Møbler og underlag Avkobling, resonans, vibrasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    885
    Antall liker
    566
    Efter min mening findes ingen "One size fitts all".
    Der findes HT der bør have større eller mindre grad af tilkobling. Og der findes HT der bør have større eller mindre grad af afkobling.
    Du kan jo prøve at spille Krafwerk med f.eks 96dB/1m og lægge en en vibrometer på dine højttalere med og uden blød afkobling.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det første har du ret i. Største kontakt til gulvet får fysisk store HT dog når de står på gulvet med hele bunden i kontakt. Det eventuelle medspil fra gulvet må efterfølgende tages hånd om.
    Mit gulv spiller efter min bedste overbevisning slet ikke med. Men det gjorde det før granitflisen kom på. Der skal absolut være noget filt under flisen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Svarte...
    Nå har jeg tatt full dsp på alt.
    Og så ser jeg denne tråden.. Akk..

    Burde kanskje gjort målingene me


    Må en ikke ha innebygget vibra I telefonen då? 😜
    Nær sagt «alle» android eller epletelefoner har innebygd akselerometer. Presisjonen og kvaliteten på dette kan nok variere en del, det er ikke en kalibrert seismograf, og måten ulike apper samvirker med akselerometer varierer sikkert det også, men jeg tipper det stort sett er mer enn godt nok til f.eks. å sammenlikne spikes med SD-føtter, med eller uten betong/steinheller etc.

    mvh
    KJ
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nær sagt «alle» android eller epletelefoner har innebygd akselerometer. Presisjonen og kvaliteten på dette kan nok variere en del, det er ikke en kalibrert seismograf, og måten ulike apper samvirker med akselerometer varierer sikkert det også, men jeg tipper det stort sett er mer enn godt nok til f.eks. å sammenlikne spikes med SD-føtter, med eller uten betong/steinheller etc.

    mvh
    KJ
    Ok
    Var jeg ikke klar over.
    Ja de vibrere, men viste ikke at de kunne måle.
    Men sånn er det vel når en ikke gidd lese bruksanvisningen 🤣
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.833
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er et utvalg android apper til det formålet : https://play.google.com/store/search?q=vibrameter&c=apps&hl=no Det finnes sikkert tilsvarende til epletelefoner.
    Såvidt jeg husker går det innebyggede akselerometeret på iPhone bare til 50 Hz max frekvens. Kan jo tenkes at det er godt nok til å gi innsikt for dypbass og bevegelse/ikke bevegelse på mykt vs stivt underlag, men dessverre ubrukelig til å logge plateresonanser i høyttalerkasser og lignende. Apper finnes. Eksempel:
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Nettbrettet mitt (Samsung Galaxy tab-ett eller annet) skal være utstyrt med en STM LSM6DSM chip : https://www.st.com/en/mems-and-sensors/lsm6dsm.html fåglane må vite hvordan den er implementert, men dersom jeg forstår dataarket rett så har chipen en analog båndbredde for akselerasjon på enten 400 Hz eller 1,5k Hz og en maksimal datarate på opp til 6,66 kHz. Dataarket er imidlertid på 126 sider og jeg forstår ikke allverden av det, så hva det ev betyr for faktisk båndbredde for vibrasjoner er jeg ikke sikker på. Jeg fant ikke datarket til chipen på telefonen min.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Der er mange muligheder. Nogle som specielt kan anbefales?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Efter min mening findes ingen "One size fitts all".
    Der findes HT der bør have større eller mindre grad af tilkobling. Og der findes HT der bør have større eller mindre grad af afkobling.
    Men her har du rett. Ingen skal fortelle deg (eller meg) om du liker lyden. Du bestemmer hva du liker :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Men her har du rett. Ingen skal fortelle deg (eller meg) om du liker lyden. Du bestemmer hva du liker :)
    Enig, vi kan have hver vor opfattelse, som dybest set hænger på erindringen (hvor meget "data" vi har fodret hjernen med).
    Men mere præcist, man kan ikke forvente al verdens affjedring altid gør underværker. Der er en flydende grænse for mængden af eftergivenhed hvorefter membranernes vandring risikerer blive kompenseret af det bløde underlag. Hvis affjedringen skal virke optimalt må den specificeres til mængden af vibrationer hvis ellers vibrationerne er største fordring i det givne set-up. Basresponsen bliver i hvertfald meget hurtigt største fordring hvis eftergivenheden er for stor.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enig, vi kan have hver vor opfattelse, som dybest set hænger på erindringen (hvor meget "data" vi har fodret hjernen med).
    Men mere præcist, man kan ikke forvente al verdens affjedring altid gør underværker. Der er en flydende grænse for mængden af eftergivenhed hvorefter membranernes vandring risikerer blive kompenseret af det bløde underlag. Hvis affjedringen skal virke optimalt må den specificeres til mængden af vibrationer hvis ellers vibrationerne er største fordring i det givne set-up. Basresponsen bliver i hvertfald meget hurtigt største fordring hvis eftergivenheden er for stor.
    Du sikter til "kraft = motkraft"?
    Joda, men såååå myke er ikke avkoblingen vi bruker. Og f.eks SD-putene tilpasses vekten man plasserer opp på de.
    Så lette er vel ikke HT at elementets kraft fremover skyver HT bakover, selv om man henger HT opp i taket med fjærer:)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @ynot.
    Nej så lette er HT ikke. Men hvis HT bevæger sig bitte bitte gran bagud samtidig med en membran bevæger sig frem bliver der jo en form for kompensation.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn