Aura Fidelity`s venner. På parti med musikken.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hyggelig tilbakemelding til slutt, Karmana. :)
    Jeg har ikke hatt noen overdreven bass i mine oppsett, i de fleste tilfellene har jeg benyttet Audio Technica ART9, men også Benz L04 og Audio Note IQ3 (mm). Dette kan være et tegn på at du har en balanse i dine andre kilder, som skiller seg betydelig fra Aura Fidelity, sistnevnte heller nok over mot det varme og voldsomme.
    En litt slankere pu, og du kan være på rett spor. Det er litt forvirrende for meg at du opplever en forvrengning nedover; kan dette være et sporingsproblem, eller oppsett av pu og arm?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei Håkon :) Som du vet er jeg en rookie på platespillere. Jeg skal derfor ikke være for bastant ift oppsett av pu og arm. Likevel, det var en kamerat som satt dette opp, og han er kompetent og et petimeter når det gjelder oppsett av platespillere.

    Får etter hvert tilbake en Dynavector arm som skal «re-wires». Denne skal settes opp med en retippet Ortofon Rohman. Blir spennende å høre hvordan dette kommer til å låte, men i mellomtiden har jeg ingen problemer med å kose meg med lyden som innbefatter Aura MK2 i kjeden :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig tilbakemelding til slutt, Karmana. :)
    Jeg har ikke hatt noen overdreven bass i mine oppsett, i de fleste tilfellene har jeg benyttet Audio Technica ART9, men også Benz L04 og Audio Note IQ3 (mm). Dette kan være et tegn på at du har en balanse i dine andre kilder, som skiller seg betydelig fra Aura Fidelity, sistnevnte heller nok over mot det varme og voldsomme.
    En litt slankere pu, og du kan være på rett spor. Det er litt forvirrende for meg at du opplever en forvrengning nedover; kan dette være et sporingsproblem, eller oppsett av pu og arm?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei Håkon :) Som du vet er jeg en rookie på platespillere. Jeg skal derfor ikke være for bastant ift oppsett av pu og arm. Likevel, det var en kamerat som satt dette opp, og han er kompetent og et petimeter når det gjelder oppsett av platespillere.

    Får etter hvert tilbake en Dynavector arm som skal «re-wires». Denne skal settes opp med en retippet Ortofon Rohman. Blir spennende å høre hvordan dette kommer til å låte, men i mellomtiden har jeg ingen problemer med å kose meg med lyden som innbefatter Aura MK2 i kjeden :)
    Wow... Rohmann er et smykke av en pick-up, jeg har trua! :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Klipper inn synspunkt fra min egen tråd etter å ha sammenlignet Aura MK2 med Rega Aria.

    Er vel på tide å konkludere litt for meg selv etter å ha spilt på Aura MK2 RIAA en stund. Sammenligningsgrunnlaget er fremdeles Rega Aria RIAA. Siden sist har Håkon Rognlien konkludert med at Aura MK2 er årets produkt av det han har testet.

    Utseendemessig er den ikke all verden å skryte av, men nytt chassis skal komme i slutten av januar. Da får jeg byttet inn den sølvfargete versjonen som ikke passer inn i racket her hos meg. Ny modell blir tilgjengelig i svart, og den blir litt bredere og ikke så dyp. Kommer til å passe fint inn her :)

    Aura MK2 stiller seg inn etter PU uten noen justeringer (skal visst vente ca 1 minutt etter den er slått på før dette er i orden). For en lat kar som meg er jo dette ren magi :) Har ingen indikasjoner på at dette ikke fungerer annet enn riktig så bra.

    Det lydmessige er jo selvfølgelig det viktigste. Det er helt klart forskjeller mellom de to RIAAene. Aura MK2 oppleves som mer dynamisk enn Rega Aria. Anslag på transienter og klangfarger gjør at Aria på en del innspillinger føles litt grå og kjedelig sammenlignet med MK2. Når folk sammenligner høres det gjerne ut som forskjellene de opplever er som natt og dag. Selv prøver jeg å være litt mer nøktern. Forskjellene her er ikke natt og dag, men helt klart tydelig tilstede ved fokusert lytting.

    Som jeg skrev på førsteinntrykket, opplever jeg fremdeles at det er en utfordring nederst i bassen med Aura MK2. Mer presist er kanskje at MK2 oppleves som tydeligere i bassområdet enn Aria, men dette gir seg utslag i en fremhevet bass som forvrenger litt/ blir litt upresis på noen innspillinger. Det må her sies at dette ikke oppleves som sjenerende på mine vanlige lyttevolum, men når jeg passerer 90dB blir det litt sjenerende på enkelte innspillinger. Jeg opplever noe av det samme med Aria, men ikke i samme grad. Jeg har til nå bare brukt Denon DL103R PU. Når jeg bytter PU blir det interessant å høre om det jeg opplever i bassen på høyt volum handler om PU eller kanskje litt manglende størrelse på strømforsyningen i Aura MK2.

    Konklusjonen så langt er at Aura MK2 oppleves som mer «fremoverlent» og «levende» enn Rega Aria. Dette gjør at MK2 oppleves som mer engasjerende å lytte til sammenlignet med Aria. På høyt volum har Aura MK2 noen utfordringer nedover i bassen. Noe av det samme oppleves med Rega Aria, men ikke i samme grad. Hadde jeg skulle kvittet meg med en av RIAAene, ville Aura MK2 blitt værende :)

    Vis vedlegget 524573
    Er på sin plass med en liten oppdatering på dette innlegget. Følgende avsnitt er kopiert fra en oppdatering i min egen tråd i går:

    Har tidligere skrevet om mine erfaring med Aura MK2 RIAA. Fungerer supert, men har hatt noen små utfordringer nederst i bassen på høyt volum. Har tenkt at det handler om pu eller en litt underdimensjonert strømforsyning på MK2. Håkon Rognlien lurte på om det ikke heller skyldtes oppsett av arm og/eller pu. Jeg var tvilende til det da han som har hjulpet meg med oppsettet er et petimeter når det gjelder platespillere. Ikke så mye en rookie på platespillere da kan gjøre (og heller ikke noe som plager meg i hverdagen). Tilfeldigvis sjekket jeg i går om platespilleren var helt i vater. Sto ikke på halv åtte, men helt i vater var den ikke. Tre bein på platespilleren, hvor underlaget (dempeputen) er ødelagt på minst ett av beina, noe jeg kompenserer med å ha justerbare dempere under beina. De justerbare demperne står løst, og det skal ikke så mye bevegelse til før de står litt skjevt. Ble en halvtime med kålingen i går, men nå skal dette være innstilt riktig så bra. Konsekvens: utfordringene jeg hadde nederst i bassen er som blåst bort :)
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Aura Mk2 RIAA

    Jeg er så heldig og har en Mk2 RIAA på hjemlån fra Aura for øyeblikket. Servicen jeg har mottatt fra Aura har vært helt ypperlig, virkelig positiv en opplevelse. Når det gjelder denne RIAAen har jeg hatt den i hus et par-tre dager. Første inntrykket er meget positivt, jeg liker klangfargene og livet den bidrar med. Spent på de kommende dagene med flere timer foran stereoen.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var en tur innom Aura Fidelity på Rud på vei hjem fra jobben i går. Driver å sysler litt med tanken på en RIAA derifra, og kommer til å låne Aura Audiophile Riaa. Har tidligere prøvde Aura MK2 med godt resultat, men den har ikke balanserte utganger.

    Men konstruktøren Joaquim var imidlertid mest opptatt med å demonstrere og forklare hans siste forsterker konstruksjon. Dette var en integrert forsterker på 2x160 watt m/innebygd dac kallt Aura Audiophile Intergra. Jeg skal ikke prøve å gjengi den tekniske konstruksjonen av denne forsterkeren. Men ifølge konstruktøren så er dette et nytt forsterkerprinsipp som han kaller klasse AA. Dvs. det er en klasse A konstruksjon, men har en servo som demper temperaturen i forsterkeren. Dette skal i praksis si at hele tiden har strøm på, men at den ikke får den varmen en klassisk klasse A-konstruksjon har. Han skal også har gjort designet enklere gjennom forsterkeren slik at signalet blir bevart i størst mulig grad, slik at det ikke oppstår "electronic fog" som han mener oppstår i klassiske transistor konstruksjoner. Videre skal det være null tilbakekobling. Han bruker også spesielle audiofile transistorer fra Texas Instruments, som skal være bedre enn standard transistorer. De er så kostbare at forsterker produsenter ikke har kjøpt de, og er blitt lagt bort på lager hos Texas.

    Men alt dette har ingen betydning hvis det ikke gir en troverdig gjengivelse av musikken. Det er vel nå snart 10 år siden jeg for første gang var i lokalene til Aura. Den gangen var rommet en sterkt begrensende faktor for lyden. Med andre ord - rommet var veldig hardt og ødela mye av lydgjengivelsen. Det har blitt gjort en rekke tiltak for å dempe rommet, men det er fortsatt ikke optimalt. Jeg har vært innom med jevne mellomrom siden, men har aldri fått helt den gode følelsen.
    Men det var før i går. Lydbilde som nå ble presentert var klart og rent med en fin underliggende varme i bunnen. Akustiske Instrumenter låt naturlig med en fin utklinging. Det var ikke spisst eller hardt. Det var også en ro og kontroll over lydbilde som kjennetegner en god highend forsterker. Bassen var kontrollert, og gav et godt fundament for resten av frekvensområdet. Det var først med orgel man hørte at det ikke helt ned og manglet litt, her setter den integrerte forsterkeren begrensinger og også høyttaleren. Det var et lydbilde der man enkelt kunne følge de enkelte instrumenter og deres egenklang. Lyden er krystallklar og oppløst, og skilte godt på de forskjellige opptakene. Man ble trukket inn i lydbilde, og det spilte musikk.

    Må si Aura virkelig er inn på noe her, og det skal bli spennende følge de videre. Kunne også vært spennende å teste de i eget anlegg. Så vidt jeg skjønner så skal de første var klare i løpet av august.
    Tror denne forsterkeren kan ta opp kampen lydmessig mot mange av sine mer kjente konkurrenter.

    Ha en fortsatt fin sommer.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Endelig har Aura fått orden på leveranse av svart chassis. Det svarte chassiset har freset ut hull til balanserte utganger, og er vel primært ment for den Audiophile utgaven av RIAAen. Funker gull på min standard utgave også :)

    F88252A3-7956-48FD-9747-24DA77A66407.jpg


    Joaquim stolte vel ikke helt på jordingen hjemme hos meg, og har utstyrt min utgave med bryter mellom MC og MM og feste til jordingskabel. Senker i hvert fall skuldrene mine et hakk eller to :)

    D90A2FC8-CB6C-4951-9BA2-BA90FC8D7EAC.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: EiK

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Aura audiofil riia vs Aura mk 2

    Jeg skal forsøke meg på noen foreløpige lytteintrykk av disse to riia trinnene. Mk 2 har jeg hatt i anlegget i fler MNDR. Jeg har også Mk1. Som man ser på bildet bruker jeg en Linn lp12 med alt av oppgraderinger . Pickup er Linn kandid.
    Mk 2 er en veldig underholdende og ukomplisert komponent. Man bare kobler den til og spiller i vei. Musikken presenteres på en livlig og direkte måte. Lydbildet er stort og instrumentene har riktig klang og plassering enten det er et jazzorkester, symfoniorkester eller rockeband. Håkon Rognlien kåret dette riiatrinnet til årets produkt i fjor i sin blogg. Det er et funn til prisen ca 10.000.
    Hva så med Audiofil versjonen. Det første man ser er at kabinettet har en annen form. Det er også kommet en jordingskrue på baksiden. Man kan også få den med balanserte kontakter. Joakim mener at RCA utgangen lyder best. Jeg har bare brukt RCA. Lydmessig er dette en eller to divisjoner over Mk2. På godt og vondt. Jeg tar det "vonde" først. Man må være veldig nøye med platevaskingen og plater med feil i pressingen avsløres umiddelbart på en irriterende måte. Ingenting blir skult. Det er jo også meningen, å slippe alt gjennom. Feiljustert pu blir umiddelbart avslørt.
    Alt må være på stell før man starter spillingen.:)
    Er det på plass blir man belønnet med en veldig gjennomsiktig og storslagen gjengivelse. Veldig levende dynamikk, mange detaljer. Atmosfæren i opptakene kommer veldig godt frem. Små detaljer i romklang og instrumentklang gjør lytteopplevelsen stor. Det blir meningsløst å snakke om frekvensområde, lydbilde, pinpoint av instrumenter. Det er på plass selvfølgelig. Man opplever musikken og musikerne på en troverdig og behagelig måte. Man nyter opplevelsen og senker skuldrene.
    Er det verdt den doble prisen.? Er den dobbelt så god som Mk 2? Ikke for alle vil jeg tro. Det er hvertfall det beste riiatrinnet jeg har hatt i mitt anlegg. Det gir veldig mye musikkglede men krever mer orden i platespilleren og platene.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Aura Fidelity Audiophile innkjøpt.
    Hadde først Alpha mkll på hjemlån en periode, men fikk litt blod på tann.
    I mine oppsett var Alpha fremragende til prisen, men manglet litt tyngde og dybde.
    Hadde stor forventninger til Audiophile, både i forhold til omtale og ikke minst pris.
    Gikk ikke helt som forventet i første omgang. Utgangsnivået fra riaa overstyrte inngangen i min P6.
    Laget en passiv boks med en Dact-attenuator, som demper signalet fra riaa en liten tanke og da fungerer det glimrende.
    Ifølge produsenten er det høye utgangsnivået kjennetegnet på det store dynamikkomfanget til dette trinnet.
    Uansett, så er lyden storslagen, detaljert og tredimensjonal. Slagkraft og bass.....absolutt......nokkkk.
    Har i det siste testet flere trinn : ASR mini basis V, Aura Fidelity Alpha, Electrocompaniet ECP2 og nevnte Audiophile.
    Og rangeringen er lik nevnte rekkefølge.
    Så håpet om en gratis lunch forsvant denne gangen også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: EiK

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Da er Aura Fidelity Audiophile RIAA testet i eget anlegg. Har tidligere lånt Alpha RIAA med et godt resultat. Men i det oppsettet jeg skal bruke den, så må jeg ha balanserte utganger (XLR). Det har den den audiofile utgaven. I tillegg til servo bias (som er likt på begge), så har den også oppgraderte komponenter, bla. med «super» transistoren fra Texas Instruments som skal være veldig kostbar. Men det siste nå, er noe Aura hadde jobbet mye med og som de var i ferdig å gi opp å finne løsningen på, er negativ feedback. Her har de funnet opp en krets som sikre at det ikke kommer tilbake negativ feedback til forsterkeren. Dette skal de ha lykkes med. Disse kretsen kommer også i de andre forsterkerene fra Auro. Den er nå først tilgjengelig i den integrerte forsterkeren. Den har jeg hørt på, og den lyder dynamisk og oppløst. Det blir også vurdert å søke patent på denne løsningen som de hevder å være alene om.
    I bruk er RIAA-en veldig enkel. Her trenger man ikke å stille den inn for PU-en. Her blir PU-en slave for RIIA’en. En løsning som gjør at det ikke blir unødig stort strømtrekk gjennom PU-en, og det skal være en fordel. Så da er det bare «plugg and play». Og lyden? Den var homogen og dynamisk. Rene fine transienter med bra utklinging. Den skapte også et lydbilde med bra tredimensjonalitet. Den har mer kropp og er mer homogen en Alpha RIIA, som jeg tidligere har hatt på besøk. Denne var dog så bra at jeg godt kunne ha levd med den. Men Audiophile er helt klart et par hakk opp. Derfor endte det med at den fikk oppholdstillatelse;).
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da er Aura Fidelity Audiophile RIAA testet i eget anlegg. Har tidligere lånt Alpha RIAA med et godt resultat. Men i det oppsettet jeg skal bruke den, så må jeg ha balanserte utganger (XLR). Det har den den audiofile utgaven. I tillegg til servo bias (som er likt på begge), så har den også oppgraderte komponenter, bla. med «super» transistoren fra Texas Instruments som skal være veldig kostbar. Men det siste nå, er noe Aura hadde jobbet mye med og som de var i ferdig å gi opp å finne løsningen på, er negativ feedback. Her har de funnet opp en krets som sikre at det ikke kommer tilbake negativ feedback til forsterkeren. Dette skal de ha lykkes med. Disse kretsen kommer også i de andre forsterkerene fra Auro. Den er nå først tilgjengelig i den integrerte forsterkeren. Den har jeg hørt på, og den lyder dynamisk og oppløst. Det blir også vurdert å søke patent på denne løsningen som de hevder å være alene om.
    I bruk er RIAA-en veldig enkel. Her trenger man ikke å stille den inn for PU-en. Her blir PU-en slave for RIIA’en. En løsning som gjør at det ikke blir unødig stort strømtrekk gjennom PU-en, og det skal være en fordel. Så da er det bare «plugg and play». Og lyden? Den var homogen og dynamisk. Rene fine transienter med bra utklinging. Den skapte også et lydbilde med bra tredimensjonalitet. Den har mer kropp og er mer homogen en Alpha RIIA, som jeg tidligere har hatt på besøk. Denne var dog så bra at jeg godt kunne ha levd med den. Men Audiophile er helt klart et par hakk opp. Derfor endte det med at den fikk oppholdstillatelse;).
    Og hvilken pris snakker vi om?
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Den selges for kr.24.000. Alpha ligger vel på rett under kr.10.000.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig fornøyd med Alpha MK2, og hadde bestemt meg for at den var en keeper. Etter å ha lest de siste postene her, begynte det å klø litt. Det endte som det pleier å gjøre, og en Audiphile plus starter turen over fjellet etter nyttår. Hadde egentlig bestemt meg for ingen nye hifi kjøp i lang tid fremover. Takk skal dere faen meg ha :mad:;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Veldig fornøyd med Alpha MK2, og hadde bestemt meg for at den var en keeper. Etter å ha lest de siste postene her, begynte det å klø litt. Det endte som det pleier å gjøre, og en Audiphile plus starter turen over fjellet etter nyttår. Hadde egentlig bestemt meg for ingen nye hifi kjøp i lang tid fremover. Takk skal dere faen meg ha :mad:;)
    Det blir spennende, mr. K.
    Eksepsjonelle RIAA'r er ikke noe du finner i hvert et tre rundt omkring. Og jeg har trua på den saken der, altså, særlig på MC.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig fornøyd med Alpha MK2, og hadde bestemt meg for at den var en keeper. Etter å ha lest de siste postene her, begynte det å klø litt. Det endte som det pleier å gjøre, og en Audiphile plus starter turen over fjellet etter nyttår. Hadde egentlig bestemt meg for ingen nye hifi kjøp i lang tid fremover. Takk skal dere faen meg ha :mad:;)
    Det blir spennende, mr. K.
    Eksepsjonelle RIAA'r er ikke noe du finner i hvert et tre rundt omkring. Og jeg har trua på den saken der, altså, særlig på MC.
    Blir nok bra tenker jeg. Satser på at begge utgavene står her når du stikker hodet innom i januar :)
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Bare hyggelig;)

    Bare å glede seg til den nye RIAA'en som tar turen over fjellet. Er vesentlig bedre enn Alpha.

    PS: Nå scoret også Stoke 5 mål. Hvor skal dette ende...kanskje de klarer å holde seg i divisjonen?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bare hyggelig;)

    Bare å glede seg til den nye RIAA'en som tar turen over fjellet. Er vesentlig bedre enn Alpha.

    PS: Nå scoret også Stoke 5 mål. Hvor skal dette ende...kanskje de klarer å holde seg i divisjonen?
    Heldigvis lettere å skifte RIAA enn fotballag ;)

    Satser på at det nå går kun en vei sånn at jeg om et par tre år slipper å følge med på United :D
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Hei, jeg har nå Alpha DAC på hjemlån. Denne er akkurat koblet opp og blir spennende å teste ut. Noen her som har erfaring med denne?
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Veldig fornøyd med Alpha MK2, og hadde bestemt meg for at den var en keeper. Etter å ha lest de siste postene her, begynte det å klø litt. Det endte som det pleier å gjøre, og en Audiphile plus starter turen over fjellet etter nyttår. Hadde egentlig bestemt meg for ingen nye hifi kjøp i lang tid fremover. Takk skal dere faen meg ha :mad:;)
    Hei!

    Kva er erfaringane med Audiophile plus så langt? :)

    Mvh Arild
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig fornøyd med Alpha MK2, og hadde bestemt meg for at den var en keeper. Etter å ha lest de siste postene her, begynte det å klø litt. Det endte som det pleier å gjøre, og en Audiphile plus starter turen over fjellet etter nyttår. Hadde egentlig bestemt meg for ingen nye hifi kjøp i lang tid fremover. Takk skal dere faen meg ha :mad:;)
    Hei!

    Kva er erfaringane med Audiophile plus så langt? :)

    Mvh Arild
    Hei Arild. Jeg har vært en del på reise og har ikke fått hørt så mye på den som jeg hadde ønsket. Skrev følgende i min egen tråd etter at jeg raskt hadde testet den og sammenlignet med MK2:

    ........Selvfølgelig for tidlig å mene noe bastant, men gjorde en rask sammenligning på et spor med David Bowie. Jeg hadde forberedt meg på små nyanser i forskjell, men forskjellene var veldig mye større enn jeg (og kona) hadde trodd (var mulig).

    Selv om jeg brukte samme volumutslag på forsterkeren opplevde jeg lyden som høyere med Aura Audiophile sammenlignet med Aura Alpha MK2. Gjetter på at det er forskjellige gain på RIAAene, men kan sikkert være andre grunner for hva jeg vet? Selv om jeg skrudde litt ned på volumet var det likevel ingen tvil om at det var mer «kjøtt på instrumenter» og et mye mer tydelig fundament i bassen med Audiophile. Nice! Tror jeg nøyer meg med det for denne gang. Skjelden man er helt konstruktivt kritisk som nyforelsket......

    Det er vel riktig å si at jeg har gått fra nyforelsket til ekte kjærlighet :) I følge Joaquim har de to RIAAene samme gain, og det jeg trodde var gainforskjeller handler om at Audiophile har mye bedre dynamikk enn MK2.

    Jeg forsøker alltid å være litt forsiktig med adjektivene når jeg skriver om hifi. Ofte er det snakk om nyanser og da blir det litt rart for meg når folk strør om seg med adjektiver som om det skulle være natt og dag i forskjell. Likevel, her er det veldig stor forskjell! Jeg har hatt endel erfarne ører på besøk som har hørt på begge RIAAene. De bekrefter mine synspunkt. De opplever stor forskjell til fordel for Audiophile. Den presenterer rett og slett musikken på en måte som for meg virker mer «musikalsk» og «naturlig» og engasjerende. Tulleord, men fant ikke på noe bedre i farten. Ikke misforstå, jeg mener MK2 er en veldig bra RIAA til prisen (selv byttet jeg ut Rega Aria til fordel for MK2 etter å ha sammenlignet dem). Haakon Rognlien underskriver jo også på hvor bra MK2 er i sin blogg. Men, i mine ører var det relativt små forskjeller mellom MK2 og Aria, mens forskjellene i hifisammenheng er veldig store mellom MK2 og Audiophile.

    Aura Audiophile er i mine ører rett og slett et fullblods rasedyr. Rasedyr er jo ofte litt ustadig. MK2 er hos meg dønn tyst, mens Audiophile gir litt susing. Ikke mer enn litt susing på høye lydtrykk, og ikke mer enn hva som er vanlig på mange andre RIAAer. Dette er vel også «prisen» å betale for å ha en dynamikk-bombe i huset, og ikke noe som plager meg når jeg spiller musikk. Videre er Audiophile ganske så kompromissløs, og urenheter og riper i plater legges i større grad merke til med Audiophile enn med MK2. What you play is what you get :) Selv har jeg også litt «skurring» innimellom (høres når jeg ikke spiller musikk, men har volumet i samme posisjon som jeg pleier å spille). Hvorvidt dette er handler om forstyrrelser hos meg eller RIAAen vet jeg ikke helt.

    For meg er det ikke tvil om at Audiophile er RIAAen for meg. Jeg hadde levd veldig godt med MK2, men hvis man hører lydforskjellen og har pengene til den ikke ubetydelig prisforskjellen er dette en no brainer (i hvertfall sammen med mine komponenter i oppsettet) :)

    Her er begge godguttene (min MK2 har jeg fått i et Audiophile chassis).

    14A6A6C5-65FA-4FB3-A499-9E10D2C00673.jpeg
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.187
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Da har jeg hatt Audiophile Riaa på lån noen dager og det var en glede. Dynamikk i bøtter og spann og en herlig driv i musikken.

    Det endte med bestilling av en utgave med to MC innganger i stedet for MC/MM og litt lavere gain enn standardutgaven.

    Det ventes i spenning.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg hatt Audiophile Riaa på lån noen dager og det var en glede. Dynamikk i bøtter og spann og en herlig driv i musikken.

    Det endte med bestilling av en utgave med to MC innganger i stedet for MC/MM og litt lavere gain enn standardutgaven.

    Det ventes i spenning.
    Du beskriver jo her fordelen med skreddersøm. Alt tilpasses dine behov. Jeg synes det er veldig fint med typer som Fragoso, de vet hva de gjør, men velger uansett å følge en overbevisning, fremfor en strikt målenorm. Sånt kan det blir mye moro ut av, gitt at konstruktøren kjenner teknologien han jobber med. Og akkurat det gjør Joaquim Fragoso!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tno

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.187
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Da har jeg hatt Audiophile Riaa på lån noen dager og det var en glede. Dynamikk i bøtter og spann og en herlig driv i musikken.

    Det endte med bestilling av en utgave med to MC innganger i stedet for MC/MM og litt lavere gain enn standardutgaven.

    Det ventes i spenning.
    Du beskriver jo her fordelen med skreddersøm. Alt tilpasses dine behov. Jeg synes det er veldig fint med typer som Fragoso, de vet hva de gjør, men velger uansett å følge en overbevisning, fremfor en strikt målenorm. Sånt kan det blir mye moro ut av, gitt at konstruktøren kjenner teknologien han jobber med. Og akkurat det gjør Joaquim Fragoso!
    Veldig fornøyd med å kunne få den tilpasset mine ønsker og behov!

    Mye snakk om hva som måler bra og hvor viktig det er. Hvorvidt denne måler bra aner jeg ikke, men jeg er helt overbevist om at både riaa'en og Fragoso kan måle seg (pun intended) med det beste!

    Sist men ikke minst, leverandører som gir en mulighet til uforpliktende hjemlån får en ekstra stjerne av meg.
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    555
    Antall liker
    1.101
    Torget vurderinger
    11
    Da er Aura audiphile Pluss bestilt, makan til spillglede, åpenhet og driv har jeg ikke hørt her før. Gamle kjente plater ble en helt ny opplevelse. Så liker jeg kort vei fra produsent til forbruker, lurte på om jeg kunne få dioden i blå i stede for grønn, ingen problem....
    Takker for tips om produkt.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Gratulere med et godt valg av RIIA, srtorp.

    Satte på en plate i helgen med Jonas Fjeld - Hjemmeseier. Du verden for en realstisk, 3dimensjonalt og naturlig lyd. Og dette Audiophile sammen med en relative enkel Tandberg Thorens (custom-ombygd) platesnurrer. Det var stor forskjell i forhold til en basis enkel RIAA jeg først prøvde på den (har også byttet PU). Må si jeg er imponert!
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    555
    Antall liker
    1.101
    Torget vurderinger
    11
    Da står den her i all sin sorte prakt og blinker med et blått øye. Mangler noen timer med innspilling, men dette blir bra.
    IMG_3566.jpg


    IMG_3568.jpg
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Alpha DAC

    Jeg har nå hatt Alpha DAC på hjemlån i et par uker. Må si meg imponert over denne Aura boksen også. Joaquim lager spennende og anderledes produkter med et ganske tydelig fingeravtrykk (ihvertfall på de to Alpha produktene jeg har hatt i systemet mitt), som passer mine preferanser godt.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Denne helga blir bare fryd og gammen.... til tross for apokalypsen :cool:

    497CACE8-C132-4BEE-A692-77125C0C67B9.jpg
    42403182-5E6B-40E1-9658-B47087B991BC.jpg
    DE6D0AB7-B383-4C4E-A761-7BB911AA2597.jpg


    For å ikke trekke for mange slutninger for tidlig så spiller den meeeget bra rett ut av esken... har spilt kanskje 3 timer nå.
    Den spiller heeeelt annerledes enn Cary.
    Allerede mer gjennomsiktig, helt vannvittig dynamikk, grunntone og en bassgang uten sidestykke.
    Men som sagt helt annerledes spillestil, så kan hende jeg blir forledet.
    Skal kose meg en uke, så får jeg se hva jeg gjør.

    Helt klart at Aura har fått til en «killer» her.



    Riaa jeg sammenligner med er en Cary PH-301 Mk2. Utrustet med Knallgode Nos rør fra Mullard og Telefunken.
    Blodtrimmet med BlackGates av Upgrade Audio en gang i tiden. I de fleste tilfeller et utrolig bra riaa, og en fantastisk konstruksjon.

    574493d1584125276-huset-ved-elva-resurrection-old-devil-e6f24593-9c21-4004-b05d-e4d9f6b42c24.jpg

    574494d1584125276-huset-ved-elva-resurrection-old-devil-5dae9bbc-1053-4b58-a297-347a1985f684.jpg

    574495d1584125276-huset-ved-elva-resurrection-old-devil-00e4047f-3e01-4db9-8aa5-2ba98f28fbd9.jpg

    574496d1584125440-huset-ved-elva-resurrection-old-devil-4cdc260e-3a19-4aee-8f81-00ede4b198dd.jpg
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har nå hatt Alpha DAC på hjemlån i et par uker. Må si meg imponert over denne Aura boksen også. Joaquim lager spennende og anderledes produkter med et ganske tydelig fingeravtrykk (ihvertfall på de to Alpha produktene jeg har hatt i systemet mitt), som passer mine preferanser godt.
    Har Audiophile-riaa, er superfornøyd og lurer derfor litt på en dac fra samme familie, kanskje pre også.
    Gjerne integrert løsning.
    Kan noen si noe mer om hvordan Aura-dacen låter?
    Noen som også har en Aura-pre?
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Hadde en Aura Lotus integrert som jeg solgte, angrer på det...prøvde å kjøpe den tilbake men nei:cool:
    Aura er helt klart aktuelt ved neste korsvei
    Ble kontaktet nylig av han som kjøpte og fikk sjansen til å kjøpe den tilbake..
    Bedre match hos meg enn tidligere forsterker, og den spiller slett ikke galt :)
    0E03CF7C-4ABD-49A0-B5A1-B5EAE909F36C.jpg
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Har bestilt pre med innebygget dac fra Joaquim. Blir spennende.
    I mellomtiden spiller denne via Audiophile riaa.
    4E7D4A07-5A53-415F-A5D0-CA8AC97A4926.jpg
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Og det var.....hvilken platespiller? :)
    Lenco-basert prosjekt.
    Her ligger det noen timer bak med pussing, lakking, skruing, lodding, smøring og justering, og ikke minst lesing
    på nettet og handling av deler fra : Nederland, Malaysia, Italia, Russland, UK, Australia, Kina og Norge.
    Noen riksdaler har det gått, men i forhold til endelig lydkvalitet har det vært billig.

    Min tidligere RP8 med ECP2, fortoner seg som.......en fullstendig helt annen divisjon.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Og det var.....hvilken platespiller? :)
    Lenco-basert prosjekt.
    Her ligger det noen timer bak med pussing, lakking, skruing, lodding, smøring og justering, og ikke minst lesing
    på nettet og handling av deler fra : Nederland, Malaysia, Italia, Russland, UK, Australia, Kina og Norge.
    Noen riksdaler har det gått, men i forhold til endelig lydkvalitet har det vært billig.

    Min tidligere RP8 med ECP2, fortoner seg som.......en fullstendig helt annen divisjon.
    Men greier Joaquim å sette en Audiophile RIAA inni din nye pre...?
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Og det var.....hvilken platespiller? :)
    Lenco-basert prosjekt.
    Her ligger det noen timer bak med pussing, lakking, skruing, lodding, smøring og justering, og ikke minst lesing
    på nettet og handling av deler fra : Nederland, Malaysia, Italia, Russland, UK, Australia, Kina og Norge.
    Noen riksdaler har det gått, men i forhold til endelig lydkvalitet har det vært billig.

    Min tidligere RP8 med ECP2, fortoner seg som.......en fullstendig helt annen divisjon.
    Men greier Joaquim å sette en Audiophile RIAA inni din nye pre...?
    Det hadde han muligens greid, men velger imidlertid å ha riaa separert, grunnet mer fleksible plasseringsmuligheter.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Og det var.....hvilken platespiller? :)
    Lenco-basert prosjekt.
    Her ligger det noen timer bak med pussing, lakking, skruing, lodding, smøring og justering, og ikke minst lesing
    på nettet og handling av deler fra : Nederland, Malaysia, Italia, Russland, UK, Australia, Kina og Norge.
    Noen riksdaler har det gått, men i forhold til endelig lydkvalitet har det vært billig.

    Min tidligere RP8 med ECP2, fortoner seg som.......en fullstendig helt annen divisjon.
    Men greier Joaquim å sette en Audiophile RIAA inni din nye pre...?
    Det hadde han muligens greid, men velger imidlertid å ha riaa separert, grunnet mer fleksible plasseringsmuligheter.
    Er jeg som roter. Ser jo nå at det var en DAC han skulle putte inni...! :)

    Skulle egentlig gjerne hørt litt på den DAC'en...
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har nå hatt Alpha DAC på hjemlån i et par uker. Må si meg imponert over denne Aura boksen også. Joaquim lager spennende og anderledes produkter med et ganske tydelig fingeravtrykk (ihvertfall på de to Alpha produktene jeg har hatt i systemet mitt), som passer mine preferanser godt.
    Er uten DAC om dagen og Joaquim lånte men en Aura DAC i påsken. Jeg er meget imponert over hvor bra den låter. Den graver frem masse detaljer, men er aldri slitsom, det er en veldig ro over det hele. Meget imponert!
    C1CC2988-AC22-481B-8C89-683929117E1F.jpg
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Aura Audiophile intergrert

    Vis vedlegget 582044 Vis vedlegget 582043 Jeg har fått den nye integrerte forsterkeren Audiophile i hus. Har lyttet på den et par dager. Kan si med èn gang at dette er bra saker. Joakim makter å få forsterkeren til å slippe enda mer informasjon fra opptaket uskadd igjennom forsterkeren. Du hører mer av akustikken i opptaksrommet. Klangen i de forskjellige instrumentene blir veldig naturtro. På liveopptak fornemmer du atmosfæren i salen. Dynamikken, dersom den er tilstede i opptaket, kommer veldig godt fram. Små detaljer i lydbildet høres godt uten at det blir slitsomt eller forstyrrende. Lydbildet frigjør seg i ekstrem grad fra høyttalerene og omslutter det i rommet. Jeg har forsøkt forsterkeren på to sett høyttalere: Musical Affairs (97 db følsomhet, 16 ohm) og Piega coax 70,2(90 db,6 ohm).
    Jeg lytter på ca 2 meter avstand, nærfelt. Det er litt sus i lytteposisjon med Musical Affairs. Dette forsvinner med en gang musikken starter. På Piega hører jeg ikke noe sus.

    Det er ikke slitsomt å lytte selv om oppløsningen er så ekstrem fordi alt er så mykt og behagelig servert. Jeg vet at Joakim bruker mye av den samme teknologien i alle boksene i Audiophile serien. De er uten noen form for feedback og opererer i klasse A. Forsterkeren har 100-160 watt (tilpasset til høyttalerene de skal brukes sammen med).

    Det er selvfølgelig innbygget en DAC av MEGET høy kvalitet.
    4 digitale innganger, ikke USB. 1 analog inngang. 1 pre-out.
    Har sammenlignet den med AAVIK U150som jeg selv eier. Aura er mer oppløst og dynamisk. Den har mer liv. Passer som hånd i hanske sammen med Audiophile RIIA'en.
     
    Sist redigert:

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Har lyttet til den nye integrerte audiofile forsterkeren til Aura Fidelity med innbygd dac en stund nå. Den er en liten juvel for musikkelskere som lytter på anstendige nivår og setter pris på en veldig god innsikt i musikken med en høy grad av troverdighet. Dette er en klasse AA forsterker som spiller rent og som har ganske godt med krefter samt spiller med god dynamikk og herlig godt driv. Nærheten til musikerene er skremmende realistisk selv med de gamle KAR Figaro ht jeg spiller på som er litt lite oppløst i bass/mellomtone samt en diskant som ikke strekker seg særlig langt. Mann hører begrensningen på ht mine godt, så får snart et par nyinnkjøpte spennende ht i hus, så det blir spennede å se hva den da yter. Den spiller med overbevisende helhet, vektløst åpent og balansert selv på lavt volum. Jeg får følelse av en hybrid mellom en rågod transistor forsterker og en rørforsterker i en skjønn og helt uanstrengt symbiose som setter musikken i høysete og formidler på en naturlig og delikat måte. Nerven og klangen i musikken er til å ta og føle på. Dette er musikkglede! Det blir veldig spennende når jeg får spilt inn de nye ht om en fjorten dagers tid, da blir det nye inntrykk å formidle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn