Avids venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Slikt skjer. Den Atlasen ville jeg fått Skink - 123 til å montere. Latt ham ta ansvaret :rolleyes: :unsure:.


    mvh
    Vel, det gikk nå bra da... Har alltid likt å sysle med kronglete og små innretninger. Man må bare senke skuldrene og finne fram roen, samt tenke nøye over alt man gjør underveis, og bruke god tid, så går det meste bra.

    Da kan man lene seg tilbake etterpå, og føle seg både lettet og en smule stolt, hehe...

    En fantastisk spiller, likeså arm og RIAA, og en PU som overgår alle drømmer, det har i dag resultert i mange timers kos i sweetspot, med både brunt, rødt og gyllent i glasset. Bedre kan det ikke bli i dette livet... 🎶🎸😊
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    April, mai, juni, juli...................desember!!, uten ett eneste innlegg o_O Vi må altså ha noen vannvittig gode spillere, hvor alt som trenger å sies alt er sagt, og når ingenting skjer underveis, er det jo heller ingen grunn til å skrive noe som helst, eller?

    Man skulle vel tro at det kanskje byttes en PU her eller en RIAA der innimellom, justeres litt her og der, eller kanskje skiftes til ei anna arm....?

    Nei, bom tysst :sleep::sleep:

    Vel vel, da får jeg oppdatere denne sovende menigheten med å informere om noe så revolusjonerende som at i går utførte jeg støvservice på min Acutus :ROFLMAO:
    Av med tallerken, reimer, O-ringer, motor, og på operasjonsbordet med sakene. Fram med microfiberkluter, Q-tips og lett fukting av disse med vindusspray. Utrolig hvordan støvet trenger inn overalt, brukte sikkert en time bare på arm og armbase.

    Etter grundig rensing og polering av alle deler var det å plassere tilbake hovedchassiet på hylla (nå forøvrig oppgradert med Avids egen plattorm), på med O-ringer og motor, strekke opp drivreimene på tallerkenen, og senke denne forsiktig ned på spindelen. Og jaggu traff jeg korrekt over reimhjulet på motoren og fikk reimene på plass på første forsøk (y):D Kun med forargelsen i at "hjelpepinnen" datt ut av tallerkenkanten og hørbart landa på gulvet. Den skulle vel enkelt bare la seg plukke opp (hørte jo hvor den landa), men nei, borte vekk. Leita med lykt og granskende blikk lenge og vel, til fruen hørte nordnorsk bainnskap og murring, og flirende gikk løs på oppgaven, "må jo bruke øya" fikk man høre. Jo jo, faenskapet forble bortevekk, og ligger antakelig under ene sub'en, og der skal den da for all del bare bli boende til neste støvservice. For naturligvis husker man jo da at den ligger der..... ehh!

    Vel vel, etter oppstart og konkludering med at alt fungerte som det skulle, la jeg på Ortofon sin testplate som nylig ble handla inn. Kjørte gjennom alle sveip og testspor, og oppdaget ørlitt forvrengning i høyre kanal på spor 13 og 14 (sporingsevne 90 og 100 micrometer). Justerte litt opp på antiskating, og da ble det borte. Så da er forhåpentligvis min Lyra Atlas Lambda og SME V 100% korrekt satt opp.
    Har noen andre erfaringer med denne testplata?

    OK, det var dagens (eller skal man si årets) koseprat om verdens beste platespillere, værsågod nestle ;)
    20221210_145833.JPG
    20221210_150628.JPG
    20221210_165214.JPG
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk bra!

    Det anbefales bytte alt av belter en gang i året!
    Vet lageret ikke skal smøres men det kan være en sak å ha i sjekklisten hvert 10 år(kun via fabrikkbesøk/guiding)

    Bransjeaktører har dessverre ikke lov til å legge ut bilder av sine produkter. Det er kun lov til å svare på spørsmål fra brukerne. Mvh Høvdingen (Bilde fjernet)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ja, er vel forsåvidt klar over at reimer og O-ringer anbefales byttet årlig. Det sagt, så er det ingen merkbare tegn på noen form for slitasje på drivreimene hos meg enda, selv etter halvannet år. Det går fortsatt jevnt og stille for seg, og jeg har stor tro på at forklaringen på det ligger i måten jeg starter spilleren på. Jeg trykker nemlig ikke bare på startknappen, og lar motor og reimer alene dra igang 8 kg stål. Vet selvsagt ikke hvordan dere andre praktiserer dette, men jeg hjelper ihvertfall tallerkenen igang ved å tørne på clampen, samtidig som jeg trykker "start"... Har prøvd å starte uten å tørne samtidig, og det høres jo tydelig at dette er en stor belastning for reimene, og selvsagt også en like stor slitasjefaktor.

    En annen viktig faktor er å rense reimhjulet på motorakselen, og drivflaten for reimene på undersiden av tallerkenen. Disse brukte jeg industrirens på, (q-tips på reimhjul og microfiberklut på tallerken) og disse ble svarte, så der blir det sleipt belegg etterhvert som naturligvis kan resultere i ytterligere slitasje, ujevn drift og tom støy fra drivverket.

    Smøring av lageret ja... Undres i grunn litt på hva som ligger i dette, ettersom det jo her kun dreier seg om direkte glide mellom dertil egnede metaller og 1000'delers mellomrom. Finnes jo ingen form for lube her, så jeg stiller meg som sagt undrende på hva Hr. Mas o/co mener skal/kan brukes her etter 10 års drift... :unsure:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.593
    Antall liker
    35.588
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Av den største entusiasten av merket som merker stor forskjell ved hvert bytte
    Spørs om det ikke sitter i "hodet".... hvert år høres mye ut...

    Leser på hjemmesiden nå..
    "Drive Belt, which we suggest be replaced annually"
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.593
    Antall liker
    35.588
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, nydelige spillere. Har en råd til spilleren, så har en i hvert fall råd til å bytte belte hvert år.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Litt syting fra meg nå.... :cry:

    Har hatt min Acutus SP ute for salg i drøye 3 måneder nå, uten så mye som EN eneste henvendelse, og undres virkelig over hvorfor. En toppklasse spiller til nypris 230K, strøken og med alt på stell. Starta på 90K, og har gått stegvis ned til nå sist å sette prisen til 78K. Dette kan da umulig være i nærheten en gang av for høyt??????????????? I så fall er det da, i mine øyne ihvertfall, noe fullstendig steike galt med bruktmarkedet. Har også arma og PU`en (SME V og Lyra Atlas Lambda) ute i samme annonse, og heller ikke disse har det vært noen seriøse henvendelser på, bortsett fra "har du fortsatt PU`en"?.... "Ahaa, ja takk for svar" og så bom tyst :rolleyes: Er det tida på året, eller har folk helt slutta å handle pga økt rente, at alt har blitt dyrere osv? Selvsagt spiller vel dette inn, skjønner jo det, men uansett begriper jeg ikke at folk skulle legge hobbyen sin fullstendig på hylla pga dette, prioriteringer eksisterer vel fortsatt :unsure: Ser da at det fortsatt selges, kjøpes og tuskes både her, på diverse grupper på Facebook, Finn og andre steder. Eller er Avid et så ukjent merke for røkla, at det blir oversett og ansett som sært og for spesielt interesserte?

    Vel, bare noen tanker fra min side. Er aldeles ikke i noen situasjon som sier at utstyret MÅ selges, og en ting er i allefall sikkert, det selges ikke for knapper og glansbilder. Da får det heller stå her. Har dere noen tanker om dette blir jeg imidlertid glad for å høre innspill og evt. forslag til hvordan nå ut til markedet som faktisk handler highend-utstyr og skjønner prisnivået.

    Det var bare det... :cool:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn