Aura Fidelity`s venner. På parti med musikken.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, ok, MB :).
    Jeg ville bare få mest mulig info ut av testen, ikke noe mer. Vi er nok enige om at skribenter med evner til å formidle opplevelser er en berikelse for det lille hifimiljøet vi har (i likhet med andre, også sk "målemafiaen", så det er sagt og ingen føler seg tilsidesatt!). At du og jeg, og flere her inne, er godt kjent med HR og andre skribenters skrivemåter, bør ikke stå i veien for mest mulig info ifm tester, ikke minst til glede for "nye lesere" :)

    Hva "dynamikk" angår, fastholder jeg at tom horn ikke klarer å formidle 100% den dynamikken som finnes i virkelighetens musikk. Så da kan vi glemme de andre greiene:-X

    (angrer at jeg fortsetter "dynamikk"-diskusjon, all den tid dette er vennetråden til Aura. Så jeg stopper her. Beklager til Aura Fidelitys venner!)
     
    Sist redigert:

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig lesestoff på en grå søndag :)

    Skummet for det meste gjennom teksten. Fikk ikke med meg hva den ble sammenlignet mot. Ei heller hva resten av testutstyret bestod av?

    Bevares, det var jo litt av en respekt overfor Haakon Rognlien, som i årevis og gjennom tusenvis av timer har viet store deler av livet sitt til fortelle oss andre om opplevelser vi kan forvente av hi-fi utstyr vi selv sjelden får mulighet til å få tak i, teste ut eller jamføre opp mot annet aktuelt utstyr, alt dette så godt om uten betaling og i de tilfeller mot betaling i størrelsesorden som å gi sine egne unger lommepenger.
    Jiizz, for en selvrettferdig surpomp. Ta deg en bolle!:rolleyes:

    Bolle er spist - nam nam nam ;D

    Prøvde vel egentlig å si at jeg har lest så sykt mange sider gjennom så mange år, med Haakon Rognlien, at mener han noe så både tror jeg på det og (ikke minst) har tillit til at han forsøkt det ene og det andre av dupiditter bak den dupiditten som testes - for å få det beste ut av den.

    Eneste jeg ikke er enig med han er fargingen av lyden som jeg mener foregår i en hornkosntruksjon, som Haakon & andre hornfolk kaller dynamikk ;D
    Takk Mr Rognlien. Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver og da tenker jeg spesielt på dynamikken, stillheten og at den ikke bryr seg nevneverdig om plassering. I min rigg blir det rett og slett litt for mye av det gode. Utrolig morsomt på noen plater men i overkant for mye på andre.

    Mvh
    -BB-
    Kan du utdype litt? For MYE dynamikk?? Har du forsøkt å ta opp dette med et storband når de spiller konsert ute? ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Tenkte meg at den kom og det var kanskje flåsete å skrive dynamikk.

    Min pick up har en utgangsspenning på 0,35 mV og iflg Fragoso er det hovedgrunnen for at jeg får overdreven mellomtone og diskant. Dette til sammen med den høye forsterkningen til Aura gjør at det opppleves som "overload" i mine ører. Fragoso anbefaler meg å justere Aura ned 3 hakk men siden den er et låneeksemplar så ønsker jeg ikke å åpne den opp.

    Jeg ser jo heller ikke helt bort fra at jeg har bedre hørsel en deg :)

    -BB-
    Hvor høy gain har den?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Jiizz, for en selvrettferdig surpomp. Ta deg en bolle!:rolleyes:

    Bolle er spist - nam nam nam ;D

    Prøvde vel egentlig å si at jeg har lest så sykt mange sider gjennom så mange år, med Haakon Rognlien, at mener han noe så både tror jeg på det og (ikke minst) har tillit til at han forsøkt det ene og det andre av dupiditter bak den dupiditten som testes - for å få det beste ut av den.

    Eneste jeg ikke er enig med han er fargingen av lyden som jeg mener foregår i en hornkosntruksjon, som Haakon & andre hornfolk kaller dynamikk ;D
    Takk Mr Rognlien. Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver og da tenker jeg spesielt på dynamikken, stillheten og at den ikke bryr seg nevneverdig om plassering. I min rigg blir det rett og slett litt for mye av det gode. Utrolig morsomt på noen plater men i overkant for mye på andre.

    Mvh
    -BB-
    Kan du utdype litt? For MYE dynamikk?? Har du forsøkt å ta opp dette med et storband når de spiller konsert ute? ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Tenkte meg at den kom og det var kanskje flåsete å skrive dynamikk.

    Min pick up har en utgangsspenning på 0,35 mV og iflg Fragoso er det hovedgrunnen for at jeg får overdreven mellomtone og diskant. Dette til sammen med den høye forsterkningen til Aura gjør at det opppleves som "overload" i mine ører. Fragoso anbefaler meg å justere Aura ned 3 hakk men siden den er et låneeksemplar så ønsker jeg ikke å åpne den opp.

    Jeg ser jo heller ikke helt bort fra at jeg har bedre hørsel en deg :)

    -BB-
    Hvor høy gain har den?
    Den spiller vesentlig høyere en Whest Two på 64dB og Rega Aria på 69.5dB. Jeg blir ikke overrasket om den ligger mellom 72-75dB.

    -BB-
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig lesestoff på en grå søndag :)

    Skummet for det meste gjennom teksten. Fikk ikke med meg hva den ble sammenlignet mot. Ei heller hva resten av testutstyret bestod av?

    Bevares, det var jo litt av en respekt overfor Haakon Rognlien, som i årevis og gjennom tusenvis av timer har viet store deler av livet sitt til fortelle oss andre om opplevelser vi kan forvente av hi-fi utstyr vi selv sjelden får mulighet til å få tak i, teste ut eller jamføre opp mot annet aktuelt utstyr, alt dette så godt om uten betaling og i de tilfeller mot betaling i størrelsesorden som å gi sine egne unger lommepenger.
    Jiizz, for en selvrettferdig surpomp. Ta deg en bolle!:rolleyes:

    Bolle er spist - nam nam nam ;D

    Prøvde vel egentlig å si at jeg har lest så sykt mange sider gjennom så mange år, med Haakon Rognlien, at mener han noe så både tror jeg på det og (ikke minst) har tillit til at han forsøkt det ene og det andre av dupiditter bak den dupiditten som testes - for å få det beste ut av den.

    Eneste jeg ikke er enig med han er fargingen av lyden som jeg mener foregår i en hornkosntruksjon, som Haakon & andre hornfolk kaller dynamikk ;D
    Takk Mr Rognlien. Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver og da tenker jeg spesielt på dynamikken, stillheten og at den ikke bryr seg nevneverdig om plassering. I min rigg blir det rett og slett litt for mye av det gode. Utrolig morsomt på noen plater men i overkant for mye på andre.

    Mvh
    -BB-
    Kan du utdype litt? For MYE dynamikk?? Har du forsøkt å ta opp dette med et storband når de spiller konsert ute? ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Tenkte meg at den kom og det var kanskje flåsete å skrive dynamikk.

    Min pick up har en utgangsspenning på 0,35 mV og iflg Fragoso er det hovedgrunnen for at jeg får overdreven mellomtone og diskant. Dette til sammen med den høye forsterkningen til Aura gjør at det opppleves som "overload" i mine ører. Fragoso anbefaler meg å justere Aura ned 3 hakk men siden den er et låneeksemplar så ønsker jeg ikke å åpne den opp.

    Jeg ser jo heller ikke helt bort fra at jeg har bedre hørsel en deg :)

    -BB-
    Hvor høy gain har den?
    Den spiller vesentlig høyere en Whest Two på 64dB og Rega Aria på 69.5dB. Jeg blir ikke overrasket om den ligger mellom 72-75dB.

    -BB-
    Hva ligger gain på mm?det må jo bli en del lavere.
     

    tower-boy

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2009
    Innlegg
    42
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Er det noen der ute som har testet ut Aura sin Dac og som evnt. kan beskrive opplevelsen ?

    Petter
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Jeg benyttet til og med 0,5 mV! :)
    På min Spec-forsterker funket det dårlig, overstyrte som f... Men akkurat den er lovlig kilen på sånt. I det øyeblikk jeg satte inn ifi Pro iCan, satt det helt flott. Samme på Trafomatic, men der skapte pre'en litt støy.
    Så jeg kan vel anta at kombinasjonen ikke var helt perfekt hos deg. For info, du kan ikke endre setting ved å åpne boksen, du må be om setting fra leverandør ved bestilling. Har også hørt fra en annen leser at Aura Fidelity-RIAA'n låt hardt, så det tyder på at det ikke er gitt at man får det til å klaffe sånn uten videre. Som nevnt, slike mikrosignaler er ekstremt følsomme for alt mulig som omgir dem.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk! Dette er svært interessant info for alle som vurderer Aura Riaa til sine system.

    Jeg fikk følgende informasjon fra Fragoso når jeg kontaktet han og forklarte om mine opplevelser:

    Din PU har utgangsnivå på 0.350 mV. Dette er bra men AURA RIAA leveres med standard inngangsnivå på 0.250 mV og multiplikator 20 som gir 5mV videre fra riia. 0.350 x 20 gir 7mV og dette gir altfor stor forsterkning som fører til forvrengning fra mellomfrekvens og oppover. Multiplikatoren i AURA kan justeres opp eller ned med 10% stepp . Med din PU skal multiplikatoren 3 stepp ned. Da får samme S/N immunitet og enda større oppløsning i signalet.

    Mvh
    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvorfor kan vi ikke gjøre dette selv? Hva med noen innstillinger på denne riaa'n?
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Er det noen der ute som har testet ut Aura sin Dac og som evnt. kan beskrive opplevelsen ?

    Petter
    Jeg har dacen innebygget i aurapreampen min. Det er den samme som kjøpes separat. Jeg har hatt mange forskjellige dacer bl Ps audio Direct stream, Sothm, GD audio Master 7,++. Auradacen står ikke tilbake for noen av disse. Det er den jeg spiller på til daglig.
    Den låter oppløst, naturlig som alt annet fra Aura. Den lar musikken komme frem.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette var faktisk en vennetråd for Aura Fidelity!

    Hvordan går det med den audiomessige testen av RIAA'n?
    Svaret på det finner du HER:

    https://rognlien.wordpress.com/2018/04/08/magisk-aura/

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk! Omtalen gir meg god indikasjon på hvilket nivået denne riaa'n ligger. Virker som at de viktigeste parametere er på plass og et meget godt utgangspunkt. Ut over dette, så er det "bare" å få på plass match med andre komponenter og tweek's.

    Virker som at fabrikkinnstilt gain er et tema. Hvordan blir dette gjort teknisk?
     

    tower-boy

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2009
    Innlegg
    42
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Er det noen der ute som har testet ut Aura sin Dac og som evnt. kan beskrive opplevelsen ?

    Petter
    Jeg har dacen innebygget i aurapreampen min. Det er den samme som kjøpes separat. Jeg har hatt mange forskjellige dacer bl Ps audio Direct stream, Sothm, GD audio Master 7,++. Auradacen står ikke tilbake for noen av disse. Det er den jeg spiller på til daglig.
    Den låter oppløst, naturlig som alt annet fra Aura. Den lar musikken komme frem.
    Hei Knut
    Takk for tilbakemelding. Vurderer denne i min jakt på ny dac. Har en Primare Dac 30 nå og den er et godt stykke unna det jeg leter etter signaturmessig
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    I dag var jeg innom Aura for å levere tilbake riaa’n jeg hadde lånt. Utenfor kunne jeg høre høye motown toner så det var temmelig nytteløst å banke på døra. Innenfor satt Fragoso å lyttet til vinyl på den helt nye MKII versjonen av hans riia. Nå med ytterligere forbedret master funksjon (pick up ”bestemmer”) og en ny slave funksjon med brytere. Disse bryterne kan man kombinere med å ta verdi x verdi / verdi + verdi. Ganske fleksibelt med andre ord. Prototypen er fra i dag ledig for utlån så her er det first come - first serve. I tillegg er gain på MK2 er redusert til 69.5db. Jeg fikk lytte til begge og det er store forskjeller med klar seier til MKII i mine ører.

    Jeg tok noen bilder:

    Her er MKII uten cover;

    475494CE-B325-4DE7-BBA5-282FF46B9406.jpg


    Side ved side med MKI:

    E2D79969-EFF9-483A-9AA5-0A6AF051B388.jpg


    Nærbilder:

    F33BD883-BBF4-4B76-A3F0-653789DB99FD.jpg


    3A1FF6C0-E9DD-474D-A6A9-104E053A38CE.jpg


    Mvh
    -BB-
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Aura riia mk 2

    Jeg viser til Håkon Rognliens omtale av Aura riia mk 1. Jeg er enig med det han skriver. Jeg har hatt denne i noen mndr. Den er støyfri, dynamisk og musikalsk.
    Nå har jeg hatt Mk 2 i hus en ukes tid. Jeg må bare si at denne er et par klasser bedre enn Mk 1. Den er enda mer dynamisk. Flere detaljer kommer frem. Bassen er mer slagkraftig. Musikken fremtrer fra en kullsort bakgrunn. Den pulserer og lever i rommet.
    Akkurat er Mk 2 koplet til et Linn sondek LP12 med en Linn candid pu.
    Det er så rytmisk og engasjerende.Foten går.
    Hvis Mk1 var en innertier er dette en tolver!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg viser til Håkon Rognliens omtale av Aura riia mk 1. Jeg er enig med det han skriver. Jeg har hatt denne i noen mndr. Den er støyfri, dynamisk og musikalsk.
    Nå har jeg hatt Mk 2 i hus en ukes tid. Jeg må bare si at denne er et par klasser bedre enn Mk 1. Den er enda mer dynamisk. Flere detaljer kommer frem. Bassen er mer slagkraftig. Musikken fremtrer fra en kullsort bakgrunn. Den pulserer og lever i rommet.
    Akkurat er Mk 2 koplet til et Linn sondek LP12 med en Linn candid pu.
    Det er så rytmisk og engasjerende.Foten går.
    Hvis Mk1 var en innertier er dette en tolver!

    Denne "tolveren" - i forhold til hva annet på markedet?
     

    AURA fidelity

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    93
    Sted
    1351 - RUD - BÆRUM
    Torget vurderinger
    0
    Hei MusicBear.
    Det blir vanskelig å direkte sammenligne AURA RIAA med andre på markedet.
    Dette fordi det markedet har å tilby er 70 talls teknologi. Det eneste nytt som har skjedd er å gå fra diskrete kretser til op.amps.
    fortsatt er det slikt at pik up skal ha en støyende load motstand mellom 100 og 470 ohm . Det beste en kan oppnå med det, er en SN på 60/40 og en stresset pik up som koster flere tusen kroner. Slikt har det alltid vært fra begynnelsen av !!
    Det eneste felles AURA har med disse er " RIAA kurven" resten er totalt nytt . Pik-up er i "MASTER MODUS" og styrer en ny krets som heter HEAD-AMP . Den har en
    100.000 ohm til jord og multipliserer pu signal x20, dette helt støy fritt og uten motstander verken i serie eller parallell med signalet.
    Til skeptikerne vil jeg si at det er mulig med hjemme lån av ett eksemplar .
    Dette er ikke tenkt som markedsføring. bare opplysende
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkersettet er koblet opp, og varmet opp etter alle kunstens regler.

    Tar for øyeblikket plassen fra en ca. samme pris integrert forsterker, nå spillende på Marten Miles 5, dette er ikke B-varer, såpass kan jeg si.

    Gi meg et par uker + litt skrivetid, så får vi se hva jeg har funnet ut.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei!

    Fikk du lyttet til det?

    Mvh

    Andreas
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Forsterkersettet er koblet opp, og varmet opp etter alle kunstens regler.

    Tar for øyeblikket plassen fra en ca. samme pris integrert forsterker, nå spillende på Marten Miles 5, dette er ikke B-varer, såpass kan jeg si.

    Gi meg et par uker + litt skrivetid, så får vi se hva jeg har funnet ut.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei!

    Fikk du lyttet til det?

    Mvh

    Andreas
    Ja, det gjorde jeg virkelig. :)
    Men det oppsto litt uventede utfordringer, så vi har utsatt avslutningen av jobben til tidlig høst, forklaring kommer i artikkelen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkersettet er koblet opp, og varmet opp etter alle kunstens regler.

    Tar for øyeblikket plassen fra en ca. samme pris integrert forsterker, nå spillende på Marten Miles 5, dette er ikke B-varer, såpass kan jeg si.

    Gi meg et par uker + litt skrivetid, så får vi se hva jeg har funnet ut.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei!

    Fikk du lyttet til det?

    Mvh

    Andreas
    Ja, det gjorde jeg virkelig. :)
    Men det oppsto litt uventede utfordringer, så vi har utsatt avslutningen av jobben til tidlig høst, forklaring kommer i artikkelen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Skjønner!

    Blir spennende å høre hva du synes.
    Gleder meg til å lese det.

    God sommer ?????? mvh Andreas
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Da var vi klare! :)

    https://rognlien.wordpress.com/2018/09/30/annerledeslandet/

    I anledning dagens triste nyhet om Kim Larsens bortgang, flommer nå "Susan Himmelblå" mot meg. Det låter fantastisk. Man kommer så nær artisten med dette oppsettet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    R.I.P. Kim Larsen. En legende har gått heden og etterlatt seg en herlig kulturskatt.

    Det var virkelig en nytelse å lese denne anmeldelsen Håkon. Her er det rene ord (og lyd) for penga. Du skriver utrolig godt. Jeg har selv forrige versjon av dette oppsette (som har blitt moddet litt ekstra) og kjenner meg så inderlig vel igjen i teksten. Hatten av for både deg og ikke minst den særs dyktige og hyggelige konstruktøren Joachim Fragoso :)))

    Mvh

    Andreas
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Enig med Amadeus her. Du beskriver styrken og "svakhetene" med dette settet på en utmerket måte. For meg oppveier styrkene klart "svakhetene". Jeg har høyttalere med 97 db følsomhet. Hører sus men dette lever jeg godt med når musikken presenteres på en slik livaktig og besnærende måte. For meg er klangfarger, musikalsk nervær og oppløsning viktige parametere. Jeg spiller på lavt volum. (bor i blokk). Aura Fidelity fungerer derfor utmerket for meg.
     

    AURA fidelity

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    93
    Sted
    1351 - RUD - BÆRUM
    Torget vurderinger
    0
    Til de som ikke har fått dette med seg : Håkon Rognlien har tilført (i rødt ) en "rettelse" til sin beskrivelse av AURA fidelity, Pre og Amp.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Gleder meg til å lese dette, skal spare det til helgen, og så mange takk Håkon for at du gidder.

    Håkon skriver som en Gud, er ærlig som en Gud, burde vært et formelt fast sted på denne nettside, som også er en gave fra Gud :)

    Antar jeg videre vil tenke; dette skulle vært testet opp mot Hegel H590!
    Dette riktig nok to kabinetter, men trolig laget for å skulle virke sammen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Da var vi klare! :)

    https://rognlien.wordpress.com/2018/09/30/annerledeslandet/

    I anledning dagens triste nyhet om Kim Larsens bortgang, flommer nå "Susan Himmelblå" mot meg. Det låter fantastisk. Man kommer så nær artisten med dette oppsettet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei brukte du Marten Miles 5,når du testet ut Aura Fidelity oppsettet.
    Jeg har hatt to pre/power-sett i to perioder, og de har drevet Doxa 8.2 Signatur, KLH, Spendor, Marten og Klipsch.

    Min oppfatning er at de er meget godt tilpasset klangfargene i Marten Miles 5, ettersom Aura Note er stemt litt mørkt og malmfullt, passer strålende til Marten. Men du kommer muligens til å høre at de suser litt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Gleder meg til å lese dette, skal spare det til helgen, og så mange takk Håkon for at du gidder.

    Håkon skriver som en Gud, er ærlig som en Gud, burde vært et formelt fast sted på denne nettside, som også er en gave fra Gud :)

    Antar jeg videre vil tenke; dette skulle vært testet opp mot Hegel H590!
    Dette riktig nok to kabinetter, men trolig laget for å skulle virke sammen.
    Wow, det var da ikke med måte, heller! :)

    Bare kall meg Hi-Fi-Messias! :D

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Flott test Håkon.

    Aura er en norsk outsider, og har interessante teorier på lydgjengivelse.

    Jeg så forøvrig at du fokuserte på at forsterkerene utviklet støy. Dette er jo ikke så veldig bra. Var innom produsenten på Rud i går for en lytt (og også for lån av RIIA). Fra lyttteposisjon la jeg ikke merke til noe støy fra Kef'ene han spiller på. Når jeg går bort til høyttaleren så kan jeg høre litt sus fra coax-elementet. Men ikke noe mere enn fra mine egen Hegel H190 (på Focal), og ikke noe jeg legger merke til. Har også hatt et forsterker sett tidligere på lån, og merket heller ikke noe spesielt problem med støy. Jeg opplever Aura som rimelige stille.
    Men dette gjelder kanskje med på veldlig effektive høyttalere ? Oppimot og over 100db ?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det kaller jeg uforbeholden anbefaling! Tror jeg må ta meg en tur til Kolsåstraktene snart...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Flott test Håkon.

    Aura er en norsk outsider, og har interessante teorier på lydgjengivelse.

    Jeg så forøvrig at du fokuserte på at forsterkerene utviklet støy. Dette er jo ikke så veldig bra. Var innom produsenten på Rud i går for en lytt (og også for lån av RIIA). Fra lyttteposisjon la jeg ikke merke til noe støy fra Kef'ene han spiller på. Når jeg går bort til høyttaleren så kan jeg høre litt sus fra coax-elementet. Men ikke noe mere enn fra mine egen Hegel H190 (på Focal), og ikke noe jeg legger merke til. Har også hatt et forsterker sett tidligere på lån, og merket heller ikke noe spesielt problem med støy. Jeg opplever Aura som rimelige stille.
    Men dette gjelder kanskje med på veldlig effektive høyttalere ? Oppimot og over 100db ?
    Beklager at jeg har oversett dette innlegget.
    Jo, det gjelder høyttalere fra ca. 94 - 96 dB og opover, før det begynner å bli et fenomen å hensynta. Noen vil antakelig begynne å irritere seg noe tidligere enn andre, så jeg mener det er greit å ha det med i betraktningene når man velger utstyr.
    Dette forsterkersettet er vel ca. så spesielt som det blir i 2018, det er et nisjeprodukt, og noen vil med stor sikkerhet finne sitt nirvana akkurat her. Selv er jeg en sucker for høyeffektive høyttalere, derfor jeg trekker fram dette fenomenet, da det ikke ville være helt fair å late som ikkeno', med hensyn til akkurat sånne tydelige egenskaper.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Det kaller jeg uforbeholden anbefaling! Tror jeg må ta meg en tur til Kolsåstraktene snart...
    Ja, dette bør lyttes til.
    Det har egenskaper man normalt sett må godt opp i pris for å kopiere. Jeg kan si såpass som at jeg har hatt et normalt, godt RIAA-trinn til ca. 40 000,- i huset en stund, men det kunne ikke matche Aura Fidelity på noe som helst. Dig that.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kan underskrive på det Håkon Rognlien skriver om RIIA i oppgradert versjon. Den er meget god.
    Jeg har testet Dac'en i oppgradert versjon i en ukes tid. Den er blitt hørbart bedre. Det sier en del. HR var veldig begeistret for den forrige versjonen. Det var jeg også, men den nye er bedre oppløst i bassområdet og har mer ro og definisjon i hele lydbildet.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Flott test Håkon.

    Aura er en norsk outsider, og har interessante teorier på lydgjengivelse.

    Jeg så forøvrig at du fokuserte på at forsterkerene utviklet støy. Dette er jo ikke så veldig bra. Var innom produsenten på Rud i går for en lytt (og også for lån av RIIA). Fra lyttteposisjon la jeg ikke merke til noe støy fra Kef'ene han spiller på. Når jeg går bort til høyttaleren så kan jeg høre litt sus fra coax-elementet. Men ikke noe mere enn fra mine egen Hegel H190 (på Focal), og ikke noe jeg legger merke til. Har også hatt et forsterker sett tidligere på lån, og merket heller ikke noe spesielt problem med støy. Jeg opplever Aura som rimelige stille.
    Men dette gjelder kanskje med på veldlig effektive høyttalere ? Oppimot og over 100db ?
    Beklager at jeg har oversett dette innlegget.
    Jo, det gjelder høyttalere fra ca. 94 - 96 dB og opover, før det begynner å bli et fenomen å hensynta. Noen vil antakelig begynne å irritere seg noe tidligere enn andre, så jeg mener det er greit å ha det med i betraktningene når man velger utstyr.
    Dette forsterkersettet er vel ca. så spesielt som det blir i 2018, det er et nisjeprodukt, og noen vil med stor sikkerhet finne sitt nirvana akkurat her. Selv er jeg en sucker for høyeffektive høyttalere, derfor jeg trekker fram dette fenomenet, da det ikke ville være helt fair å late som ikkeno', med hensyn til akkurat sånne tydelige egenskaper.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Men én forsterker skal vel ikke lage støy?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Flott test Håkon.

    Aura er en norsk outsider, og har interessante teorier på lydgjengivelse.

    Jeg så forøvrig at du fokuserte på at forsterkerene utviklet støy. Dette er jo ikke så veldig bra. Var innom produsenten på Rud i går for en lytt (og også for lån av RIIA). Fra lyttteposisjon la jeg ikke merke til noe støy fra Kef'ene han spiller på. Når jeg går bort til høyttaleren så kan jeg høre litt sus fra coax-elementet. Men ikke noe mere enn fra mine egen Hegel H190 (på Focal), og ikke noe jeg legger merke til. Har også hatt et forsterker sett tidligere på lån, og merket heller ikke noe spesielt problem med støy. Jeg opplever Aura som rimelige stille.
    Men dette gjelder kanskje med på veldlig effektive høyttalere ? Oppimot og over 100db ?
    Beklager at jeg har oversett dette innlegget.
    Jo, det gjelder høyttalere fra ca. 94 - 96 dB og oppover, før det begynner å bli et fenomen å hensynta. Noen vil antakelig begynne å irritere seg noe tidligere enn andre, så jeg mener det er greit å ha det med i betraktningene når man velger utstyr.
    Dette forsterkersettet er vel ca. så spesielt som det blir i 2018, det er et nisjeprodukt, og noen vil med stor sikkerhet finne sitt nirvana akkurat her. Selv er jeg en sucker for høyeffektive høyttalere, derfor jeg trekker fram dette fenomenet, da det ikke ville være helt fair å late som ikkeno', med hensyn til akkurat sånne tydelige egenskaper.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Men én forsterker skal vel ikke lage støy?
    En hver forsterker lager målbar støy, noen av dem også hørbar støy. Dette anser jeg for å være udramatisk, men allikevel nødvendig å nevne. Enkelte Naim-modeller lager også hørbar støy, for øvrig, noen rørforsterkere også. For sistnevnte kategori er det kanskje ekstra viktig at de har moderat støy, ettersom disse ofte benyttes i lag med effektive høyttalere, og støyen fort blir irriterende.
    Bruker du "normalt" effektive høyttalere 86 - 89 dB, vil ikke støynivået fra Aura Fidelity forsterkersettet representere noe problem.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var i dag hos Joakim på Rud. Fikk høre preproduksjonsmodeller av dac og riia. Begge i direkte sammenlikning med dacen og riia mk 2. Det var imponerende saker, særlig riiaen. Sammenliknet med mk 2 var rommet mye større, dynamikken mange hakk bedre. Oppløsningen var veldig god med realistisk klang i instrumentene. Jeg fikk opplyst at prisen vil ligge rundt 24 k. Forskjellen til mk 2 er etter det jeg hørte absolutt verd prisen.
    Dacen var noe mindre ferdig og forskjellen til forgjengeren var noe mindre. Joakim mente at det var mere som skulle gjøres med den.
    Uansett var dette spennende nyheter for de som ønsker topplyd til en betalbar sum.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har en MK2 RIAA på inngående. Blir spennende å høre om jeg liker den like godt som Håkon og KnutD. Joaquim var vel like full av ovasjoner om den nye Audiophile RIAAen som er på gang som KnutD i posten over. Jeg var vel veldig nært å hoppe rett på den, men det kan jo være greit å ta et steg av gangen :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Klipper inn synspunkt fra min egen tråd etter å ha sammenlignet Aura MK2 med Rega Aria.

    Er vel på tide å konkludere litt for meg selv etter å ha spilt på Aura MK2 RIAA en stund. Sammenligningsgrunnlaget er fremdeles Rega Aria RIAA. Siden sist har Håkon Rognlien konkludert med at Aura MK2 er årets produkt av det han har testet.

    Utseendemessig er den ikke all verden å skryte av, men nytt chassis skal komme i slutten av januar. Da får jeg byttet inn den sølvfargete versjonen som ikke passer inn i racket her hos meg. Ny modell blir tilgjengelig i svart, og den blir litt bredere og ikke så dyp. Kommer til å passe fint inn her :)

    Aura MK2 stiller seg inn etter PU uten noen justeringer (skal visst vente ca 1 minutt etter den er slått på før dette er i orden). For en lat kar som meg er jo dette ren magi :) Har ingen indikasjoner på at dette ikke fungerer annet enn riktig så bra.

    Det lydmessige er jo selvfølgelig det viktigste. Det er helt klart forskjeller mellom de to RIAAene. Aura MK2 oppleves som mer dynamisk enn Rega Aria. Anslag på transienter og klangfarger gjør at Aria på en del innspillinger føles litt grå og kjedelig sammenlignet med MK2. Når folk sammenligner høres det gjerne ut som forskjellene de opplever er som natt og dag. Selv prøver jeg å være litt mer nøktern. Forskjellene her er ikke natt og dag, men helt klart tydelig tilstede ved fokusert lytting.

    Som jeg skrev på førsteinntrykket, opplever jeg fremdeles at det er en utfordring nederst i bassen med Aura MK2. Mer presist er kanskje at MK2 oppleves som tydeligere i bassområdet enn Aria, men dette gir seg utslag i en fremhevet bass som forvrenger litt/ blir litt upresis på noen innspillinger. Det må her sies at dette ikke oppleves som sjenerende på mine vanlige lyttevolum, men når jeg passerer 90dB blir det litt sjenerende på enkelte innspillinger. Jeg opplever noe av det samme med Aria, men ikke i samme grad. Jeg har til nå bare brukt Denon DL103R PU. Når jeg bytter PU blir det interessant å høre om det jeg opplever i bassen på høyt volum handler om PU eller kanskje litt manglende størrelse på strømforsyningen i Aura MK2.

    Konklusjonen så langt er at Aura MK2 oppleves som mer «fremoverlent» og «levende» enn Rega Aria. Dette gjør at MK2 oppleves som mer engasjerende å lytte til sammenlignet med Aria. På høyt volum har Aura MK2 noen utfordringer nedover i bassen. Noe av det samme oppleves med Rega Aria, men ikke i samme grad. Hadde jeg skulle kvittet meg med en av RIAAene, ville Aura MK2 blitt værende :)

    5A735562-6EDF-4450-AEA5-3DA7FD5C3539.jpg
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Micro Seiki DQX 1000 er en meget bra spiller.

    DQX 1000 hvil aldri ha noen problemer med hastigheten pga bra design på motor/platelager.
    En meget bra spiller til å teste komponenter fordi den har korrekt hastighet hele tiden.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig tilbakemelding til slutt, Karmana. :)
    Jeg har ikke hatt noen overdreven bass i mine oppsett, i de fleste tilfellene har jeg benyttet Audio Technica ART9, men også Benz L04 og Audio Note IQ3 (mm). Dette kan være et tegn på at du har en balanse i dine andre kilder, som skiller seg betydelig fra Aura Fidelity, sistnevnte heller nok over mot det varme og voldsomme.
    En litt slankere pu, og du kan være på rett spor. Det er litt forvirrende for meg at du opplever en forvrengning nedover; kan dette være et sporingsproblem, eller oppsett av pu og arm?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn