Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Rune.
    Vedr DHT prosjektet ditt.
    Skal du modifisere M2 poweret eller blir det nytt powersupply fra scratch?
    Choke input til B+ og Rod coleman til filament kanskje?

    Ser jeg har surret litt med benevnelsene et par poster opp her :)
    Det jeg mente var to anodekoblede triodetrinn med kondis mellom og OPT ut per kanal.
    slik som L3 linjetrinnet igrunn er koblet:) kunne du eks hatt 26 som første trinn og 10Y som andre per kanal.
    ville du fått en høyere forsterkning, og samtidig hatt muligheten til å voice lyden i større grad.
    men som du er inne på så er det sikkert ikke dumt med en lavere utgangsimpedans.
    10:1 er vel ansett som et generell nedre grense mellom inngang og utgangen?

    V-Cap CUTF er teflonbasert ja. Innspillingstiden er lang ifølge produsent og fora på nettet.
    Skal gi dem en 400 timer før jeg kommer med dommen:)

    Mvh
    Erik
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Til DHT så blir det nok å lage en strømforsyning fra bunn av ja. Har ikke bestemt noe der enda. Men choke input og Rod Coleman-glød er høyaktuellt. Hadde vert interesant å bruke en av de mer klassiske likeretter røra også,AZ1 for eksempel. Mest sannsynlig så kommer jeg til å kopiere noe andre har gjort før.
    Finnes masse info for eksempel her #26 pre amp - diyAudio og her 4P1L DHT Line Stage - diyAudio

    2 anodekoblede DHT i serie vil gi mye mer gain ja.Får se hva jeg trenger.I utgangspunktet ønsker jeg å ha det enklest mulig,og jeg tror der er mer enn nok muligheter til å voice rundt kun 1 DHT.

    Jeg regner med jeg i første omgang tester med M2 PSU,prøve med både 5687 og 6SN7/12SN7 alene for å sammenligne lydforskjeler på de 2 rørene,og AN 5:1 trafo.Begge de 2 røra har opp mot 20 i gain.Så da ender jeg vel med en gain på ca 4 viss jeg har forstått det rett. Viss det ikke er nok gain så kan jeg ivertfall ikke bruke 26 eller 4P1L og 5:1 trafo.
    Skal også i samme setting sammenligne trafo på utgang og standard kondensator kobling.


    Blir interesant å høre dommen din av V-Cap. Tror det står noe lignende i et par Von Schweikert jeg spillte inn.De forandret seg en god del fra det mer sterile til å over lang tid bli mer organisk og naturlige.
     
    Sist redigert:

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Når det kommer til pre, så blir det spennende og se åssen du opplever 5687 med 5:1 trafoer vs de 33:1 som du hadde før.
    Er selv interessert og teste ut DHT, men det blir på sikt. Litt inspirert av Thomas Mayer, men også VB, Vega og andre her på forumet som rapporterer positive tilbakemeldinger vedr DHT pre. De er sikkert også villige til å dele erfaringer.
    Vedr høyttaleren på bilde over så ser mørkbrun finish ut som en klar vinner.

    Vedlagt er et bilde av CUTF i Pre'n. Har en 100 timer spilletid på de nå.
    Mvh
    Erik
     

    Vedlegg

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Les denne testen: Psvane WE 1:1 Replica 300B Review - Dagogo | A Unique Audiophile Experience

    Her snakkes det om en ny høyttaler fra Audionote med 10-tommer.
    Meget spennende artikkel VB.
    Artig å lese om forskjellene av de forskjellige årgangene Western Electric 300B.

    Har selv høstet noen erfaringer med Nyproduksjonen til WE og Psvane WE-Replica. Fikk ikke hørt de samtidig, men synes begge låt meget bra.

    Hadde vært fint om Westrex kunne startet opp igjen slik det ble fremstilt i 2013.
    Western Electric plugs into Rossville, makes vacuum tubes for audiophiles | Times Free Press

    Mvh
    Erik
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.026
    Antall liker
    104.768
    Torget vurderinger
    23

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    514
    Torget vurderinger
    23
    Meishu spiser 6x5

    Hei
    Jeg har en Meishu Phono, som har begynt å spise 6x5 rør.
    For en tid tilbake så jeg et flash gjennom topplokket til Meishu , ved påslag av strøm. Og den ble tyst. 300b rørene fortsatte å gløde, men ingen lyd.
    Anskaffet meg nye 6x5, da det virket som et av de ikke virket. Satte de inn i dag, og skrudde på forsterkeren, med topplokket av for bedre innsyn.
    Opplevde et nytt flash (med liten lydeffekt) på bakerste 6x5 rør ,og kastet meg over off-knappen.
    Hva kan forårsake dette?
    Legger ved noen bilder:
    IMG_.jpg

    Bakerste røret som flasher, det som er nærmest bakplaten.
    IMG_0106.jpg

    Her synes det til venstre


    Skjema(tror jeg)
     

    Vedlegg

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    514
    Torget vurderinger
    23
    Noen som vet om det er Flugsrud/Akustisk Bureau selv som tar service på AN, eller om de videresender jobben?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Vet ikke om Akustisk Bureau gjør service'en selv, men hold oss oppdatert om hva feilen er. Interessant problem det der. En skulle ikke forvente at et indirekte oppvarmet likeretterrør skulle "flashe" momentant ved påslag uten at sikringa (eller glødeviklinga på trafoen) går. Håper noen flinke folk her på sentralen kan bidra.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    514
    Torget vurderinger
    23
    Ligger et par AN-J/LX i sort pianoøakk med originale stativer til salgs i Danmark, grisebillig!!!!!!!
    AN-J:LX.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.026
    Antall liker
    104.768
    Torget vurderinger
    23
    Burde ikke du oppdatere AN riggen din snart, Rune :D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Spørs det ja,må bare rydde litt først :D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hehe,ja koster noen kroner det utstyret der. Er vel en kvart million dollar han sier Gakuon koster,så over 2 mill kroner veil kanskje....

    Kjøpte meg heller en AN kit1 til 5.500,- som dukket opp på FINN.Får holde i denne omgang :D
    Men det frister innimellom å prøve kopiere prinsippene i Gakuon.Tenker de rimeligste c-kjernene fra AN som jeg vet låter mycket bra,og da med enten 211 eller GM70 som effektrør.
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Jeg har en Audio Note M2 preamp, og vil høre om der er nogen der har eksperimenteret med denne fantastiske preamp..? Tænker på coupling caps på lineboard.. Min har som standard 4 x 0.47uf (russiske nos) caps, har hørt der er fordele ved at bypass de første 2 og lave en lus imellem, eller montere 2x0.1uf caps og bibeholde 2x0.47uf. Nogen der ved mere om emnet ?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Hei! Har ingen erfaring med M2, men har en del erfaring med kondensatorer. Hvilke typer russiske kondensatorer er det du har? Legg gjerne ved bilde av hvordan M2'en din ser ut inni og si litt om hva det er med lyden på M2'en du ønsker å endre/evt. forbedre.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Usse,henger meg på VB.Sleng helst inn et bilde,for jeg må si det høres litt rart ut at der skal vere 4 koblingskondiser?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Audionote M2 har inngangskondensatorer også så vidt jeg husker så 4 totalt er vel i og for seg greit. Men jeg var ikke klar over at de brukte russiske kondensatorer. Hadde vært artig og sett hvilke typer som står i.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ok,det var jeg ikke klar over.
    I tilfelle så kan man koble vekk,legge en lisse mellom punktene,til de 2 på inngangen som usse spør om.

    Apropos,litt i samme gate,AN bruker så vidt jeg vet alltid gitterstopper motstander,eller hva i svingende det kan hete på norsk:D
    I AN L3 byggesettet prøvde jeg å koble vekk den 1k som står inn på gitter første forsterkningstrinn,i mitt tilfelle var det AN 2W tantalum,og der var både positive og litt negative ting som skjedde. Jeg følte absolutt at ting låt mer direkte og nærmere på kilden,men totalt sett bikket det i mitt oppsett over til å bli litt for frempå.
    Mulig det kan voices vekk andre plasser,men samtidig lurer jeg også på om der kunne bli antydning til noe oscilering som desse motstandene er ment å skulle forhindre,som gjorde at der kanskje blir forvrenging i deler av frekvensområdet? Altså,kanskje det var litt forvrenging som gjorde at jeg opplevde de litt for frempå/slanke på dårligere innspillinger?
    Noen som har tanker om dette?

    Kommer sikkert til å prøve det mer ved en senere anledning,for som sagt så fekk jeg også en deilig følelse av å komme enda nærmere det opprinnelige signal. Det skillte enda mer mellom opptakene,og fekk en klar følelse av å høre lenger inn i opptaket,mer instrument,mer musikk. Men til syvende og sist må jeg alltid ha en form for totalbalanse på plass som gjør at jeg ikke irriterer meg for mye over for pistrende og hard "lyd" på de dårligste opptak jeg har.

    Bekrefter nok engang mine opplevelser med hifi sålangt,de enkleste kretsene med best mulig deler i hvert ledd er det som har størst potensiale til å bringe meg nærmest musikken.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Prøv en 4p1l-forforsterker. DA kommer du nært da (beklager måtte bare nevne det sånn i forbifarten).

    Så forresten at K & K Audio snart skal begynne å selge byggesettmoduler for forforsterkere med 4p1l og 26. Så nå kan snart alle være med på lydrevolusjonen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Gode ting kan ikke nevnes for ofte:)
    Har du testet 4p1l?

    Jeg må snart få ut fingrene å få testet DHT pre.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Har de i parafeed-kobling i hodetelefonforsterkeren min og har sammenlignet direkte med 6n6p. Sistnevnte var idiotisk mye dårligere. Grått, uoppløst og ganske trist egentlig. Problemet er bare det at en tror hifi skal være sånn før en har hørt noe som er så fundamentalt mye bedre.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det høres veldig spennende ut,Vidar.
    Nå må andre AN buddies si fra viss dere syns dette blir for mye utenomsportslig ;-) ,men snakk om DHT(directly heated triode) er vel i grunnen midt i leia.
    AN har gjort det lenge i siste trinn,nå har de begynt å gjøre det i drivertrinnet i forsterker,Gakuon,Kegon Balanced,osv .
    Og selvsagt bør det gi samme flotte egenskaper tidligere i kjeden.Igrunnen bør effekten vere enda større tidlig i kjeden.Det som går tapt der klarer man aldri å fikse eller gjette seg til hva som mangler senere i kjeden.

    Bare et kjapt spørsmål Vidar. Lurer på om for eksempel en DHT pre basert på 26 eller 4p1l(strengt tatt ikke en triode,men ivertfall direkteglødd) kan bli mindre altetende på et bredt spekter av innspillinger når man tar med alt fra moderne mikset dødsmetall,kjipe 60-70 talls remastringer,ræva innspillt bootlegs,osv. ,siden jeg må kunne spille absolutt alt av innspillt musikk uten at jeg irriterer meg for mye over "lyden" ?
    Jeg tipper vel at siden gode DHT's har mindre egenkarakter,mindre forvrenging,mer lineære,så bør de heller formidle mer MUSIKK på alt av innspillinger.Men hva er dine opplevelser med tanke på dette?
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Ja, si fra AN-venner hvis dette blir for lite Audionote.

    Min opplevelse er at DHT-rør i forforsterkere fungerer mye bedre på all type musikk. Men det er selvsagt forskjell på rørene og ikke minst på implementeringa. 26 er varmere, har mer tekstur og er mer tilgivende enn 4p1l uansett hvordan en snur og vender på det. Ulempen med førstnevnte er at den oppleves som noe mindre dynamisk. MEN - og dette er et stort men - konstruksjonen som røret står har også svært mye å si. F.eks. vil en parafeed-konstruksjon med regulert strømforsyning og CCS'er som anodelast oppleves som mye raskere enn en vanlig konvensjonell strømforsyning med vanlig trafokobling til røret. Ulempen her er en hardere og mindre tilgivende lyd. En må som alltid gjøre prioriteringer. Dette slipper en ikke unna selv med direkte oppvarmede rør. En annen ting som berører spørsmålet om dynamikk er at den generelle erfaringa synes å være at DHT-forforsterkere trenger et inngangssignal med litt kraft i for å yte optimalt. Jeg ville personlig ikke koblet en liten Ipod eller Sansa Clip for den sakens skyld til en slik forforsterker og forventet mirakler.

    Men la det avslutningsvis være klinkende klart: DHT-rør i forforsterkere er så mye bedre enn andre rør at fordelene når det gjelder høy troverdighet og musikalitet langt overgår de små ulempene som slike rør i enkelte tilfeller kan føre med seg. Så ingen grunn til bekymring.

    Det eneste som MÅ være på plass er tilstrekkelig forsterkning i anlegget som helhet.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Interesant.Da er det slik jeg trodde.
    Når man får komponenter i kjeden som har mindre egenkarakter,mindre forvrenging,høyere naturlig oppløsning,mer lineært,osv,så får alle innspillinger mer musikalsk mening.
    Og som du sier så har selvsagt alt rundt et godt rør veldig mye å bety for totalresultatet. Jo mindre egenkarakter røret har jo mer hører man deler og krets rundt røret.

    Har også fått det inntrykket etter å ha lest litt på nettet at 26 kanskje er litt varmere i klangen enn 4p1l,men igjen får jeg inntrykket at begge er meget gode rør med såpass lite egenkarakter at jeg ikke tror det er noe problem å voice den balansen man vil med begge.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Rune S: gitterstopperen sitter gjerne der for å hindre røret i å oscillere
    veldig viktig på 6s45, 3A/167 og we417 og 437, ellers går de i selvsving i mHz området
    kan jo forklare hvorfor det låt frempå uten :rolleyes:
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk for innspill Leif.
    Var det jeg tenkte selv også.

    Samtidig var det også tydelig at selv AN 2W ikke er perfekt. Uten var det helt tydelig større forskjel på innspillinger,følelse av å høre mer av hva som lå på platene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    blir litt som i gamle westen: only a dead indian is a good indian :cool:
    ingen R er bedre enn selv den beste
    med gitterchoke kan man kanskje drite i gitterstopperen? eller kanskje gitterstopperen kan erstattes av en choke til? :rolleyes:
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Spennende produkter de kommer opp med.
    Hadde vert artig å høre den DACen og L5 preen. Noen her til lands som har L5en ?
    Lurer dessuten på hva som er greia med triple c-core?

    Selv fekk jeg et lite hifi-nevrose tilbakefall. Har kjøpt tilbake AN E kit 04 og AN kit 300B PSE monoblokkene fra shaunv :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Hei Rune. Så du har havna på AN-kjøret igjen? Da beklager jeg at jeg la ut linken. Det blir nesten som å ta en tørrlagt alkoholiker med inn på vinmonopolet.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Gratulerer med valget. Du blir sikkert superfornøyd. Husk endelig å legg ut masse bilder under byggeprosessen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer med ny dac,Torew.
    Legg gjerne ut bilder etter hvert:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn