Avids venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    5.520
    oes skrev:
    Enig. Tror mange med gode vinylrigger og middels riaa-trinn ville blitt overrasket over hvor mye bedre oppsettet kan låte (til en ikke altfor høy ekstra kostnad). Legger ved et par litt dunkle mobilbilder av Acutus og Pulsare (det finnes bedre bilder av Acutusen lenger oppe). Vil også slå et slag for Avid Sequel SP med samme strømforsyning som Acutus SP. Var veldig i tvil før jeg bestemte meg i høst. Sequel overbeviste på flere demoer. Ser også bra ut i sort som vi kan se eksempel på litt oppe i tråden her.

Petter Hagen skrev:
    oes skrev:
    Jeg ble avid-eier i høst. Først acutus sp med sme-v og lyra kleos, og deretter komplettert med avid pulsare phonotrinn. Det siste hadde alt å si for at lyden falt på plass i mitt system, mot tidligere internt riaa-kort i burmester 035 preamp. Meget godt fornøyd med preampen, men riaa-kortet nådde ikke opp (kvalte diskanten og gjorde lytteopplevelsen mer kjedelig). Kjører balansert valhalla phonokabel som bidrar til å åpne opp lydbildet ytterligere. Vel, denne analoge kilden spiller all slags musikk. I forhold til cd (burmester 061) som er min referanse blir det mer nærvær og nerve i mellomtonen, bedre luft rundt instrumentene, mer oppløst og behagelig diskant (men ikke avdempet: full dynamikk) og enda mer kjøtt og blod i musikkopplevelsen (inkludert trøkk og slam i bassen). Man tåler høyere volum uten å oppleve lyttetretthet. Som jeg også skrev i lyratråden er den største overraskelsen at timing/attack holder digitalt nivå, slik at elektronika blir like bra som på cd (bare gøyere siden man får lyst til å spille høyere). Stort sett spiller jeg imidlertid på lavt til moderat volum, noe som også fungerer bra med denne kilden. Kort oppsummert så er jeg meget godt fornøyd med min analoge kilde.
    Morsom lesing !! Dine beskrivelser av hva som skjer når Pulsaren kommer inn i anlegget , kan jeg ikke annet enn og nikke gjennkjennende til. Dette er et typisk produkt som man kanskje ikke blir slått i bakken av ved første møte, men etterhvert som man lærer det og kjenne, setter man mer og mer pris på det . Conrad Mas har her lagd et riaa trinn som er et funn , og spesielt sammen med Acutusen!!

Mvh Petter.
    Har du gjort noen sammenligning av rca/balansert ,inngangene/utganger ? Her tenker jeg først og fremst på om de balanserte er merkbart stillere enn rca.

Mvh Petter.

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    7
    Nei, dessverre! Har bare kjørt balanserte phonokabler (lånt sme med xlr og deretter kjøpt valhalla med xlr). Også phonokortet på burmesteren som jeg hadde før pulsaren hadde balanserte innganger.

McKjell

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Antall liker
    0
    Endelig kan jeg melde inn som en Avid venn ;D

Har lenge hatt lyst på disse Engelske skulpturene, men vert usikker på hvilken nivå jeg skulle beggyne med....
    Men det ble den nederste nå til å begynne med ivertfall...Avid Diva II meg Raga RB-301 arm å DV-20XL pick upp som jeg komm over her på brukten av en trevelig kar :)

Turen gjikk 28,6 mil sørover 8) hva gjør man ikke for denne hobbyen ;)

Bilde av gliset mitt under 8)

Vedlegg

Jakob61

Medlem
    Ble medlem
    19.09.2010
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergenhus
    For tiden har eg Avid Acutus SP fo 7-8 mnd. For ca 2 mnd siden, røk begge remene på spiller og fekk skiftet dette kostnadsfritt fra Oslo Hi-fi uten disskusjon av noen sort.
    Forleden tok eg omsider bryet med bytting. Meeeget overrasket oppdaget eg begge remene full av sprekker i full lengde ( helt utrolig att de ikke har røket for lenge siden)??. Fekk tips av forhandler om mulig feilmontering slik att dei krysset hverandre. Tviler på det, siden remen ikke har slitasje på siden for denne type skade. Er det andre som har vært borti slike tilfeller etter so kort tid ? NB ! ikke ment som backtalk men bare ute etter erfaring samt eventuell forbedring fra fabrikant ( regner med att remene har blitt lagret laaaangt ovet tid slik att dei rett og slett er morken. Har begge remer men er vanskelig med detaljer på bilde, er bare meget overrasket att de ikke røk på ett langt tidligere tidspunkt.
    Hilsen Jakob Sæbø

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    7
    For tiden har eg Avid Acutus SP fo 7-8 mnd. For ca 2 mnd siden, røk begge remene på spiller og fekk skiftet dette kostnadsfritt fra Oslo Hi-fi uten disskusjon av noen sort.
    Forleden tok eg omsider bryet med bytting. Meeeget overrasket oppdaget eg begge remene full av sprekker i full lengde ( helt utrolig att de ikke har røket for lenge siden)??. Fekk tips av forhandler om mulig feilmontering slik att dei krysset hverandre. Tviler på det, siden remen ikke har slitasje på siden for denne type skade. Er det andre som har vært borti slike tilfeller etter so kort tid ? NB ! ikke ment som backtalk men bare ute etter erfaring samt eventuell forbedring fra fabrikant ( regner med att remene har blitt lagret laaaangt ovet tid slik att dei rett og slett er morken. Har begge remer men er vanskelig med detaljer på bilde, er bare meget overrasket att de ikke røk på ett langt tidligere tidspunkt.
    Hilsen Jakob Sæbø
    Hei Jacob! Har ikke opplevd dette på min Acutus. Du kan ha vært spesielt uheldig med dine reimer. Godt da, at du har fått god service. Et tips er at hverken reimene eller O-ringene skal ha fett på seg; så benytt de medfølgende hanskene når du tar på dem.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    7.461
    Sted
    Oslo
    Frekk nok til å melde meg inn.

Avid Acutus 005.jpg
    Avid acutus 007.jpg
    Oversikt 171112 001.jpg
    Omtrent slik ser det ut hos undertegnede pr. 171112. Og acutusen spiller bare bedre & bedre;).

mvh

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    5.520
    Gratulerer med flott spiller i et flott oppsett!

Mvh Petter.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Fosse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    11.589
    Torget vurderinger
    11
    Ja, gratulerer med nydelig spiller i supert oppsett!

• Liker
    Reaksjoner: oct

GunnarS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    2.766
    Torget vurderinger
    10
    image.jpg

Kule nye spillere fra Avid
    "ingenium" skal visstnok komme ti å koste halvparten av en Diva.
    image.jpg

Sjekk ut hjemmesiden for mer info og bilder.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.931
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har prøvd Ingenium enda? Den frister så smått.. :)

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    7
    Legger ut bilde av min Acutus SP (ikke Ref) og Pulsare phonotrinn. Har tidligere lagt ut et dårlig mobilbilde her. Det pågår en diskusjon her på sentralen nå om platespiller ikke kan gjengi bass like bra som cd. Vel, med denne komboen (med SME Series-V og Lyra Kleos) får jeg den bassopplevelsen jeg synes musikken skal gi. Kan hende cd kan gjengi bassen enda noe hardere, men ikke like naturlig som plateriggen. Skikkelig punch blir det også.
    IMG_6076.jpg

IMG_6077.JPG

Fosse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    11.589
    Torget vurderinger
    11
    Legger ut bilde av min Acutus SP (ikke Ref) og Pulsare phonotrinn. Har tidligere lagt ut et dårlig mobilbilde her. Det pågår en diskusjon her på sentralen nå om platespiller ikke kan gjengi bass like bra som cd. Vel, med denne komboen (med SME Series-V og Lyra Kleos) får jeg den bassopplevelsen jeg synes musikken skal gi. Kan hende cd kan gjengi bassen enda noe hardere, men ikke like naturlig som plateriggen. Skikkelig punch blir det også.
    Bassen i pulsare er god.

Fosse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    11.589
    Torget vurderinger
    11
    Noen som vet om OHC har lager på lager? Jeg har kverket lageret, eller snarere gjengene for klampen. Og, vet dere om man kan bytte gjengebiten i klampen, eller er det bare å bestille alt nytt? Jeg gjør dette etter alle kunstens regler, likevel er det ikke første gang jeg tar gjengene.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    7.461
    Sted
    Oslo
    Noen som vet om OHC har lager på lager? Jeg har kverket lageret, eller snarere gjengene for klampen. Og, vet dere om man kan bytte gjengebiten i klampen, eller er det bare å bestille alt nytt? Jeg gjør dette etter alle kunstens regler, likevel er det ikke første gang jeg tar gjengene.
    Er problemet at du ikke får skrudd toppen på clampen løs fra de to nedre delene? Dette har skjedd meg v. et par anledninger. Løsningen har vært rå muskelkraft. Bruk for all del ikke noen form for tang el. grov redskap. Tormod på OHFC fikset ovennevnte for meg, sist det skjedde.

mvh

Fosse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    11.589
    Torget vurderinger
    11
    Nei, problemet er at lageret , eller snarere gjengene på toppen av lageret, er gåene. Dette er som kjent en svakhet på Acutus. Det jeg lurer på er om gjengene i klampen også er gåene. Og om noen vet om OHC har dette på lager.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    7.461
    Sted
    Oslo
    Nei, problemet er at lageret , eller snarere gjengene på toppen av lageret, er gåene. Dette er som kjent en svakhet på Acutus. Det jeg lurer på er om gjengene i klampen også er gåene. Og om noen vet om OHC har dette på lager.
    Det var straks verre. Du kan jo prøve en P.M. til Skink 1_2_3, om du vil ha svar snarest.

mvh

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    5.520
    Var nedom OHC for et par måneder siden og fikk kjøpt ny. Da hadde de på lager, og om jeg ikke misforstod, tror jeg også de hadde nye klamper der også. Min klamp er helt i orden så prøv først og kjøp ny topp, så kjenner du fort om klampen fungerer. Godt nyttår forresten!!:)

Fosse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    11.589
    Torget vurderinger
    11
    Supert nlykke. Skal sjekke med OHC.

Fosse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    11.589
    Torget vurderinger
    11
    Fikk kjøpt ny spindeltapp hos OHC. Topp at de har slikt på lager.!Vil ellers gi et råd om å undersøke og rengjøre clampen godt før den brukes på ny spindeltapp. Jeg fikk bøyd til ei nål slik at jeg kunne følge de innvendige gjengene og fiske ut det som lå igjen av den ødelagte spindeltappen. Om ikke dette gjøres risikerer man i verste fall å ødelegge også ny tapp.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    7.461
    Sted
    Oslo
    Test av Acutus i siste nr. av Watt.....

mvh

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    16
    Vis vedlegget 174988
    Kule nye spillere fra Avid
    "ingenium" skal visstnok komme ti å koste halvparten av en Diva.
    Vis vedlegget 174991
    Sjekk ut hjemmesiden for mer info og bilder.
    Ligger an til å kjøpe komboen (til anlegg 2) som OHFC skal selge bestående av Ingenium med Project 9CC, Pellar og Sumiko Bluepoint no. 2. Har noen lyttet på denne komboen hos OHFS og kan dele sin oppfatning med almuen?

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    7
    Melder meg inn med Avid Volvere SP platespiller og Avid Pulsus riaa-trinn selv, fantastiske produkter!

Vurderer å oppgradere riaa-trinn etterhvert. Er det noen som har gått fra Pulsus til Pellere/Pulsare? Og er det i tillegg noen som har testet Pellere og Pulsare opp mot hverandre?

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    930
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    2
    Har alle solgt Avidene sine, eller er dere bare travelt opptatt med å snurre plater?

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    390
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tror de bare er opptatt med å snurre plater 8) Det blir nok flere Avid produkter på meg når økonomien tillater det.

HSJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Antall liker
    79
    Sted
    Sagene, Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje litt tidlig å melde seg inn, men jeg holder på å kjøpe en Volvere for tida, og var og hørte på Conrad Mas nå under VårPuls. Utrolig flink formidler! Plutselig klarte jeg å følge med på mikrofysikkforklaringer. De presenterer visst en ny tonearm i mai. Noen som har noen erfaringer med kablene deres, forresten?

Er det der forresten en Chrome Volvere, med Acutus clamp, mesut?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    9.320
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    9
    Kanskje litt tidlig å melde seg inn, men jeg holder på å kjøpe en Volvere for tida, og var og hørte på Conrad Mas nå under VårPuls. Utrolig flink formidler! Plutselig klarte jeg å følge med på mikrofysikkforklaringer. De presenterer visst en ny tonearm i mai. Noen som har noen erfaringer med kablene deres, forresten?

Er det der forresten en Chrome Volvere, med Acutus clamp, mesut?

ja, dette er en chrome-variant som jeg tror det ikke finnes så mange av, og acutus-clamp.
    bortsett fra et uhell som der jeg bokstavelig talt snublet over spilleren og ødela safiren (med påfølgende service hos ohfc), så har den gått som en klokke i alle årene jeg har hatt den.
    skifter belte ca annet hvert år.

avid-spillere er bygd med en så høy presisjon og kvalitet at de står til dovre faller når de først er satt opp.
    bare pass på å ikke ha en banan i den ene neven, lp'er i den andre og masse skrot liggende foran anlegget når du skal bort og skifte plate...

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    9.320
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    9
    bilde knipset av fosse da han hjalp meg å sette opp spilleren for mange herrens år siden.

volvere.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn