Audions disipler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    JanR skrev:
    Noen av dere Audion's venner som har eller har hørt Premier Phono Stage eller Premier Line/Phono

    Litt nysgjerrig på phono trinnet dems :)

    /jan

    har dessverre ikke hørt phono-greiene til audion, men kan ikke tro annet enn at de er gode på det også.
    linjetrinnene til audion er i alle fall ypperlige.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    er det silver night mk2 du har, gs?
    Jepp er Mk 2
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker Premier line/phono sammen men silver night monoblokkene.
    Riia i forforsterker er mm. Bruker derfor step-up fra ThorHauge for å forsterke signalet fra Dynavector XX2.
    Spiller mye bedre enn ASR mini basis som det ble testet mot og deretter overtok plassen til.
    Kommer sikkert til å teste dette mot dyrere separate riia'er i fremtiden, men akkurat nå er jeg tilfreds og lite eventyrlysten.

    Fine bilder gs. Kjekt å se bilder av oppsett med Audion. Gjerne mer av det i denne tråden!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    kjoenik skrev:
    Jeg bruker Premier line/phono sammen men silver night monoblokkene.
    Riia i forforsterker er mm. Bruker derfor step-up fra ThorHauge for å forsterke signalet fra Dynavector XX2.
    Takk kjoenik :)

    MM er "normalt" ,vil jeg tro, bortover.
    Bruker sjøl en step up fra Denon så det er ikke noe problem sånn sett. Funker sikkert greit med en HO pu også.


    kjoenik skrev:
    Spiller mye bedre enn ASR mini basis som det ble testet mot og deretter overtok plassen til.
    Kommer sikkert til å teste dette mot dyrere separate riia'er i fremtiden, men akkurat nå er jeg tilfreds og lite eventyrlysten.
    Interesant :)
    Se om man får tak i Pål @ stereolab utover da. Hadde vært meget interesant og fått lånt en ren Audion riia.

    Takk igjen.

    edit: mange flotte bilder i tråden her :)

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Tror vi må prøve en slik.
    Skulle egentlig ha prøvd hele Audion utvalget. Tror det er jævli bra.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    rolfozzy skrev:
    Tror vi må prøve en slik.
    Skulle egentlig ha prøvd hele Audion utvalget. Tror det er jævli bra.

    tror buljongterningene dine hadde kost seg med et par golden dreams, roffe. ;)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, da var 6922 byttet. Ut med Sovtek og inn med Tesla E88CC. Tightere, mer krisp og organisk lyd, dette lover godt!
    Venter nå bare på at det skal ramle inn et par Tung-sol 5687.
    Ellers skal jeg prøve litt med andre typer krem-rør innen 6922-varianten.
    Så kan jeg så smått begynne å se fremover til å skifte ut de store flaskene... ;D

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Teslaene er gode ja, og billige.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som vi er ute i samme ærend Proffen, er også ute etter 4 stk litt større flasker. Tilbakemeldinger på WE rørene, gjør at disse frister, men prisen er litt for jævli.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Litt for gale at det skal koste så mye for creme de la creme, ja...
    Og spørs jo hvor mye bedre og hvor mye lengre de holder, ifht mer humant prisede rør....
    Har jo hørt Kjoeniks oppsett, og vil jo ikke direkte si at han har bommet på skiven med sin rør-mix...
    Målet mitt blir vel å komme nogenlunde i samme sits som han, med mindre det stiller andre krav til 300B i min PP-versjon ifht Kjoeniks SET-versjon...
    Skal jaffal gjøre grundig research før jeg evt legger lappene på disken...
    Smårørene er jo lettere å håndtere, da de har lang levetid og ikke koster i nærheten av galskap... ;D

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Proffen skrev:
    Smårørene er jo lettere å håndtere, da de har lang levetid og ikke koster i nærheten av galskap... ;D

    mvh
    Proffen
    Jasså ;) Telefunken diamond 6922 koster fort opp mot tusenlappen pr. stykk. Jeg bruker seks stk 6922 i mitt oppsett.
    6000,- er halvparten av prisen for fire WE300B. Og de varer neppe halvparten så lenge...quod erat demonstrandum ;D
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Njaaa, skeptisk............ ;D
    Men som kjent er det ingen "regel" uten unntak.......... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, da har jeg hatt en interessant helg.
    Fikk i hus noen sett E88CC igår, og da ble det seff tid til litt testing (men bare såvidt....)
    Litt om rørene:
    Amperex bugle boy (not my cup of tea, greit nok i mellomtone og diskant, men like slapp i bassen som akselerasjonen på en Mercedes 240D fra -75...... ;D )
    Valvo (definitivt min kopp te, eller hva som nå måtte være i koppen. Sinnsykt bra rør, og definitivt vært prisforskjellen ifht Tesla`ene jeg kjører med nå! Oppløst og flott oppover, utrolig kontant i bassen! ;D)
    Tesla (bedre enn Amperex, og egentlig et rør til å leve lenge med; hadde det bare ikke vært for Valvo`ene)
    Tesla Gold pin (omtrent som "vanlige" Tesla uten Gold pin. Klarte i løpet av min korte lytteseanse ikke å høre særlig forskjell på disse to)

    Blir nok et sett Valvo i nær fremtid, ja... ;D

    mvh
    Proffen
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har du prøvd siemens halske gold pins e88cc, eller tilsvarende fra telefunken?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    joaquin skrev:
    har du prøvd siemens halske gold pins e88cc, eller tilsvarende fra telefunken?
    Står på programmet, ja, men ikke sikker på at de vil være helt min "rett i koppen" - ut fra det jeg har lest og hørt om de... ;D

    mvh
    Proffen
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    joaquin skrev:
    har du prøvd siemens halske gold pins e88cc, eller tilsvarende fra telefunken?
    De beste er vel Simens CCA fra 50-60tallet (ikke 70-tallet selv om de også er habile) og det optimale er nådd mht. 6922 imo :)(deler denne erfaringen med flere som har testet betydelig flere merker og årganger enn meg) :)
    Eneste aber slik jeg ser det er pris/ tilgjengelighet (Selv har jeg har livstidsupply om utstyr med denne dobbelttriden igjen skulle dukke opp her i huset, noe som ikke er helt usannsynelig)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Proffen skrev:
    joaquin skrev:
    har du prøvd siemens halske gold pins e88cc, eller tilsvarende fra telefunken?
    Står på programmet, ja, men ikke sikker på at de vil være helt min "rett i koppen" - ut fra det jeg har lest og hørt om de... ;D

    mvh
    Proffen

    jøss, har du lest og hørt at f.eks. siemens cca (eller e88cc gold pins fra 50-60 tallet) er dårlige?
    dårligere enn valvo?
    i så fall hadde det vært interessant om du kunne legge ut noen linker.

    bruk noen år på å sammenligne ulike varianter av ecc88/6922/6dj8, så får du etter hvert en grei oversikt.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    joaquin skrev:
    Proffen skrev:
    joaquin skrev:
    har du prøvd siemens halske gold pins e88cc, eller tilsvarende fra telefunken?
    Står på programmet, ja, men ikke sikker på at de vil være helt min "rett i koppen" - ut fra det jeg har lest og hørt om de... ;D

    mvh
    Proffen


    jøss, har du lest og hørt at f.eks. siemens cca (eller e88cc gold pins fra 50-60 tallet) er dårlige?
    dårligere enn valvo?
    i så fall hadde det vært interessant om du kunne legge ut noen linker.

    bruk noen år på å sammenligne ulike varianter av ecc88/6922/6dj8, så får du etter hvert en grei oversikt.
    He,he ;D
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    joaquin skrev:
    Proffen skrev:
    joaquin skrev:
    har du prøvd siemens halske gold pins e88cc, eller tilsvarende fra telefunken?
    Står på programmet, ja, men ikke sikker på at de vil være helt min "rett i koppen" - ut fra det jeg har lest og hørt om de... ;D

    mvh
    Proffen

    jøss, har du lest og hørt at f.eks. siemens cca (eller e88cc gold pins fra 50-60 tallet) er dårlige?
    dårligere enn valvo?
    i så fall hadde det vært interessant om du kunne legge ut noen linker.

    bruk noen år på å sammenligne ulike varianter av ecc88/6922/6dj8, så får du etter hvert en grei oversikt.
    NEI, JEG HAR VERKEN LEST ELLER HØRT AT DE ER DÅRLIGE/DÅRLIGERE ENN F X VALVO, OG HAR HELLER IKKE PÅSTÅTT DET!
    Det jeg mente, var at de kanskje ikke er helt "my cup of tea", ut fra hva jeg har lest andre skrive og hørt andre uttale seg, og ut fra/holdt opp mot MINE lydmessige preferenser. Det er jo noe helt annet enn hva som rent objektivt er bedre/dårligere... Eller hur? MEN jeg har jo planer om å prøve å finne ut av det... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Spent på tilbakemeldingene fra Kjoenik... ;D
    Han skulle nemlig teste de samme rørene i sitt forsterkeri, både monoblokker og pre...

    mvh
    Proffen
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Da er i hvertfall avgjørelsen tatt. Nye 300b rør i Audion blokkene. Siden dette gjør et bra innhogg i lommeboka, vil jeg være på den sikre sida. Avtale om en "overhaling" og justering av forsterkerne er gjort med Motron. Hvilke rør det blir vet jeg ikke ennå, men må si utefra tilbakemeldinger her på sentralen og det jeg har funnet av tester på nettet, så frister Golden Dragon mesh plate. Syns det er i drøyeste laget å gå for WE i denne omgang, sjøl om det er aldri så fristende.
    Hvordan går det med deg Proffen, har du "nok" med testing av små røra enn så lenge?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Valvo fungerer glimrende. Beste jeg har prøvd til nå.
    Ikke prøvd siemens eller telefunken enda. Sistnevnte står høyest på prøveønskelisten. Har likt det jeg har hørt av andre smårør fra telefunken.

    GS, er du sikker på at mesh-plate rør er det du ønsker?
    Har ikke hørt mesh-plate rør i mine monoblokker, men disser rørene er vel generelt sett mindre romantiske i mellomtonen enn standard 300B.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Nei er ikke sikker, prøver både å fiske litt og sirkle meg inn. Dersom mesh plate rør tenderer mor det analytiske eller kjølige må jeg vurdere standard 300b, kan tenke meg en anelse mørkere klangbalanse enn det jeg har pr. idag. Setter imidlertid veldig pris på dybde og rom.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    gs skrev:
    Da er i hvertfall avgjørelsen tatt. Nye 300b rør i Audion blokkene. Siden dette gjør et bra innhogg i lommeboka, vil jeg være på den sikre sida. Avtale om en "overhaling" og justering av forsterkerne er gjort med Motron. Hvilke rør det blir vet jeg ikke ennå, men må si utefra tilbakemeldinger her på sentralen og det jeg har funnet av tester på nettet, så frister Golden Dragon mesh plate. Syns det er i drøyeste laget å gå for WE i denne omgang, sjøl om det er aldri så fristende.
    Hvordan går det med deg Proffen, har du "nok" med testing av små røra enn så lenge?
    Blir Valvo "smårør", ja, og trolig også hos Kjoenik. Tror han fikk samme oppturen som meg med Valvo`ene på plass...
    Kanonrør, helt enkelt. Koster litt mer enn Tesla og enkelte andre, men for en gangs skyld forsvarer Valvo prisforskjellen...

    Da gjenstår 5687-rørene. Vet hva jeg vil ha (Tung-sol), hvem som skal selge meg dem, og venter derfor bare på en pakke derfra....... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kjoenik, can u hear me? ;D

    Vi venter i spenning på opplevelsen etter rørbyttingen...

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Roger, I read you loud and clear ;)

    Joa, Valvo 6922 er gode de. Lite støy. Fyldig og tilfredsstillende tight bass. Flott rasp i mellomtonen.
    De blir stående.

    :)
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Vært stille her en stund nå synes jeg. Da er blokkene mine på plass igjen. De har vært en tur hos Motron til en liten overhaling og rørbytte. Det ble Golden Dragon mesh plate rør. Etter et par timer i go stolen igår høres dette veldig bra ut. Var rimelig spent på de nye rørene, men gliset kom ganske fort. Nå trenger vel nye rør også noen timer før lyden setter seg, så fortsettelsen blir spennende.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Spennende!
    Tar vel en 100-200 timer før de er ordentlig modne, så det blir nok bare bedre og bedre.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Alltid morsomt med disse innspillingsperiodene. Mye møter og seine kvelder har ført til lite spilling dessverre, men har gjenoppdaget en del plater og ikke minst nye nyanser i musikken. Og i mitt oppsett ingen fare for at mesh plate rør skulle bli kjølig.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    test av golden dream (førsteversjonen, med 52b-rør i stedet for 2x300b pr. blokk) fra en gammel utgave av high fidelity:





     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Spennende lesing Gago, men disse forblir vel bare drømmer. Må si jeg har kost meg skikkelig noen kvelder nå. Tydelig at rørene har løsnet endel. En av mine favorittplater er Skrik med Kari Bremnes, her er det detaljer og nyanser jeg ikke har fått før, ei flott plate. Cd,en Kvinner utgitt på Kirkelig kulturverksted har også fått noen nye dimensjoner, lydbildet har vokst i både dybde, bredde og høyde. ;D
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, da har det blitt litt forandring mht mine blokker og.
    Tok litt tid, men DU VERDEN hvor verdt det var å vente.... ;D
    Prøver å få inn litt bilder ifht tubene som har kommet på plass.
    Forøvrig blir det andre ting å lese om/se i linken om husguden min... ;D


    Først ble 5687-rørene byttet ut. Vekk med Jan Philips, inn med NOS Tung Sol.... (her til venstre på bildet)
    Merket tydelig klasseforskjell da, ja! ;D

    Og ennå skal det være en del å gå på, viser det seg....
    (2 b continued ;D)

    mvh
    Proffen
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Som det vises på forrige bilde, var det to rør tilstede........ ;D
    Etter at Tung Sol hadde erstattet Jan Philips, byttet jeg så litt på 6922-rørene.
    Først byttet jeg fra Sovtek til Tesla, en markant oppgradering.
    Men DEN oppgraderingen blir likevel LIIIITEN ifht den som kom da Tesla`ene ble nappet ut og erstattet med NOS Valvo E88CC med rød logo (i motsetning til Kjoeniks hvite logo)
    HALLELUJAH!............. Say no more....;D :p

    mvh
    Proffen
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så ble det bestilt et par rørdempere til Tung Sol-rørene.
    Nærmere bestemt Hal-O...
    Har ennå ikke klart helt å avgjøre hvilken effekt de evt har, men skal nok finne ut av det..........

    mvh
    Proffen
     

    Vedlegg

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Proffen skrev:
    Som det vises på forrige bilde, var det to rør tilstede........ ;D
    Etter at Tung Sol hadde erstattet Jan Philips, byttet jeg så litt på 6922-rørene.
    Først byttet jeg fra Sovtek til Tesla, en markant oppgradering.
    Men om DEN oppgraderingen blir likevel LIIIITEN ifht den som kom da Tesla`ene ble nappet ut og erstattet med NOS Valvo E88CC med rød logo (i motsetning til Kjoeniks hvite logo)
    HALLELUJAH!............. Say no more....;D :p

    mvh
    Proffen
    Moro når oppgraderingen er et faktum! :D
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Continuo skrev:
    Proffen skrev:
    Som det vises på forrige bilde, var det to rør tilstede........ ;D
    Etter at Tung Sol hadde erstattet Jan Philips, byttet jeg så litt på 6922-rørene.
    Først byttet jeg fra Sovtek til Tesla, en markant oppgradering.
    Men om DEN oppgraderingen blir likevel LIIIITEN ifht den som kom da Tesla`ene ble nappet ut og erstattet med NOS Valvo E88CC med rød logo (i motsetning til Kjoeniks hvite logo)
    HALLELUJAH!............. Say no more....;D :p

    mvh
    Proffen
    Moro når oppgraderingen er et faktum! :D
    Djevelsk moro!
    Og når i tillegg andre tiltak også gir positiv effekt, kan en jo ikke klage.... ;D

    mvh
    Proffen
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Bruker HAL-O ringene i pre ampen, ingen dramatiske forskjeller, men lydbildet ble roet ned litt. Skal bli spennende å høre om du får noen endringer Proffen.
    Noen Audion eierne som har testet ulike nett kabler. Bruker Supra sine, men også her er det jo litt å velge i da.
    Kom gjerne med noen innspill.
    Ellers er det moro å "bare" spille musikk og kose seg med den.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Blir nok noen nye nettkabler etterhvert, ja.
    Tenkte på halvfabrikat; skru på støpsler selv. Kan da ikke være så vanskelig, og vet alt hvilke kabler det blir.
    Solide saker, mildt sagt.......... ;D

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn