Diverse Audiofile nyttårsforsett?

Kva går hifibudsjettet til?

  • I år tar eg det med ro når det gjeld hifiinvesteringar - berre musikkjøp, altså.

    Stemmer: 44 36.4%
  • I år skal eg ha orden på streaming av musikk via nett.

    Stemmer: 15 12.4%
  • I år skal vinylriggen prioriterast.

    Stemmer: 25 20.7%
  • I år kjøper eg ny sølvplate- og/eller blåplatespelar.

    Stemmer: 4 3.3%
  • I år vert det heimekino med lerret og kringlyd.

    Stemmer: 3 2.5%
  • I år skal det verte ny forforsterkar.

    Stemmer: 14 11.6%
  • i år vert det ny(e) effektforsterkar(ar).

    Stemmer: 12 9.9%
  • No skjer det; nye høgtalarar. Endeleg!

    Stemmer: 13 10.7%
  • I året skal eg få orden på akustikken i lytterommet.

    Stemmer: 19 15.7%
  • I år lagar eg nytt lytterom.

    Stemmer: 9 7.4%

  • Totalt antall stemmer
    121

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har du tenkt over kva du ynskjer at det nye året skal bringe deg innan denne hobbyen vår? Det er sikkert mange ambisjonsnivå, og det kunne vere interessant å sjå kva folk prioriterar framover. Så kan vi neste år sjå om det gjekk slik vi ynskte. (Sjølv har eg lyst på noko, men ettersom 2012 vart året eg sleit med dei økonomiske etterverknadane etter hifiprioriteringane av 2011, bør eg kanskje roe meg litt ned.....?)

Kva kjem du til å prioritere innan hifi?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Godt nyttår,,,

2013 er det året der hifien skal prioriteres, 2012 vart dette satt på vent og det meste ble solgt unna.

Det første som skjer er at vi skal lage til 2etg der jeg får min egen lydkrok på ca 40m2. Deter noko eg har hatt lysst på sidan eg starta med dinne hobbyen, for over 20år sidan.

Der etter, når rommet er ferdig så skal det handast inn hifi. Jobber med å få til noe med et firma der eg kanskje skal bli brukt som showroom på et spennede merke.

Om det går i havn så blir 2013 et meget intr år for min del. Om ikke så blir slutten av 2013 morsom, da jeg må bruke litt tid på å spare opp midler til innkjøp.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg har som nyttårsforsett å kose meg med oppsettet og bruke eventuelle midler til software, 1 prioritet er Lp`er
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.631
Antall liker
3.244
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg har kommet dit hen at jeg ikke ønsker å gjøre noen endringer i hovedanlegget - det skal bare flyttes inn i nytt hus til høsten. Likevel kunne jeg tenkt meg ett Single Ended Triode oppsett, kanskje som anlegg nr2 eller nr3?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det blir vel noen rør etterhvert. Intet behov for oppgradering ut over det. Hvis jeg da ikke plutselig en lørdag skulle bli mangemillionær.
Men jeg har huller i platesamlingen som jeg håper og få gjort noe med.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.267
Antall liker
2.505
Torget vurderinger
1
Jeg skal som alltid satse på en del besøk og i en usortert haug på toppen finner man diy-horngutta som i 2012 giret ned og ga gass:cool:
etter stemningsrapportene å dømme ser det ut som de
holder seg på veien, om veien er målet eller de er på vei til målet vites ikke, men spennende greier de sysler med er sikkert og vist.

Selv skal mine vaklevorne, men velspillende prototyper få en finere bekledning og selskap av ny bassløsning, med totalt 11 952cm2 og x-antall kilo vil dette selvsagt ta noe tid

Det viktigste er uansett å få nok lyttetid og muligens utvide musikkhorisonten, kanskje jeg skal prøve meg på klassisk en gang til………………….
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Nytt lytterom i utehus :) Ispedd med diverse utskeielser på vinylfronten.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
I år skal jeg prøve å kjøpe det jeg trenger, ingenting. Ikke sikkert jeg får det til....

Jeg har jo lyst på en Oppo BDP 105, og en Ortofon Windfeld, og sikkert mer hvis jeg får tenkt meg om.
 
Sist redigert av en moderator:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.267
Antall liker
3.286
Torget vurderinger
49
Er veldig fornøyd med lyden fra anlegget nå , så i 2013 skal det bare nytes :)
Venter på et par komponenter som ble bestilt i fjor, men når det er i hus , kommer anlegget til å være det samme 1. Januar 2014 .
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.290
Antall liker
1.274
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Kommer nok til å satse på å utvide musikksamlingen i år...
Har ingen planer om å bytte noe som helst, men kjenner jeg meg rett blir det nok handlet inn noen rør sånn for moroskyld:cool:
 
8

8x12_TOM

Gjest
Ikke så mye som skjer i anlegget (tror jeg). Vil også dette året prøve å få audiens hos flest mulig likesinnede for blant annet å oppleve deres vei til målet, og samtidig utvide egen musikkhorisont - satser på å samle mye ny musikk.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Egen kurs til anlegget og få gjennomført noen målinger av lyden. Kanskje sågar få satt opp vinylrigg nr. 2 (Luxman 444) om jeg greier å pønske ut en plassering som er å leve med. Av komponenter har jeg det jeg trenger, muligens få solgt unna et par forforsterkere.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.040
Antall liker
33.604
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Skal fullføre en påbegynt Lenco L 75 custom spiller............er nyskjerrig på en Lampizator level 4 DAC, men fornuften tilsier at jeg bør ha hørt den hjemme før jeg evt. handler. Koster tross alt endel kroner, og jeg har en veldig bra CD spiller fra før. Ellers handles det musikk som før, holder stadig på å tette igjen noen hull i samlingen - samt utforske nye terreng.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.399
Antall liker
17.089
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Nytt audio/videomøbel skal anskaffes. Foreløpig heller det i retning av Frislev. Ny PU til Pro-Ject´n blir det nok også etterhvert. Det er de planlagte investeringer, foruten at det sikkert blir noe ny og gammel musikk på både vinyl og CD.

TD150MkII prosjektet skal ferdigstilles og her må jeg vel snart få somlet meg til å kjøpe en arm:).
Så blir vel noe av vintage-utstyret lagt ut for salg tenker jeg.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.568
Antall liker
32.263
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Vel overstått folkens:)
I 2013 blir det nok første alternativ (ta det med ro og kose meg med ny musikk) som gjelder.
Men vil nok jobbe litt videre med akustikken i lytterommet.
Om det skulle by seg en mulighet til test/sammenligning av et par konkrete dac`er i oppsettet vil jeg vel ikke si nei...;)
Men dette har ikke noe veldig høy prioritet, da dagens dac spiller nær opptil hva jeg kan forvente meg.

Men å komme meg litt ut for å oppleve mange av disse flotte oppsettene og ditto menesker som man har blitt kjent med her inne, det skal prioriteres:)

gismo
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.058
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12
Bygge RTP3D forforsterker av Allen Wright. Har alle deler og vel så det .....
 
L

lasse5214

Gjest
Jeg har en svak og 25 år gammel integrert forsterker som jeg kunne
tenke meg å bytte ut.
Om jeg skulle kommer over et kupp. Hvis ikke, njet..
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Eneste planen her i heimen er noen sett med "nye" rør (tube rolling er gøy).
Ellers blir det å kjøpe masse ny musikk på både vinyl og cd/sacd.

mvh
Kjetil
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
998
Antall liker
1.037
Sted
Porsgrunn
Som sikkert noen allerede har fått med seg så er nye høyttalere på vei inn i stua, og jeg gleder meg stort. Samtidig skal musikksamlingen vokse igjen etter ett år uten kjøp av nye plater!

Mvh Morten
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
I år blir det antagelig kjøp av Audiolense. I tillegg skal jeg rydde opp i elektronikken som bærer mest preg av DIY.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Dette året blir ulikt de foregående på den måten at anlegget regner jeg med får stå ganske i ro, og har ikke tenkt å bytte ut noe da jeg endelig er kommet dit jeg trives med anlegget. Det kommer en ny (vintage) platesnurrer i posten i morgen (fra Denon til Denon ett hakk opp) det er den eneste forandringen men den er fra i fjor da den ble bestilt;)
Ingen planer om å skaffe meg squeezebox, det kommer aldrig til å skje men holder meg til 1 ting, det er LP:)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Det ligger ikke an til de store investeringene her i år. Det er fristende med en ny p.u. til Vpi'en, men jeg kommer forhåpentligvis til å klare og motstå fristelsene og heller å prioritere platekjøp. Får se hva jeg gjør på pc-fronten. Det er en smule fristende å tilegne sg en smule kunnskap ang. nedlasting av musikk fra nettet, og også avspilling fra pc via anlegget. Man må jo henge med i tida....:rolleyes:
 
S

sorgenfri

Gjest
2012 gikk med til prøving, og masse feiling. Og nå, er jeg klar på hvor jeg vil, og ikke minst hvordan jeg skal komme meg dit.

Jeg må få orden på lyttekroken min - slik det er nå, er det bokser&ledninger over alt..Jeg har brukt endel tid på å bestemme meg for hvor mange bokser jeg skal ha. 3 i en Pre/amp/Dac eller separate bokser.

Nå har jeg bestemt meg, og det blir litt Amerikansk, og noe snadder fra Ungarn. Så er det å få til et Rack, som kan huse dette. Men først skal fruen ha ny salong, og det skal ny TV inn, noe jeg har kjempet mot, men altså tapt.

Så, til Påske skal jeg, ha det " på stell"
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.499
Antall liker
7.488
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Kutte hifi innvesteringene med 95% kontra 2012, slutte og bruke så uendelig mange timer på testing av utstyr og legge erfaringene ut på HFS og stort sett bare få drittslenging og baksnakkelser tilbake om enn noe tilbake i det hele tatt, slutte og kaste bort tid på å gjøre ting for andre eller hjelpe andre som f'en ikke gidder og si takk etterpå engang......... begynne enda mer og kalle en støvel for en støvel....... det blir mitt nyttårsforsett. :rolleyes:
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Etter et meget intenst hifiår i 2012 blir det roligere i 2013.
Skal prøve ut Lynx Hilo og Hypex Ncore og diverse høyttalerkabler og USBkabler, men hovedfokuset vil være å lese meg opp på musikk og lytte mest mulig på nye og gamle plater. Skal gjøre siste justeringer på anlegget og åpne døren for litt besøk. Blir lite hifibesøk på
meg, men har lyst å prøve meg mer som publikumer i år.
Det er planen, så får vi se.....
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Tja si det, ganske snarligen blir det nye kabler til hodetelefon oppsettet, ikke noe dyrt og har tatt valget, pengene ligger klar og venter til jeg skal til trønderhovedstaden. Alternative rør til dac ligger på mitt lokale postkontor.
Men det store blir muligens å endelig bytte ut de midlertidige horn toppene med noe mer permanent etterhvert.
I tilegg vurderes det å flytte et par vegger inne i huset, eller en lettvegg ned og en ny opp. Dette vil gi meg en loftstue til boltreplass og dobble størrelsen på lytterommet noe som antageligvis vil være en meget habil oppgradering :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
HiFi-bransjen bør kanskje bli lettere nervøse etter denne avstemminga; over halvparten av oss, planlegger ikke utstyrshandel i 2013....
 

bar

Medlem
Ble medlem
15.02.2007
Innlegg
47
Antall liker
0
Jeg skal spille Lp´s og bruke hjemmekinoen. Ellers bruker jeg lydrommet stadig mer til gitarspilling, og det blir aldri feil!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
HiFi-bransjen bør kanskje bli lettere nervøse etter denne avstemminga; over halvparten av oss, planlegger ikke utstyrshandel i 2013....
Hvis de som stemmer, er som meg, kan hifi-bransjen puste ganske lett også i 2013. For min egen del har jeg for ørtende året på rad sagt at "i år skal det ikke skje noe på hifi-fronten" - så får vi bare se om det holder. Det holdt ikke i 2012, så vi får bare følge med og se......
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
i år skal penger å fokus vekk fra hifi og musikk
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
2011 og 2012 har gått i et rasende tempo angående kjøp og salg av Hi-Fi utstyr. Helt ute av kontroll. Har vært fornøyd med det meste jeg har kjøpt, men etter noen mndr. så begynner jeg å kjede meg, og klør etter å prøve nytt igjen. Total galskap !!

Nå, 1. januar selger jeg alt jeg har (utenom platespiller), kjøper så nytt, lite og enkelt (i butikk)

Når dette er fullført så logger jeg ut fra Hifisentralen, og deretter holder meg borte..., så lenge det måtte vare...

Skal nå lytte til musikk, istedet for å bare høre på stereoanlegg
 

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
115
Antall liker
155
-Invitere Burnt Island på en prøvelytt. Utført. en hyggelig kveld.
-Bygge nye mellombasser.
-Bygge nye basser.
-Lage nye Høyttalerkabler til basser og mellombasser.
-Lage nye linjekabler.
-Modifisere 300b blokker. Utført.
-Modifisere bassforsterkere.
-Lage nye nettkabler.
-Kjøpe nytt delefilter. Utført.
-Modifisere delefilter.

Tja da får vi bare gå igang da . . .
 
Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Slutte og kjøpe så mye musikk og heller fokusere kronene på hifi.
Så har jeg lyst på enda en AppleTV
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
- Bygge meg hus med 2 stuer så jeg har en egen stue hvor jeg kan prioritere gunstig høyttalerplassering.

- Vurderer å bytte ut høyttalere og forsterker med aktive mid-field monitorer. Hifi interessen er dalende mens musikkinteressen aldri har vært større.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.306
Antall liker
83.314
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Begynner 2013 med å allerede (i dag) å kjøpe en ny kassettspiller fra England. Dessuten skal jeg renovere en spiller og lage noen signalkabler (rca). Forøvrig frister det veldig å kjøpe et par ht som akkurat har blitt lagt ut på bruken til mitt når 3 anlegg. Ellers blir vel 2013 preget av masse impulskjøp tipper jeg

Det mangler en kategori i avstemningen: Eg ynskjer noko heilt anna
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Ifjor sa jeg at jeg skulle ta et standpunkt til streaming metode. Det må jeg nok gjenta i år også da jeg fremdeles bruker laptop.
Skal også få bygget rom nr 2 i kjelleren. Denne gangen til lerretet og projectoren. Det nye rommet blir ca 20m2.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Har endret lite, nærmest ingenting, i anlegget de to siste årene. Litt forandring frister, jeg skal innrømme det.
 
C

Cyber

Gjest
Mitt bidrag i 2013 på HFS skal bestå i å finne mye flott musikk, dele flott musikk med andre. Jeg skal følge med på andre anleggstråder og ellers overse alle debatter om kabler og annet som bare skaper splid. Jeg merker jeg er lei av mye som skjer på HFS, men blir god til å filtrere og trekker ut essensen av alt det positive. Nå er jo Sluket og RoDa tilbake så det er håp. :D
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Rørforsterker må bli det første, deretter en ny pickup og muligens ny platespiller.

Noen kilo med vinyl må jo handles, også har jeg lovet meg selv å utforske noen flere musikksjangre.
 
Topp Bunn