Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lowlevel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    63
    Antall liker
    5
    Hvordan ARC-signaturen høres ut?
    Jeg har selv en ARC Ref.3 og lyden på den må sies å være helt fantastisk, den er meget gjennomsiktig og oppløst: lyden er så transparent at den slipper igjennom karakteren på resten av anlegget. Og det er jo nettopp slik en virkelig high end komponent skal være: den runder ikke av eller er gammeldags røraktig på noen måte. Samtidig må det sies at det er bra tyngde aller nederst slik at lyden heller svakt mot det mørke.
    Nyere ARC forforsterkere er lik de fleste andre nye rør-forforsterkere; skarp og ren i toppen, og for tynn i mellomtonen. Det er viktig å finne noe som matcher for å få nok kropp nedover. ARC egne forsterkere er sikkert en trygg vei å gå.

    Kjøpte en LS26 som stort sett bare har blitt stående. Mulig jeg kjøper en forsterker til for å se om det er mulig å få det til å spille ok. Bør være en grei pre, selv om det aldri blir noen Krell eller ML.
    Har selv LS26 og kjenner meg overhodet ikke igjen i dine beskrivelser ang denne og andre ARC produkter...men det har sikkert med preferanser og matching å gjøre. Krell og Mark Levinson fra midten av 90 tallet har jeg hatt. Veldig gode produkter, men jeg foretrekker altså ARC. Dagens Krell har ikke gitt meg de store opplevelser...Dan D'Agostino's Momentum-serie derimot...

    mvh

    mvh
    Rør-forforsterkere har en annen lydsignatur nå enn de hadde før. Tenker feks på SP6, SP10, eller C-J Premier 3, osv. LS26 er egentlig en mye bedre forforsterker enn noen av disse, og også bedre enn de fleste ss-forforsterkere jeg har hørt, men du kan ikke bare bytte den ut med den du bruker for øyeblikket og tro alt alt bare blir bedre. Du får helt klart en tynnere mellomtone med mindre pondus enn med en god ss-pre (eller skal vi kalle det en annen karakter?), og du må derfor kompensere for dette på ett eller annet vis.

    Bruker for øyeblikket en Krell, men vurderer å kjøpe et eller annet som fungerer enda bedre med LS26. Har aldri hatt helt sansen for rørforsterkere, men det kan tenkes at Reference serien til ARC faktisk kan fungere veldig bra. Hvilken forsterker bruker du sammen med LS26?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Nyere ARC forforsterkere er lik de fleste andre nye rør-forforsterkere; skarp og ren i toppen, og for tynn i mellomtonen. Det er viktig å finne noe som matcher for å få nok kropp nedover. ARC egne forsterkere er sikkert en trygg vei å gå.

    Kjøpte en LS26 som stort sett bare har blitt stående. Mulig jeg kjøper en forsterker til for å se om det er mulig å få det til å spille ok. Bør være en grei pre, selv om det aldri blir noen Krell eller ML.
    Har selv LS26 og kjenner meg overhodet ikke igjen i dine beskrivelser ang denne og andre ARC produkter...men det har sikkert med preferanser og matching å gjøre. Krell og Mark Levinson fra midten av 90 tallet har jeg hatt. Veldig gode produkter, men jeg foretrekker altså ARC. Dagens Krell har ikke gitt meg de store opplevelser...Dan D'Agostino's Momentum-serie derimot...

    mvh

    mvh
    Rør-forforsterkere har en annen lydsignatur nå enn de hadde før. Tenker feks på SP6, SP10, eller C-J Premier 3, osv. LS26 er egentlig en mye bedre forforsterker enn noen av disse, og også bedre enn de fleste ss-forforsterkere jeg har hørt, men du kan ikke bare bytte den ut med den du bruker for øyeblikket og tro alt alt bare blir bedre. Du får helt klart en tynnere mellomtone med mindre pondus enn med en god ss-pre (eller skal vi kalle det en annen karakter?), og du må derfor kompensere for dette på ett eller annet vis.

    Bruker for øyeblikket en Krell, men vurderer å kjøpe et eller annet som fungerer enda bedre med LS26. Har aldri hatt helt sansen for rørforsterkere, men det kan tenkes at Reference serien til ARC faktisk kan fungere veldig bra. Hvilken forsterker bruker du sammen med LS26?
    Enig med deg at de eldre rørforforsterkere ofte har en annen signatur enn dagens, feks C-J som du nevner, men har aldri opplevd LS 26 som "tynn". Har forsøkt Ref 5 i anlegget, og den har mer av alt ift LS26, og betydelig mer tyngde i bunn.

    Jeg bruker D'Agostino Momentum Stereo sammen med LS 26.

    mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Enig med deg at de eldre rørforforsterkere ofte har en annen signatur enn dagens, feks C-J som du nevner, men har aldri opplevd LS 26 som "tynn". Har forsøkt Ref 5 i anlegget, og den har mer av alt ift LS26, og betydelig mer tyngde i bunn.

    Jeg bruker D'Agostino Momentum Stereo sammen med LS 26.

    mvh
    Enig med deg SOA.
    Dette er første gang jeg har hørt noen beskrive mellomtonen for tynn. Oppleves det slik så ligger nok grunnen til dette helt andre steder i oppsettet.
    Som jeg har skrevet før handler svært mye om matching. Men jeg tror faktisk at jeg lettere skulle klare å sette sammen et anlegg som fikk mellomtonen til en ARC pre til å låte varmt enn tynt.... :rolleyes:
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Enig med deg at de eldre rørforforsterkere ofte har en annen signatur enn dagens, feks C-J som du nevner, men har aldri opplevd LS 26 som "tynn". Har forsøkt Ref 5 i anlegget, og den har mer av alt ift LS26, og betydelig mer tyngde i bunn.

    Jeg bruker D'Agostino Momentum Stereo sammen med LS 26.

    mvh
    Enig med deg SOA.
    Dette er første gang jeg har hørt noen beskrive mellomtonen for tynn. Oppleves det slik så ligger nok grunnen til dette helt andre steder i oppsettet.
    Som jeg har skrevet før handler svært mye om matching. Men jeg tror faktisk at jeg lettere skulle klare å sette sammen et anlegg som fikk mellomtonen til en ARC pre til å låte varmt enn tynt.... :rolleyes:
    Helt enig mht at nyere ARC pre'er ikke er "tynne" i mellomtonen. MEN, det er selvsagt snakk om preferanser og matching:
    1) En bekjent av meg lånte min Ref 3 da jeg skulle selge den, og han syntes den var tynn i mellomtonen ift det han var vant med (CJ).
    2) Da jeg kjøpte Ref 3 syntes jeg den var uvant lys, men det skyldtes nok delvis at den er så utstrakt i toppen, fokuset ble på sett og vis endret ift hva jeg var vant med
    3) Ref 3 (jeg kjenner ikke LS 26) mangler noe fundament nedover, kan vel også bidra til at man kan synes den er litt slank.

    Totalt sett vil det - i mine ører - være helt feil å si at Ref 3 er "tynn" i mellomtonen, jeg synes presentasjonen av dette frekvensområdet er en av styrkene.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    LS 26 er avløst...etterfølger klar til å ta over...
    Gratulerer! Så bildene på Facebook siden til Roald. Vakkert! Har du fått lyd i godsakene?
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Gratulerer SOA. Bare å ta av seg hatten. Dette må bli en fantastisk kombinasjon. (Snakket med Frode i går)

    RBN
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Jeg får bare løfte på røra (jeg har nemlig aldri hatt hatt RBN...:rolleyes:) og gratulere jeg også! :)

    Jeg vil i den sammenheng benytte anledningen til å oppfordre andre også til å løfte på røra...
    Ikke bare er det en fin høflighetsgest, det kan også gi bedre kontakt, både elektrisk og sosialt....
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Takk for gratulasjoner. Har store forventninger til Reference 10. Førsteinntrykket tyder på at dette er noe helt spesielt. Helt på høyde med det Momentum Preamplifier leverte da jeg hadde den på snarvisitt i heimen for noen uker siden.

    mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Reference 10 må være en helt rå sak, heldiggris SOA! :)
    Sjekket ARC's hjemmesider, men kunne ikke finne Reference 10....
    Er den helt ny, eller?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ser ut som om ARC oppdaterer hjemmesiden lovlig sjelden, ja... :confused:
    De kunne jo bare sende meg en email så skulle det være fort gjort. Mot litt rabatt på hifi-utstyr selvsagt.... :rolleyes:
    Oppdaterer jo min egen hjemmeside omtrent daglig: www.geirangerfjorden.net


    Reference 10 ser ut til å være en forbedring/erstatning av Reference Anniversary Edition.
    Da tyder jo svært mye på at Reference 5SE også ganske så snart vil bli erstattet med en ny modell, en en-boks nedskalert versjon av Ref 10.
    Tror ikke det er noe dårlig tips.....
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som har usermanual og evt flere originale papirer til preamp SP16L og kan tenke seg å maile de til meg?
    Mvh
    gunzi (a) frisurf.no
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Nå har du vel fått spilt litt mer SOA.... Kan du si noe om lyden på Reference 10 i forhold til f.eks Ref.3/5/5SE?
    Venter spent på tilbakemeldinger... :)

    Takk for gratulasjoner. Har store forventninger til Reference 10. Førsteinntrykket tyder på at dette er noe helt spesielt. Helt på høyde med det Momentum Preamplifier leverte da jeg hadde den på snarvisitt i heimen for noen uker siden.

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei FinnM

    Har desverre ikke fått spillt så mye. Kun logget 20 til nå...lenge til 600...

    Inntrykk har jeg likevel fått, og de er svært gode. Ang Ref 3, 5 og 5SE har jeg kun hørt ref 5 i eget oppsett. Det er helt klart at Ref 10 er denne overlegen på samtlige paramertre. Stikkord er mye bedre oppløsning og detaljering, meget kompetent bassgjengivelse mtp dybde og hurtighet. Klangfarger og rom gir en følelese av tilstedeværelse i musikken jeg sjelden har oppleved foran et stereoanlegg. Og enda er det tidlig i innspillingsfasen...

    Synes det generelt er vanskelig å beskrive lydgjengivelse. Blir fort mye klisjeer. Reference 10 må rett og slett oppleves for å skjønne hvor bra dette er...

    mvh


    Nå har du vel fått spilt litt mer SOA.... Kan du si noe om lyden på Reference 10 i forhold til f.eks Ref.3/5/5SE?
    Venter spent på tilbakemeldinger... :)

    Takk for gratulasjoner. Har store forventninger til Reference 10. Førsteinntrykket tyder på at dette er noe helt spesielt. Helt på høyde med det Momentum Preamplifier leverte da jeg hadde den på snarvisitt i heimen for noen uker siden.

    mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    ARC er elendige til å oppdatere web sidene deres. Sjekk heller ut denne;
    ARCDB - The Audio Research Database - The unofficial & unauthorized source for ARC information
    Siden er meget informativ og inneholder alle historiske og aktuelle produkter.
    mvh
    Vil bare nevne at denne siden har en feil ang rør til ARC Reference 3.
    ARCDB skriver at ARC Reference 3 bruker et 6L6GC rør i strømforsyningen. Dette er feil!
    Det riktige er at Ref.3 bruker 4 stk 6H30P rør pluss et 6550C og et 6H30P i strømforsyningen.
    Altså samme rørbestykningen som Reference 5 og Reference 5SE.
    Her er beviset til evt skeptikere: Reference 3 Line-Stage Preamplifier, Audio Research

    Og når det er sagt så kan jeg også si at min kjære ARC Reference 3 ble solgt i dag. Men erstatningen er underveis.... :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Til de som ikke har fulgt bildetråden min så legger jeg inn et bilde også her til glede for alle ARC fundamentalister:
    ARC Reference 5SE til venstre med sølv håndtak og ARC Reference 3 til høyre.

    20130607_0436.jpg


    Det er sagt her før i tråden at det ikke er så store forskjeller mellom Ref.3 og Ref.5, men når det gjelder forskjeller mellom Ref.3 og Ref.5SE så kan jeg melde om at de er store selv på billige pinglehøyttalere som mine Dynaudio Contour 1,4S.
    Ref.3 er en meget god pre, ingen tvil om det, men Ref.5SE er en helt annen verden: mye større dynamikk, både i mikro- og makroområdet. Dette gir gir masser av nye mikrodetaljer som er utrolig engasjerende. Denne økte oppløsningen gir også enda bedre romfølelse og flottere farger. Bassen har mer tyngde, går dypere og er mer dynamisk. Diskanten strekker seg også noe høyere opp.
    I motsetning hva noen skriver følger jeg at klangbalansen er som før, men som sagt: bassen er kraftigere.

    Audio Research Reference 5SE er en fantastisk pre, en helt ny verden for meg og mitt anlegg. Det var et stort hopp i lydkvalitet den gang jeg gikk fra ARC LS-25 mk.II til ARC Ref.3. Men dette er et minst like stort byks. Ref.5SE må være noe av det aller beste.

    Så venter jeg bare på rapport fra SOA. For selv om mine to favorittskribenter JV (Jonathan Valin) og MC (Martin Colloms) fra den gangen Stereophile var tykk som Bibelen, nå begge har Ref.5SE som sin nye referanse, så er altså ARC Reference 10 nettopp lansert og trygt plassert i heimen til SOA... :D

    ARC ruler! :cool:
    (er det ikke det kidsa sier?)
     
    Sist redigert:

    mag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Innlegg
    432
    Antall liker
    44
    Gratulerer med ny flott pre!
    Regner med dette er et godt løft fra Ref 3.
    Har selv hatt Ref 3 tidligere, og for min del så var det helt klare forskjeller til det bedre med Ref 5. Og SE er sikkert enda et steg mot REf 10.
    Har ikke fått hørt SE i eget oppsett, men slik jeg leser tester så er det klare forbedringer fra Ref 5. Får nok lure SOA til å ta med den lille pre'n sin for å komme på besøk.

    Har prøvd å fått noen tilbakemelding på hva det vil koste å sende den til oppgradering til Ref. 5 SE, men får ikke svar på dette.
    Får vel bare vente til Ref. 6 kommer.

    Uansett, du får hygge deg med anlegg og musikk.

    mvh mag
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med ny flott pre!
    Har prøvd å fått noen tilbakemelding på hva det vil koste å sende den til oppgradering til Ref. 5 SE, men får ikke svar på dette.
    Hei!
    Martin Colloms nevnte en pris på £2.000 i England for oppgradering av Ref.5 til 5SE:
    Sitat: "This is not a trivial upgrade: it comprises a new board, a new fascia and control section, and involves replacing a number of components, including using new Teflon capacitors."
    Kontakt i tilfelle den Skandinaviske importøren (Audionord).

    mvh
    Finn M
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har prøvd å fått noen tilbakemelding på hva det vil koste å sende den til oppgradering til Ref. 5 SE, men får ikke svar på dette.

    mvh mag
    Du må mase mer på agent/importør mag, så skal du se du får svar. Uansett blir det ikke billig, og ventetiden er lang. I USA ligger det på ca 6mnd for oppgradering til SE. Pris er nå $3200 overthere. Skal jeg tippe pris i norge tror jeg fort det blir 30k, så faktisk det er like greit å kjøpe ny, evt brukt...hvis noen vil selge da....

    mvh

    PS: Mener rico undersøkte kostnader på oppgradering, og han syntes det var fjollete dyrt.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    PS: Mener rico undersøkte kostnader på oppgradering, og han syntes det var fjollete dyrt.
    "Fjollete dyrt" tror jeg faktisk ikke det er.
    Etter det jeg har lest så er det større lydmessige forskjeller mellom Ref 5 og Ref 5 SE enn mellom Ref 3 og Ref 5.
    Man skal derfor ikke se seg blind på at det bare har kommet to bokstaver til bakerst i navnet. Ref 5 SE heter det den heter, men den burde vel strengt tatt heller hete Ref 6 om man skulle dømme etter lydkvaliteten. Om man skal tro det man leser....

    Når det er sagt så er det kanskje like lurt å bytte forsterker som å gå for å oppgradere Ref 5.
    Kanskje. Men det er ikke solgt mer enn en 4-5 stykker Ref. 5SE i Norge så de er nok vanskelig å finne brukt....
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    PS: Mener rico undersøkte kostnader på oppgradering, og han syntes det var fjollete dyrt.
    "Fjollete dyrt" tror jeg faktisk ikke det er.
    Etter det jeg har lest så er det større lydmessige forskjeller mellom Ref 5 og Ref 5 SE enn mellom Ref 3 og Ref 5.
    Man skal derfor ikke se seg blind på at det bare har kommet to bokstaver til bakerst i navnet. Ref 5 SE heter det den heter, men den burde vel strengt tatt heller hete Ref 6 om man skulle dømme etter lydkvaliteten. Om man skal tro det man leser....

    Når det er sagt så er det kanskje like lurt å bytte forsterker som å gå for å oppgradere Ref 5.
    Kanskje. Men det er ikke solgt mer enn en 4-5 stykker Ref. 5SE i Norge så de er nok vanskelig å finne brukt....
    "fjollete" får stå for min regning. rico kommenterte i en post at han hadde undersøkt kostnadene og var blitt "overrasket"...

    Poenget mitt i forrige innlegg var at prisforskjellen mellom Ref 5 og Ref 5 SE ($1000 USA og 11000 i Norge) er så liten at oppgradering knapt lønner seg. Spesielt i Europa. Leste bla om en Frankriket som hadde fått en oppgraderingspris på 4000 EUR av sin forhandler.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    "fjollete" får stå for min regning. rico kommenterte i en post at han hadde undersøkt kostnadene og var blitt "overrasket"...

    Poenget mitt i forrige innlegg var at prisforskjellen mellom Ref 5 og Ref 5 SE ($1000 USA og 11000 i Norge) er så liten at oppgradering knapt lønner seg. Spesielt i Europa. Leste bla om en Frankriket som hadde fått en oppgraderingspris på 4000 EUR av sin forhandler.
    Lønner seg å oppgradere gjør det vel ikke, penger ut er penger tapt.
    Det blir heller ikke mye dyrere å selge og så kjøpe nytt. Og da får man jo en splitter ny sak også.

    Men som sagt: Etter å hørt forskjellen må ARC Ref.3 og Ref.5SE, og lest at samtlige anmeldere skriver at forskjellene mellom Ref.5 og Ref.5SE er større enn mellom Ref.3 og Ref.5, så vil jeg absolutt anbefale eiere av Ref.5 en oppgradering. Eller som jeg gjorde: selge og kjøpe ny.
    Spesielt gjelder det de som brukte rundt 50 tusen på å oppgradere fra Ref.3 til Ref.5 i sin tid, og som fortsatt har hifi-gløden inntakt.

    For min del er det ihvertfall det enkeltbytte jeg har gjort som har ført til størst lydforbedring noensinne. Punktum. :)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Mulig jeg uttrykte meg uklart. Min anbefaling til eiere er: Selg din Ref 5/ REF Phono 2, bestill ny Ref 5SE/ Ref Phono 2SE. Oppgraderingskostnader samt lang ventetid pga delemangel gjør fabrikkoppgradering til et dårligere alternativ.

    "fjollete" får stå for min regning. rico kommenterte i en post at han hadde undersøkt kostnadene og var blitt "overrasket"...

    Poenget mitt i forrige innlegg var at prisforskjellen mellom Ref 5 og Ref 5 SE ($1000 USA og 11000 i Norge) er så liten at oppgradering knapt lønner seg. Spesielt i Europa. Leste bla om en Frankriket som hadde fått en oppgraderingspris på 4000 EUR av sin forhandler.
    Lønner seg å oppgradere gjør det vel ikke, penger ut er penger tapt.
    Det blir heller ikke mye dyrere å selge og så kjøpe nytt. Og da får man jo en splitter ny sak også.

    Men som sagt: Etter å hørt forskjellen må ARC Ref.3 og Ref.5SE, og lest at samtlige anmeldere skriver at forskjellene mellom Ref.5 og Ref.5SE er større enn mellom Ref.3 og Ref.5, så vil jeg absolutt anbefale eiere av Ref.5 en oppgradering. Eller som jeg gjorde: selge og kjøpe ny.
    Spesielt gjelder det de som brukte rundt 50 tusen på å oppgradere fra Ref.3 til Ref.5 i sin tid, og som fortsatt har hifi-gløden inntakt.

    For min del er det ihvertfall det enkeltbytte jeg har gjort som har ført til størst lydforbedring noensinne. Punktum. :)
     

    mag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Innlegg
    432
    Antall liker
    44
    Hei igjen,
    og takk for kommentarer og innspill på hvorvidt man bør sende inn for oppgradering, eller selge og kjøpe ny.
    Tror nok jeg kommer til å satse på innbytte og kjøpe ny. ARC har jo kommet med mange nye modeller i det siste så kanskje det dukker opp en Ref 6 i løpet av ett år som er enda litt(mye) bedre enn Ref 5 SE...

    Hvordan går det med Ref 10 SOA, er du klar for et lite besøk snart?

    Mine Ypsilon blokker er sendt fra Hellas for en uke siden så de dukker vel opp i løpet av kort tid, håper jeg.
    Da får du komme innom for en lytt.

    mag
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei mag,

    høres fornuftig ut med innbytte, om du ikke skaffer deg nok en greker da:cool:...


    Ref 10 stortrives, bare å komme en tur. Hjemme hele neste uke.

    Hei igjen,
    og takk for kommentarer og innspill på hvorvidt man bør sende inn for oppgradering, eller selge og kjøpe ny.
    Tror nok jeg kommer til å satse på innbytte og kjøpe ny. ARC har jo kommet med mange nye modeller i det siste så kanskje det dukker opp en Ref 6 i løpet av ett år som er enda litt(mye) bedre enn Ref 5 SE...

    Hvordan går det med Ref 10 SOA, er du klar for et lite besøk snart?

    Mine Ypsilon blokker er sendt fra Hellas for en uke siden så de dukker vel opp i løpet av kort tid, håper jeg.
    Da får du komme innom for en lytt.

    mag
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har fått inn en Sp 14 i systemet og den har innebygd mm riaa med rør. Når jeg kobler på platespilleren får jeg overhodet ikke lyd utav den..

    Er det noen innstillinger den må stå på, eller kan det være røret som er helt utbrent?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei ARC venner.

    Ser ut som Audio Research har et nytt spennende produkt på trappene...forforsterkeren SP20. Kombinerer rør linjetrinn og rør phonodel, samt inkluderer hodetelefonuttak.



    Info From ARC :

    "The look is reminiscent of classic Audio Research components, but is totally modern with a clean, purposeful esthetic. The front panel sports a new 4.3” LCD touchscreen, with two large rotary knobs on either side. For the first time ever on an Audio Research preamp, there is a 1⁄4” headphone jack, accompanied by three buttons for Power, Mute, and Speaker off.
    Those large knobs rotate fully, are optically-coupled and speed sensitive; turn it slowly and the volume will change incrementally; a quick turn one way or the other will raise or lower the volume by a large amount. Also for the first time, the Input selector is on the left, the Volume control is on the right.
    Through the touchscreen one can change Inputs, select Stereo or Mono, Mute, adjust Phase, adjust left-right Balance, and adjust the phono input Load (50, 100, 500, 1000 or 47k Ohms). Through a Settings menu, you can customize other items: change input names, adjust gain offset for each input, change volume presets, adjust display brightness (or turn off), and check Tube Hours (or reset). When the tube hour meter reaches 4,000 hours, the Settings icon will turn red to warn the owner it is time to change the tubes.
    In addition to the Phono input, there are four other single-ended inputs, two balanced inputs, separate Monitor-in and Record-out, and two pairs of balanced outputs. There is also an RS-232 port, IR-input, 12V trigger, and a 15A IEC connector. The SE4 input can be configured as a home theater pass-though.
    The SP20 is fully balanced, pure Class-A with zero feedback. There are seven levels of voltage regulation, a large power supply, and a very low-noise R-core power transformer. Both the line and phono stages feature low-noise JFET inputs and 6H30 (2 per section) outputs. The latest high performance coupling and bypass capacitors are used in both stages. Bandwidth is extraordinary: Line -3dB 0.8Hz – 220kHz, Phono +/- 0.4dB 5Hz—80Hz. Gain of the line section is 13.8dB (BAL), and gain of the phono section is 58dB, so the SP20 can be used with a wide variety of phono cartridges, including moderately low output moving coils."

    MSRP $9,000




    Litt retro layout på fronten. En slags moderne SP3 synes jeg. Legger ved et lite bilde.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Er åpenbart at ARC er i det nostalgiske hjørnet for tiden; det der er SP-3. Litt det samme som Reference 75 og D-79/150. Nå mangler det bare at de driller huller i frontplaten igjen…..
    Uansett; jeg synes det står til!
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Audio Research SP20

    Pris: €9975
     

    Vedlegg

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Må vel melde meg inn her jeg og da med min nye brukte AR LS26, fikk den på fredag så driver og gjør opp noen meninger.....
    2013-10-04 21.54.08.jpg
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan får man ut sikringen på AR produkter? Er det bare å skru eller?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Audio Research SP20

    Pris: €9975
    Eg trudde ikkje det ville komme nokon SP 20.
    Veldig spennande!
    Er det riaa innebygd?
    Kva rør står i? Er det fet-ar i konstruksjonen eller ein rein rørsak?
    To kabinett?
    Hei Arve.

    Enig i at dette er et meget spennende produkt. Minner som tidligere nevnt mye om SP3 i layout synes jeg. Riaa er innebygd, og takler MM og MC (58dB gain). Det er en hybrid konstruksjon med lownoise J-FET og 6H30 rør i både linjedel og phono del (2 stk pr del). Har også innebygd hodetelefonforsterker med jack-uttak i front.
    En boks konstruksjon. Tipper pris i Norge blir veil ca 85000,-

    mvh
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Som ARC "fundamentalist" har jeg alltid forfektet at ARC produkter skal ha svarte håndtak, da jeg mente at dette tok seg best ut og var i tråd med det klassiske ARC designet. Vel, jeg har etterhvert blitt vant til det nye designet, og ser nå det estetiske i sølvhåndtakene. Bildene under viser resultatet av denne erkjennelsen...


    mvh
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn