Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Baard skrev:
    Hei BX

    Fra systemkravene"
    "microphone and microphone preamp for measurement purposes is also required"

    Gi meg eksempel på hvilken mikrofon og mikronfonforsterker jeg kan bestille/kjøpe. Gjerne med link til en forhandler.

    Bor på Nesodden er du i nærheten? Hva tar du for implementering av Audiolense med justering og oppsett?
    Hei Baard,

    Du kan kjøpe mikrofon og mikrofonforsterker hos www.juicehifi.com.

    Jeg holder til i Stavanger, så turen til Nesodden blir i lengste laget. Hvis du klarer å måle høyttalerne så skal jeg hjelpe deg til å lage gode filtre - uten ekstra kostnader :).

    Hva slags oppsett har du?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Siddis?

    Det skal jeg huske nå min tid kommer for iverksetting av prosjekt: Min drømmehøyttaler (aktiv drift).

    Mvh Sandnesgauk ;)
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    695
    Torget vurderinger
    1
    Baard skrev:
    Hei BX


    Bor på Nesodden er du i nærheten? Hva tar du for implementering av Audiolense med justering og oppsett?
    Nærfeltslytting over:
    Mission 783
    Musical Fidelity CD-Pre 24
    Bryston 7B-SST

    Tenkte bruke min laptop med dette lydkortet - er det kompatibel med mikrofonforsterkere - 1kanal?
    http://no.europe.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=205&product=10769

    Mikrofon > Mikrofonforsterker > PCMIA lydkort > optisk ut fra lydkort > Musical Fidelity (optisk inn)

    Noe slikt kanskje?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Audiodidakt skrev:
    Siddis?

    Det skal jeg huske nå min tid kommer for iverksetting av prosjekt: Min drømmehøyttaler (aktiv drift).

    Mvh Sandnesgauk ;)
    Jeg har i alle fall barn som snakker rett dialekt ;D ;D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Baard skrev:
    Baard skrev:
    Hei BX


    Bor på Nesodden er du i nærheten? Hva tar du for implementering av Audiolense med justering og oppsett?
    Nærfeltslytting over:
    Mission 783
    Musical Fidelity CD-Pre 24
    Bryston 7B-SST

    Tenkte bruke min laptop med dette lydkortet - er det kompatibel med mikrofonforsterkere - 1kanal?
    http://no.europe.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=205&product=10769

    Mikrofon > Mikrofonforsterker > PCMIA lydkort > optisk ut fra lydkort > Musical Fidelity (optisk inn)

    Noe slikt kanskje?
    Jeg kan selvsagt ikke gå god for lydkvaliteten i kortet, men hvis det er i nærheten av hva man har grunn til å forvente fra den kanten så bør dette gå bra.

    Kjører du Vista kan det dukke opp overraskelser, men med XP er det grei skuring.

    Oppsettet ditt forøvrig bør heller ikke by på de store utfordringene.

    Det du trenger i tillegg til PCMCIA lydkortet og målekit er kabler: Fra mikrofon til mikrofonforsterker og en litt lang videre til PC-en. Den lange ledningen må dekke avstanden fra anlegget til lytteposisjonen. Mikrofon og mikrofonforsterker bruker RCA plugger.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    695
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen

    Ved en slik overgang til bruk av audiolense vil medføre at "Laptopen" blir mitt nye CD-drivverk. Må tenke litt på det. Bruker vennlighet for resten av fam. vs effekten av akustikk optimalisering. Hmmm - må tenke litt.

    PS det er nå du skal komme med slagsdrivende tiltak.... ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Velkommen til en verden full av muligheter. Det er ikke grenser for hvor mange måter man kan sette opp og bruke en PC i et hifi system. Her er kun et par smaksprøver.

    Hvis du går over til PC-basert avspilling med hele musikkbiblioteket innenfor et museklikk, så får begrepet "brukervennlig" en helt ny betydning. Det er forøvrig en meget økonomisk high end løsning å erstatte CD-spiller og forforsterker med PC + bra lydkort. Men du er kanskje ikke helt der enda ;)

    Hvis du ikke ønsker å bry husets øvrige beboere med en ny dibedutt så kan du plassere PC-en mellom CD-spilleren og effekttrinnet. Da har PC-en kun som oppgave å filtrere lyden på vei mot effekttrinn og høyttalere. Da spiller man av lyden på gamlemåten - og det er kun anleggets herre som trenger å bry seg med lydkorreksjonen.

    Det som kreves i tillegg til det obligatoriske er da ett av to programmer: Bidule fra Plogue eller Console fra Art Teknika. Disse brukes til å hente lyden fra lydkortets inngang, som vert for et filtreringsprogram (som gjør lydkorreksjonen), og sende lyden til lydkortets utgang.

    Dette fungerer rimelig bra som permanent løsning. Og så vil det gi deg muligheter til å prøve ut ytterligere muligheter knyttet til Hifi og PC - så som musikk lagret på harddisk, filmavspilling med mere....

    Jeg vet jo ikke hvor bra akustikk og hvor god frekvensbalanse du har i anlegget ditt nå - det kan jo være perfekt for alt hva jeg vet. ;) Men jeg har enda tilgode å erfare et anlegg som ikke får et betydelig løft i lykvalitet med Audiolense. Så en liten advarsel er kanskje på sin plass: For mange er det ingen vei tilbake når man har fått opp ørene for hva dette kan gjøre for lydkvaliteten. ;D
     
    O

    omholt

    Gjest
    Noen spørsmål:

    1. Med et vanlig lydkort (Creative E-MU 0404 hos meg), kan jeg da få noe mer enn 2.0? Med RCA utgangene blir det vel uansett bare to kanaler. Har digital utgang på kortet som jeg kan sende inn i surround receiver, men er usikker på om det vil gi 4.1.

    2. Dersom seks analoge utganger brukes fra LynxTwoB (XLR), er det da plass til å koble preampen til målemikrofonen?

    3. Er det mulig å sette opp PowerDVD med filtre?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    omholt skrev:
    Noen spørsmål:

    1. Med et vanlig lydkort (Creative E-MU 0404 hos meg), kan jeg da få noe mer enn 2.0? Med RCA utgangene blir det vel uansett bare to kanaler. Har digital utgang på kortet som jeg kan sende inn i surround receiver, men er usikker på om det vil gi 4.1.
    Flaskehalsen er hvor mange digitale eller analoge utganger du har på lydkortet.
    2. Dersom seks analoge utganger brukes fra LynxTwoB (XLR), er det da plass til å koble preampen til målemikrofonen?
    Ja. No problem.
    3. Er det mulig å sette opp PowerDVD med filtre?
    PowerDVD er vanskelig. Det går med to kanals avspilling. Og da i kombinasjon med et par andre programmer (Console og Virtual Audio Cable). Men dette er ikke en teknisk god løsning. Zoomplayer og Windows Mediaplayer er de eneste jeg kommer på i farten som flerkanals DVD-avspilling + lydkorreksjon på sparket.

    Hvis du skal få til PowerDVD pluss mer enn to kanaler med lydkorreksjon så behøves det et lydkort som takler multikanals internal loopback. LynxTwoB takler kun tokanals loopback. Dette blir litt teknisk, men sånn er nå engang PC-verdenen :p

    Det er litt irriterende å måtte kompromisse når man sitter med PC-teknologi der i alt i prinsippet er mulig. Men man får ikke alt i en pakke andre steder heller ....... som om det er en fullgod trøst :mad:
     
    O

    omholt

    Gjest
    I utgangspunktet trodde jeg ikke det var noe problem å overføre 5.1 lyd over coax eller optisk, men ble litt usikker utifra noe du skrev i forumet til juice.no. Det fungerer jo både med 5.1 og 7.1 fra DVD spiller. En liten ufordel blir vel at prossesering skjer på nytt i receiver hvis ikke den kan slåes av.

    Vi får håpe Windows Media Player får støtte for de nye HD formatene om ikke så lenge siden det er noe komplisert og bruke PowerDVD. Apple har forøvrig uttalt at de skal begynne å tilby leie av HD filmer på nettet (kun amerikansk marked til og begynne med). HTPC er fremtiden. ;)
    http://www.lydogbilde.no/apple-lanserer-videoleie-paa-itunes-i-hd-kvalitet.4450587-45376.html
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tilbud på Audiolense avsluttes 3. februar.

    I fall noen sitter på gjerdet:

    Audiolense selges nå med 25% rabatt. Dette tilbudet har blitt stående på overtid i påvente at jeg skulle få tid til en liten introduksjon hos våre naboer i øst. Dette er nå i gang og tilbudsfasen går mot en avslutning. Etter 3. februar blir det høyere pris.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Bugfix

    En bug som kunne gi feil tidssynkronisering mellom høyttalerne ved resampling av målingen er fikset. Jeg vet ikke om noen har vært plaget av den, men nå er den altså eliminert.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989
    Er det Audiolense XO man må gå for dersom man ønsker seg "full pupp" i valgfritt antall kanaler? Har ikke blitt helt klok på hvilke versjoner som gjør hva, men øynene er jo det første man blir blind på som det heter ;D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Audiolense surround støtter flerkanalsoppsett og bassmanagement.

    Audiolense XO er løsningen for de som skal ha aktive høyttalere OG for de som skal ha den aller beste lydkvaliteten.
     

    Burre

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2005
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Hei :)

    Noob-warning.
    Har lastet Demoversjonen og velger 2.0 ved oppstart. trykker "new measurement", ingenting skjer. Trykker igjen og programmet svarer ikke.
    Finner heller ikke hvor jeg kan velge device for playback og mic... Disse står i hjelpefilen, men denne ser ut til å være for en eldre versjon...

    -- MÅ man ha pre til mikken? om lydkortet har proff mic-inngang?

    --Går det å sende det korrigerte signalet ut via SPDIF?

    Har forøvrig Vista og ESI Maya44 lydkort.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Burre skrev:
    Hei :)

    Noob-warning.
    Har lastet Demoversjonen og velger 2.0 ved oppstart. trykker "new measurement", ingenting skjer. Trykker igjen og programmet svarer ikke.
    Finner heller ikke hvor jeg kan velge device for playback og mic... Disse står i hjelpefilen, men denne ser ut til å være for en eldre versjon...

    -- MÅ man ha pre til mikken? om lydkortet har proff mic-inngang?

    --Går det å sende det korrigerte signalet ut via SPDIF?

    Har forøvrig Vista og ESI Maya44 lydkort.
    Hei,

    Takk for beskjeden. Dette vil jeg gjerne til bunns i.

    Kan du avinstallere Audiolense, slette alle kataloger, reinstallere og forsøke en gang til? Og deretter sende en mail til meg med resultatet? berntkrøllalfajuicehifidotcom

    Hvis det er flere som opplever noe lignende: Gi beskjed! Det er enkelte problemer som ikke kommer til overflaten på det utstyret jeg bruker til utvikling og test. Jeg er helt avhengig av tilbakemeldinger for å fange opp en del integrasjonsproblemer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Driver time alignment + Vista

    Audiolense 1.3 er nå ute. Der er det nedlagt en del tid på utforskning av tittelens tema. Driver alignment er ikke så enkelt som man skulle tro. Og Vistas veier er uransakelige. Jeg levde lenge i den villfarelse at ferdigutgaver var bedre enn beta utgaver, men det er altså ingen selvfølge i alle henseender...

    Når man måler et høyttalerelement så får man en peak som gir en god indikasjon på elementets timing. Spørsmålet er bare om denne indikasjonen er god nok. Timingen av denne peaken er frekvensavhengig. Hvis man måler bassen opp til 1000 Hz så kommer peaken tidligere enn om man stopper målingen på 200 Hz. Det er heller ikke likegyldig om mellomtonen klokkes inn ved 15 kHz eller 6 kHz. Da tenker vi at timingen av frekvensområdet rundt delefilteret er viktigere for å få til god integrasjon.

    Audiolense 1.3 benytter både peak, group delay og fase for å synkronisere høyttalerne og høyttalerelementene. Det er relativt enkelt å få til denne synkroniseringen når man opererer med group delay korreksjon. Da får man en tilnærmet konstant delay og lineær fase og det er "bare" ;) å sørge or at de korrigerte elementene peaker samtidig. Men på de litt enklere metodene som benyttes i Audiolense Surround er det mer komplisert å få ting til å integrere skikkelig. For her er timingen og faseforløpet frekvensavhengig på en litt random måte. Men nå sørger en nyutviklet "touch up" rutine for at det sitter bra på mine simuleringer. Det er med en viss overraskelse jeg har registrert at de problemer jeg har identifisert her, og jobbet med sporadisk siden i fjor høyst i liten grad har vært drøftet på den store verdensveven. Jeg lurer nå på hvor mange som synkroniserer elementene etter peaks og/eller prøve- og feile metoden der ute.

    De som benytter Audiolense Surround eller Audiolense XO med aktiv deling og uten group delay korreksjon bør prøve denne versjonen. Varianten med minimum fase delefilter er svært mye bedre enn tidligere. Dette var også utgangspunktet for revisjonen. Men algoritmen viste seg å fungere så bra at den måtte også prøves på varianten med lineær fase delefilter / minimumfase korreksjon. Også der gir den forbedringer.

    Enkelte bugs har også blitt eliminert siden sist, så det er ingen grunn til å ikke oppgradere.

    1.3 er den første releasen som kommer fra Vista miljøet. Hos meg har ikke dette gitt noen overraskelser. De som sliter med å få Vista + Audiolense til å fungere bør ta en grundig kikk på lydkortdriveren. Og brukerveiledningen er alltids et bra sted å starte. Men det er mange drivere som sliter med vista Jeg ser på nettet at rutinerte driverteknologer fra anerkjente lydkortleverandører river seg i håret fra tid til annen...

    A pro pos Vista, så viser det seg at Convolver + Vista + Windows Media player ikke fungerer for tiden. Det er egentlig litt pussig, for det fungerte strålende med Vista beta. Men nå har vel Vista blitt FOR bra for Convolver. Åkke som, John Pavel har tatt opp hansken, så det kommer forhåpentlig en løsning snart. Jeg har også testet Zoom Player. Zoom Player + Convolver fungerer utmerket og står fram som en attraktiv løsning. Zoomplayer har også blitt mye mer brukervennlig og generalt mer attraktiv siden sist jeg kikket på den. Nå er det ikke vanskelig å sette den opp med Convolver og Audiolense filtre. De som vil prøve dette kan få resepten av meg.

    De tidligere revisjoner av Audiolense har allerede vist seg kapable til å produsere korreksjonsfiltre med godt resultat. De som er fornøyd med det de har oppnådd av lyd anbefales å beholde forrige versjon installert. 1.3 kan låte forskjellig. Den er lagt for å låte bedre, men har man klart å blodtrimme systemet med en tidligere revison så vet man jo aldri. Men uansett verdt å installere for alle. Og så er det bare å ta en kopi av lisensen og legge over i audiolense 1.3 folderen. Målinger utført med Audiolense 1.2 kan også gjenbrukes.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Deling og korreksjon av 3-veis høyttalere med Audiolense

    Det er gjort på 5 minutter å måle høyttalere og lage komplette filtre med Audolense. Første trinn er å definere høyttaleroppsettet, herunder delefrekvenser og hvor bredt område delingen skal foregå over.



    Slik ser delefiltrene ut når man har valgt 2 oktaver bredde på delingen (som er default):



    Neste trinn er å måle høyttalerne. Trykk på "New Measurement", og dette bildet kommer opp:



    I dette eksempelet benyttes 10 sekunders måling av hvert element. Men 3 sekunder holder - i hvert fall så lenge man er på eksperimentstadiet. Den ferdige målingen ser slik ut:




    Neste trinn er å filtrere målingen. Vi ønsker ikke å korrigere kamfiltereffekter og sene påvirkninger fra rommet. I bassen er rompåvirkning og direktelyd to sider av samme sak. Oppover i frekvens er det et klarere skille mellom direktelyd og reflektert lyd, og det gjelder å ikke korrigere for mye for refleksjonene. Filtreringen er en frekvensavhengig vindusfunksjon. Default som benyttes her tar vare på 5 perioder i bassen (tilsvarer 1/2 sekund @ 20 Hz) og 5 perioder i diskanten (tilsvarer 0,25 millisekunder).

    Trykk på "Filter Measurement" i hovedvinduet og velg f.eks. Default prosedyren:



    Nå har vi delefiltre og en filtrert måling. Det som mangler nå er en target som forteller Audiolense hva slags lyd vi ønsker. Trykk på "New Target", og og Target Designeren åpenbarer seg. Plott inn noen strategisk plasserte punkter (de røde dottene) vha museklikk. Audiolense lager en glattet target for oss.



    Lagre og returner til hovedvinduet. Nå er det bare på trykke på "Generate Correction Filters" og vente noen sekunder....
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Re: Deling og korreksjon av 3-veis høyttalere med Audiolense

    Korreksjonsfiltrene vi får har denne responsen (med filtrert måling i bakgrunnen):


    Legg merke til hvordan filtrene nøytraliserer frekvensavvikene i den filtrerte målingen.

    Vi får også se en simulering av resultatet:


    Denne simuleringen pleier å stemme svært bra med kontrollmålinger som vi foretar fra tid til annen.

    Trykk på "Save". Filtrene er nå klare til bruk. Det eneste som gjenstår er å laste dem inn i f.eks. Windows Media Player:




    Effekten av å erstatte vanlig passiv deling og korreksjon med digitale filtre kan nesten ikke beskrives. Man blir kvitt forvrengning som man ikke engang visste eksisterte. Det blir mer "hull igjennom" som danskene sier.

    Resultatet kan bli brukbart allerede i første forsøk. Men man må gjerne eksperimentere både med delefrekvenser, bredde på delefiltre og target før resultatet blir optimalt.
     

    Vedlegg

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Heisann.
    Har skummet over denne tråden litt, virker spennende om dette holder den høye kvaliteten du hevder.
    Har selv en rigg som jeg er fornøyd med, har brukt mange år på å komme der jeg er idag.
    Kan denne løsningen benyttes på et anlegg i high end klassen uten å maskere detaljer og dynamikk?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg kunne tenke meg å bygge et par dipole subber til høyttalerne, og dermed har jeg bruk for noe som kan fjerne den nedre delen av signalene fra hovedhøyttalerne og dele dette og servere det til subbene uten tap av kvalitet i lyden.
    Må jeg da ha 2 digitale signal som leveres inn i 2 separate dac'er som igjen fores inn i 2 preamper og videre inn i 2 poweramper, eller finnes det enklere løsninger?
    Er ikke interessert i å gå på kompromiss med lyden her...
    Mvh.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    hifiasylet skrev:
    Heisann.
    Har skummet over denne tråden litt, virker spennende om dette holder den høye kvaliteten du hevder.
    Har selv en rigg som jeg er fornøyd med, har brukt mange år på å komme der jeg er idag.
    Kan denne løsningen benyttes på et anlegg i high end klassen uten å maskere detaljer og dynamikk?
    Ja. Og pengene tilbake om du ikke er fornøyd. Den typiske Audiolense kjøper er en mann som har holdt på med hifi i mange år, har prøvd det meste og har råd til å velge fra øverste hylle. Du risikerer å havne i godt selskap ;D
    Grunnen til at jeg spør er at jeg kunne tenke meg å bygge et par dipole subber til høyttalerne, og dermed har jeg bruk for noe som kan fjerne den nedre delen av signalene fra hovedhøyttalerne og dele dette og servere det til subbene uten tap av kvalitet i lyden.
    Må jeg da ha 2 digitale signal som leveres inn i 2 separate dac'er som igjen fores inn i 2 preamper og videre inn i 2 poweramper, eller finnes det enklere løsninger?
    Er ikke interessert i å gå på kompromiss med lyden her...
    Mvh.
    Du må ha en PC i avspillingskjeden. Og jeg anbefaler gode, profesjonelle lydkort / dac'er tilkoplet. Med det rette PC-oppsettet (dac'er i stand til å drive effekttrinnene og en bra, digital volumkontroll) kan du droppe preampen. Du trenger en dac for hver enhet du ønsker å korrigere enten dette er en høyttaler eller et høyttalereelement. Hvis du skal supplere hovedhøyttalere med basser så trenger du dermed 2 + 2 dacer og 4 kanaler ut av PC-en.

    God integrasjon med subber er noe som Audiolense takler svært bra. Jeg har lagt ned mye arbeid i å få dette til å fungere, og løsningen er nå tett på det teoretisk optimale. Tids og fase synkroniseringen med hovedhøyttalerne er viktig og fungerer nå meget bra. Det er viktig å ha subber som spiller rent uten vesentlig komprimering og helt uten mekanisk støy, og så plassere de slik at de ikke synger til evig tid pga. romresonnanser. Et bra sted å starte er hjørneplassering. Man får en bassboost - som kan være bra alt etter som. Men viktigere er at romforsterkningen kommer omtrent samtidig som direktelyden. Uheldig plassering /uheldig romakustikk kan gjøre dette litt mere komplisert.

    Audiolense støtter også delvis korreksjon - for minimalistene. Man kan eksempelvis korrigere bassen 100% og korrigere hovedhøyttalerne opp til 300 Hz. En viss korreksjon av hovedhøyttalerne (i tillegg til cross-over) er som regel nødvendig om man ønsker en best mulig integrasjon melloom bass og hovedhøyttaler. Man kan godt nøye seg med rene crosss-overs fra Audiolense, men det er alltid noe med fasegangen som gjør at dette ikke spiller perfekt sammen. Audiolense støtter altså delvis korreksjon , men jeg får alltid best resultat med å korrigere hele veien opp.

    Hvis du ønsker å ta den helt ut så skal du gå for en aktiv løsning på litt sikt. Tror ikke det spiller noen rolle om du har verdens beste kondensatorer og spoler i delefilteret: Aktiv deling med Audiolense vil fjerne forvrengning du ikke visste var der.

    Audiolense kompromitterer hverken elektronikk eller høyttalere eller rommet. Men det er et svært kraftig verktøy. Hvis du har et velklingende anlegg i utgangspunktet og bruker Audiolense feil så vil det også låte feil. Du må jobbe litt for å finne den perfekte klangbalansen. Dette har også stor innvirkning på opplevelse av dynamikk og transparens. Audiolense er lettere å få til enn mange andre romkorreksjonsløsninger og digitale XO-løsninger, men marginer er nå en gang marginer. Men jeg har enda tilgode å møte på et anlegg som ikke blir vesentlig bedre etter at jeg har jobbet med saken et par timer. Hvis du bor i nærheten av Stavanger så kan jeg komme på besøk. Hvis ikke, så er jeg tilgjengelig på mail.

    Mitt eget lydideal er at anlegget skal gjengi musikken på samme måte som en velslepen diamant reflekterer lyset: Fargerikt, varmt, krystallklart og uten bruddflater. Jeg har et anlegg som gjør dette bra nok til å være trygg på at Audiolense duger i de beste oppsett.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Hei Bx!


    Har du testet denne løsningen mot f.eks. studioer? Tenkte mest på om du visste hvordan den ter seg i ekstremt nærfelt. Å sette denne i en convolver-plugg på master-out burde jo kunne fungere greit.

    eller......?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hei trex,

    Jeg har ikke testet Audiolense i studiosammenheng. Men jeg ønsker å gjøre det når muligheten byr seg. Er det noen sudio-eiere der ute som har lyst til å prøve der ute?

    Korreksjon i ekstremt nærfelt fungerer. Og jo mer direktelyd som dominerer jo tettere kan man komme på idealresponsen. Den mest ekstremt bra korreksjonsmålingen jeg har sett var fra korreksjon av en hodetelefon.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Bx skrev:
    Det kreves ikke mye kapasitet for å kjøre dette.

    På min 5 år gamle laptop kan jeg korrigere lyd i 6 kanaler og se på film.

    Med stereolyd så kan man klare seg med en ganske pinglete PC.

    Målekitet med kalibrert mikrofon og mikrofonforsterker koster for tiden kr 1570,-
    Både til Bx og Veggen. Jeg har før forhørt meg om Inguz men har ikke implementert det fordi det blev sagt at presset på cpu´en var litt heftig.
    Min cpu er en Athlon 64 3200+, 1,99 GHz.
    Jeg har Squeezebox 3, med SqueezeCenter, og bruker trådløs overføring fra min router til SB3. Herfra går signalet digitalt ut til min Bryston upsampling dac i min Bryston B100 SST integrerte forsterker.
    Høyttalere er Martin Logan Aeon I, muligens supplerer jeg med en Grotto I subwoofer litt senere.
    Så altså, jeg ser sjeldent film, spiller musikk via SB3 sin internettradio eller fra harddisken.
    Er interesseret i å høre om noen bruker dette på elektrostater....., og kommentarer ellers...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    niels skrev:
    Bx skrev:
    Det kreves ikke mye kapasitet for å kjøre dette.

    På min 5 år gamle laptop kan jeg korrigere lyd i 6 kanaler og se på film.

    Med stereolyd så kan man klare seg med en ganske pinglete PC.

    Målekitet med kalibrert mikrofon og mikrofonforsterker koster for tiden kr 1570,-
    Både til Bx og Veggen. Jeg har før forhørt meg om Inguz men har ikke implementert det fordi det blev sagt at presset på cpu´en var litt heftig.
    Min cpu er en Athlon 64 3200+, 1,99 GHz.
    Jeg har Squeezebox 3, med SqueezeCenter, og bruker trådløs overføring fra min router til SB3. Herfra går signalet digitalt ut til min Bryston upsampling dac i min Bryston B100 SST integrerte forsterker.
    Høyttalere er Martin Logan Aeon I, muligens supplerer jeg med en Grotto I subwoofer litt senere.
    Så altså, jeg ser sjeldent film, spiller musikk via SB3 sin internettradio eller fra harddisken.
    Er interesseret i å høre om noen bruker dette på elektrostater....., og kommentarer ellers...
    Hei Niels,

    Det stemmer at Inguz trekker litt mye ressurser. Men ikke så mye at det burde by på problemer å kjøre korreksjon på den PC-en der. Audiolense + Inguz fungerer forresten helt utmerket sammen.

    Det er ikke noe problemer med å korrigere panelhøyttalelere. Jeg har i alle fall en kunde i Danmark som er strålende fornøyd med Audiolense + elektrostater + noen heftige sub'er med en hel bråte 8 tommere i.

    Hvis du skal integrere en sub via squeezebox, så må du gjøre grovinnstillingen av sub'en på gamlemåten. Eliminere kanselleringer og ha en rimelig kurant deling til hovedhøyttalerne. Men om den summerte frekvensgangen gir for høyt nivå her og der så er det ikke noe problem. Audiolense korrigerer dette som vanlige stereohøyttalere.

    Du får en bedre integrasjon hvis Audiolense kan korrigere bassen direkte, men da må du bytte ut SB'en med flerkanals lydkort. Dette vil gi en vesentlig bedre subintegrasjon enn det man oppnår med tradisjonelle virkemidler.

    Hvis du kjører en group delay korreksjon (krever Audiolense XO) så vil også bassen tidssynkroniseres med hovedhøyttalerne. Hele frekvens-spekteret vil bli tids-synkronisert. Da er ikke sikkert det er så mye som skiller den fra en løsning med full digital deling.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nja, litt skeptisk. Vet ikke helt om det er det rette for meg, hvis jeg i det hele tatt skal ha noen korreksjon.
    Saken er den, at jeg trenger en separat HD, til backup, og da tenkte jeg på en nettverksdisk istedet. da kan jeg ta backup, samt eventuelt kjøre SqueezeCenter på denne slik at jeg ikke trenger pc´en mer. Tenkte jeg kunne koble denne nettverksdisk på routeren.
    Gjør jeg dette kan jeg ikke bruke romkorreksjon, pc´en MÅ være aktiv for at dette skal fungere, eller ?
    Det er uaktuelt at skifte til f.eks. Lyngdorf forsterker med romkorreksjon også.
    Med hensyn til sub er jeg av "den gamle skolen". jeg tenkte å la høyttalerne jobbe full-range og bare supplere med subben. Jeg har ikke hjemmekino og bruker ikke LFE, ikke ennå da...
    Så ja, vet ikke helt....
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    niels skrev:
    Både til Bx og Veggen. Jeg har før forhørt meg om Inguz men har ikke implementert det fordi det blev sagt at presset på cpu´en var litt heftig.
    Min cpu er en Athlon 64 3200+, 1,99 GHz.
    Den cpu'en skal kunne kjøre Inguz uten problem.

    Jeg bruker selv en 5 år gammel P4 2,66 GHz. Inguz bruker ca 20% cpu ved normal kjøring, opp mot 75% i noen sekunder ved oppstart av ny sang med tilhørende fylling av buffer i SB/Transporter. Dette fungerer uten trøbbel hos meg sålenge ikke pc'en brukes til noe annet krevende samtidig.

    En NAS server vil normalt ikke være sprek nok til å kjøre Inguz.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    I dag har jeg sluppet Audiolense 3.0. Kan lastes ned på www.juicehifi.com.


    Jeg hoppet over 2 - serien for å unngå forviklinger med Audiolense 2.0.

    Målet med den nye utgaven har vært å gjøre det enklere å finne fram til godlyden. Dette gjøres fortrinnsvis gjennom å analysere og filtrere frekvensresponsen på en måte som stemmer enda bedre overens med slik vi oppfatter lyden. For da vil også korreksjon mot en ideel target kurve bli mer i overenstemmelse også. Jeg tror bestrebelsene har lykkes.

    Og ikke bare det - nå har jeg problemer med å få like god lydkvalitet med Audiolense 1.3 som med 3.0. Så alle som har lisens bør sjekke ut den nye utgaven.

    Det medfølger nå også et par måle-eksempler, slik at man kan teste demoen skikkelig uten selv å foreta en måling.

    Og så har jeg oppgradert helpfilen. (Jeg forutsetter at du leser denne Omholt ;))

    Jeg har gjort såpass omfattende endringer at jeg kan ikke utelukke at det dukker opp noen nye bugs her og der. Men denne utgaven er bedre og mer testet enn tidligere utgivelser. OG det som måtte dukke upp skal jeg nok klare å luke vekk.

    Jeg har også gått et par skritt videre hva gjelder egne analyser av hva Audiolense er god for. Fortsettelse følger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg synes at brukerne fortjener å få tilgang til en ufiltrert evaluering. En som viser hvordan høyttaleren vil måle etter korreksjon. Uten filtrering og uten dikkedarier.



    Dette viser frekvensrespons ved korreksjon av en 3-veis høyttaler.

    Gråtone = ufiltrert måling
    Rød = filtrert måling per element
    Blå = korreksjonsfilter per element
    Lilla = ufiltrert simulering av resultat etter korreksjon.

    Det man kan få til med Audiolense 3.0 er et resultat - som før filtrering - har en topp på kamfilteret som er glatt og fin. Og det kan man få til ved relativt enkle target kurver. Legg også merke til at den filtrerte responsen ligger svært høyt i den ufiltrerte. Mens man tidligere gjerne måtte tippe targetresponsen med 6-8 dB for å få nøytral klangbalanse så er man nå tett på nøytral med en vannrett target kurve. Selv foretrekker jeg fortsatt en ørliten tilt, men langtfra så mye som før.

    Neste figur viser respons i tidsdomenet. Dette ser fortsatt bra ut:
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.607
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har SD Transporter med mulighet for prosessorloop.
    Er det mulig å gjøre nødvendig HW til en Audiolenseløsning så kompakt at jeg får plass til alt på 1/3+ av plassen bak døren i Montanaseksjonen min? Det er B44xD44xH9 cm.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Jepp, jeg leser.
    Jeg prøvde forresten å installere Audiolense i forgårs. Skulle se om jeg kunne bruke Audiolense til nivåmatching mellom to forsterkere. Jeg fikk bare en feil melding etter at jeg trykket oppsett (2.0 osv.) og kom ikke videre. Det var med Vista.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Bx: En tanke slo meg - selvfølgelig før mitt nåværende anlegg er helt oppe og går...;) : Er det mulig å skru sammen en Windows PC (siden det ikke finnes noen OSX-utgave) med gode lydkort som gjør at jeg kan koble Mac -> USB -> PC med Audiolense -> 6 kanalers lydkort -> efektforsterkere -> høyttalere?

    Vil dette være en god løsning for å kjøre aktiv deling på noen monitorer og integrere to passive subber? Og hvordan evt løse problemet med platespiller?

    Da ville jeg jo beholde GUIet og betjeningskomforten jeg har i dag og en slik romkorreksjons-enhet vil kun være en "passiv" del av systemet som jeg ikke tenker på til daglig. Det avhenger jo av at denne PCen kan settes opp slik at Macen tror jeg tilkobler et eksternt lydkort.

    Om dette er mulig: Hvor gode er egentlig DACen i slike PC-kort?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Funka ikke hos meg for 2 dager siden, men den nye versjonen fungerer plettfritt :)
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    omholt skrev:
    Jepp, jeg leser.
    Jeg prøvde forresten å installere Audiolense i forgårs. Skulle se om jeg kunne bruke Audiolense til nivåmatching mellom to forsterkere. Jeg fikk bare en feil melding etter at jeg trykket oppsett (2.0 osv.) og kom ikke videre. Det var med Vista.
    Jeg forsøkte å installere demo utgaven for noen dager siden og fikk det samme problemet som deg - i Vista. Forsøkte ikke XP.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Greven skrev:
    Bx: En tanke slo meg - selvfølgelig før mitt nåværende anlegg er helt oppe og går...;) : Er det mulig å skru sammen en Windows PC (siden det ikke finnes noen OSX-utgave) med gode lydkort som gjør at jeg kan koble Mac -> USB -> PC med Audiolense -> 6 kanalers lydkort -> efektforsterkere -> høyttalere?
    Har du prøvd crossover mac http://www.codeweavers.com/products/cxmac/
    Det skal i utgangspunktet la deg kjøre windows program på Mac...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    omholt og janly,


    omholt skrev:
    Jepp, jeg leser.
    Jeg prøvde forresten å installere Audiolense i forgårs. Skulle se om jeg kunne bruke Audiolense til nivåmatching mellom to forsterkere. Jeg fikk bare en feil melding etter at jeg trykket oppsett (2.0 osv.) og kom ikke videre. Det var med Vista.
    Jeg vil sette stor pris på om dere kan sende meg de feilmeldingene dere får, evt en detaljert beskrivels av hva som går galt og hvor det skjer i prosessen. Det dukker opp problemer fra tid til annen som er klin umulig å reprodusere her, og da trenger jeg skikkelig bra feedback for å fjerne dem.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Valentino skrev:
    Har SD Transporter med mulighet for prosessorloop.
    Er det mulig å gjøre nødvendig HW til en Audiolenseløsning så kompakt at jeg får plass til alt på 1/3+ av plassen bak døren i Montanaseksjonen min? Det er B44xD44xH9 cm.
    Hvis du tenker høyttalerkorreksjon så kan du implementere dette med den hardwaren du allerede har, samt Inguz plugin i Slimserver.

    Tenker du på å gå for digital XO så trenger du 4 eller 6 utganger, og da kan eksempelvis Transporter -> HFX micro + LynxTwo B -> effekttrinn være et alternativ.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.607
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Inguz plugin i Slimserver/SqueezeCenter? Da får jeg ikke høyttalerkorreksjon for grammofon og sølvplatesnurrer så vidt jeg forstår.
    Jeg trenger lokal HW (tror jeg) som støtter AES/EBU eller SPDIF I/O slik at jeg kan bruke SD Transporters prosessorloop. Lokal HW skal så kjøre Inguz.

    Digital XO er ikke tanken. Jeg er tom for høyttalerkabler...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Greven skrev:
    Bx: En tanke slo meg - selvfølgelig før mitt nåværende anlegg er helt oppe og går...;) : Er det mulig å skru sammen en Windows PC (siden det ikke finnes noen OSX-utgave) med gode lydkort som gjør at jeg kan koble Mac -> USB -> PC med Audiolense -> 6 kanalers lydkort -> efektforsterkere -> høyttalere?
    Det vet jeg ikke. Men hvis du finner en usb-driver der usb-forbindelsen fungerer som en vanlig lydkortinngang så burde det gå greit. Men USB er jo en potet som kan brukes til så mangt at man bør nok teste litt før man begir seg i kast med dette. SPDIF overføring er jo også et alternativ, og der er grensesnittet ikke til å misforstå.

    Vil dette være en god løsning for å kjøre aktiv deling på noen monitorer og integrere to passive subber? Og hvordan evt løse problemet med platespiller?
    Hvis elementene ikke tilfører for mye grums så burde resultatet bli sømløst.

    Problemet med platespiller løses for øyeblikket med linjenivå inn i PC-en, derfra en loop via Bidule eller Console hvor lyden prosesseres og videre til utgangene på lydkortet.

    Da ville jeg jo beholde GUIet og betjeningskomforten jeg har i dag og en slik romkorreksjons-enhet vil kun være en "passiv" del av systemet som jeg ikke tenker på til daglig. Det avhenger jo av at denne PCen kan settes opp slik at Macen tror jeg tilkobler et eksternt lydkort.
    Det er jo ingen dum ide det der. Men det forutsetter at du finner software som gjør at usb'ene i begge ender fungerer som et lydkort. Jeg har ikke lett så det kan godt hende dette eksisterer.

    Om dette er mulig: Hvor gode er egentlig DACen i slike PC-kort?
    DACene i LynxTwo og Lynx L22 er i hvert fall meget gode. De spiller eksepsjonelt rent oppover i frekvens. På mye låtmateriell kan den økte roen og kontrollen høres litt laidback. Men dette skyldes i mine ører fravær av forvrengning. For når kilden er bra så får man en renhet og realisme i toppen som er sjelden vare. Jeg tror de tåler å bli sammenlignet med alle ukrydrete DAC'er i verden. De egner seg for å drive effekttrinn direkte. Da får man en kortere, renere og billigere signalvei i tillegg. Jeg har ikke lyttet nok til alternativene til å uttale meg generelt.

    Teoretisk bør volumet reguleres etter lydfiltreringen. Men det er godt mulig at praksisen er mer likegyldig. Mange lydkortdrivere har en mixer eller tilsvarende som egner seg som volumkontroll.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn