Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hadde SP-6B og D-79 på tidlig 80-tall. Spilte som en drøm.
    Får håpe ARC får nye eiere som får dem opp av grøfta igjen.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Enig, ARC har blitt for dyrt. Sikkert flere enn meg som ikke liker det nye designet heller, med skjermer og ghost metere. De burde også ha produsert forforsterkere med RIAA-trinn igjen.
    At ARC produktene er blitt svindyre er delvis Norges Bank og politikerne sin skyld med den norske Krona i fritt fall. Da jeg handlet inn mye av mine komponenter rundt 2010-2012 lå 1 dollar på under 5kr. Nå har vi passert 10kr med god margin, og økende. Da er det ikke rart prisene stiger.
    Det som ARC har gjort som jeg ikke liker er at "standard" produktene er i stor grad blitt pakket inn i nye kabinett og blitt relansert som REF produkter, med en heftig prislapp. Er dessverre varemerket til økonomene når større selskaper overtar styringen.....
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    At ARC produktene er blitt svindyre er delvis Norges Bank og politikerne sin skyld med den norske Krona i fritt fall. Da jeg handlet inn mye av mine komponenter rundt 2010-2012 lå 1 dollar på under 5kr. Nå har vi passert 10kr med god margin, og økende. Da er det ikke rart prisene stiger.
    Det som ARC har gjort som jeg ikke liker er at "standard" produktene er i stor grad blitt pakket inn i nye kabinett og blitt relansert som REF produkter, med en heftig prislapp. Er dessverre varemerket til økonomene når større selskaper overtar styringen.....
    andre produkter betales også i Amerikanske dollar og er ikke så svinedyre så, la Norges Bank og politikerne stå utenfor denne saken please
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    At ARC produktene er blitt svindyre er delvis Norges Bank og politikerne sin skyld med den norske Krona i fritt fall.

    Nåja. De dobblet prisene i dollar også....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.769
    Sted
    Oslo
    Audio Research I/50 integrert med riaa koster nå 65.k
    Husker Electrocompaniets 50 watter kosta 6.k i 1983
    I forhold til lønna i Norge er den ikke dyrere enn en EC dengang og du måtte også ha en pre.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Electrocompaniet var også svinedyre produkter i forhold med kvalitet i gamle dager, synes jeg. Ikke glemt Mcintosh, Esoteric eller DCS. Noen av sine produkter koster mer enn en billig Tesla.
    Ingen medfølelse hvis de går til helvete. Alle sammen
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Audio Research I/50 integrert med riaa koster nå 65.k
    Husker Electrocompaniets 50 watter kosta 6.k i 1983
    I forhold til lønna i Norge er den ikke dyrere enn en EC dengang og du måtte også ha en pre.

    Men I/50 er noe nytt fra den kanten. Mye billigere enn det klassiske sortimentet. De forsøker vel å nå et større market. I 1983 var alt fra ARC priset langt over alt fra Electrocompaniet....
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Det som ARC har gjort som jeg ikke liker er at "standard" produktene er i stor grad blitt pakket inn i nye kabinett og blitt relansert som REF produkter, med en heftig prislapp. Er dessverre varemerket til økonomene når større selskaper overtar styringen.....
    Jeg ser ikke helt veien fremover for virksomheter som AR. Hvis målet med HiFi i større grad å frigjøre musikken fra støy og forvrengning, så vil disse rør-produktene stange i taket fordi audiorøret i seg selv har tekniske begrensninger.
    Så da ender man vel opp med stadig å endre litt på produktene for å være relevante. Men bedre…?

    Det er nettopp sånne medio-sized firmaer som AR som jeg tror har den vanskeligste fremtiden innen HiFi. De er såpass store at de har et stort forhandlernett, serviceapparat, markedsføringsbudsjett, salgsrepresentanter som deltar på messer rundt omkring i verden etc. Samtidig som produksjonen av produkter er temmelig manuell. Manuell produksjon gjør produktene dyre for sluttbruker. Og i et land som USA hvor det nå ikke finnes ledig arbeidskraft må du betale stadig mer for kompetent arbeidskraft.
    Skal du da opprettholde et visst volum i omsetning og ikke prise deg helt ut av markedet, tvinges du til å kutte noen hjørner her og der.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser ikke helt veien fremover for virksomheter som AR. Hvis målet med HiFi i større grad å frigjøre musikken fra støy og forvrengning, så vil disse rør-produktene stange i taket fordi audiorøret i seg selv har tekniske begrensninger.
    Så da ender man vel opp med stadig å endre litt på produktene for å være relevante. Men bedre…?

    Det er nettopp sånne medio-sized firmaer som AR som jeg tror har den vanskeligste fremtiden innen HiFi. De er såpass store at de har et stort forhandlernett, serviceapparat, markedsføringsbudsjett, salgsrepresentanter som deltar på messer rundt omkring i verden etc. Samtidig som produksjonen av produkter er temmelig manuell. Manuell produksjon gjør produktene dyre for sluttbruker. Og i et land som USA hvor det nå ikke finnes ledig arbeidskraft må du betale stadig mer for kompetent arbeidskraft.
    Skal du da opprettholde et visst volum i omsetning og ikke prise deg helt ut av markedet, tvinges du til å kutte noen hjørner her og der.
    Tror du har misforstått.
    Målet med å lage/konstruere en forsterker er å forsterke signalet på en måte som lytteren aksepterer.
    Tror nesten Ingen av dagens forsterkere har problemer med støy og forvrengning som lytterne ikke aksepterer.

    Sonicfrontiers
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Tror du har misforstått.
    Målet med å lage/konstruere en forsterker er å forsterke signalet på en måte som lytteren aksepterer.
    Tror nesten Ingen av dagens forsterkere har problemer med støy og forvrengning som lytterne ikke aksepterer.

    Sonicfrontiers
    Ting er ikke statisk over tid. Hvis man ikke mener at forsterkerteknologien er perfekt i 2023, men kan forbedres, så er andre teknologier og produsenter i en bedre posisjon for å ta de neste stegene inn i fremtiden, Imo.
    Jeg ville ikke puttet sparepengene mine inn i AR med håp om avkastning.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Ting er ikke statisk over tid. Hvis man ikke mener at forsterkerteknologien er perfekt i 2023, men kan forbedres, så er andre teknologier og produsenter i en bedre posisjon for å ta de neste stegene inn i fremtiden, Imo.
    Jeg ville ikke puttet sparepengene mine inn i AR med håp om avkastning.
    Hvis noen hadde den perfekte forsterkeren i dag (2023) hadde vel utviklingen stoppet opp.
    Neste år er det noen forsterkere som er ennå bedre. Neste år også.
    Utviklingen stopper ikke opp. Det er til og med nyprodusrete forsterkere som er dårligere enn gårsdagens.

    At AR er overpriset er vel ingen uenige om :)
    Men at de kan lage forsterkere er vel Alle enige om :cool:

    Sonicfrontiers
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Hvis noen hadde den perfekte forsterkeren i dag (2023) hadde vel utviklingen stoppet opp.
    Neste år er det noen forsterkere som er ennå bedre. Neste år også.
    Utviklingen stopper ikke opp. Det er til og med nyprodusrete forsterkere som er dårligere enn gårsdagens.

    At AR er overpriset er vel ingen uenige om :)
    Men at de kan lage forsterkere er vel Alle enige om :cool:

    Sonicfrontiers
    Men denne gode feelingen og nostalgien vi har over merket Audio Research og de gode opplevelsene vi hadde den gang da på 70/80 og 90-tallet, det er ikke nok til å overleve for merket. Vi som har disse følelsene for merket og rør som sådan, vi dør ut.

    Jeg er en sånn type som gjerne rydder plass for nye tider, teknologier og produkter. Er veldig lite nostalgisk når det kommer til brands og produkter.🙂
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    ARC laget ypperlige transistorforsterkere også før i tiden. Tror klasse D også. Hvorfor de sluttet vet jeg ikke. Kanskje salget ikke var høyt nok, eller at de ville markedsføre seg som en ren rørforsterker produsent....
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    AR har historisk sett ikke tilhørt toppsjiktet i USA mtp produksjonskvalitet (se diverse tråder på dette på nett), og kvaliteten har sunket de siste årene. I motsetning til en del konkurrenter, kommer AR oftere med nye modeller, dette alene er kostnadsdrivende.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dårlig eller mindre god kvalitet kan ha mange årsaker.
    AR var tidlig ute med PCB. Ikke lett å få slik montasjeteknikk til å vare når temperaturen blir høy.
    Ser ikke bort fra at en del av problemene i senere år skyldes dårlig komponentkvalitet.
    Er det lov å nevne: made in China.
    Jeg har "bøttevis" med eksempler.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel en modell som ikke lot seg reparere pga manglende reservedeler. Trist at de forsvinner.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    andre produkter betales også i Amerikanske dollar og er ikke så svinedyre så, la Norges Bank og politikerne stå utenfor denne saken please
    Tj
    Men denne gode feelingen og nostalgien vi har over merket Audio Research og de gode opplevelsene vi hadde den gang da på 70/80 og 90-tallet, det er ikke nok til å overleve for merket. Vi som har disse følelsene for merket og rør som sådan, vi dør ut.

    Jeg er en sånn type som gjerne rydder plass for nye tider, teknologier og produkter. Er veldig lite nostalgisk når det kommer til brands og produkter.🙂
    Har rør i alle komponentene mine, untatt høyttalerne:D, fordi det formidler signalet til musikk best i mine ører. Har hørt mye, men ikke alt, også riktig svindyre greier, men har til dags dato ikke hørt noen komponenter som klarer å formidle musikk på samme måte som rør gjør. At mange i dag ikke gidder, eller forstår styret det til tider er med rør, er greit. Det gjelder hvor langt en vil strekke det, og hva som er viktig for en. Mine ARC produkter har fungert prikkfritt hele veien, men de trenger et rørbytte etter noen års drift. BAT derimot var tidvis krevende å eie.....
    Siste komponent inn var en hodetelefonforsterker, ikke ARC, men med rør.... Så lenge det er seriøs musikk interesse vil rør være et alternativ, og ARC sine beste produkter er verdensledende, så med rette eiere og litt opprydning i sortimanget så er det nok liv laga.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Tj

    Har rør i alle komponentene mine, untatt høyttalerne:D, fordi det formidler signalet til musikk best i mine ører. Har hørt mye, men ikke alt, også riktig svindyre greier, men har til dags dato ikke hørt noen komponenter som klarer å formidle musikk på samme måte som rør gjør. At mange i dag ikke gidder, eller forstår styret det til tider er med rør, er greit. Det gjelder hvor langt en vil strekke det, og hva som er viktig for en. Mine ARC produkter har fungert prikkfritt hele veien, men de trenger et rørbytte etter noen års drift. BAT derimot var tidvis krevende å eie.....
    Siste komponent inn var en hodetelefonforsterker, ikke ARC, men med rør.... Så lenge det er seriøs musikk interesse vil rør være et alternativ, og ARC sine beste produkter er verdensledende, så med rette eiere og litt opprydning i sortimanget så er det nok liv laga.
    Ang BAt antar jeg det er de "gamle" effekttrinnene (VK-60, VK-75 etc(?) du tenker på. Disse var nok noe upålitelige, men de nye (VK-55 etc) har derimot godt omdømme.
    Og på pré-sida mener jeg BAT er av verdens beste mtp påliteighet. Jeg har hatt 6 ulike rørtrinn fra ca 2005 og oppover, og det eneste problemet jeg har opplevd var dårlige elektrolyttkondsensatorer fra Jensen på én modell som BAT selv varslet om.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ang BAt antar jeg det er de "gamle" effekttrinnene (VK-60, VK-75 etc(?) du tenker på. Disse var nok noe upålitelige, men de nye (VK-55 etc) har derimot godt omdømme.
    Og på pré-sida mener jeg BAT er av verdens beste mtp påliteighet. Jeg har hatt 6 ulike rørtrinn fra ca 2005 og oppover, og det eneste problemet jeg har opplevd var dårlige elektrolyttkondsensatorer fra Jensen på én modell som BAT selv varslet om.
    Var en VK75 ja. En trenger nesten å være utdannet elektrotekniker for å eie en slik. Trengte sterke nerver når rørene begynte å knitre.... Var vel like ille VK75 SE, men de spillte godt.... Preampene var problemfrie. Har hatt 3 stk av de også.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Dårlig eller mindre god kvalitet kan ha mange årsaker.
    AR var tidlig ute med PCB. Ikke lett å få slik montasjeteknikk til å vare når temperaturen blir høy.
    Ser ikke bort fra at en del av problemene i senere år skyldes dårlig komponentkvalitet.
    Er det lov å nevne: made in China.
    Jeg har "bøttevis" med eksempler.
    Leser på et annet forum at en person har gått litt i saken ARC og funnet ut at dem har 31 sider med kreditorer.
    Dette er et firma som virkelig sliter. Og vi som har levd ei stund, vi vet hva dette betyr. Virksomheten må hele tiden lete etter steder å kutte kostnader for å betale lønninger og underleverandører, eventuelt øke prisene på produktene.
    Skulle jeg vært i en kjøpsposisjon på en rørforsterker hadde rødlampene mine blinket på ARC.

    Fra mitt ståsted er det forunderlig hvor mange HiFi entusiaster som lever i en fordums «golden glow». Folk som ikke justerer sin virkelighetsoppfatning etter hvert som årene går, folk som faktisk ikke ønsker å se dypt inn i tingenes tilstand.
    Et godt eksempel på det fikk jeg sist sommer da jeg besøkte en av Oslo’s HiFi butikker. Jeg satt tilbakelent i et lytterom og overhørte en samtale mellom selger og en kunde i 40-årene. Kunden skulle kjøpe forsterker, det stod mellom to produkter. Selger skal ha kred fordi han prøvde med sakelige og gode argumenter å veilede kunden på en forsterker fra en japansk leverandør, blant annet med argumenter som driftssikkehet. Kunden var egentlig litt mer på dette engelske merket som i kundens virkelighetsoppfattelse hadde mer kred på ordentlig HiFi. Saken er bare den at dette britiske merket er overtatt av nye eiere og alt produseres i Kina. Så den eneste fellesnevneren med «good old days» er merkenavnet trykket i sort på frontplaten på produktet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ang BAt antar jeg det er de "gamle" effekttrinnene (VK-60, VK-75 etc(?) du tenker på. Disse var nok noe upålitelige, men de nye (VK-55 etc) har derimot godt omdømme.
    Og på pré-sida mener jeg BAT er av verdens beste mtp påliteighet. Jeg har hatt 6 ulike rørtrinn fra ca 2005 og oppover, og det eneste problemet jeg har opplevd var dårlige elektrolyttkondsensatorer fra Jensen på én modell som BAT selv varslet om.
    Bare litt pirk:
    Det var ikke elektrolytt kondensatorer, men papir i olje.
    Og det var Jensen.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Her er en fyr som ser innvendig i ARC sin referanseforsterker anno 2023, altså det absolutt ypperste firmaet klarer å levere til ca 1 million norske kroner.
    Han er nådeløs over det han ser «….this is how they made amps in China». Billig piece of shit, som han sier.
    Han sier dog at han har dyp respekt for ARC. Men da snakker han gamle dager.

     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Jeg spiller på min SP-11 fremdeles, recapped for noen år siden. Telefunken E88CC.
    Gikk glipp av en nydelig SP11 oppe i Narvik, hadde ikke de nødvendige pengene på konto akkurat da :mad: Ergelig som fy, men sånn er det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Gikk glipp av en nydelig SP11 oppe i Narvik, hadde ikke de nødvendige pengene på konto akkurat da :mad: Ergelig som fy, men sånn er det.
    Vet du hva den gikk for?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Ser nyere ARC produktene går billig på bruktmarkedet. Et par med Reference 750 Special Edition 2019/2020 modell som det kun er lagd 10 sett av selges for 1/4 av nypris.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.114
    Negativt? Trodde det var positivt at man fikk kjøpe nyere ARC til en billig penge :)
    Til info altså, like etter at du har informert oss om at noen synes ca. det samme produktet er billig piece of shit? Og at folk som kjøper slik hifi må justere virkelighetsoppfatningen sin, og informert oss om at du selv ikke hadde kjøpt ARC? Gimme a break..
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Til info altså, like etter at du har informert oss om at noen synes ca. det samme produktet er billig piece of shit? Og at folk som kjøper slik hifi må justere virkelighetsoppfatningen sin, og informert oss om at du selv ikke hadde kjøpt ARC? Gimme a break..
    Hvis vi holder ARC utenfor for en liten stund, så er det jo superbra at folk går i dybden og forteller oss hva vi faktisk får for våre hardt oppsparte midler når vi kjøper HiFi. Tror vi trenger mer av-mystifisering av såkalt high-end HiFi.
    Eneste ulempen er at vi på veien risikerer å miste noen illusjoner. Hvis det skal sees på som et tap da.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.114
    Hvis vi holder ARC utenfor for en liten stund, så er det jo superbra at folk går i dybden og forteller oss hva vi faktisk får for våre hardt oppsparte midler når vi kjøper HiFi. Tror vi trenger mer av-mystifisering av såkalt high-end HiFi.
    Eneste ulempen er at vi på veien risikerer å miste noen illusjoner. Hvis det skal sees på som et tap.
    Har ingen problemer med slikt jeg men du trenger ikke å bruke en vennetråd til dette. Start en egen tråd om temaet. Det er jo ikke uinteressant.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.769
    Sted
    Oslo
    Tråden heter da ikke Halleluja Audio Research
    At noen kommer med kritiske innspill har jeg ingenting imot.
    På slutten av videoen kommer det jo ros til instegs modellen I/50
    Kanskje ikke alle Fundamentalister orket å se så langt?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.114
    Tråden heter da ikke Halleluja Audio Research
    At noen kommer med kritiske innspill har jeg ingenting imot.
    På slutten av videoen kommer det jo ros til instegs modellen I/50
    Kanskje ikke alle Fundamentalister orket å se så langt?
    Det er da ingen problem at ARC eiere kommer med kritiske innspill om ARC, skjer hele tiden det.

    Men @Espen R prøver å dra opp en diskusjon som er generel om bransjen og da kan man ha en egen tråd mener jeg. Selv om man sannsynligvis hadde begynt å diskutere målinger etter innlegg no.3
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.769
    Sted
    Oslo
    ARC har vel vært i spill siden William Zane Johnson gikk ut av tiden.
    Men for å sitere en sitcom fra tidligere dager:
    Fylgj med i neste bolken godtfolk
    No vert det spanande!
    ( og et lite nikk til målføret til trådstartaren)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn