerkjent no-nonsense kabelprodusent; f.eks sammenliknet en entrylevel Chord Cobra eller Chrysalis, vs en highend Chord Anthem eller Signature. Da har man iallefall redusert sjansen for at enkelte kabler er standard vare innpakket i keiserens nye klær, og følgelig kanskje fått et litt mer sikkert svar på om man hører forskjell på kabler eller ei i sin gitte kontekst.

PS; jeg har ikke stemt :)

Mvh Vidar P

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Those were the days!(jeg vet faktisk ikke hvor Bach`en er engang, men solgt er den ikke!)

O.
Valentino skrev:
Valentinos hørsel er komprommitert etter nærkontakt med ivrige trompetister i sin spede ungdom.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dog skrev:
Those were the days!(jeg vet faktisk ikke hvor Bach`en er engang, men solgt er den ikke!)

O.
Valentino skrev:
Strad?
Jeg trenger sårt en reserve ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Selvsagt. Selges aldri. Men jeg bør finne den snart :D

O.
emotikon skrev:
Dog skrev:

O.
Valentino skrev:
Strad?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dog skrev:

O.
emotikon skrev:
Dog skrev:

O.
Valentino skrev:
Strad?
Hverken hornet eller du har godt av å ha det liggende ubrukt

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det har du forferdelig rett i....men, krevende jobb, 3 små barn, kone, golf, surfing, skating, sykling, vekter....hjelp! Men finne det skal jeg...og smøre det opp igjen, kanskje jeg drar en kromatisk skala til den trestrøkne i ren glede!

Men, vi får vel ta det et annet sted, her er det alvorligere saker som diskuteres! ;)
O.
emotikon skrev:
Dog skrev:

O.
emotikon skrev:
Dog skrev:

O.
Valentino skrev:
Strad?
Hverken hornet eller du har godt av å ha det liggende ubrukt

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Vakkert...ser ut som noe jeg må kombinere med besøk en gang :)

O.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da har jeg vært innom Hifiguiden og levert tilbake kablene. Jeg sa at de ikke gjorde noe for meg og Arild sa at jeg ikke var den første.
Det var synd at jeg kom for sent til at kablene kunne lånes videre til en annen interessent som hadde vært innom halvtime tidlgere.

Hifiguiden er en herlig plass. Jeg så en ur-'Companiet med tilhørende forforsterker, flere klassiske Accuphase-effekttrinn, et par orange Tandberg Fasett, de nye Larsen 6, Quad ESL-63, en kul grammofon (antakelig en Michell) med Dynavector 505-arm, noen digre bakladerhorn med Fostex med tut (pardonmy ignorance), og 4 damer som fant godsaker i LP-hyllene og skulle kjøpe grammofon snart. Og noen nerder.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Get down people; det ER forskjell på kabler!!!

Hører du ikke forskjell så hører du enten dårlig eller komponentene tilslører så mye at det ikke kommer bedre lyd ut.

Ja, noen reagerer sikker på min påstand, men dette hører JEG.

Paul

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Get down, ja. Akkurat som jeg skulle skrevet det selv.

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Get down, ja. Akkurat som jeg skulle skrevet det selv.
Har testet Oblivion selv og er derfor ikke så veldig overrasket over at du ikke hørte noen forskjell Valentino

Mvh
Brian

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Hei
Denne tråden må være toppen på lavmål.......

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Innleggene taler for seg selv. Noen er gode, andre riktig elendige,og noen befriende of topic. Avstemningen er festlig nok, og bildet fra Atlungstad er pent. Et bilde av JB nå, så blir det ordentlig.

"Jeg hører forskjell på kabler, derfor låter alle kabler forskjellig. Halleluja!"

L

lark

Gjest
yasman skrev:
Get down people; det ER forskjell på kabler!!!

Hører du ikke forskjell så hører du enten dårlig eller komponentene tilslører så mye at det ikke kommer bedre lyd ut.

Ja, noen reagerer sikker på min påstand, men dette hører JEG.

Paul
Javisst er det lydmessige forskjeller på kabler. Men det kan jo også forkomme at det IKKE er hørbar forskjell på to tilfeldig valgte kabler, ikke sant?

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Over halparten som har stemt mener altså at det ikke er hørbare forskjeller på disse kablene. Bortsett fra de absolutt rettroende som ikke vil nedverdige seg selv til å stemme, så er dette et oppsiktvekkende resultat synes jeg. Det er som nyheten om at mer en halparten av innbyggerene i Mekka har mista troen på Islam! Hvordan skal dette ende?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Aubi skrev:
Over halparten som har stemt mener altså at det ikke er hørbare forskjeller på disse kablene. Bortsett fra de absolutt rettroende som ikke vil nedverdige seg selv til å stemme, så er dette et oppsiktvekkende resultat synes jeg. Det er som nyheten om at mer en halparten av innbyggerene i Mekka har mista troen på Islam! Hvordan skal dette ende?

Skjønner ikke hypen med denne tråden...En mann, et anlegg, to kabler...Javisst...Men er dette den almenngyldige fasit når det gjelder disst to kabelene ? Hvis noen er så enkle at de tror det slik så ære være...Selv vil jeg bruke egne ører for å finne det som gjelder for meg..Dette gjelder både kabler og annet innen hobbyen... Og ja, jeg har stemt...Og nei, jeg er ikke frelst på kabler... 8)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg benytte anledningen til å gjenta meg selv:
Valentino skrev:
Jeg kan etter min lille test ikke påstå at det ikke er hørbar forskjell på kablene. Men jeg hørte ikke forskjell på dem.

L

lark

Gjest
Konklusjonen på hele smørja må vel bli at Valentino har snekret seg noen satans gode kabler til en latterlig lav pris ;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vetta f. Som nevnt gidder jeg ikke sammenlikne med standardvare fra CO. Tenk om jeg ikke hørte forskjell på det heller, om jeg fikk bekreftet at ELFA har fått penger jeg ikke trengte bruke?

Tenk om jeg ikke kan HØRE! Ludwig van, hva skal jeg GJØRE?

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Konklusjonen på hele smørja må vel bli at Valentino har snekret seg noen satans gode kabler til en latterlig lav pris ;D
Eller at Oblivion faktisk ikke er noe bedre enn hjemmesnekrede kabler til 550,- NOK I Valentinos oppsett.

M

musicus

Gjest
Aubi skrev:
Selv finner jeg det mer oppsiktsvekkende at man kan stemme over noe man ikke har hørt, og at dette skal tas til inntekt for at det ikke kan forfinnes forskjeller, med noen annens ører, eller med kablene i ett annet oppsett. At V ikke detekterte noen forskjell, er bare å respektere det.

mvh

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg laget en gang en tråd om at det faktisk finnes hifi som ikke låter forskjellig. Det ble det stor ståhei av.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
65finger skrev:
stor ståhei om ingenting :)
Kansje, men oppfordringene om å pelle seg vekk fra dette forumet om man ikke hører forskjell på kabler får en ny dimensjon når tilsynelatede så mange er frafalne engler. Det er også et av de mye brukte argumentene i kabeldebattene. "Vi som hører forskjeller er flere en dere som ikke hører forskjell".

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke stemt. Hva skal jeg stemme på ?
Jeg kan ikke stemme alternativet som har flest stemmer. Jeg har ikke hørt noen av disse kablene.

Men jeg tror på Valentino når han skriver at han ikke hører forskjell.

Er det noe alternativ som dekker det ?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og hvis du leser spørsmålsteksten en gang til?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tenk om Ludwig van skulle teste kablene. Vedder en femmer på at han ikke hadde hørt forskjell.....

B

Back_Door

Gjest
Valentino skrev:
Jeg laget en gang en tråd om at det faktisk finnes hifi som ikke låter forskjellig. Det ble det stor ståhei av.
Ja, du er en forferdelig kranglefant!

Vel, om vi ikke kan enes om forskjeller på kabler, kan vi vel enes om at det er stor forskjell på dette forums debattanter?

Har du forresten kontakt med KOB? Dersom du klarer å få han tilbake til oss, har du gjort en større og bedre gjerning enn denne kabeltesten..

Topp Bunn