Audio-Technica AT33-serien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.470
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor den voldsomme kapasitansen? Peaker endel i toppen den der :rolleyes:
    Tror kanskje du glemte, at dette er en MC. Med så lav spoleimpedans må du opp i flere nF, før dette får
    innflytelse på lyden. Til eksempel er Linn´s standard last på MC, når den ikke er regulerbar, 150 ohm/4,7 nF (4700 pF).

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    604
    Torget vurderinger
    3
    Ja,æ veit at dette er vanlig oppførsel førr AT MC (og andre)og mye kapasitans skal være uten påvirkning på lyd for MC generelt i motsetting til MM der absolutt har noe å si. Men lurte på ka poenget med mye kapasitans e? Dempe innstrålt støy eller?

Sist redigert:

mnorste

Medlem
    Ble medlem
    23.05.2021
    Antall liker
    4
    Sted
    Trøndelag
    Tror kanskje du glemte, at dette er en MC. Med så lav spoleimpedans må du opp i flere nF, før dette får
    innflytelse på lyden. Til eksempel er Linn´s standard last på MC, når den ikke er regulerbar, 150 ohm/4,7 nF (4700 pF).
    Vet du om også Audio Technica har oppgitt en sånn "standard last", altså også kapasitans? Jeg har ikke lagt merke til at andre enn Rega oppgir dette, før jeg leste innlegget ditt med opplysningen om Linn. Så det var interessant.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.470
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vet du om også Audio Technica har oppgitt en sånn "standard last", altså også kapasitans? Jeg har ikke lagt merke til at andre enn Rega oppgir dette, før jeg leste innlegget ditt med opplysningen om Linn. Så det var interessant.
    Nei.
    Det er for det meste ingen, som oppgir en "standard last" for pickuppene sine.
    De fleste skriver "mere enn 100 ohm", "100 - 1000 ohm" og så videre. En tommefingerregel sier 10 x spoleimpedans
    i last (ohm), men dette gjelder bare for aktive riaa og ikke SUT. De fleste phono innganger i dag i
    pre- og forsterkere er justerbare med 2 - 3 stillinger eller flere. De fleste, som ikke er justerbare, har som standard
    100 ohm/0-pF for MC og 47 Kohm/x-pF for MM.
    Det var dér, det var litt spesiellt med Linn, som på sine "ikke justerbare" pre´s (før i tiden, vet ikke om de gjør det
    lengere) valgte 150 ohm/4,7 nF som last ;).
    Ikke alle, som liker den samme lyden. Selv foretrekker jeg 100 ohm på AT33-PTG/II, men har en kompis, som
    laster sin med 500 ohm og mener, det er best. Dette er ikke "Natt & Dag"-forskjeller, men i "bittelite"-kategorien.

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.470
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Istf latterligjøring kan du jo kanskje heller fortelle grunnen hvis du er så lærd.
    Wow.... Hårsår i dag??
    Blev bare så trøtt på alt det tullet med "innstråling av støy".... innbillt eller ikke.
    Lasten påvirker frekvenskurven..... har ingenting med "støy" å gjøre. Og ja, hadde det vært en MM, hadde
    820pF vært merkeligt. På MC betyder det svært lite = ingenting. Kunne vært en standard i målesettopp´et ved MC??
    Har du innstråling av støy i et platespiller-setup, er det svært lite eller ingenting, du får gjort ved det.
    Har du derimot "brum", er det bare å finne ut av årsak, eller hvor dårlig stelforbinnelse befinner seg;)

Sist redigert:

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    604
    Torget vurderinger
    3
    Hårsår e i utgangspunktet ikkje,e blitt mindre av håret også med åran. Men det her e et diskusjonsforum og når man stiller et spørsmål trenger man ikke møtes med nedlatenhet ,da kan man heller være stille. Gjør jo ikkje terskelen lavere førr at folk deltar på forumet.
    Tilbake til tema,du misforstår ka æ spør om. Æ vet det du sier her ang C og R vedrørende MM og MC,det e ikkje det æ spør om,æ lure på hvorfor disse målingene av MC gjøres med så høy C og hvorfor visse RIAA har så høy C på MC-inngang. Mener å ha lest at en viss mengde C legges i parallell på inngang for å unngå RFI. Men dette e vel egentlig et spørsmål som passer i en annen tråd 🙂

mnorste

Medlem
    Ble medlem
    23.05.2021
    Antall liker
    4
    Sted
    Trøndelag
    Nei.
    Det er for det meste ingen, som oppgir en "standard last" for pickuppene sine.
    De fleste skriver "mere enn 100 ohm", "100 - 1000 ohm" og så videre. En tommefingerregel sier 10 x spoleimpedans
    i last (ohm), men dette gjelder bare for aktive riaa og ikke SUT. De fleste phono innganger i dag i
    pre- og forsterkere er justerbare med 2 - 3 stillinger eller flere. De fleste, som ikke er justerbare, har som standard
    100 ohm/0-pF for MC og 47 Kohm/x-pF for MM.
    Det var dér, det var litt spesiellt med Linn, som på sine "ikke justerbare" pre´s (før i tiden, vet ikke om de gjør det
    lengere) valgte 150 ohm/4,7 nF som last ;).
    Ikke alle, som liker den samme lyden. Selv foretrekker jeg 100 ohm på AT33-PTG/II, men har en kompis, som
    laster sin med 500 ohm og mener, det er best. Dette er ikke "Natt & Dag"-forskjeller, men i "bittelite"-kategorien.
    Takk for svar; det var dette med kapasitansen jeg var mest interessert i. Har og har hatt Rega RIAA-er, og på dem er det kapasitansinnstillinger for MC-er også. Så også på AOS MC som kommer. Jeg har lurt på denne innstillingen når jeg har brukt Audio Technica-er på trinnet. Har her på forumet fått høre at jeg bør velge 1000 pF-alternativet, og det har hørtes riktig ut. Men hvordan kan jeg skjønne dette før jeg kjøper en pickup, altså, kan også det alternativet bli mye?

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.470
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mener å ha lest at en viss mengde C legges i parallell på inngang for å unngå RFI
    Det har du garantert ikke lest, om det dreier seg om MC. Feil er det under alle omstendigheter.
    Lavimpedante spoler har litt til ingen følsomhet overfor RFI. Blir også vanskeligt å kalde en MM spole
    på 500 ohm i snitt for høyimpedant. Men elektronikken kan være følsom. Derfor det er så viktigt i forsterker-
    kretsløp med høy forsterkning å ha så bra skjermning som muligt ;)

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.470
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men hvordan kan jeg skjønne dette før jeg kjøper en pickup, altså, kan også det alternativet bli mye?
    Det kan du ikke, om det dreier seg om MC.
    Alt kan bli for mye, men kjenner ingen riaa/forsterker, som har kapasitiv last i en størrelse, som skulle bli for mye
    for en MC pickup.
    Ved MM er det annerledes. Der oppgir de fleste fabrikanter annbefalt kapasitiv last, og da er det kritisk,
    når en annbefaling er 50-100pF. Der er du som regel over, bare med kabel fra platespiller til riaa.
    Og om minnstelasten på riaa er 200pF........ Ser du??;)

Sist redigert:

mnorste

Medlem
    Ble medlem
    23.05.2021
    Antall liker
    4
    Sted
    Trøndelag
    Det kan du ikke, om det dreier seg om MC.
    Alt kan bli for mye, men kjenner ingen riaa/forsterker, som har kapasitiv last i en størrelse, som skulle bli for mye
    for en MC pickup.
    Ved MM er det annerledes. Der oppgir de fleste fabrikanter annbefalt kapasitiv last, og da er det kritisk,
    når en annbefaling er 50-100pF. Der er du som regel over, bare med kabel fra platespiller til riaa.
    Og om minnstelasten på riaa er 200pF........ Ser du??;)
    Ja, men det var MC-er jeg lurte på. Så det er altså ingen av spesifikasjonene oppgitt for pickupen, dersom produsent ikke gjør som Rega og oppgir en anbefalt verdi for kapasitans på RIAA-en, som jeg kan se på for å anta noe om hva pickupen vil ha? Beklager maset; takk for svar.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.470
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ingen mas detektert 😁
    Nei, husker i forbifarten ingen MC-produsenter, som oppgir annbefalt kapasitiv last for deres pickupper.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn