Audio Technicas AT 33 serie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0

    Syns PTG gjør en god figur her…
    Absolutt - høres ut som LOUDNESS-knappen blir trykket inn,
    men har foreløpig kun testet med GENELEC........og der er
    ART9 mer nøytral i lyden.........og LINN K9 halter litt...... :unsure:
    Som med alle sammenligninger er utfallet av disse 3 eksemplene
    rimelig varierende med lydbølgene frem til lytterens hode (y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.275
    Antall liker
    9.512
    Torget vurderinger
    2
    Har han ikke volumkompensert fur ulikt mV ut fra PU vil man måtte justere volum mellom hver PU. PTG virker å ha høyere volum , selv om Art9 har EDIT 0.4 og PTG 0.3 mV..
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.058
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hørte ikke godt etter, og kun på PCn, men for meg virket volumet ganske likt mellom PTG og ART.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Volumet er forskjellig, men det er også variasjon i frekvensgjengivelsen som gjør ART9 slankere i øvre bass og vokalen enn PTG..... (y)
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Det tok sin tid, men nå er den montert og har sin jomfrutur gjennom Beethovens fiolinkonsert i følge med frøken Mütter.
    Hvis jeg husker/leste riktig, er det anbefalt å laste den med 100 Ohm, har dere andre erfaringer? Den går for øyeblikket på 150 Ohm, og gain på 63, det låter ikke så ille så langt må jeg si.

    _DSF3552.png
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.873
    Antall liker
    38.694
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det tok sin tid, men nå er den montert og har sin jomfrutur gjennom Beethovens fiolinkonsert i følge med frøken Mütter.
    Hvis jeg husker/leste riktig, er det anbefalt å laste den med 100 Ohm, har dere andre erfaringer? Den går for øyeblikket på 150 Ohm, og gain på 63, det låter ikke så ille så langt må jeg si.

    Vis vedlegget 934167
    Grattis med flott pu :)

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.095
    Antall liker
    33.915
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det tok sin tid, men nå er den montert og har sin jomfrutur gjennom Beethovens fiolinkonsert i følge med frøken Mütter.
    Hvis jeg husker/leste riktig, er det anbefalt å laste den med 100 Ohm, har dere andre erfaringer? Den går for øyeblikket på 150 Ohm, og gain på 63, det låter ikke så ille så langt må jeg si.
    Se der var den oppe og spilte alt ja. Anlegget er stengt ned et par-tre dager til før jeg får testet min :)
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Takker så meget, dette både ser og høres veldig bra og lovende ut, og blir vel neppe dårligere etterhvert som den får noen timer på seg. Skal la den prøve seg på litt ulik last mellom 100 og 200 og høre om det gjør noe til eller fra.

    Se der var den oppe og spilte alt ja. Anlegget er stengt ned et par-tre dager til før jeg får testet min :)
    Jeg hentet den rett etter jobb i dag og hadde ingen andre gjøremål på planen, så da var det bare å finne frem skrujern og ta et par mindfullness øvelser, før jeg tok mot til meg for å løsne de fryktelig tynne og spinkle kablene til Pro-Ject. Det minte meg nok en gang om hvorfor jeg ønsker meg tilbake til SME kobling og SPU!

    Du har har jo mange flotte og gode pickuper fra før, håper likevel at den faller i smak til deg, den gjør seg neppe bort i 3012R armen din denne her:)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.095
    Antall liker
    33.915
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Rett fra boxen virker dette meget lovende synes jeg. Førsteinntrykket er veldig laid-back. Ikke noe som er påtrengende på noen som helst måte. Veldig god på stemmer og instrumenter. Bra plassering med stor dybde , og bra bredde. Instrumenter trer godt frem i lydbildet uten at man får dem i trynet for å si det sånn.
    Dette er faktisk bedre enn forventet - og jeg gleder meg til å se hvordan dette går når den løsner etter litt innspilling. AT har igjen bevist at de leverer Value for Money uansett prisklasse.



    2.jpg
    1.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.275
    Antall liker
    9.512
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med ny PU, Jeg har samme 33PTG og har brukt både step up og MC gain.
    Endte på gain på 61-62 og 200ohm på MC.
    36dB på MM +26db step-up som gav 61dB effektiv forsterkning. AudioTechnica sier > 100 Ohm. Går man under dempes signalet, går man over kan det øke bittelitt.
    Faktoren er : Rlast/(Rlast+10 Ohm )

    Så 100 Ohm demper signalet med 0.8db, 200 med 0.4dB og 470 med 0.2dB.

    Jeg har også målt dette og det stemmer med teorien , frekvensgangen er også helt upåvirket av Ohm settingen. Hvordan transienter påvirkes har jeg ikke målt enda.



    Man kan antagelig ikke få bedre ytelse/prisforhold enn en 33PTG eller forrige generasjon OC9 som var ATOC9ML/II . De nye OC9x serien er desverre ikke så god som forrige generasjon , hverken i oppgitte data eller i 3parts målinger.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Deler de samme inntrykkene som deg etter ca ti timer med lytting, den faller veldig godt i smak hos meg også, og virker å spille fint sammen med Pro-Ject armen. Og jeg angrer selvfølgelig ikke noe på at jeg solgte 401 og 3012 armen når jeg ser dette bilde, neida...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.058
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også målt dette og det stemmer med teorien , frekvensgangen er også helt upåvirket av Ohm settingen. Hvordan transienter påvirkes har jeg ikke målt enda.

    Godt å høre. Jeg har alltid ment å ikke høre noen lydlig forskjell på mine A-Ter uansett last (av de jeg har tilgjengelig, vel å merke), men det er jo ikke noe en alltid tør å si så høyt....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.710
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg hadde phonoforsterker som kunne variere MC-last kunne jeg ikke høre forskjeller som var annet enn volumrelaterte med AT MC. Da var det bare å gi f og kjøpe en billigere phonoforsterker med bedre ytelse og også mer passende last til AT MM.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.095
    Antall liker
    33.915
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da har jeg kastet på den forskjellige innspillinger - og dette er hinsides bra (spesielt til prisen). Sporer som en blodhund, samtidig plukker den opp lite støy. Alt låter riktig , men blir aldri grått og kjedelig. Benz LP hadde kanskje mer pupper og lår, men dette spiller riktigere i mine ører. Superfornøyd så langt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.095
    Antall liker
    33.915
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Deler de samme inntrykkene som deg etter ca ti timer med lytting, den faller veldig godt i smak hos meg også, og virker å spille fint sammen med Pro-Ject armen. Og jeg angrer selvfølgelig ikke noe på at jeg solgte 401 og 3012 armen når jeg ser dette bilde, neida...
    Jeg kan godt gni det inn litt ekstra ...(sorry) 😄


    2.jpg


    Min riaa har ingen step mellom 100 og 500 ohm. Jeg kjører på 500 - noe som har funket best på de fleste MC'er jeg har brukt på denne.

    1.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Det tåles, selv om det svir litt med de flotte bildene dine 😅 Den ble solgt av fri vilje, selv om jeg vurderte sterkt å holde på armen. Det kommer nok flere muligheter, en spiller nummer to blir det etterhvert, så får vi se hva det blir, det eneste jeg vet at det blir med SME fatning.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    AT 33 SA på sin jomfru spin :) Den virker selvfølgelig lidt lukket i lyden. Men det har både min ART-9 og vm740 ML gjort i starten. Så nu skal der bare spilles lidt baggrundsmusik de næste 20-30 timer.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.710
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev lenger oppe at PTG/II ikke plages når innerradius blir liten. Her er er den i sitt rette element: Johannes Brahms 2. pianokonsert med Gilels, Berlinerfilharmonikerne og Jochum på Deutsche Grammophon The Original Source, 2. sats, og det går ikke rolig for seg. 52 mm…

    IMG_4346.jpeg
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Jeg skrev lenger oppe at PTG/II ikke plages når innerradius blir liten. Her er er den i sitt rette element: Johannes Brahms 2. pianokonsert med Gilels, Berlinerfilharmonikerne og Jochum på Deutsche Grammophon The Original Source, 2. sats, og det går ikke rolig for seg. 52 mm…

    IMG_4346.jpeg
    Er det ikke arm-geometrien,
    der er den primære årsag?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.710
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hjelper med Stevenson ja!
    Artig nok gir 52 mm innerradius i Loefgren A-geometri et indre null på 57,5 mm, det samme som DIN-basert Stevenson.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.058
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hele arm-pickup-geometri systemet spiller nok en rolle. Stevenson & AT33 PTG/II spiller nok liten rolle hvis armen har et kjipt, slarkete lager.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    AT 33 SA på sin jomfru spin :) Den virker selvfølgelig lidt lukket i lyden. Men det har både min ART-9 og vm740 ML gjort i starten. Så nu skal der bare spilles lidt baggrundsmusik de næste 20-30 timer.
    Bare å glede seg. Min fikk en spin i dag, det er en imponerende pu, mye for pengene! 🤗

    IMG_2327.jpeg
    IMG_2329.jpeg


    /Morten
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Ja, allerede nu kan jeg høre nogle kvaliteter i perspektivet. Ufatteligt man får så meget pick up for så få penge i dag.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.275
    Antall liker
    9.512
    Torget vurderinger
    2
    Her er min AT33PTGii korrrgert for for avvik mellom test platen min og referanse standarden JVC-TRS-1007 . Ikke legg for mye vekt på stigningen i bassen den varierer melleom testplater ,arm PU og spiller, (videre finnes det knapt musikk under 30hz på normale LPer)
    Audio-Technica signaturen er lett gjenkjennelig, den går igjen på alle AT pickuper, de dyreste har toppen høyere i frekvens enn de rimelige. OC9xx har mindre dip under 10k. Men er det noe å bry seg om? PTG har en reell dip på 0.3db,
    Min PTG har resonenstoppen mellom 14 og 16kHz, hjelper litt for gamle ører ... Kanalbalansen (0.2db) og crosstalk(31/34) er meeget bra


    1701508943944.png


    1701509042072.png


    1701510321168.png



    Den som gir mest for pengene er nok 540ML om noen vil ha AT lyden, vil man ha minimalt med frekvenstoppresonans kan man velge Ortofon 2M eller Dynavector Karat D3, nesten alle andre PU har topp ett sted fra 10-16k. Med MC kan man ikke gjøre stort med den toppen- frekvengangen er den samme uansett last, mens MM kan toppen tunes med C og R last
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.710
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Happy camper her med en AT33PTG/II og en RigB VM540ML (og ører som stopper ved 11 kHz). Tung arm, så resonanspeakene er nede på 6-7 Hz på HFN-plata, men Q er jo nede under 0,7 også, så det er ikke mye å bry seg om.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Her er min AT33PTGii korrrgert for for avvik mellom test platen min og referanse standarden JVC-TRS-1007.
    Audio-Technica signaturen er lett gjenkjennelig, den går igjen på alle AT pickuper, de dyreste har toppen høyere i frekvens enn de rimelige.
    Den som gir mest for pengene er nok 540ML om noen vil ha AT lyden, vil man ha minimalt med frekvenstoppresonans kan man velge Ortofon 2M eller Dynavector Karat D3, nesten alle andre PU har topp ett sted fra 10-16k. Med MC kan man ikke gjøre stort med den toppen- frekvengangen er den samme uansett last, mens MM kan toppen tunes med C og R last
    Det fine med AT-produktene er kvaliteten, prisen og enkelheten med EQ-justering.
    Nå skal stiften renses for mye Hamas med den nye UV-renseren fra Soundgarden
    Senere blir det opptak av Vinyl til digitalt for å lage test-spor.......så kan -18°C herje utendørs (y)
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    388
    Antall liker
    1.222
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Kan henge meg litt på her.., har en PTG I som snurrer hyppig, ingenting stikker ut, høres bare riktig ut. Denne har også fane i boron
    21C94A75-C4B4-4945-9DA1-E351B6C0E8A3.jpeg
    og en microlinear sliping tror jeg, det er vel det samme som PTG II? Hadde vært moro med en sammenligning mot PTG II og SA🙂
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.710
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forskjeller og likheter på PTG og PTG/II sånn etter hodet:
    II har kortere nålefane enn I, begge i Bor.
    II har 10 Ohm generatorresistans, I høyere.
    Lik slipning.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kan henge meg litt på her.., har en PTG I som snurrer hyppig, ingenting stikker ut, høres bare riktig ut. Denne har også fane i boron Vis vedlegget 974894 og en microlinear sliping tror jeg, det er vel det samme som PTG II? Hadde vært moro med en sammenligning mot PTG II og SA🙂
    Det er kjekt, ja. Du kan lese om mine erfaringar med dette på www.audiophile.no.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn