AudioKarma CNC Phono Stage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Haha!
    Ja, det gikk litt fort når jeg skrev dette under en pause på jobben.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bygd en boozhound, men ser ikke bort fra at jeg bygger en slik også for byggingens skyld.
    så kan jeg heller komme en vurdering mot hverandre etterpå det eventuelt :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg har aldri hørt Boozhound...
    Det er en full diskret krets, og den har JFET-kondensatorer. Mange, inkludert meg selv, liker lyden av JFET. Det er sikkert derfor jeg liker lyden av OPA2134 også. Jeg skjønner ikke helt opplegget med russiske paper-in-oil kondiser, de er ikke alltid til å stole på. Det gjør også at signalbanene blir lengre enn nødvendig, etter min mening.

    Du blir uansett helt sikkert fornøyd med Boozhound, så lenge du enten kjører på batteri eller ser til å ha en riktig god strømforsyning.

    @yngvejos: Nå er det solgt 13 Muffsy-steg til Norge, det seneste ble sendt til Tønsberg idag. Din prosentandel er synkende. ;)
    Godt å høre at prosentandelen min synker, det burde være mange fler av disse i Norge.
    Jeg venter på deler til å putte den andre inn i ett 0905 chassis sammen med en 18v trafo og en dobbel regulator som skal doneres til min far.
    Han har blitt påvirket av metg og har kjøpt en sliten jvc dd spiller som jeg utstyrte med en At95e pickup. Nå bruker han en RIAA fra teknikmagasinet mellom platespiller og en lydsokkel. Jeg regner med at han blir imponert av Cnc ;-)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Fikk plass til alt i ett kabinett og den ble heldigvis støyfri :)
    DSC_0553.jpg
    DSC_0552.jpg
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det ble riktig bra, nok en gang, Yngve.
    Det er også godt å se at du ikke valgte en blå lysdiode, det ble classy med grønn powerknapp.

    Håper pappa blir fornøyd :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Takk :) Satser på at han blir fornøyd. Tester det litt hjemme før jeg gir den til han.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nye målinger av støy på strømforsyningen:

    psu-ripple.png


    170 uV RMS, med phonosteget som last.
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nja...
    Jeg har forsøkt å måle litt på phonosteget.

    Det er altså sånn at jeg, så langt, ikke kan måle noen som helst forskjell på input- og outputsignalet. Det stemmer iofs med andre, tilsvarende opamp-kretser, men det hadde jo vært artig å se noenting... Nåja, jeg fortsetter å se hva jeg kan få ut av mine målinger.

    IMG_20150904_144854.jpg


    BTW, jeg vet at man ikke skal måle støy på den måten. Jeg har kjøpt andre kabler etter at jeg tok bildet.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Endelig en måling som sier noe! Mitt Rigol DS1054z (oppgradert til DS1104z) ser ikke ut til å kunne vise lavere enn ca -80dBm. Derfor tok jeg fram mitt eksterne lydkort, en Behringer UCA202.

    Jeg satte signalgeneratoren, Rigol DG1022, til 1 kHz (sinus), 5 mV(pp) og koblet den til input på Muffsy PP-3. Videre fra phonostegets output inn til lydkortet. Det gav mye bedre oppløsning.

    I frekvensområdet 20-20.000 Hz er høyeste peak på -88.6 dB (på 100 Hz), men jeg mistenker at jeg plukker opp noe støy på veien da det ser ut som at det er en 50 Hz som gir harmoniske.

    Om det er sånn at jeg plukker opp en 50 Hz noe sted, ligger noise floor på -97 dB. Sånn ellers, det er ikke noe som helst galt med noise floor på -88.6 dB heller. :)


    (Klikk på bildet for større versjon)

    Jeg regner noise floor som den høyeste støy-peaken, man skal vel egentlig regne snittet av dem? Og, det vektes normalt mot menneskelig følsomhet for ulike frekvenser (A weighted). Da prater vi i såfall om godt under -100 dB. La oss være så slemme vi kan, og si at noise floor er på -88.6 dB. Det er jo faktisk ett veldig bra resultat.

    Vinyl har i beste fall rundt 70 dB dynamic range (link), uansett hvordan man regner på dette så er Muffsy PP-3 (og PP-2 for den delen, det er samme krets) tystere enn hvilken som helst vinylplate.

    EDIT:
    50 Hz støy med harmoniske kommer fra strømkabelen som går rett over phonostegets input.
    Det er en slope fra 0 til ca 200 Hz. Jeg får samme slope når jeg kobler signalgeneratoren rett inn på lydkortet. Det er antagelig et høypassfilter i lydkortet som filtrerer bort DC som står bak dette.

    Jeg har ikke utstyr til å måle det, men alt tyder på att "støygrumset" ligger på rundt -105 dB over hele fjøla.
     
    Sist redigert:

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har aldri hørt Boozhound...
    Det er en full diskret krets, og den har JFET-kondensatorer. Mange, inkludert meg selv, liker lyden av JFET. Det er sikkert derfor jeg liker lyden av OPA2134 også. Jeg skjønner ikke helt opplegget med russiske paper-in-oil kondiser, de er ikke alltid til å stole på. Det gjør også at signalbanene blir lengre enn nødvendig, etter min mening.

    Du blir uansett helt sikkert fornøyd med Boozhound, så lenge du enten kjører på batteri eller ser til å ha en riktig god strømforsyning.

    @yngvejos: Nå er det solgt 13 Muffsy-steg til Norge, det seneste ble sendt til Tønsberg idag. Din prosentandel er synkende. ;)
    Det var jeg som mottok denne som ble sendt til Tønsberg.
    Har tatt litt tid å få alle delene på plass så jeg kunne få fullført bygget, men hadde den montert og klar før helga. Ikke lett å sette av tid til sånt med jobb, unger og hus som alle krever sitt.;)

    Jeg hadde egentlig tenkt å koble opp kun strømforsyningen og måle utspenning for å se at ting var OK før jeg fullførte monteringen. Glemte meg litt og vips hadde jeg montert alt ferdig. Tok en råsjans og koblet opp på anlegget. Satte på en plate og tenkte at hm, dette var for stille. Ingen lyd. Så kom det, gitt. Har tydeligvis ikke vært vant med at platespilleroppsettet er så til de grader tyst når det ikke er lyd.
    Trenger litt mer tid med oppsettet, men førsteinntrykk er veldig bra. Veldig rent og klart med masse dynamikk. Dette ble tydelig når jeg har vært vant med kun å kjøre digitalt en stund, tror muligens vinylriggen min ligger et par hakk over mine digitale kilder med dagens oppsett.

    Veldig fornøyd med oppfølging og instruksjoner til bygget. Super service fra skrodahl her. Anbefales!
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hei krisring,
    Lucky number thirteen, eh?

    Det er lett gjort å glemme seg litt, jeg håper at instruksjonene var med på å gi deg selvtillit til å kjøre på uten å teste nærmere. Jeg er glad for at du liker lille Muffsy, og at du har samme erfaringer som alle oss andre med kvaliteten. Det er deilig når det er helt tyst der det skal være tyst, og enda kulere når det spiller så bra.

    Det begynner å nærme seg slutten på siste ladning av kretskort, så jeg tenkte å by på en liten sneak-peek på hva jeg har på testbenken akkurat nå. Dette er strømforsyningen:



    Svart soldermask, hvit silkscreen og immersion gold solder pads. Fortsatt dual-layer og plated through-hole. Forskjellen er at AUX-strømmen har fått en spenningsregulator. Jeg er så fornøyd med phonosteget at de eneste endringene der blir av kosmetisk art.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nye målinger av Muffsy PP-3, jeg har endelig fått min QuantAsylum QA400 fra USA. (En langdragen historie med tullverket etc...)


    (Klikk på bildet for større versjon)

    Jeg syns det ble urettferdig å måle mer enn 10-20.000 Hz, da signalet (pga RIAA-filteret) bare blir svakere ved høyere frekvenser.

    THD = 0.00190% (-94.4 dB)
    THD + N = 0.01013% (-79.9 dB)
    SNR = 112.83 dB (shorted inputs, relative to 1 Vrms/0 dBV)
    Dynamic Range = >110 dB
    Crosstalk: -102.24 dB
    IMD = 0.0195%

    Målingene er gjort med ett utsignal på 1 V(rms)/1 kHz, Flat Top Windowing og høyeste oppløsning på QA400.

    Borte er også 50Hz-støyen (m/ harmoniske) som jeg så når jeg målte med mitt Behringer lydkort.

    EDIT:
    Jeg har målt SNR feil ifølge denne artikkelen (http://www.ap.com/kb/show/10). Når jeg måler som alle andre gjør, dvs med input kortsluttet, blir signal-til-støyforhold på hele 112.83 dB. Dynamic range er følgelig større, men det blir veldig vanskelig å måle med 24-bits oppløsning. De beste 24-bits ADCene har en range på ~125 dB, så jeg får ikke målt stort bedre med mitt utstyr.

    EDIT 2:
    Nå har jeg målt crosstalk til -75.58 dB, og -102.24 med inngangen kortsluttet. Jeg har forbedret testmiljøet, og da faller THD til under 0.0008 dB. Målingene varierer litt på så lave nivå, spesifikasjonene representerer et bra gjennomsnitt av målingene.
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    RIAA Compliance

    Nå har jeg fått målt RIAA-kurven med komponentene som følger med i kitet, og det ser slett ikke verst ut:


    Siffrene sier +0.32/-0.02 dB. Det som kurven viser er at det er en liten ekstra forsterkning av bassen (150 Hz og lavere), og at +0.32 dB ligger på 80 Hz. Bortsett fra en liten 0.11 dB-hump på 2 kHz ligger faktisk resultatet innenfor de spesifiserte 0.025 dB.

    Mer info på bloggen: Muffsy Phono Preamp - RIAA Compliance
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Vel, RIAA-målingene var ikke helt korrekte.
    Når man måler spenning med et oscilloskop, viser det forskjellige verdier avhengig av hvor mange ganger signalet vises på skjermen og vertikal oppløsning.

    Her er nye grafer, hvor jeg har målt med QA400. De er fortsatt ikke helt 100%. Om det beror på signalgeneratoren eller målingen av signalet eller både er ikke godt å si, men dette er uansett mer representativt. Jeg får komme tilbake med mer om jeg finner en bedre måte å måle på.

    Frekvensrespons:



    Avvik fra RIAA-kurven



    Avvik fra RIAA-kurven, bedre oppløsning:


    Åh, forresten. Sånn ser PP-3 ut i svart:
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Ser flott ut .Noen som har testet med stepup og LMC pickuper på denne ? Hvilken veggvorte anbefales til denne strømforsyningen din skrodahl?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Sist redigert:

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, bestilte et kit i dag, blir artig å prøve. Bestilte også et kabinett fra Kina.
    Mvh. Morten
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nå har jeg endelig fått til målinger av RIAA-kurven som faktisk er rett.

    Dvs, jeg har ikke bra nok utrustning til å måle lavere en 0.01 dB. Kurven er dermed ikke helt jevn.



    Det krevde en mye større innsats enn jeg trodde fra starten. Med så lave nivåer fikk jeg måle avvik i signalgenerator og måleutstyr over hele audiobåndet og sammenligne det med output fra phonosteget. Når det var gjort, dukket denne kurven opp, helt etter forventningene:



    Avviket er -0.01 dB ved 20 Hz, og stiger til +0.21 dB ved 80-150 Hz. Det synker ned til -0.16 dB ved 20 kHz, og videre til -0.21 dB ved 40 kHz!

    Dette er med komponenter som ikke er målt eller matchet før jeg bygde phonosteget, de kommer rett fra posen.

    Med tanke på at nesten ingen vinylskiver følger RIAA-kurven eksakt, og at de fleste forsterkere og (spesielt) høyttalere har dårligere frekvensrespons, vil jeg si meg veldig godt fornøyd med resultatet. De beste kommersielle phonostegene ligger jo faktisk sjelden på lavere respons enn +/-0.2 dB.
     
    Sist redigert:

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, bestilte et kit i dag, blir artig å prøve. Bestilte også et kabinett fra Kina.
    Mvh. Morten
    Kom gjerne med erfaringer når du har fått dette :)

    Kitet kom i forrige uke, lynkjapt. Det tar nok en stund før jeg får begynt på det, har sjekket innholdet og det ser veldig bra ut, manglet kun 1 motstand. Kabinettet kom i dag fra Kina og det ser ut til å holde høy klasse mtp. finnish og tilpasning. Nesten utrolig at det kan kjøpes for kr.151,- inkl. frakt:rolleyes:

    Mvh. Morten
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Kitet kom i forrige uke, lynkjapt. Det tar nok en stund før jeg får begynt på det, har sjekket innholdet og det ser veldig bra ut, manglet kun 1 motstand. Kabinettet kom i dag fra Kina og det ser ut til å holde høy klasse mtp. finnish og tilpasning. Nesten utrolig at det kan kjøpes for kr.151,- inkl. frakt:rolleyes:

    Mvh. Morten
    What? Manglet det en motstand?
    Om du syns det mangler 430-ohms resistorer, så er det meningen, ref mail ved utsendelse av kitet.

    Du får fortelle meg hva det var som manglet, så sender jeg det till deg sporenstreks! Hva sier du til et par NE5532 opamper som plaster på såret?
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, det er med 4 stk. 300ohm og ingen 430, det er slik det skal være? Tror kanskje jeg leste noe om det ja:rolleyes:
    Mvh. Morten.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Japp, det er rett.
    Bytt ut 430 ohm med 300 ohm. Det er for å få litt bedre nøyaktighet på forsterkningsstegene.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har lagt ut prosjektbilder av phonosteget på bloggen:
    http://www.muffsy.com/blogs/post/Muffsy-Pictures/

    Yngve, ditt prosjekt kom også med. Nå er det 17 stk Muffsy i Norge, om noen vil dele bilder så legger jeg dem gjerne ut på bloggen.

    Her er en som har fått laget sitt eget kretskort med SMD-komponenter:
    IMAG0587.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg ser på skjemaene dine at du har en PP3 RevA med 110k resistorer over utgangene, hva er formålet med dem?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det er for å sette utgangsimpedansen, sånn at frekvensresponsen bevares selv om neste steg har lav inngangsimpedans. Det er ikke veldig vanlig, men visse av de nye forsterkerne i klasse-D kan ha inngangsimpedans på under 30k ohm.

    Skulle du koble phonosteget til en enhet som har 30k ohm inngangsimpedans, blir nedre cutoff-frekvens 5 Hz. Med denne utgangmotstanden satt, er den på 1,5 Hz. Det har ikke all verdens betydelse.

    Da jeg fikk plass til disse motstandene på det nye svarte kretskortet, og det kunne løses med en komponentverdi som allerede finnes i kretsen, fikk de bli med. :)

    EDIT: Om noen misset det, her er bildet av Muffsy i svart:

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Litt flere bilder:


    Phonosteget, ferdigbygd:



    Strømforsyningen, ferdigbygd:



    Phonosteg, strømforsyning og bakpanel koblet sammen:



    Og alt inni et kabinett:
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Etter lynkjapp levering er jeg i gang med Muffsy PP-3 Rev A kitet.
    PSU er ferdig bygd, og fått tilpasset med en motstander så det blir lys i en LED i front på kabinettet.
    Kabinettet er ikke kommet enda, så jeg prøver å porsjonere det ut litt, men er så morro at det går fort.
    Blir sikkert phonotrinnet i morra kjenner jeg meg selv rett.
    Men nå skal resten av kvelden vies en 36 åring på vinyl, The Wall kom altså ut i dag for 36 år siden, og den står like fjellstøtt i dag mener jeg.
    På bildet ser dere nytt bruksområde for fluebindestikka :)
     

    Vedlegg

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Glimrende stativ!
    Det ser riktig bra ut Martin, fant du veggvorta på Kjell & Co forresten?

    Dette er faktisk verdenspremieren på Rev A, du er den første (foruten meg selv) som har denne versjonen av både phonosteget og strømforsyningen. Hva syns du så langt?
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Veggvorta er på plass, har hatt på strøm, målte 15,2 volt ut.
    Skjønner nok ikke helt hvordan det med strøm ut virker, fikk 15,2 v mellom + og gnd, og også mellom - og gnd.
    Men trenger jo ikke skjønne, ser jo hvordan det skal kobles, og dt er jo enkelt nok.
    Hva jeg syns for øvrig, det er jo veldig lettbygd.
    Alt er merket, og sirlig sortert, nesten litt for lett :)
    Lysorgelet jeg bygde som 12-13 var vanskeligere mener jeg å huske.
    Kan bygges av de aller fleste som kan lodde litt og som vet forskjell på pluss og minus.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Så bra at strømforsyningen fungerer perfekt, jeg kan gjerne beskrive mer i detalj en gang jeg har tid til det.
    EDIT: Jeg har jo faktisk skrevet en del om strømforsyningen på Hackaday.io: https://hackaday.io/project/5676-muffsy-hifi-dual-power-supply

    Det gleder meg å høre at du syns det er lettbygd, det er en stor del av målet. Det var ikke så lett som dette på den tiden yngvejos bygde sitt første kit. Dessverre blir det bare enklere nå som jeg har skaffet etikettskriver:



     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Se her har det blitt orden i sysakene. Dette må være det perfekte kitet for en nybegynner.

    Muffsyene lever i beste velgående her. Den som jeg gav til pappa har resultert i at han investerte i Technics sl150 med goldring pu og havnet på vinylkjøret igjen. ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Se her har det blitt orden i sysakene. Dette må være det perfekte kitet for en nybegynner.

    Muffsyene lever i beste velgående her. Den som jeg gav til pappa har resultert i at han investerte i Technics sl150 med goldring pu og havnet på vinylkjøret igjen. ;)
    Jeg sendte Muffsy nr 20 til Norge nå på morgenen, du står fortsatt for 10% av hele det norske markedet. ;)

    Det går framover hele tiden, mye takket være tilbakemeldinger bl.a. fra deg. Det er på mange måter slik at når jeg hjelper dere, hjelper dere meg minst like mye tilbake. Det er den eneste måten å bli bedre på.

    Spesielt artig er det å høre att pappa er bitt av basillen igjen, jeg håper det gjelder alle andre også.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Da er kabinettet kommet, og det er bare å få samlet seg.
    Men må skuffe deg Skrodahl, der blir blå LED på denne :)
    Blir spennende å høre lyden nå.
    image.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Bestilte du feil? Jeg kan sende deg grønn eller Orange led. :p
    Opp med farten og gjør den ferdig så du kan nyte godlyden. :)
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Nesten alle mine andre komponenter er blå, derfor blir det blå :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg kjøpte noen lavintensitets UV-leds. Det er det nye store nå ;)

    Det ble riktig fint Martin, godt jobba.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn