AudioKarma CNC Phono Stage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg har allerede kjøpt inn deler til å bygge Lcduino med d1 attenuator og d2 inngangsvelger. ;-) Venter bare på PCB.
    Fikk pakken med v3 kortet idag, så nå skal jeg bygge og teste med forskjellige opamper. Fint lørdagsprosjekt.
    Det er ekstra gøy å lodde det sammen med vinyl spilt gjennom Cnc i bakgrunnen. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det gikk uventet fort med posten.
    Lykke til, håper vi får se og høre om resultatet.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    DSC_0155.jpg
    Da var den ferdig. Satt gain dippene opp ned, men det får så være, de kommer til å stå fast på 46db.
    At150en hadde ikke vondt av litt ekstra gain på v3.
    Har bare såvidt prøvd den, men sånn umiddelbart merket jeg ikke noen forskjell med billige opamper. Skal bytte litt mellom dem i morgen.
    V3 kortet kan ivertfall anbefales på det sterkeste, det har alt jeg savnet på v2.

    DSC_0151.jpg
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det ser riktig bra ut Yngve, grattis.

    Grunnen til at jeg ba deg teste med både NE5532 og OPA2134 er at jeg syns de låter bra begge to. Jeg hører forskjell på dem (jeg har testet ganske mange opamper, og det er forskjell på dem alle), men jeg kan ikke helt bestemme meg for hvilken som er best. Alt jeg kan si er at NE5532 fortsatt en overraskende god operasjonsforsterker...................
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det ser riktig bra ut Yngve, grattis.

    Grunnen til at jeg ba deg teste med både NE5532 og OPA2134 er at jeg syns de låter bra begge to. Jeg hører forskjell på dem (jeg har testet ganske mange opamper, og det er forskjell på dem alle), men jeg kan ikke helt bestemme meg for hvilken som er best. Alt jeg kan si er at NE5532 fortsatt en overraskende god operasjonsforsterker...................
    Det er ingen tvil om at begge låter bra. Når det kommer til lyd så har jeg en gullfiskhukommelse som gjør at jeg må kunne switche mellom to komponenter med bryter for å høre forskjell så sant det ikke er store forskjeller. Til nå har jeg kun testet OPA2134 på v2 kortet og NE5532 på v3 kortet, så jeg må nok bytte mellom begge to på samme kort før jeg kan komme med noen konklusjon.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Venter på deler til min V2, og det vil nok ta en stund før jeg får gjort det ferdig.
    Jeg har kjøpt LM4562 opamper til min. Er det et ok valg?

    At NE5532 anbefales er litt artig. Den er en svært gammel konstruksjon.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    LM4562 og LME49720 er samme komponent.

    Jeg testet LME49720 på v2, og det var en utrolig forskjell mot OPA2134 og NE5532 som tross alt låter ganske likt. Jeg vil ikke si at jeg ikke likte den, men jeg liker OPA2134 bedre. LME49720 har en stor fanskare, så du blir nok ikke skuffet.

    Jeg ville kjøpt et par NE5532 for sammenligningens skyld, de er tross alt ganske billige.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg ser du har lagt til et bilde med begge phonostegene på.
    Har du testet med ulike inngangsimpedanser, de står på 33k ohm nå. Merker du stor forskjell?

     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Har prøvd litt forskjellig impedans. Begynte på 46k hvor det hørtes bra ut, hvis jeg kjørte høyere opplevdes lyden som tynn.
    33k hørtes hakket bedre ut enn 46k, forskjellen var ikke enorm men den var tydelig hørbar.
    Jeg fikk bekreftet valget mitt av 33k etterpå da jeg kom over denne linken som viser frekvensrespons på min PU med forskjellig loading.
    Audio Technica AT150MLX - frequency response charts | Steve Hoffman Music Forums

    Det frister å bytte ut 150k resistorene i potmeter for å kunne leke med loading trinnløst. Frontmontert potmeter og en bryter for å switche mellom 33k og variabelt hadde vært no. :)

    Ellers gikk batteriene mine tomme idag da jeg hadde glemt å koble ifra over natta. De eneste egnede batteri jeg har i hus er ett par 120ah bilbatteri, tror kona hadde blitt lite imponert hvis jeg dro dem inn i stua, så jeg har utsatt testing av opamper til i morgen. ;-)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Har prøvd litt forskjellig impedans. Begynte på 46k hvor det hørtes bra ut, hvis jeg kjørte høyere opplevdes lyden som tynn.
    33k hørtes hakket bedre ut enn 46k, forskjellen var ikke enorm men den var tydelig hørbar.
    Jeg fikk bekreftet valget mitt av 33k etterpå da jeg kom over denne linken som viser frekvensrespons på min PU med forskjellig loading.
    Audio Technica AT150MLX - frequency response charts | Steve Hoffman Music Forums

    Det frister å bytte ut 150k resistorene i potmeter for å kunne leke med loading trinnløst. Frontmontert potmeter og en bryter for å switche mellom 33k og variabelt hadde vært no. :)

    Ellers gikk batteriene mine tomme idag da jeg hadde glemt å koble ifra over natta. De eneste egnede batteri jeg har i hus er ett par 120ah bilbatteri, tror kona hadde blitt lite imponert hvis jeg dro dem inn i stua, så jeg har utsatt testing av opamper til i morgen. ;-)
    Det er en klar fordel med variabel inngangsimpedans. Også en fordel med DIY, så man kan anpasse sitt utstyr.

    Kjempegod ide med et stereo lineært potmeter, f.eks. B100K, for inngangsimpedansen. Har du rester av den skjermede audiokabelen igjen, kan du bruke den til potmeteret.

    Bilbatteri i stua blir litt i overkant for de fleste...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Bilbatteri hadde nok blitt overkill, men i søket etter nye batteri med litt større kapasitet, kom jeg over 12v 1.2ah mopedbatteri til 80kr stk på biltema.

    Jeg innbiller meg at lyden ble bedre med høyere spenning, virker som jeg fikk litt mer av alt. ;-)

    DSC_0172.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Lurte på å lete frem en bryter, men jeg endte opp med å rive løs kabelskoene på gnd kabelen når jeg ikke bruker den istedet. Satser på at strømforsyningen dukker opp snart så jeg slipper å konservere batterier. ;-)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Er det mulig å hente ut litt mer gain av v3 kortet uten å ødelegge lyden? Jeg kjører gjennom passiv pre-amp nå og savner mulighet til å dra på litt ekstra.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har ikke testet det selv, så det er på egen risk.
    Forsøk å bytte ut motstanden på 100 ohm i det første opamp-steget til 75 ohm. Det gir deg to-tre decibel mer gain.

    Selv med 46 dB burde du nå opp till max input-sensitivitet på de fleste forsterkere, din pickup har jo ganske høy output.


    Edit:
    Bilde som viser hvilke motstander jeg mener:

     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Da var det værste gjort :)
    Det vil komme ett 100k potmeter i fronten etter hvert.
    Mangler fremdeles regulator, så strømforsyningen får jeg ikke gjort noe med enda.



    Edit: ferdig arbeid :)
    DSC_0214.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Snyggt :D

    Byttet du motstanden i første opamp-steget?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg lot den være til å begynne med. Har satt inn RP280F i anlegget nå, så da fikk jeg 4db ekstra følsomhet. Får dessverre ikke testet om det holder da jeg presterte å ødelegge stiften på pickupen min. :-(
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Åj så bedrøvelig...
    Men, er det ikke sånn man skaffer seg nye leketøy?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Var så fornøyd med pickupen at jeg endte med å bestille ny stift til den. Men nytt leketøy ble det likevel. Kjøpte en Argon stream2 for å få litt lyd i diyanlegget mens jeg venter på ny stift :)

    Edit: noen bilder for å holde oss til topic ;-) den passer fint sammen med grevlingen.
    DSC_0216.jpg
    DSC_0217.jpg
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det ble fint med grevlingbarna :D
    Du ser ut til å ha orden på din metallsløyd.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Da var RIAA og psu så og si ferdig. Potmeteret jeg bestilte til riaaen hadde for stort avvik mellom kanalene, så det ble ikke potmeter i denne omgang.
    Psuen mangler av/på knapp og sikring.
    Stilte den til 15v, det spiller like tyst som med batteri.
    DSC_0297.jpg
    DSC_0298.jpg
    DSC_0296.jpg
    DSC_0294.jpg
    DSC_0293.jpg
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det var imponerende Yngve, du har gjort en bra jobb.
    Er det fortsatt tyst uten jording av platespilleren?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Takker. :)
    Jeg har jordet platespilleren til 0v terminalen. Har ikke prøvd uten jording.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg så din andre byggetråd. Jeg må si du har vært produktiv, og fått utrettet mye på veldig kort tid. Jeg følger med på forforsterkeren, den er litt mer high-tech enn hva jeg bygde. (Min forforsterker, Rod Elliott's P88, er egentlig nesten identisk med phonosteget, uten RIAA-filteret.)

    Nå finnes det fem stk Muffsy i Norge, du er den lykkelige eieren av to av dem. Foreløpig er det en ganske eksklusiv klubb, med ca 60 stk i hele verden. Dvs at du eier nesten fem prosent av alle solgte phonosteg. :cool:

    Nå har jeg forresten lagt ut byggeinstruksjonene på Instructables og gjort dem ennå tydeligere:
    Instructables - Muffsy Phono Preamp PP-3 (link)

     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Gratulerer så mye det var vel fortjent. :)
    Hyggelig å høre at du følger med på byggetråden min, jeg har latt være å legge ut en del fra byggeprosessen fordi det virket som ingen var interessert i den.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Takker :D

    Det er jo kjempeinteressant å både lese om, og spesielt se, andres prosjekt. Bilder, erfaringer, ting som går bra og ting som ikke går fullt så bra, er noe vi alle kan lære av.

    Du skal være stolt av det du har bygd, du har gjort en fantastisk jobb. Forforsterkeren virker som et prosjekt der man virkelig må tenke på en hel masse saker, jeg gleder meg til å se hvordan det går.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Da har jeg fått testet litt mer med psuen. Når jeg kjører mindre enn 6db demping, får jeg during i høyttalerene (ikke merkbart mens jeg spiller musikk). Denne blir værre når jeg kobler ifra platespillerjord.
    Noen ideer til hvordan jeg kan dempe dette?

    Tror forøvrig jeg skal si meg fornøyd med gain nå. Jeg måler 99-101 db i lytteposisjon 3m fra høyttalerene med 0 demping. :)
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Da har jeg fått testet litt mer med psuen. Når jeg kjører mindre enn 6db demping, får jeg during i høyttalerene (ikke merkbart mens jeg spiller musikk). Denne blir værre når jeg kobler ifra platespillerjord.
    Noen ideer til hvordan jeg kan dempe dette?

    Tror forøvrig jeg skal si meg fornøyd med gain nå. Jeg måler 99-101 db i lytteposisjon 3m fra høyttalerene med 0 demping. :)
    Det er i det store og hele tre grunner til at du kan høre during/ulyd, eller en kombinasjon av dem:

    1. Jording
    2. Støy fra strømforsyning
    3. Forstyrrelser

    Det er helt naturlig at du får during når du kobler fra platespillerjord. Er det for høy ripple på strømforsyningen, eller om den er dårlig designet, vil du kunne oppleve "uren" lyd. Den vil som oftest også være 50 Hz, samme som støyen ved dårlig/feil jording.

    Forstyrrelser kan være ganske så forskjellig, alt fra "rumble" fra platespilleren (lav frekvens) til HF/radio-forstyrrelser (høy frekvens). Det kan også komme fra kabler som er for dårlige, eller dårlige kontaktpunkter/konnektorer. Ved 46 dB forsterkes signalet 200 ganger, all støy og alle forstyrrelser (også den som kommer fra dårilg jording) forsterkes også 200*) ganger. Derfor er det viktig å se til at man ikke får inn forstyrrelser.

    En MM-pickup har en utgangsspenning på max ~5 millivolt, i snitt er det ofte ned mot 2 millivolt eller mindre. Sammenlign det med utgangssignalet på en CD-spiller eller en DAC som er 2 volt, dvs 2000 ganger høyere og kanskje mer! signal/støy-forholdet er noe helt annet.

    Jeg hadde en tilsvarende opplevelse idag. Det duret ganske så kraftig når jeg valgte phono-inngangen. Det viste seg at signalkabelen til platespilleren var littegranne løs. Jeg trykte inn den igjen, og alt ble bra. Om alt annet virker bra, er det svært ofte signalkabelen som står bak forstyrrelser.

    Det blir litt nåla i høystakken å si hvor du skal begynne å lete, men nå har du noen tips. En mulighet (om du kan leve med det) er å dra ned gain til 40 eller 44 dB og se om det hjelper.

    Kanskje kan du øke forsterkningen i din HoneyBadger, om den er for lav i forhold til dine signalkilder? Eller så kanskje du kan sette inn en aktiv forforsterker med 3-5 dB forsterkning i din kanalvelger/attenuator. Artikkelen om Gain Staging på DIYAudio er kjempebra i så henseende:

    Rod Elliotts artikkel om jording er også nyttig lesning:

    EDIT:

    *) Jeg skriver at signalet forsterkes 200 ganger, og det er jo helt rett. Ved 1 kHz. Ved lavere frekvenser, som de du beskriver som during, er forsterkningen på >1.500 ganger pga hvordan RIAA-kurven ser ut. Ved 40 dB reduseres det til 1.000 ganger forsterkning. Uansett, det skal ikke så mye til for å få inn forstyrrelser i et phonosteg.

    Jeg har bestilt deler for å teste Rod Elliott's forslag i min forsterker. Jeg vet ikke helt når jeg kan få tid til å montere det, men jeg rapporterer tilbake når det er gjort. Denne er for en 100W gitarforsterker, så jeg har valgt en litt mindre likeretter på 8A.


    Bilde: (c) Rod Elliott - http://sound.westhost.com/earthing.htm
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det ser ut til at duringen kom fra biltema RCA kablene mine som ikke sitter godt nok. Det kom seg mye ved å klemme dem litt sammen. Får vel bestille noen ordentlige plugger og lage noen nye kabler. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Så bra at du fant støykilden.
    Det er ofte signalkabelen når det kommer til phonosteg, nettopp fordi det er så lavt utgangssignal fra platespilleren.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    I dette tilfellet var det signalkabelen ut ifra riaaen. Biltema pluggene satt så løst at de falt ut hvis jeg flyttet litt på phonosteget.
    Honey badgeren lager durelyd hvis den ikke er tilkoblet en kilde, så jeg tror det rett og slett var den som durte pga dårlig signaljord.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Angående duringen i din HoneyBadger, jeg skal rapportere tilbake når jeg har bygd og montert Rod Elliott's loop breaker. Jeg har during i min forsterker med visse kilder. Jeg håper denne løsningen fungerer.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Ny plan for å justere impedans da potmeteret hadde for stort avvik mellom kanalene:
    6mm Dia Shaft 3P6T 3 Decks Band Channel Rotary Switch Selector | eBay

    Tenkte å montere 6 forskjellige resistore på denne så jeg kan velge impedanans "on the fly".
    Bestilte med 3 poler for å ha mulighet for å montere en rekke med 6 lysdioder i frontpanelet som indikerer hvilken impedans som er valgt.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Interessant phono forsterker, liker DIY.
    Har selv bygd en Boozhound, og fornøyd med den.
    Men er klar for nye prosjekter, morro å bygge.
    men er det noen som sammelignet lyden mellom denne og Boozhounden?

    Ps! yngvejos, jeg følger med i tråden din, prøver å lære litt :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har aldri hørt Boozhound...
    Det er en full diskret krets, og den har JFET-kondensatorer. Mange, inkludert meg selv, liker lyden av JFET. Det er sikkert derfor jeg liker lyden av OPA2134 også. Jeg skjønner ikke helt opplegget med russiske paper-in-oil kondiser, de er ikke alltid til å stole på. Det gjør også at signalbanene blir lengre enn nødvendig, etter min mening.

    Du blir uansett helt sikkert fornøyd med Boozhound, så lenge du enten kjører på batteri eller ser til å ha en riktig god strømforsyning.

    @yngvejos: Nå er det solgt 13 Muffsy-steg til Norge, det seneste ble sendt til Tønsberg idag. Din prosentandel er synkende. ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Det er en full diskret krets, og den har JFET-kondensatorer.
    Regner med at du mener : JFET- transistorer ? Har aldri hørt om JFET-kondensatorer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn