Avids venner

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    DSC_8759 (2).jpg


    AVID Pulsare II riaa har fÄtt noen uker i anlegget, og trives godt. VDH Colibri XGP har aldri spilt bedre, og drar frem detaljer, og klarhet som ikke har vÊrt hÞrbart tidligere.
    SpellÊrn`te sÄ pessgÊli, som vi sier i Østfold.

    /Ruby:)
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med Ingenium spilleren? Kan det vĂŠre verdt kostnaden av Ă„ oppgradere mdf tallerkenen til aluminium? Koster ÂŁ350.00 ++

    Mvh
     

    Skink_123

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med Ingenium spilleren? Kan det vĂŠre verdt kostnaden av Ă„ oppgradere mdf tallerkenen til aluminium? Koster ÂŁ350.00 ++

    Mvh
    stor forskjell pÄ tallerken :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    PÄ Diva har/hadde Avid en tallerken som hadde holdt til G i slÞyd pÄ ungdomsskolen. Om mdf-tallerkenen som stÄr pÄ Ingenium er halvparten sÄ dÄrlig sÄ er det verdt Ä bytte.
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    PÄ Diva har/hadde Avid en tallerken som hadde holdt til G i slÞyd pÄ ungdomsskolen. Om mdf-tallerkenen som stÄr pÄ Ingenium er halvparten sÄ dÄrlig sÄ er det verdt Ä bytte.
    Mdf tallerkenen pÄ Ingenium er ikke mye Ä skryte av.. En aluminiumtallerken vil nok lÞfte denne spilleren, om lageret er godt nok til Ä bÊre vekten. Hadde et eksemplar med mdf en kort periode, man kunne se pÄ kanten av tallerkenen at den gikk opp og ned. Mulig dette var spesielt for den jeg hadde.
     

    Skink_123

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Mdf tallerkenen pÄ Ingenium er ikke mye Ä skryte av.. En aluminiumtallerken vil nok lÞfte denne spilleren, om lageret er godt nok til Ä bÊre vekten. Hadde et eksemplar med mdf en kort periode, man kunne se pÄ kanten av tallerkenen at den gikk opp og ned. Mulig dette var spesielt for den jeg hadde.
    Lageret er det samme som sitter i Acutus som har en 10kg tallerken sÄ det gÄr veldig bra :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    JĂžss, ingen innlegg siden februar
    😼
    Vel, stillhet er jo ogsÄ en form for tilfredshet...

    Skal bare meddele at Volvere nÄ er bytta ut med et prakteksemplar av Acutus SP, med SME V. Og det er man jo svÊrt fornÞyd med.

    Bortsett fra en Þrliten antydning til "wobling" i tallerkenen, altsÄ at den vakler litt opp og ned nÄr jeg retter blikket pÄ ett fast punkt pÄ tallerkenkanten.

    Kan dette lÞses med Ä pusse det koniske senterhullet i tallerkenen helt speilblankt? For det ser faktisk litt tilsmusset ut, og kan kanskje vÊre Ärsak til at tallerkenen ikke "setter seg" 100% korrekt pÄ spindelen? For det skal vel ikke brukes noen form for smÞring her?

    Noen som har noen anbefalinger/erfaringer/tips rundt dette?
    DSC_0017.JPG
    20210619_115751.JPG
    DSC_0020.JPG
    20210620_180331.JPG
     
    Sist redigert:

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ingen som har noen erfaring med dette ser det ut til... Bildene beskriver bedre hva jeg tror er Ă„rsaken til woblinga. Om noen kan bekrefte at dette ser feil ut eller ikke, hadde det vĂŠrt fint.

    Noe stort problem er det jo ikke, men rart med det, er man klar over dette gÄr Þya automatisk bort pÄ spilleren hele tida, siktende mot tallerkenkanten for Ä studere den Þrlille vaklinga. Pokker ta...! SÄ nÄ er mail sendt til Avid, med beskrivelse og bilder, og med spÞrsmÄl om det lar seg lÞse med et stykke fint smergelpapir (500 eller finere, eller hva...). Er nÄ bare et stykke maskin, om enn av noe edel kvalitet, og bÞr jo kunne tÄle litt forsiktig gnukking med pussepapir nesten like fint som matpapir...

    DSC_0023.JPG
    DSC_0022.JPG
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Og sÄ (as we spoke) kom svaret fra sjÞlvasten himself, Conrad Mas. Han kunne ut fra bildene bekrefte at sÄrene/gradene langs kanten av hullet mest sannsynlig er Ärsaken til vaklinga. Og var faktisk helt med pÄ at forsiktig pussing med fin smergel her kan lÞse problemet. Dog svÊrt forsiktig, ellers kan det rett og slett forverre ting. Tilstanden pÄ selve hullet nevnte han ingenting om, og sant Ä si er jo ikke dette forkromma, sÄ at det ser slik ut er sikkert ikke feil.

    SÄ, da fÄr man ta en tur ut og handle smergel, pÄ med silkehansker, alliere seg med en smule ro og finmotorikk, sÄ tenker jeg denne tallerkenen skal snurre like stabilt som planeten vi bor pÄ etterhvert :geek:
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    MĂ„ nesten flire litt for meg sjĂžl her... Fire innlegg den siste uka, alle fra meg :LOL:Jaja, diskuterer man med seg sjĂžl fĂ„r man ogsĂ„ svarene man Ăžnsker, hehe. Jaja, i disse agurktider er det vel andre ting enn hifi-forum som stĂ„r pĂ„ agendaen. God sommer 😊
     

    Skink_123

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    MĂ„ nesten flire litt for meg sjĂžl her... Fire innlegg den siste uka, alle fra meg :LOL:Jaja, diskuterer man med seg sjĂžl fĂ„r man ogsĂ„ svarene man Ăžnsker, hehe. Jaja, i disse agurktider er det vel andre ting enn hifi-forum som stĂ„r pĂ„ agendaen. God sommer 😊
    ;D

    AVID har ny hjemmeside!

     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    MĂ„ nesten flire litt for meg sjĂžl her... Fire innlegg den siste uka, alle fra meg :LOL:Jaja, diskuterer man med seg sjĂžl fĂ„r man ogsĂ„ svarene man Ăžnsker, hehe. Jaja, i disse agurktider er det vel andre ting enn hifi-forum som stĂ„r pĂ„ agendaen. God sommer 😊
    Kan jo syte litt jeg ogsÄ :unsure: . Har samme spiller, men ikke samme problem. Hos meg er det platestrammerens Þvre del som har kilt seg. Skjedde en gang fÞr ogsÄ, men da klarte Tormod pÄ OHFC Ä fÄ den opp. Gidder ikke stresse mer med det, da den funker greit pÄ de nedre gjengene.


    mvh
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Kan jo syte litt jeg ogsÄ :unsure: . Har samme spiller, men ikke samme problem. Hos meg er det platestrammerens Þvre del som har kilt seg. Skjedde en gang fÞr ogsÄ, men da klarte Tormod pÄ OHFC Ä fÄ den opp. Gidder ikke stresse mer med det, da den funker greit pÄ de nedre gjengene.


    mvh
    Uffda... Ja, den strammeren er spesiell, og skjÞnner egentlig ikke hvorfor den har den todelte funksjonen. Kunne vel vÊrt lik den pÄ Volvere, enkelt og greit. Har imidlertid tro pÄ Ä ikke dra de to delene sammen for hardt, heller stoppe en kvartomdreining fÞr de mÞtes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Uffda... Ja, den strammeren er spesiell, og skjÞnner egentlig ikke hvorfor den har den todelte funksjonen. Kunne vel vÊrt lik den pÄ Volvere, enkelt og greit. Har imidlertid tro pÄ Ä ikke dra de to delene sammen for hardt, heller stoppe en kvartomdreining fÞr de mÞtes.
    Jeg skjĂžnner heller ikke noe av den todelte funksjonen. Har gjort nĂžyaktig det du beskriver, men det skjedde igjen Ă„kkesom. Mulig metallet er for mykt?


    mvh
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.440
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ser det ligger en Avid Ingenium pÄ finn til 9k - har noen av dere testet den? Er det noe Ä satse pÄ?
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hva er en anstendig prisantydning vedr. salg av en Volvere SP? Har hatt en ute nÄ i snart 2 mÄneder, uten en eneste henvendelse. Startet pÄ 29000, og siste mÄneden 25000. Fremdeles tyst....
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Det at du ikkje vil sende er jo Ă„ stenge vekk mange potensielle kjĂžpere, 12 kg er jo nada om en har original emballasje.
    Om prisen er feil har eg ingen formening om.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Det at du ikkje vil sende er jo Ă„ stenge vekk mange potensielle kjĂžpere, 12 kg er jo nada om en har original emballasje.
    Om prisen er feil har eg ingen formening om.
    Ja, det var nettopp det med orginal emballasje da... som jeg jo ikke har. Men joda, den kan naturligvis pakkes godt og sendes. Tenker bare ut fra hvordan jeg sjÞl hadde sett pÄ Ä skulle fÄtt noe sÄnt tilsendt. Er mye som kan gÄ galt, veldig galt!

    Men takk for innspill 😊
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var nettopp det med orginal emballasje da... som jeg jo ikke har. Men joda, den kan naturligvis pakkes godt og sendes. Tenker bare ut fra hvordan jeg sjÞl hadde sett pÄ Ä skulle fÄtt noe sÄnt tilsendt. Er mye som kan gÄ galt, veldig galt!

    Men takk for innspill 😊
    Da blir det jo litt mer tricky, leste annonsen din en gang til og kan ikke sjĂžnne at det skulle vere noe galt med prisen.
    SÄ er det vel den eine kjÞperen du mÄ finne.
    Lykke til đŸ€ž
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    SÞrgelig stille i denne vennegjengen... Vel, har forlengst blitt av med Volvere, og Acutus SP m/SME V og Hana ML er fortsatt like herlig Ä fyre igang. Men for Þyeblikket befinner en Lyra Atlas seg pÄ "operasjonsbordet" pÄ fabrikken i Japan, og kommer forhÄpentligvis snart tilbake, da i Atlas Lambda-utgave. Det tror jeg kan bli en grei liten oppgradering :)
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    601
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en ingenium stÄende, det er vel pÄ tide Ä ta den fram igjen :)
    Er det noen som kan ha en spindel med gjenger for lodd til overs ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette skaffer OHC uten problemer. Lurt Ä kjÞpe et par i slengen, da gjengene lett gÄr i stykker, sÊrlig ved bruk av dobbel-clampen pÄ Acutus.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ja, clampen pÄ Acutus synes jeg er en ordentlig raring, selv om jeg hittil har klart Ä unngÄ skjÊring av gjenger. Kan noen forklare grunnen til denne noe Þmfintlige doble konstruksjonen? Mens jeg hadde bÄde Volvere og Acutus hjemme prÞvde jeg Volvere-clampen pÄ Acutus'en, og fikk da inntrykk av at den fungerte like godt (?)... SÄ hadde det ikke vÊrt for det rent visuelle (er vel ikke Ä fÄ i forkromma finish?) hadde jeg vurdert Ä kjÞpe en Volvere-clamp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Skink_123

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    du kan fÄ tak i volvere clamp. har pÄ lager, nÄr det er sagt sÄ er den doble clampen bedre fordi den kan justeres til forskjellige tykkelser pÄ plater. fÞrst clamper du den helt flatt mot spindel og sÄ clamper du plata fast og plant til tallerken
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    du kan fÄ tak i volvere clamp. har pÄ lager, nÄr det er sagt sÄ er den doble clampen bedre fordi den kan justeres til forskjellige tykkelser pÄ plater. fÞrst clamper du den helt flatt mot spindel og sÄ clamper du plata fast og plant til tallerken
    Ikke for Ä vÊre vanskelig, men dette er da etter mitt syn bare en litt tungvint dobbelt variant av akkurat det samme som Volvere-clampen gjÞr. Du trekker jo den passe stramt nedpÄ alle platetykkelser ogsÄ. Forskjellen er jo kun at selve stramminga foregÄr med de innvendige gjengene i Acutus-clampen. Og nettopp her er det vel noen har opplevd Ä skjÊre/lÄse gjengene, hvis de har dratt sammen A-clampen for hardt, og sÄ snurret den nedpÄ til den stopper, og revet gjengene pga for kraftig moment i det de videre har tatt i pÄ nedre del for Ä stramme til mot plata (?)... Uansett, den funker greit nok, mÄ bare vÊre litt mer fintfÞlende i bruken. Har dere altsÄ Volvere-clamp i krom?
     

    Skink_123

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ikke for Ä vÊre vanskelig, men dette er da etter mitt syn bare en litt tungvint dobbelt variant av akkurat det samme som Volvere-clampen gjÞr. Du trekker jo den passe stramt nedpÄ alle platetykkelser ogsÄ. Forskjellen er jo kun at selve stramminga foregÄr med de innvendige gjengene i Acutus-clampen. Og nettopp her er det vel noen har opplevd Ä skjÊre/lÄse gjengene, hvis de har dratt sammen A-clampen for hardt, og sÄ snurret den nedpÄ til den stopper, og revet gjengene pga for kraftig moment i det de videre har tatt i pÄ nedre del for Ä stramme til mot plata (?)... Uansett, den funker greit nok, mÄ bare vÊre litt mer fintfÞlende i bruken. Har dere altsÄ Volvere-clamp i krom?
    eneste grunn til ta gjenger pÄ acutus clamp er skeiv pÄskruing eller at en IKKE har festet clampen til spindel fÞr stramming!
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Da har Acutus fĂ„tt en ny kompanjong. Intern RIAA i McIntosh C53 har overlatt jobben til Avid Pulsare II. Om det ble forskjell? Ja, absolutt! Kanskje ikke sĂ„ rart mtp alle justeringsmulighetene, og to bokser pĂ„ tilsammen nĂŠrmere 10 kg, full av kvalitetskomponenter med fokus pĂ„ Ă©n ting, nemlig max utbytte av hvilkensomhelst PU man mĂ„tte velge Ă„ putte foran. ForelĂžpig foredler den signal fra en Hana ML, men er meget spent pĂ„ hva den evner Ă„ fĂ„ ut av Lyra Atlasen som snart er pĂ„ vei fra Japan 😊
    DSC_0100.JPG
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Da kom Lyra Atlas Lambda endelig, etter 5 mÄneders venting... Men en ventetid absolutt verdt det. MÄ bare si meg imponert over hva denne presterer, rett og slett fantastisk. Jeg var skitnervÞs under montering og justering, som tok strake 3 timer. Den cantileveren der mÄ vÊre det tynneste jeg noensinne har sett, og ikke minst hatt mellom mine hender. Skulle man gjort Ún liten feilbevegelse.... uff nei, fÄr bare vÊre kjempehappy for at alt gikk bra.

    Vel, jeg lar bildene tale for seg, dette er bare ren glede, og enda gjenstÄr innspilling og flere finjusteringer pÄ bÄde arm og RIAA...
    20220401_180114.JPG
    DSC_0126.JPG
    20220401_180114.JPG
    DSC_0126.JPG
    DSC_0127.JPG
    DSC_0131.JPG
    DSC_0133.JPG
    DSC_0140.JPG
    DSC_0141.JPG
    20220401_180114.JPG
    DSC_0126.JPG
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Da kom Lyra Atlas Lambda endelig, etter 5 mÄneders venting... Men en ventetid absolutt verdt det. MÄ bare si meg imponert over hva denne presterer, rett og slett fantastisk. Jeg var skitnervÞs under montering og justering, som tok strake 3 timer. Den cantileveren der mÄ vÊre det tynneste jeg noensinne har sett, og ikke minst hatt mellom mine hender. Skulle man gjort Ún liten feilbevegelse.... uff nei, fÄr bare vÊre kjempehappy for at alt gikk bra.

    Vel, jeg lar bildene tale for seg, dette er bare ren glede, og enda gjenstÄr innspilling og flere finjusteringer pÄ bÄde arm og RIAA... Vis vedlegget 806034 Vis vedlegget 806035 Vis vedlegget 806034 Vis vedlegget 806035 Vis vedlegget 806036 Vis vedlegget 806037 Vis vedlegget 806038 Vis vedlegget 806039 Vis vedlegget 806040 Vis vedlegget 806034 Vis vedlegget 806035
    Hmm, dobbelt og trippelt og quadruppelt.... vet ikke hvorfor det ble slik men....
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Hmm, dobbelt og trippelt og quadruppelt.... vet ikke hvorfor det ble slik men....
    Slikt skjer. Den Atlasen ville jeg fÄtt Skink - 123 til Ä montere. Latt ham ta ansvaret :rolleyes: :unsure:.


    mvh
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn