Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Forøvrig må jeg si at det var spennende med Ref 3 i huset i tre kvart år, et hyggelig bekjentskap.
    Totalt sett en meget god pre, men på horn ble det tydelig at den ikke hadde den sorte bakgrunnen som 51SE hadde. Og, uten å ha testet Ref 3, hadde jeg kanskje ikke tatt steget opp til 52SE heller :)
    At dem ikke hadde den sorte bakgrunnen, kan det ha sammenheng med dine ganske så spesielle høyttalere med følsomhet på 107 dB?
    Da jeg sammenligent BAT VK-51SE og ARC Reference 3 så foretrakk jeg klart ARC.
    Helt riktig, det er ganske sikkert en hovedårsak.
    Ref 3 er bedre enn 51SE på svært mye, ingen tvil om det heller :)
    Men veldig fornøyd med 52SE, er bedre enn 51SE på absolutt alt.
    På en måte synd at både Ref3/Ref5/VK-51SE/VK-52SE profiterer såpass mye på å bruke de gamle 6h30 (DR) rørene, de er ikke akkurat billige......... Men Ref 3/5 bruker i det minste bare 4 i signalveien (og en i strøforsyninga) vs 51/52SE's 8 stk!
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ARC svarer alltid kjapt...på fax...i 2013..
    At ikke importør kan gi et svar er jo snodig, kan ikke forvente at de har svaret liggende lett tilgjengelig men regner med at de har jevnlig kontakt med ARC...?

    Er ikke hjemme så vanskelig å gi noe svar men dette burde vært lett å finne ut av.
    Ja, kanskje jeg skal prøve den veien. Han jeg kjøpte REf 3 av sier han har kontaktet både importør og ARC uten å få hjelp..........
    Men han påstod jo også en gang at skruene var på vei over Atlnanteren! Men, når sant skal sies, så sa han ikke hvilke skruer!! :p
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Fant et lite bilde av den nye VSi 75 på nettet...ser litt anderledes enn de første tegningene viste. Ser ut som det blir som forgjengeren med rørene synlige, men trafoene bokset inn...
     

    Vedlegg

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ARC svarer alltid kjapt...på fax...i 2013..
    At ikke importør kan gi et svar er jo snodig, kan ikke forvente at de har svaret liggende lett tilgjengelig men regner med at de har jevnlig kontakt med ARC...?

    Er ikke hjemme så vanskelig å gi noe svar men dette burde vært lett å finne ut av.
    Ja, kanskje jeg skal prøve den veien. Han jeg kjøpte REf 3 av sier han har kontaktet både importør og ARC uten å få hjelp..........
    Men han påstod jo også en gang at skruene var på vei over Atlnanteren! Men, når sant skal sies, så sa han ikke hvilke skruer!! :p
    AVKLARING
    Ble idag kontaktet av Frode hos Acoustic Tuning ang dette, de har IKKE blitt kontaktet av forrige eier ang dette tidligere! Det samme gjelder audionord (distributøren).
    Mao en noe unøyaktig omgang med sannheten av forrige eier.
    Men, skruer er lovt bestilt og kommer trolig med første ARC-forsendelse fra USA :)
    Da er endelig den lille fillesaken snart ute av verden, takk til både AT og Audionord.
    Mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Bedre blide...

    Audio Research VSi75 Integrated Amplifier
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    ARC svarer alltid kjapt...på fax...i 2013..
    At ikke importør kan gi et svar er jo snodig, kan ikke forvente at de har svaret liggende lett tilgjengelig men regner med at de har jevnlig kontakt med ARC...?

    Er ikke hjemme så vanskelig å gi noe svar men dette burde vært lett å finne ut av.
    Ja, kanskje jeg skal prøve den veien. Han jeg kjøpte REf 3 av sier han har kontaktet både importør og ARC uten å få hjelp..........
    Men han påstod jo også en gang at skruene var på vei over Atlnanteren! Men, når sant skal sies, så sa han ikke hvilke skruer!! :p
    AVKLARING
    Ble idag kontaktet av Frode hos Acoustic Tuning ang dette, de har IKKE blitt kontaktet av forrige eier ang dette tidligere! Det samme gjelder audionord (distributøren).
    Mao en noe unøyaktig omgang med sannheten av forrige eier.
    Men, skruer er lovt bestilt og kommer trolig med første ARC-forsendelse fra USA :)
    Da er endelig den lille fillesaken snart ute av verden, takk til både AT og Audionord.
    Mvh
    For en seriøs importør så finnes det ikke fillesaker, AT synes jeg er en seriøs og hyggelig aktør så derfor syntes jeg det var snodig at de angivelig ikke kunne svare. Han du kaller forrige eier ser ikke ut til å være like seriøs....Fint at det ordner seg, dette er veldig gode og veldig dyre produkter så de minste ting er også viktige.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Holder på å pakke opp en Ref 75 , og har støtt på et par problem .
    Høyttalerterminalene er plugget hakket bedre enn jeg er vant til , er det noen måte å åpne dem på, eller er spader eneste løsning ?
    Må også få meg nye plugger til strømkablene da apparatkontaktene var av US type, bra det fulgte med strømkabel som kan brukes midlertidig .
     

    Vedlegg

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Du kan ikke ta ut innmaten på terminalene på REF75/150/250.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Du kan ikke ta ut innmaten på terminalene på REF75/150/250.
    Takk Terje, da må jeg få tak i spader .
    Får finne frem noen uterminerte kabler fra loftet , må jo ha lyd i greiene .
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Holder på å pakke opp en Ref 75 , og har støtt på et par problem .
    Høyttalerterminalene er plugget hakket bedre enn jeg er vant til , er det noen måte å åpne dem på, eller er spader eneste løsning ?
    Må også få meg nye plugger til strømkablene da apparatkontaktene var av US type, bra det fulgte med strømkabel som kan brukes midlertidig .
    Gratulerer masse med Ref 75. ARC's vakreste produkt? Absolutt i toppen ihvertfall.
    Ang apparatkontakt trenger du en 20 amp IEC.
    Lykke til med innspillingen:D

    mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Holder på å pakke opp en Ref 75 , og har støtt på et par problem .
    Høyttalerterminalene er plugget hakket bedre enn jeg er vant til , er det noen måte å åpne dem på, eller er spader eneste løsning ?
    Må også få meg nye plugger til strømkablene da apparatkontaktene var av US type, bra det fulgte med strømkabel som kan brukes midlertidig .
    Er det strømkontakten i forsterkeren du mener så er dette ikke US-type, men en 20/16 A type. Er slik på alle REF produktene....
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Takk takk Soa .
    Har fått lyd i det nå , og det låter heldigvis bra rett ut av boksen .
    Låter nok enda bedre etter 600 :)

    JK , takk , da lærte jeg noe nytt i dag og .
    Den så hakket mer solid ut enn standard , lover jo bra .

    Noen som drister seg til en anbefaling av kontakter til kablene , Nordost Frey 2 .
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg vet ikke om denne er spesielt godt kjent. Liksom ikke laget for HiFi i stua.
    Ingen nettbryter.
    Trasige tilkoblinger for høyttalerkabler.
    "Phono" kontakt som ikke er standard. For stor slik at vanlig RCA ikke passer.
    Det hadde vært en liten brann og forsterkeren var helt død.
    Skaden ble reparert og den spiller virkelig flott.
    Langt fra en standard kretsløsning dette.
    Sprek er den også med sine 2 x 75 Watt.

    IMG_7358.jpg


    IMG_7360.JPG


    Nå ble det høyttalerterminaler, standard RCA phono innganger. nettbrønn og nett bryter.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    40 år gammel!
    Spiller fantastisk.
    Den sto for musikken noen uker hos meg.
    Hva gjør det 5. "utgangsrørert?
    Bruker i alt 5 x 6550 rør.
    Det i midten er spenningsregulator for bl.a. g2 spenningen til utgangsrørene og noen "små-rør".
    I denne satt det Telefunken inngangsrør, GE "driver" rør og Svetlana utgangsrør.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    40 år gammel!
    Spiller fantastisk.
    Den sto for musikken noen uker hos meg.
    .
    Forundrer meg ikke. Mitt inntrykk er at det meste fra den kanten låter fantastisk. :cool:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Flere bilder av VSi75.
    Den er ikke spesielt pen spør du meg (vel ikke direkte stygg og den blå LCD belysningen er et stort framskritt fra den gyselige grønne de har benyttet før). Til en pris av Kr. 72 000 tror jeg at jeg heller hadde valgt Reference 75...
     

    Vedlegg

    Rintintin

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2009
    Innlegg
    51
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Hei , Mag

    jeg har ARC sp16L Kan du fortelle meg hva som er gjort på MK2 - kan vel hende jeg har mk1 uten å vite hva jeg har .

    Takker om du svarer selv på gammel tråd .

    Robin
     

    Rintintin

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2009
    Innlegg
    51
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Hei , slenger innom her . Har Sp16L og forstår det er mulig å oppgradere til mk2 , elller vet noen om hvem eller evnt noen enkle grep for å oppgradere denne ?

    Takknemlig for all hjelp , og pekepinn i riktig retning .
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei , slenger innom her . Har Sp16L og forstår det er mulig å oppgradere til mk2 , elller vet noen om hvem eller evnt noen enkle grep for å oppgradere denne ?

    Takknemlig for all hjelp , og pekepinn i riktig retning .
    Hei Rottman.
    Så vidt jeg vet er ikke SP16L kommet i noen MKII utgave. Kun som SP16 som inneholder Phono trinn. Derimot finnes LS16 i MKII versjon, og det var denne Mag hadde i sin tid. Det er lett å blande disse to. Sjekk gjerne www.arcdb.ws hvor man kan lese om alle ARC produkter og de ulike versjonene som er produsert.

    mvh
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Noe for meg?

    Jeg endrer mine planer og lurer på om jeg skal gå for Reference 5 SE pre og DAC8. Har noen her erfaringer å dele med disse modellene spesielt?

    Eller noe annet nyttig å melde til en person som aldri har hørt - og aldri har sett et eneste produkt fra Audio Research... Leste nettopp Stereophiles test av Ref 5 SE. Skryt opp i skyene. Men en leser kommenterte i etterkant at produktene fra Annapolis går ofte i stykker. Har denne skeptikeren rett?

    Godt valg? Eller forslag til noe annet bra i stedet, kanskje?

    Hilsen G-nøkkel
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Jeg endrer mine planer og lurer på om jeg skal gå for Reference 5 SE pre og DAC8. Har noen her erfaringer å dele med disse modellene spesielt?

    Eller noe annet nyttig å melde til en person som aldri har hørt - og aldri har sett et eneste produkt fra Audio Research... Leste nettopp Stereophiles test av Ref 5 SE. Skryt opp i skyene. Men en leser kommenterte i etterkant at produktene fra Annapolis går ofte i stykker. Har denne skeptikeren rett?

    Godt valg? Eller forslag til noe annet bra i stedet, kanskje?

    Hilsen G-nøkkel
    Hei,

    Det er flere her inne som har de komponenter du nevner og som sikkert kan svare på det du etterspør...
    Jeg har ved flere anledninger hørt Ref 5 (forgjengeren) og kan bekrefte at dette er en utmerket preamp. Den har den kjente ARC signaturen jeg kjenner fra min egen LS 26, men med enda mer rarffinert mellomtone og oppløst topp, samt meget godt definert i lavere oktaver. Etterfølgeren Ref 5 SE ($13000) skal være betraktelig bedre på alle parametre, og nærme seg Ref 40 Anniversary i ytelse. Ref 5 SE er et av de bedre preamp-kjøp man kan gjøre for tiden sies det...garantert verdt å prøve får du mulighet.

    Alternativer? Sikker mange og dersom du ønsker å fortsette med PassLabs, ville jeg absolutt sjekket ut XP20 ($9000), evt XP30 ($16000) var jeg deg. Skal etter sigende være ekstremt bra pre, samtidig som du vil få synergien med dine X260.5

    Ang problemer med ARC er mitt inntrykk at det er svært lite av det, ihvertfall på Pre/CD/DAC...det har vært noen issues der utgangsrør på effekttrinnene tar kvelden. Da har de en tendens til å ta med seg et par motstander tilhørende røret. Dette er en sikring for resten av trinnet og ikke noen farlig. Motstandene er lett å bytte. På de nye KT120 forsterkerne har jeg ikke hørt om dette problemet...

    Uansett, du kan ikke går feil med ARC IMO

    mvh
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    ... Den har den kjente ARC signaturen jeg kjenner fra min egen LS 26, men med enda mer raffinert mellomtone og oppløst topp, samt meget godt definert i lavere oktaver.
    Tusen takk SOA! Kan du eller andre ARC-fundamentalister skrive litt mere om hvordan ARC-signaturen høres ut?

    G
     

    Rintintin

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2009
    Innlegg
    51
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Soa -jeg bytter ut min ARC Sp16l til Ls 26 - er lite kjent med den annet en en bra pre - er det spesielle rør jeg kan bruke for å få litt feitere lyd eller da mine Imagic Insight heller ikke tilfører noe på lyden..men vil jo gjerne ha litt rør sound her ..Noen ..


    Jeg endrer mine planer og lurer på om jeg skal gå for Reference 5 SE pre og DAC8. Har noen her erfaringer å dele med disse modellene spesielt?

    Eller noe annet nyttig å melde til en person som aldri har hørt - og aldri har sett et eneste produkt fra Audio Research... Leste nettopp Stereophiles test av Ref 5 SE. Skryt opp i skyene. Men en leser kommenterte i etterkant at produktene fra Annapolis går ofte i stykker. Har denne skeptikeren rett?

    Godt valg? Eller forslag til noe annet bra i stedet, kanskje?

    Hilsen G-nøkkel
    Hei,

    Det er flere her inne som har de komponenter du nevner og som sikkert kan svare på det du etterspør...
    Jeg har ved flere anledninger hørt Ref 5 (forgjengeren) og kan bekrefte at dette er en utmerket preamp. Den har den kjente ARC signaturen jeg kjenner fra min egen LS 26, men med enda mer rarffinert mellomtone og oppløst topp, samt meget godt definert i lavere oktaver. Etterfølgeren Ref 5 SE ($13000) skal være betraktelig bedre på alle parametre, og nærme seg Ref 40 Anniversary i ytelse. Ref 5 SE er et av de bedre preamp-kjøp man kan gjøre for tiden sies det...garantert verdt å prøve får du mulighet.

    Alternativer? Sikker mange og dersom du ønsker å fortsette med PassLabs, ville jeg absolutt sjekket ut XP20 ($9000), evt XP30 ($16000) var jeg deg. Skal etter sigende være ekstremt bra pre, samtidig som du vil få synergien med dine X260.5

    Ang problemer med ARC er mitt inntrykk at det er svært lite av det, ihvertfall på Pre/CD/DAC...det har vært noen issues der utgangsrør på effekttrinnene tar kvelden. Da har de en tendens til å ta med seg et par motstander tilhørende røret. Dette er en sikring for resten av trinnet og ikke noen farlig. Motstandene er lett å bytte. På de nye KT120 forsterkerne har jeg ikke hørt om dette problemet...

    Uansett, du kan ikke går feil med ARC IMO

    mvh
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan ARC-signaturen høres ut?
    Jeg har selv en ARC Ref.3 og lyden på den må sies å være helt fantastisk, den er meget gjennomsiktig og oppløst: lyden er så transparent at den slipper igjennom karakteren på resten av anlegget. Og det er jo nettopp slik en virkelig high end komponent skal være: den runder ikke av eller er gammeldags røraktig på noen måte. Samtidig må det sies at det er bra tyngde aller nederst slik at lyden heller svakt mot det mørke.


    Tusen takk SOA! Kan du eller andre ARC-fundamentalister skrive litt mere om hvordan ARC-signaturen høres ut?

    G
     

    Sceptic

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    50
    Antall liker
    10
    Såg att Pass Labs nämdes i tråden. Jag undrar om någon händelsevis har jämfört Pass XA100.5 med REF150? Är intresserad av någon av dessa till ett par Magnepan 3.7. Både ARC och Pass anses ju vara mycket bra matchningar till Magnepan.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan ARC-signaturen høres ut?
    Jeg har selv en ARC Ref.3 og lyden på den må sies å være helt fantastisk, den er meget gjennomsiktig og oppløst: lyden er så transparent at den slipper igjennom karakteren på resten av anlegget. Og det er jo nettopp slik en virkelig high end komponent skal være: den runder ikke av eller er gammeldags røraktig på noen måte. Samtidig må det sies at det er bra tyngde aller nederst slik at lyden heller svakt mot det mørke.
    Ref 3 er meget transparent, dette vil - i gode anlegg - være en meget god egenskap :) Oppløsning er også av de bedre ;.)
    Men, jeg kjenner meg ikke igjen i det siste: den mangler noe av det bånndraget som man f ex finner i Ref 5 og andre topp-préer. Og, IMO er ikke de nye ARC-prèene på den mørke siden?

    Mvh OP
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    ARC introduserer ny 2 boks phonotrinn; Audio Research Reference Phono 10.
    $30.000

    Les mer ved å følge link

    durobblog.com/2013/05/03/audio-research-announces-the-introduction-of-the-reference-phono-10/#more-5210
     

    Vedlegg

    Rintintin

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2009
    Innlegg
    51
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Er på vei neste uke Arc ls 26 . I min tidligere sp16 fant jeg beste rør vintage blackplate Rca tidlig 50 tallet .

    På 26 er det 6h30 rør (som i ref3) noen innspill på hvilke som er bra her og finns det noen som er BEST ?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Er på vei neste uke Arc ls 26 . I min tidligere sp16 fant jeg beste rør vintage blackplate Rca tidlig 50 tallet .

    På 26 er det 6h30 rør (som i ref3) noen innspill på hvilke som er bra her og finns det noen som er BEST ?

    Mange er veldig fornøyd med 6H30DR rør. Dyre, men har lang levetid. NB, se opp for fake.

    FinnM melder om gode erfaringer med 6H30 fra EH med gullpinner. Sjekk post #861 i denne tråden.

    mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ref 3 er meget transparent, dette vil - i gode anlegg - være en meget god egenskap :) Oppløsning er også av de bedre ;.)
    Men, jeg kjenner meg ikke igjen i det siste: den mangler noe av det bånndraget som man f ex finner i Ref 5 og andre topp-préer. Og, IMO er ikke de nye ARC-prèene på den mørke siden?

    Mvh OP
    Dette er avhengig av hva man sammenligner med selvsagt. Jeg har kjørt Ref.3 mot Hegel P30 og sistnevnte var klart lysere i klangen. Men sammenligner man f.eks med BAT så vil ikke ARC være mørk i forhold vil jeg tro.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm,,,merkelige greier dette her, eller kanskje ikke. Handler nok om matching når alt kommer til alt.

    Testet forresten en Bat VK-51SE, og sammenlignet mot Ref 3 og Hegel P30 var den slett ikke dårlig. Ikke mørkere eller lysere, men litt rausere i bassen.

    I mine ører og i mitt oppsett foretrekkes,,,,,,,stopper her i denne vennetråden :cool:
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ja, matching har alt å si (nesten), Music. Også ved valg av pre.

    Jeg skal revurdere min uttalelse, fordi da vi prøvde min ARC Ref.3 mot Hegel P30 i ditt oppsett så hadde Ref'en gamle standardrør som nærmet seg utskifting. Lyden var da matt og kjedelig på Ref.3. Og litt avrundet øverst. Med nye rør og spesielt etter å ha byttet til 5 stk EH 6H30 og et Wing C 6550 er lyden av en helt annen verden.
    Det at jeg opplevde ARC som mørk i forhold til Hegel stemmer kanskje ikke likevel. Det kan skyldes gamle rør.

    Når det gjelder BAT VK-51SE så er det en meget god pre, skal være enig i det.

    Grunnen til at jeg valgte ARC Ref.3 over Hegel er svært enkel. 50% skyldes det at jeg nekter å betale så mye for en pre når man ikke har tatt seg råd til å lage en fjernkontroll som virker skikkelig. ARC leverer en helt annen kvalitetsfølelse. Siste 50% skyldes at gjengivelsen av akustiske instrument føltes mer riktig (litt vanskelig å beskrive....).
    Men her må jeg skyte inn at jeg godtar glatt at andre har andre oppfatninger. Det skyldes jeg bare at vi legger vekt på forskjellige aspekter ved lydgjengivelsen. Og ikke minst at vi lytter iforskjellige rom med forskjellige anlegg. Uansett er jo både ARC, BAT og Hegel alle utrolig gode, ingen tvil om det.

    Når det gjelder forskjellene fra Ref.3 og opp på Ref.5 kan jeg ikke si noe, jeg bare registrerer helt forskjellige meninger rundt det her i tråden.
    Noen sier at det er store forskjeller i bassen, mens andre sier forskjellene er så små at det ikke er verdt pengene, at forskjellene er større fra Ref.5 opp på nye Ref.5 SE.
    Uansett så har jeg funnet min drømmeforsterker. :)


    Hmmm,,,merkelige greier dette her, eller kanskje ikke. Handler nok om matching når alt kommer til alt.

    Testet forresten en Bat VK-51SE, og sammenlignet mot Ref 3 og Hegel P30 var den slett ikke dårlig. Ikke mørkere eller lysere, men litt rausere i bassen.

    I mine ører og i mitt oppsett foretrekkes,,,,,,,stopper her i denne vennetråden :cool:
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ref 3 med nye og gode rør er nok noe av det bedre vil jeg tro. Dessuten oser den klasse og gir nok stor eieglede. Akkurat det skal ikke undervurderes.
     

    lowlevel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    63
    Antall liker
    5
    Hvordan ARC-signaturen høres ut?
    Jeg har selv en ARC Ref.3 og lyden på den må sies å være helt fantastisk, den er meget gjennomsiktig og oppløst: lyden er så transparent at den slipper igjennom karakteren på resten av anlegget. Og det er jo nettopp slik en virkelig high end komponent skal være: den runder ikke av eller er gammeldags røraktig på noen måte. Samtidig må det sies at det er bra tyngde aller nederst slik at lyden heller svakt mot det mørke.


    Tusen takk SOA! Kan du eller andre ARC-fundamentalister skrive litt mere om hvordan ARC-signaturen høres ut?

    G
    Nyere ARC forforsterkere er lik de fleste andre nye rør-forforsterkere; skarp og ren i toppen, og for tynn i mellomtonen. Det er viktig å finne noe som matcher for å få nok kropp nedover. ARC egne forsterkere er sikkert en trygg vei å gå.

    Kjøpte en LS26 som stort sett bare har blitt stående. Mulig jeg kjøper en forsterker til for å se om det er mulig å få det til å spille ok. Bør være en grei pre, selv om det aldri blir noen Krell eller ML.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hvordan ARC-signaturen høres ut?
    Jeg har selv en ARC Ref.3 og lyden på den må sies å være helt fantastisk, den er meget gjennomsiktig og oppløst: lyden er så transparent at den slipper igjennom karakteren på resten av anlegget. Og det er jo nettopp slik en virkelig high end komponent skal være: den runder ikke av eller er gammeldags røraktig på noen måte. Samtidig må det sies at det er bra tyngde aller nederst slik at lyden heller svakt mot det mørke.


    Tusen takk SOA! Kan du eller andre ARC-fundamentalister skrive litt mere om hvordan ARC-signaturen høres ut?

    G
    Nyere ARC forforsterkere er lik de fleste andre nye rør-forforsterkere; skarp og ren i toppen, og for tynn i mellomtonen. Det er viktig å finne noe som matcher for å få nok kropp nedover. ARC egne forsterkere er sikkert en trygg vei å gå.

    Kjøpte en LS26 som stort sett bare har blitt stående. Mulig jeg kjøper en forsterker til for å se om det er mulig å få det til å spille ok. Bør være en grei pre, selv om det aldri blir noen Krell eller ML.
    Har selv LS26 og kjenner meg overhodet ikke igjen i dine beskrivelser ang denne og andre ARC produkter...men det har sikkert med preferanser og matching å gjøre. Krell og Mark Levinson fra midten av 90 tallet har jeg hatt. Veldig gode produkter, men jeg foretrekker altså ARC. Dagens Krell har ikke gitt meg de store opplevelser...Dan D'Agostino's Momentum-serie derimot...

    mvh

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn