Avids venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Test av Acutus i siste nr. av Watt.....


    mvh
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    Vis vedlegget 174988
    Kule nye spillere fra Avid
    "ingenium" skal visstnok komme ti å koste halvparten av en Diva.
    Vis vedlegget 174991
    Sjekk ut hjemmesiden for mer info og bilder.
    Ligger an til å kjøpe komboen (til anlegg 2) som OHFC skal selge bestående av Ingenium med Project 9CC, Pellar og Sumiko Bluepoint no. 2. Har noen lyttet på denne komboen hos OHFS og kan dele sin oppfatning med almuen?
     

    2112

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    150
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Melder meg inn med Avid Volvere SP platespiller og Avid Pulsus riaa-trinn selv, fantastiske produkter!

    Vurderer å oppgradere riaa-trinn etterhvert. Er det noen som har gått fra Pulsus til Pellere/Pulsare? Og er det i tillegg noen som har testet Pellere og Pulsare opp mot hverandre?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Har alle solgt Avidene sine, eller er dere bare travelt opptatt med å snurre plater?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tror de bare er opptatt med å snurre plater 8) Det blir nok flere Avid produkter på meg når økonomien tillater det.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje litt tidlig å melde seg inn, men jeg holder på å kjøpe en Volvere for tida, og var og hørte på Conrad Mas nå under VårPuls. Utrolig flink formidler! Plutselig klarte jeg å følge med på mikrofysikkforklaringer. De presenterer visst en ny tonearm i mai. Noen som har noen erfaringer med kablene deres, forresten?

    Er det der forresten en Chrome Volvere, med Acutus clamp, mesut?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kanskje litt tidlig å melde seg inn, men jeg holder på å kjøpe en Volvere for tida, og var og hørte på Conrad Mas nå under VårPuls. Utrolig flink formidler! Plutselig klarte jeg å følge med på mikrofysikkforklaringer. De presenterer visst en ny tonearm i mai. Noen som har noen erfaringer med kablene deres, forresten?

    Er det der forresten en Chrome Volvere, med Acutus clamp, mesut?

    ja, dette er en chrome-variant som jeg tror det ikke finnes så mange av, og acutus-clamp.
    bortsett fra et uhell som der jeg bokstavelig talt snublet over spilleren og ødela safiren (med påfølgende service hos ohfc), så har den gått som en klokke i alle årene jeg har hatt den.
    skifter belte ca annet hvert år.

    avid-spillere er bygd med en så høy presisjon og kvalitet at de står til dovre faller når de først er satt opp.
    bare pass på å ikke ha en banan i den ene neven, lp'er i den andre og masse skrot liggende foran anlegget når du skal bort og skifte plate...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bilde knipset av fosse da han hjalp meg å sette opp spilleren for mange herrens år siden.


    volvere.jpg
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Den chrome varianten ser mye bedre enn sort og sølv versjonene. Den ser nesten ut som en Acutus. Kan man fortsatt bestille Volvere i chrome?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    litt usikker, men tror ikke det...
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Tror også jeg leste om at dette er en sjelden variant. Har bestilt den i sølv selv, og synes den er finest selvsagt! Men morsomt at det går an å bruke Acutus-clamp på den, den er vel littegrann bedre enn standarden. Var det noe du kjøpte etterpå, eller fulgte den med? Og er det Avid isolasjonsplattforma du har? Er det stor forskjell med og uten?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg kjøpte hele spilleren brukt av kar i danmark.
    volvere + acutus-clamp, avid plattform og sme v.

    har aldri prøvd volvere-clamp, så jeg aner ikke om det vil låte annerledes.
    tviler vel egentlig litt på det, clampen skal jo bare holde plata fast.

    hos meg er avid-plattformen helt klart å foretrekke fremfor å sette spilleren rett på racket.
    mer futt i bassen og ryddigere lydbilde.

    andre plattformer har jeg ikke prøvd, er såpass happy med oppsettet at jeg heller bruke tid på musikk.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Ifølge Mas gjør den clampen mer enn å holde plata fast. Underlaget lp-en ligger på gjør at vibrasjonene som oppstår i selve plata blir der, og clampen jorder plata fast til festet i midten, og leder dermed vibrasjonene ut i chassiset. Så lyden blir reinere. Hørte rundt på en del forskjellige spillere før jeg landa på Volveren, det var definitivt lavere støygulv på den. Acutus-clampen retter visst dessuten plata enda jevnere ut enn den vanlige. Nuvel.

    Morsomt å høre om plattformen. Skal jeg ha i bakhuet down the line .. men én ting av gangen :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Unnskyld at jeg bryter inn i denne travle tråden, vil bare følge opp et ubesvart spørsmål fra en annen bruker; hva er konsensus på innstegsmodellen Ingenium? Lite omtalt.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Unnskyld at jeg bryter inn i denne travle tråden, vil bare følge opp et ubesvart spørsmål fra en annen bruker; hva er konsensus på innstegsmodellen Ingenium? Lite omtalt.
    anbefaler å ta den med clampsystemet
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke clampen optional og kan ettermonteres uavhengig av spindel? Eller er den en del av et system?

    Er nysgjerrig på erfaringer med motorplassering, som ser ut til å være litt krevende, ellers så synes jeg det er et minus å måtte flytte rem på subplatter, hvis jeg har forstått rett? Hadde det enda vært mulig å gjøre det på motorpullyen; slippe å løfte av tallerken.

    Ellers så liker jeg den minimalistiske konstruksjonen og det voldsomme lageret. Form følger funksjon og no-nonsens.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke clampen optional og kan ettermonteres uavhengig av spindel? Eller er den en del av et system?

    Er nysgjerrig på erfaringer med motorplassering, som ser ut til å være litt krevende, ellers så synes jeg det er et minus å måtte flytte rem på subplatter, hvis jeg har forstått rett? Hadde det enda vært mulig å gjøre det på motorpullyen; slippe å løfte av tallerken.

    Ellers så liker jeg den minimalistiske konstruksjonen og det voldsomme lageret. Form følger funksjon og no-nonsens.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kan ettermonteres ja! Nå leveres de standard med clamp :)
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    IMG_0313.jpg


    Var befriende å få ny strømforsyning som reduserte den jævla hakkingen (cogging) fra motoren:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Passer den strømforsyningen til alle Acutuser:confused:.


    mvh
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    196
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Har et Avid Pulsus trinn som jeg er godt fornøyd med. Noen som har erfaring med dette kontra andre trinn - og andre merker i samme prisklasse. ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Monoversjonen av strømforsyning?
     

    MrPaal

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Hei venner av Avid!

    Noen her som har erfaring med å oppgradere en Diva 2 til SP?
    Jeg vurderer å bestille dette, MEN greit å vite om det er verdt det kontra å evnt vente og gå for volvere SP i stedet?

    Ka dokk trur?

    Jeg er fornøyd, MEN jeg vil ha speedkontrollen på PSUen, OG selvsagt doble bånd og tung plate :p
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei venner av Avid!

    Noen her som har erfaring med å oppgradere en Diva 2 til SP?
    Jeg vurderer å bestille dette, MEN greit å vite om det er verdt det kontra å evnt vente og gå for volvere SP i stedet?

    Ka dokk trur?

    Jeg er fornøyd, MEN jeg vil ha speedkontrollen på PSUen, OG selvsagt doble bånd og tung plate :p
    SPen av Diva var jo den Stereophile testa der jeg trodde på beskrivelsen det var Acutus.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Hoi. Er det noen her som har noe trøbbel med at Avid-spilleren deres blir veldig statisk? Jeg har en Volvere SP som jeg kjøpte i fjor, og platene henger omtrent fast av statisk elektrisitet når jeg skal ta dem av. Har selvsagt plugget ut kontakter og diverse i nye og ne, uten hell ...

    Forslag til kur?
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    196
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Har akkurat kjøpt en brukt Avid Diva II, med Rega 301 arm. Har fra før Avid Pulsus Riaa. Er Rega armen en bra match i dette oppsettet ?. Hva kan man forventet om man bytter arm ?...noen som har innspill på matchende pu ?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt Rega Rb700 arm med Audio Technica at33ptg/II med hell sammen med Pulsus riaa. I mitt oppsett låt AT pickupen bedre enn DV20x2L.

    Avid sine spillere har god synergi sammen med Sme armer, men de koster også deretter. Vente kanskje til det dukker opp en Sme 309 på brukten?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har akkurat kjøpt en brukt Avid Diva II, med Rega 301 arm. Har fra før Avid Pulsus Riaa. Er Rega armen en bra match i dette oppsettet ?. Hva kan man forventet om man bytter arm ?...noen som har innspill på matchende pu ?
    Kjøpte du den av en hyggelig kar som heter Geir? I tilfelle har jeg lyttet mye til den. Gratulerer med flott spiller.

    Som nevnt er SME god match, og Dynavector 507MKII. SME 309 kan du få til en grei penge brukt innimellom.

    Beste pu vil være avhengig av arm og riaa. Jeg hadde Pulsare på lån en periode jeg vurderte å kjøpe den. Personlig ville jeg valgt å matche Avid sin riaa (forutsatt at de låter nogenlunde likt) med en livlig pickup.

    Lykke til.
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    196
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer Fosse - han het Geir og veldig hyggelig kar ;) Takker for tips og SME 309 svever i bakhodet. Tror kan jeg skal prøve den med en Kiseki Blue pu jeg har liggende.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Stille i denne tråden, det er sikkert fordi folk bruker tiden på å spille plater?
    Har blitt glad i Acutus Darken jeg har skaffet meg tidlig i høst, ren nytelse :)

    Acutus Dark.jpg


    Har lest litt rundt oppgraderinger av strømforsyningen. Men har noen erfaring med forskjellige armer til Acutus? Jeg bruker en SME309 i dag, siden det var det jeg allerede hadde. Spør av nysjerrighet, det spiller uansett bedre på de fleste punkter en den jeg hadde (Hanss Acoustic T-30).
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Volvere SP

    Avid på vegghylle.jpg

    Melder meg herved inn i klubben etter en knallgod handel på OHC sist lørdag :) Volvere SP ble omhyggelig befordret hjemover og inn i heimen og satt opp samme kveld, og det burde vært kun èn ting mer å tilføye, nemlig at man ble fornøyd, meeeeget fornøyd. En ren åpenbaring lydmessig ifht hva jeg var vant til fra før :D

    Men det varte bare til jeg reiste meg litt for brått opp fra godstolen og skulle snu første plata, for da oppdaga jeg plutselig hva svikt i gulv resulterer i. Det ble noen skikkelige hopp og sprett for stakkars PU`en ja, nesten så jeg stivna totalt utpå stuegulvet. Og dermed lå neste prosjekt klart foran meg, herligheten måtte opp på veggen, ingen annen utvei.

    Hylleknekter fant jeg hos Bltema, kraftige saker som tåler 80 kg last. Hylleplate hadde jeg liggende, ei stiv og solid MDF kjøpt på Hifi-klubben en gang i tida for bruk nettopp under platespiller. Ble riktig så støtt og stabilt, og absolutt null og niks mer PU-hopping. Pluss ytterligere forbedring lydmessig også.

    Kjempefornøyd :cool:
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Statisk elektrisitet

    Ser i tråden at dette har blitt tatt opp før, uten kommentarer, så jeg prøver på nytt... Opplever andre AVID-eiere at spilleren genererer mye statisk elektrisitet? Selv synes jeg dette forekommer i urimelig høy grad. Det knitrer og spraker mye hver gang jeg tar ei skive av tallerkenen, og i det jeg legger på ei ny er det som en magnet, der støv og små trådstumper nærmest står på høykant bortover plata. Man tar jo såklart dette vekk med et par omdreininger med platebørsten, men stusser likevel på hva som forårsaker dette, om dette er et særskilt fenomen for AVID (i mitt tilfelle Volvere SP), og hva man kan gjøre for å få redusert det?

    Forslag, råd?

    Mvh. Caron
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Ser i tråden at dette har blitt tatt opp før, uten kommentarer, så jeg prøver på nytt... Opplever andre AVID-eiere at spilleren genererer mye statisk elektrisitet? Selv synes jeg dette forekommer i urimelig høy grad. Det knitrer og spraker mye hver gang jeg tar ei skive av tallerkenen, og i det jeg legger på ei ny er det som en magnet, der støv og små trådstumper nærmest står på høykant bortover plata. Man tar jo såklart dette vekk med et par omdreininger med platebørsten, men stusser likevel på hva som forårsaker dette, om dette er et særskilt fenomen for AVID (i mitt tilfelle Volvere SP), og hva man kan gjøre for å få redusert det?

    Forslag, råd?

    Mvh. Caron
    Opplever det samme, og har samme spiller som deg, men har ingen råd. Lurer på hva det kommer av, egentlig ... Har forøvrig ingen innvirkning på avspillinga, som jeg har lagt merke til, i hvert fall.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har hatt to ulike Avid-spillere parallelt med ulike andre spillere og opplevde ikke Avid som verre eller bedre enn andre spillere mht statisk elektrisitet.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ser i tråden at dette har blitt tatt opp før, uten kommentarer, så jeg prøver på nytt... Opplever andre AVID-eiere at spilleren genererer mye statisk elektrisitet? Selv synes jeg dette forekommer i urimelig høy grad. Det knitrer og spraker mye hver gang jeg tar ei skive av tallerkenen, og i det jeg legger på ei ny er det som en magnet, der støv og små trådstumper nærmest står på høykant bortover plata. Man tar jo såklart dette vekk med et par omdreininger med platebørsten, men stusser likevel på hva som forårsaker dette, om dette er et særskilt fenomen for AVID (i mitt tilfelle Volvere SP), og hva man kan gjøre for å få redusert det?

    Forslag, råd?

    Mvh. Caron
    Opplever det samme, og har samme spiller som deg, men har ingen råd. Lurer på hva det kommer av, egentlig ... Har forøvrig ingen innvirkning på avspillinga, som jeg har lagt merke til, i hvert fall.
    Nei, jeg merker heller ingenting mtp avspilling, ingen knitring eller hørbare utladninger underveis. Er bare når jeg skifter/snur plata at det spraker og knitrer så man nesten har angst for å komme i kontakt med spilleren. Og det suger jo til seg voldsomt med støv. Men nå er vi jo faktisk inne i årstida der innelufta er på det tørreste, så noe ligger kanskje der. Har jo rett og slett glemt å sette luftfukteren i drift, så det skal gjøres i dette øyeblikk.

    Kommer med tilbakemelding om hvorvidt det hjalp om et par dager :)

    Mvh.. Caron
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Stille i denne tråden, det er sikkert fordi folk bruker tiden på å spille plater?
    Har blitt glad i Acutus Darken jeg har skaffet meg tidlig i høst, ren nytelse :)

    Vis vedlegget 518816

    Har lest litt rundt oppgraderinger av strømforsyningen. Men har noen erfaring med forskjellige armer til Acutus? Jeg bruker en SME309 i dag, siden det var det jeg allerede hadde. Spør av nysjerrighet, det spiller uansett bedre på de fleste punkter en den jeg hadde (Hanss Acoustic T-30).
    Gratulerer med lekker spiller! Mye penere i sort enn andre farger.

    Jeg har eid Acutus og Acutus Reference SP. Hadde også Reference (ikke SP) på lån en periode.
    Har videre brukt min tidligere Reference SP med både SME V-D og Dynavector DV507MKII.

    Standard vs Reference SP: https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/9380-norcargo-pa-besa-k-39.html
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn