Aura Fidelity`s venner. På parti med musikken.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AURA fidelity

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    93
    Sted
    1351 - RUD - BÆRUM
    Torget vurderinger
    0
    Ulempen med tonale problem som stianG her snaker om er høyt svevende teori . En PU som arbeider i MASTER modus
    "ubelastet" gjør så godt den kan , men, har man en PU med noe så stygt adferd bør den skiftes ut, RIAA kan ikke rette annet en
    det RIAA kurven tillater. Vet eller ikke hvor vår ærede Stian leste om "forskjellig følsomhet på MC inngang" . Jeg kjenner ikke
    til det der . Følsomheten i systemet er "spikret" fast og kan ikke forandres
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Vel, på siden din oppgis både 0,15 og litt lengre ned 0,2mv så ikke vet jeg. At mc pickuper vanligvis har en peak i diskanten som kan endres (etter smak og behag) med demping er vel ikke særlig kontroversielt. Min måler flatt nesten uansett last, så for meg er det ikke avgjørende. Synes dette var et underlig svar til "vår ærede". Jeg var oppriktig interessert i produktet, men det kjølnet nå.
     

    AURA fidelity

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    93
    Sted
    1351 - RUD - BÆRUM
    Torget vurderinger
    0
    Mente ikke å fornærme stianG med "vår ærede" . Det var en positiv ytring fra min side i og med at han har
    helle 6 stjerner ! Men om dette kan føles som en krenkelse ber jeg om unnskyldning .
    Den tekniske forklaring står jeg ved. : følsomhet på AUDIOPHILE signatur er 0,1 -1mV
    0,2 - 1.5 mV referer til den første AUDIOPHILE. Enig med at dette noe klønete info i specs kan misforstås .vi skal rette på det.
    At en kan få en "peak " i diskant med mindre gode PU , kan denne RIAA ikke gjøre noe med - Som sagt PU skal arbeide
    i Master , og har null interesse på hva RIAA gjør videre med den leverte signalet . Vi snaker her om ett nytt teknologi
    som skiller seg totalt ut fra den "vanlige" konstruksjon.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker for StianG's situasjon, at det beste ville være å lytte selv, og på den måten avgjøre om produktet er av interesse eller ei. Trykkfeil i salgslektyren vil neppe endre gjengivelsen i selve produktet. :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.637
    Antall liker
    15.490
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter 14 dager i drift har jeg spurt meg selv flere ganger. Trenger jeg noe annet enn denne Auraen for å videreformidle lyden av vinyl helt optimalt?

    IMG_20220308_151709__02.jpg

    I løpet av disse dagene har jeg fått prøvd Aura Fidelity på fem forskjellige platespillere og åtte MC-pickuper med varierende utgangspenning fra 0,23 til 0,48 mV og anbefalt last fra 100 til 800 Ohm. Jeg kvitter meg neppe med hverken Thrax Orpheus, eller Röcklinger AURIA. Men, innkjøpet av Aura´en medfører at Allnic'en er plassert på børsen.

    Den eneste kombinasjonen Aura ikke satte pris på, var når jeg koblet en passiv Kondobygget MC-stepup i mellom Kiseki Purpleheart og Aura Fidelity. (Denne juvelen er impedansetilpasset og laget spesielt for Purpleheart og Koetsu). Da virket det som noe av gainen forsvant. Jeg har heller ikke fått prøvd ut ulike step-uper via MM-inngang ettersom mitt eksemplaret ble bygget med to MC-innganger, etter eget ønske. Derimot i samtlige av alle de andre kombinasjonene fungerte Aura Fidelity over all forventning og vel så det. Lyden er smooth og mangler hverken detaljer, oppløsning, eller noe som helst annet. Dette kan være måten å bygge phono-trinn på i framtiden. Noe av magien ligger blant annet i ett av disse «små» printkortene nedenfor (med supertransistorer bygget for audio) som «kneppes» på hovedprintet - én på hver kanal.

    7DC056F2-8D6E-43A7-A5F9-557AC5D916C8.jpeg


    Aura Audiophile RIAA er i sannheten et phono-trinn som videreformidler de iboende egenskapene som ligger i vinylplata, platespiller, tonearmen og pickupen - hverken mer eller mindre, sett gjennom mine ører. Det er nå alt hva jeg trenger i øyeblikket: «It was all about the music» :eek:

    C2D0B041-B092-4CF7-BD55-538E4686464A.jpeg

     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Forrige uke hadde jeg krøll på den optiske inngangen og leverte inn forsterkeren for sjekk. Viste seg at problemet lå hos meg og dagen etter hentet jeg den. Joachim hadde samtidig oppgradert de pluggbare forsterkerkortene uten kostnad for meg! Super service. Har spilt noen dager nå og er meget imponert over at han har klart å forbedre lyden ytterligere.👍
    F99C43B1-8B09-49DD-915D-4232A8974196.jpeg
     

    AURA fidelity

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    93
    Sted
    1351 - RUD - BÆRUM
    Torget vurderinger
    0
    I likhet med mange andre, ser ut til at Erik. M er fornøyd med forsterkeren sin.
    Dette er en forsterker som teknisk sett, er ganske innovativ sammenlignet med de fleste.
    Den byr på klasse "AA" - "Twin drive" signal bane - Servobias - 0 feedback verken lokalt
    eller globalt - Matchede effekttransistor parer i utgang
    Innebygget HI-END DAC ( kan sløyfes ) - Toppkvalitet diskrete komponenter som bli hånd loddet med
    sølv lodde tinn - Ingen Opamp ,. bare diskrete kretser utviklet av oss .
    Made in BÆRUM - NORWAY
    Hvordan den låter ? Tja du kan alltid rekvirere en til hjemmelytting om du er interessert !!:)
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har sett eller hørt noe fra Joaquim Fragoso i sommer?
     
    Sist redigert:

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Ja.
    Jeg møtte han for 3 uker siden. Utenfor verksted/butikken på Rud
     

    AURA fidelity

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    93
    Sted
    1351 - RUD - BÆRUM
    Torget vurderinger
    0
    Ja . TWIN-DRIVE hva er dette for noe ?? . Som Rognlien påpeker er noe han ikke helt forstår . Jeg skal forsøke å forklare etter beste evne hva
    dette "NYTT" er ,og hvordan den fungerer. i diagrammet som Rognlien la ut, kan vi se to parallelle signalveier som direkte og "uavhengige" styrer utgangstrinnet .
    Begge disse signalveiene blir matet med helle signalfasen . : ø (t) . Disse to paralleller er bindet sammen kun i en punk , og har forbindelse til jord (0. nivå)
    kun ved signal input , og via høyttaler minus . prinsippet fører til at høyttalerne er slavisk underlagt til de to signalveiene , og skal spille like mye forover som bakover . Systemet krever ingen feedback, og har ikke behøv dempning da høyttalerne har kontinuerlig (t) kontroll. - Dette for TWIN-DRIVE
    Men , for at systemet fungerer kreves det tilpassede høyttaler konstruksjoner som per i dag med unntak av elektrostater ikke finnes . En egnet dipol ( som ikke
    finnes ) kan vare fremtidens løsning . Speil ampen som Rognlien fikk testet, er kun en midlertidig halv god løsning selv om den kan vare ganske fint å høre på.

    Drivene i dagens høyttalerne har utstyrt med en stor armatur på baksiden . Dette hindrer membranen å produsere den hørbare "suget" som må til for å
    oppnå normal lydgjengivelse , kassens resonansen hjelper bra på bass område , men oppover er resultatet eller magert . Man kan oppnå en noen bedre
    resultat med en TWIN- DRIVE , men ikke bra nok - her må noe gjøres , det er på tide at noe reelle forbedringer kan tilbys audiophile entusiaster .

    Kanskje en ide å foreslå kunnskapsrike HFS medlemmer å komme med forslag (tegninger) til høyttaler drive løsning ? !! Vel.. Forsterkeren venter !
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Ja . TWIN-DRIVE hva er dette for noe ?? . Som Rognlien påpeker er noe han ikke helt forstår . Jeg skal forsøke å forklare etter beste evne hva
    dette "NYTT" er ,og hvordan den fungerer. i diagrammet som Rognlien la ut, kan vi se to parallelle signalveier som direkte og "uavhengige" styrer utgangstrinnet .
    Begge disse signalveiene blir matet med helle signalfasen . : ø (t) . Disse to paralleller er bindet sammen kun i en punk , og har forbindelse til jord (0. nivå)
    kun ved signal input , og via høyttaler minus . prinsippet fører til at høyttalerne er slavisk underlagt til de to signalveiene , og skal spille like mye forover som bakover . Systemet krever ingen feedback, og har ikke behøv dempning da høyttalerne har kontinuerlig (t) kontroll. - Dette for TWIN-DRIVE
    Men , for at systemet fungerer kreves det tilpassede høyttaler konstruksjoner som per i dag med unntak av elektrostater ikke finnes . En egnet dipol ( som ikke
    finnes ) kan vare fremtidens løsning . Speil ampen som Rognlien fikk testet, er kun en midlertidig halv god løsning selv om den kan vare ganske fint å høre på.

    Drivene i dagens høyttalerne har utstyrt med en stor armatur på baksiden . Dette hindrer membranen å produsere den hørbare "suget" som må til for å
    oppnå normal lydgjengivelse , kassens resonansen hjelper bra på bass område , men oppover er resultatet eller magert . Man kan oppnå en noen bedre
    resultat med en TWIN- DRIVE , men ikke bra nok - her må noe gjøres , det er på tide at noe reelle forbedringer kan tilbys audiophile entusiaster .

    Kanskje en ide å foreslå kunnskapsrike HFS medlemmer å komme med forslag (tegninger) til høyttaler drive løsning ? !! Vel.. Forsterkeren venter !
    Jeg har brukt Aura Tower med kassehøyttalere, QLN ref 3 og med to typer panelhøyttalere, Diptyque dp140 og nå Popori elektrostater.
    Jeg må si at panelhøyttalere passer svært godt sammen med denne forsterkeren. Det blir en livaktighet og nerve i musikken jeg ikke har opplevd tidligere . Jeg har sammenliknet direkte med Aavik U-150 som er dyrere enn Aura Tower. De er begge oppløste og behagelige å høre på. Aura sin måte å presentere musikken er mye mer engasjerende og får meg til å fortsette å høre musikk. Jeg blir fortere lei av å lytte med Aavik. Hvis jeg leser en bok mens jeg lytter blir jeg oftere dratt vekk fra boken til musikken når AuraTower spiller. Dette skjer ikke så ofte med Aavik. Den fungerer bedre som bakgrunnsmusikk.
    Denne forskjellen er blitt større når jeg gikk fra kassehøyttalere til panelhøyttalere.
    Legger ut noen bilder. Popori elektrostater på det øverste
    IMG_1667.jpeg
    IMG_1666.jpeg
    IMG_1565.jpeg
     

    Nod

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Nylig anskaffet meg en Aura Fidelity Alpha Mk2 riaa og er fascinert av hva dette heller beskjedne produktet får til. Den virker å være en spennende match med min Soundsmith Carmen, men jeg savner litt gain. Dette skulle være mulig å justere på Mk2 versjonen, men etter å ha åpnet boksen er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er det noen som har erfaring med hvordan dette gjøres?
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Det sikreste er vel å kontakte Aura Fidelity direkte. De vil sikkert hjelpe deg:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn