AudioKarma CNC Phono Stage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Burson V6 Classic, ITU-R IMD:

    Jeg har målt IMD (InterModulation Distortion) ved å følge standarden ITU-R. Jeg har gitt to innsignal ved 19 og 20 kHz, begge på -6 dBV. Sammen vil de modulere et signal ved 1 kHz. Forskjellen mellom det riktige signalet og det modulerte signalet er ITU-R IMD.

    Først målte jeg loopback på audioanalysatoren for å få en baseline. Den ligger på -122.2 dB / 0.000078%:



    For Burson V6 Classic er IMD på -118.1 dB / 0.000124%:



    Til sist, sammenligning med referensen OPA2134. Den har en IMD på -121.0 dB / 0.000089%:



    Igjen må Burson se seg slått av OPA2134, men denne gangen presterer nok ikke OPA2134 bedre enn måleinstrumentet. Det man kan se for begge opampene er at det er endel mer støy i signalet enn det er på QA401. Støyen er generelt noen dB lavere på OPA2134.

    Det er fortsatt veldig imponerende av Burson V6 Classic!
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Du har muligens skrevet litt om det, men hva er testoppsettet for OPAMPENE ? Er det som buffertrinn med +1 i forsterking ? Eller er det i phonoforsterken med +X forsterking og RIAA pre og post EQ etc (det ser ikke slik ut med støyglvet i målingene) ?

    mvh
    KJ
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    EDIT: Du har helt rett, phonosteget har ikke en sjans i havet til å prestere på dette nivået.

    Jeg har brukt phonosteg-kretskortet, og laget en testrig som ser sånn ut (i to kanaler, jeg viser bare den ene her):



    Jeg kunne kanskje brukt 1-5k på inngangsimpedansen, gjør jeg det nå så må jeg måle alt på nytt...



    Forsterkningen er på 1,36 dB / 1,17X. Jeg har variabel gain, så jeg kan velge andre forsterkninger. Det er veldig liten forskjell mellom 1X og 10X forsterkning, så jeg bytter heller ut og drar på med ~30 dB gain når jeg er klar med de første målingene.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg kan legge til at jeg har dratt fram signalgenerator og oscilloskop for å se hvor stor båndbredde Burson V6 Classic har. Når signalet var nede på -3 dB stod signalgeneratoren på 3.7 MHz.

    Men, da var signalet deformert til en sagtann. En ren sinus fantes opp til 1.5 MHz, da var det støy opp til -20 dB under signalet.

    Igjen er jeg imponert over den lille diskrete opampen, og alt tyder fortsatt på at den er veldig bra ved lav forsterkning og i audio-frekvenser.

    EDIT, screenshots fra oscilloskopet:















     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Man kunne faktisk knipe ennå litt mer ut av analysatoren.

    Først er det så at begrensningen i THD ved visse nivåer ikke ligger på signalgeneratoren, men på ADC'en. Best resultat får man altså ved -10.33 dBV inn.

    Det neste var å bytte ut 33k på inngangen av testkretsen til 511 ohm. Det gjorde at mye av "grumset" ved 300-1000 Hz forsvant.



    Noe skal man jo bruke sine Tesla TR161 presisjonsmotstander til...



    Til sist, om man skaper en fil som heter "experimental" QuantAsylum-katalogen i My Documents, får man tilgang til en funksjon som reduserer støyen enda litt til: QuantAsylum Home Page

    Lavest støy får man ved å bruke R- som output og R+ som input på QA401. Windowing: Rect, Samplingsfrekvens: 48 kHz, FFT: 65536 pts, Averaging: 5.

    Se her, 1.1 dB lavere støy. Grumset under 1 kHz er borte:



    Målingene ble også forbedret med Burson V6 Classic. Her ser man at det er mer støy under 1 kHz, noe som ikke vises i den rene THD-målingen:



    Loopback på QA401 viser samme THD som for OPA2134. Her ser vi hvor støyen under 1 kHz kommer fra. OPA2134 har tydeligvis bedre støyreduksjon. Vi ser også at analysatoren er bra nok til å måle Burson V6 Classic.



    EDIT: Hvor kommer støyen fra?

    Tja, si det. Her er inngangene kortsluttet med BNC-terminatorer. Ingen støy:



    Jeg kortsluttet inngangene på analysatoren med en coaxkabel, og se her er støy. Ca. 0.5 dB mer støy fra 20-20.000 Hz. Jeg har testet med flere kabler fra ulike leverandører og i forskjellige lengder. Samme resultat hver gang. Jeg tror ikke jeg blir kvitt denne støyen...

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Se her hva postbudet kom med i dag:



    Jeg tok bort mine forrige målinger fordi jeg trodde min Burson V6 Vivid var defekt. Saken var at den målte veldig bra på venstre kanal, og "ravgæli" på høyre kanal.

    Konklusjonen, før jeg innså at det var noe feil, var at jeg trodde Burson har gjort en opamp med "rørlyd". Det viser seg at det virkelig var feil på den første jeg fikk, for denne måler ravgæli på begge kanaler. Jeg mistenker at den ene kanalen på min første Vivid faktisk var en Classic.

    Ikke tid til så mye målinger i kveld, men her er støy/THD. Husk at V6 Classic målte nesten ned mot analysatorens støygulv og klokket inn ved -117.1 dB.

    Vivid... -58,6 dB / 0.11695 %



    Masse harmoniske, den ser ut til å generere en 100 Hz som selv har harmoniske også. Signalet ved 100 Hz er der selv uten noe innsignal.

    Det virker som om jeg hadde rett, tanken er å nok lage en opamp med "varmere" og "fyldigere" lyd.

    Jeg får skynde meg å legge til at den oppfører seg mye bedre med 5 mV inn. Men kom igjen... En output på 300 mV burde være innafor.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Etter litt mer testing ser jeg at min første V6 Vivid virkelig hadde problemer. Bortsett fra at de to kanalene var eksepsjonelt forskjellige, tok det rundt fem minutter før den stabiliserte seg. Denne oppfører seg helt likt etter ti sekunder som etter ti minutter. Det bygger også opp under mistanken at det faktisk er slik den skal være. Det ville jo også vært underlig om de hadde levert to nesten helt identiske opamper og sagt at de har helt ulik lyd.

    Burson V6 Vivid er altså noe helt annet enn en diskret op amp som konkurrerer med IC-variantene.

    Her har jeg målt ITU-R IMD, intermodulation distortion.

    Burson V6 Vivid presterer begredelig (eller fantastisk, om man liker "varm" lyd):



    ITU-R IMD = -49,8 dB = 10^(-49,8/20)*100 = 0,3236 %

    Det modulerte 1 kHz-signalet har sine egne harmoniske(!), så resultatet er egentlig dårligere enn bare forskjellen mellom stimulans og produkt.

    Bare så at man ikke behøver å lete tilbake i tråden, Burson V6 Classics ITU-R IMD er -118.1 dB / 0.000124%:

     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Har slitt litt med å finne en passende ac trafo til muffsy psu. Julelystrafoene mine var på 24V, men gav 30V ut med den lille belastningen. Det var litt i meste laget.
    Kom over en på jula som skal levere 12VAC

    Denne gav rundt 13VAC ubelastet, jeg hadde håpet på mer. Etter likeretting satt jeg igjen med ca 18.5V, så det ble 3.5V å regulere på for å få +-15V rails.
    PSUen leverer 15V stabilt.

    For de som ikke trenger mer enn +-15V og ikke har tid til å bestille AC trafo på nett, kan denne brukes. ;)
    https://www.jula.no/catalog/el-arti...belysning/hagebelysning/transformator-000770/
    https://www.jula.no/catalog/el-arti...rsbelysning/hagebelysning/skjotekabel-000764/
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Målinger med RIAA-vekting

    Sånn ser frekvensresponsen til Muffsy PP-4 ut om man vekter målingene med RIAA responskurve.



    Jeg måler bare på en kanal, så venstre kanal + crosstalk gir ingen mening.
    Uansett, +0,15 db/-0,14 dB (20-20.000 Hz) er ikke helt feil. Komponentene kommer rett fra posen, ingen håndplukking.

    (Dessverre tar min analysator fortsatt opp 50 Hz, det er ikke PP-4 som gjør det.)

    Her er grafen i full oppløsning (link).
     
    Sist redigert:

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Skrodahl, i dag besøker jeg siden og ser denne Muffsy-oppdateringen.
    Jeg gratulerer deg, det er virkelig en god forbedring til den allerede veldig gode Muffsy PP3; veldig fint utseende.
    Hilsen Alpuy fra Uruguay.
     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Skrodahl, i dag besøker jeg siden og ser denne Muffsy-oppdateringen.
    Jeg gratulerer deg, det er virkelig en god forbedring til den allerede veldig gode Muffsy PP3; veldig fint utseende.
    Hilsen Alpuy (Jose Maria) fra Uruguay.
     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    ei, Skrorodahl. Etter en lang tid har jeg oppnådd et veldig godt multimeter og oscilloskop. Jeg har bestemt meg for å gjøre målinger til komponentene i Muffsy og PP3.
    Jeg har nærmet seg verdier av RIAA kondensatorer til den virkelige verdien av kretsen, og plasserer kondensatorer parallelt med dem.
    Jeg har økt verdien av 16k litt med en serie motstand.
    Jeg har økt kretsutgangskondensatoren.
    Jeg har målt alle motstandene, og de er virkelig parret på begge kanalene.
    Jeg har plassert i en separat aluminiumskasse den toroidale 50 watt transformatoren, Schottky BYV28-150 Vishay dioder forbinder MUFFSY boksen med en navlestreng med + - 19v.
    Jeg har fjernet likedannediodene fra spenningsregulatorbrettet som settet gir.
    Jeg har plassert på denne platen multiturn potensiometre for å justere til + - 15 volt nøyaktig.
    Resultat: spektakulær lyd; slet ikke utmattende imponerende detaljer; forbedring i scenen; Kort sagt, det er som om han oppdager instrumenter som ikke tidligere ble oppfattet. Det beste jeg har hørt i phono pre (for tiden har jeg den forhåndsintegrerte Marantz PM6006 to andre DIY svært fremmet på internett).

     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    .Beklager, jeg har ikke vært i stand til å laste opp bilder av frekvensresponsen eller diagrammet
    * modifikasjonene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn