Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Hvordan låter det?

    Hjalp de kule reservedelene på lyden også? :)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Kommenterer litt senere. Er på jobb :)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    bambadoo skrev:
    NOS beyschlag er det Motron som har et lager av. Lenge siden jeg handlet og det er noen verdier han ikke har.
    Oki, takker :)

    Sjekke litt hjemme hva jeg evt trenger og maile Brynjar.

    /jan
    Eller Audiomix. Han som hjalp meg. Da selvsagt ut fra Brynar sitt sortiment. Begynner å bli tomt ja.

    Atle
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    HEL skrev:
    Moro. Har du lagd det kabinettet selv?
    Nei. Kabinettet tilhører første demoversjonen av L1-84 som vi fikk i byggeklubben Rør og Spetakkel. De hadde klart å presse denne ned i denne kassen. Men det ble trangt og den ble veldig varm. Jeg kjøpte nytt kabinett fra Olof for å bygge denne dacen. Den er lik ny kasse til L1-84. Noe bredere, lengre og høyere. Så byttet jeg om. Dac'en kom inn i demokassen til L1 og forsterkeren fikk ny kasse. Her er begge kassene før forsterkeren ble flyttet til ny kasse:






    Her er planlegging av dacen:





    For å få et bilde av størrelsen av kassen:
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    ØivindJ skrev:
    Hvordan låter det?

    Hjalp de kule reservedelene på lyden også? :)
    Ja det gjenstår å se. Først var den litt anemisk synes jeg. Så jeg fikk byttet om til min hjemmelagde kabler på utgangen også, slik at min ikke audiofile kollega fikk verifisert at det er forskjell på kabler ;D. Kropp og bass kom på plass. Men finlytting har jeg ikke utstyr til her.
    Jeg har jo bygget en rimelig oppegående dac 2.1 tidligere. Ny eier er svært fornøyd. Jeg syntes at den var noe slank i mellomtone og mellombass. Jeg la på 2 ekstra uF på linjekondensatorer og den kom seg betydelig. Consen har 16 uF på linjekondensatorene. Han mener at man må ha minst 8 uF for å få ut hele potensiale i bassen. Det har han løst med banker med 1 uF kondensatorer. Det er en 1.1 dac og låter svært godt. Tubecapene har jeg svært god erfaring med. De kommer til å være med på nybygg.

    Atle
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    james skrev:
    JanR skrev:
    bambadoo skrev:
    NOS beyschlag er det Motron som har et lager av. Lenge siden jeg handlet og det er noen verdier han ikke har.
    Oki, takker :)

    Sjekke litt hjemme hva jeg evt trenger og maile Brynjar.

    /jan
    Eller Audiomix. Han som hjalp meg. Da selvsagt ut fra Brynar sitt sortiment. Begynner å bli tomt ja.

    Atle
    Ahh, bør raska på jeg da skjønner jeg :)
    Takk for svar.

    Og ikke minst, vel utført jobb. Syns det ser meget bra ut og låter det deretter så ja... :D

    /jan
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det. :)
    Blir testing hjemme. Må vel få seg en del timer innspilling før konklusjonen er klar. Tenkte jeg skulle legge på litt kondiser på elektrolyttene også hvis jeg får plass under printene.
    Gir vel kanskje en rapport senere. Jeg har jo en topptrimmet dac 1.1 å måle den mot. Men må si at jeg liker lyden på disse dacene. Veldig musikalske. Synd at de er ute av produksjon. Vi prøver å få tak i nye sett til byggeklubben vår. Uten suksess så langt. :(
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    james skrev:
    Takk for det. :)
    Blir testing hjemme. Må vel få seg en del timer innspilling før konklusjonen er klar. Tenkte jeg skulle legge på litt kondiser på elektrolyttene også hvis jeg får plass under printene.
    Gir vel kanskje en rapport senere. Jeg har jo en topptrimmet dac 1.1 å måle den mot. Men må si at jeg liker lyden på disse dacene. Veldig musikalske. Synd at de er ute av produksjon. Vi prøver å få tak i nye sett til byggeklubben vår. Uten suksess så langt. :(
    Har en gammel Dac 1 sjøl, skal ikke noen steder med det første den.
    Som du sier, musikalske de rakkerne der :)

    Håper dere får tak i noen "gamle" kit så dere har noe å leke med der ute.

    /jan
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har lånt et par AN-E/SPX og begynner å forstå hvorfor noen blir så voldsomt fascinert av disse anakronismene. De kommunikative kvalitetene er i toppklasse, men jeg sliter fremdeles med den noe "måteholdne" diskantgjengivelsen og perspektivegenskapene. Så spørsmålet til AN menigheten er om det er noen av dere som har forsøkt å sprite dem opp med ekstern bånd/bulletdriver?
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Pesquera skrev:
    Jeg har lånt et par AN-E/SPX og begynner å forstå hvorfor noen blir så voldsomt fascinert av disse anakronismene. De kommunikative kvalitetene er i toppklasse, men jeg sliter fremdeles med den noe "måteholdne" diskantgjengivelsen og perspektivegenskapene. Så spørsmålet til AN menigheten er om det er noen av dere som har forsøkt å sprite dem opp med ekstern bånd/bulletdriver?

    Hei.

    Nå er nok ikke jeg den rette til å svare på dette da jeg enda ikke har fått høytallerene jeg har bestillt :) . Har lest mye om AN høytallere dog.

    Men ett spørsmål, hvordan har du plassert høytallerene ? De er jo i utgangspunktet konstruert for å stå helt inn til hjørner med veldig mye toe in. Slik at det krysser ett stykke foran deg. Da vil du nok få perspektivet i orden ihvertfall.

    Dette har du kanskje allerede gjort men man vet jo aldri :), last ned en AN høytaller manual så står det forklart nøyaktig hvordan du skal gå frem med plassering.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Begynte med å sette dem i hjørnene som foreskrevet, men dette resulterte i et uaksapetabelt rabalder. Trakk dem ut fra veggen og med kraftig toe-in slik at aksene møtes like før like før min egen snute, men dette reduserte breddeperspektivet og utstrekning i toppen. Kjører nå med aksene rett på og tror dette er det beste kompromisset mellom diskantgjengivelse og dybdeperspektiv. Innbiller meg at disse diskantene ruller av litt tidligere enn hva som er dagens standard, men er veldig begeistert for disse høyttalerene. Er utrolig involvernde saker for så vidt som de ser ut som rekvisitter fra fjernsynsteateret, sånn ca. 1976.....
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    hos meg hjalp det voldsomt med perspektiven å gå fra 2x10W til 2x25W :)
    kontroll er viktig også med disse høyttalerne
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Det kan jeg definitivt underskrive på. Har hørt dem med 2x8 W og det fungerte fint så lenge en holdt seg til akustisk gitar eller blokkfløyte, men det ble lettere kaotisk med en gang besetningen steg til kvartett eller mer. Opplever dem også som betraktelig mer kontrollerte og responsive når de får litt effekt i seg.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    james skrev:
    Motivasjonen var egentlig å bygge en billigest mulig AN dac med litt deler jeg hadde. Skal brukes til stueanlegget sammen med en Sonos. Nå bruker jeg pc og HRT usb-dac. Pc støyer. Det gjør HRT'en også :).
    Men som alltid. Når jeg skal bygge noe, klarer jeg ikke å la være å putte litt bedre deler i den. Så denne har fått NOS Beyschlag motstander og Tubecaps. Den har også fått Vishay elektrolytter som har gode spesifikasjoner. Blir spennende å teste den hjemme. :)

    Litt flere bilder:
    Da har dacen fått spilt seg inn vel 50 timer. Consen og jeg sett oss ned og finlyttet litt i Consen sitt høyoppløste anlegg. Må vel bare erkjenne at jeg er godt fornøyd. Den har en veldig flott og kroppslig klang, stram og dyp bass. Spilt helt klart best med Telefunken 802S. Den er oppløst og har godt perspektiv både sideveis og høyde. Men den kan fortsatt åpne seg litt mer opp og frigi den siste biten i toppen. Den har også også litt mer å gå på i dybden. Men alt dette tror jeg vil komme med innspilling. Consen sin dac er litt mer oppløst, har bedre dybde og dypere bass. Men han slår ikke min på klang (Beyshlag motstandene?) Men han har Rubicon BG på utgangskortet. I tillegg 8uF på linjekortet. Det siste ble testet ut på min. Fikk litt dypere bass. Ellers så gikk det meste feil vei ellers.

    Videre oppgraderinger hos meg blir litt jobbing på Elma 470 uF elektrolyttene på linjekortet. Olof skryter av choke på denne dacen. Det må testes selv om jeg ikke helt kan se hvor jeg skal få plass til den. Nå skal min musikkelskede svigermor låne den inntil Sonos er på plass i stuen. Spørs om jeg får den igjen. ;D
    Har fått positive meldinger fra han kisen i Canada angående dacer til byggeklubben vår. Men..... ja dere vet....
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Pesquera skrev:
    Det kan jeg definitivt underskrive på. Har hørt dem med 2x8 W og det fungerte fint så lenge en holdt seg til akustisk gitar eller blokkfløyte, men det ble lettere kaotisk med en gang besetningen steg til kvartett eller mer. Opplever dem også som betraktelig mer kontrollerte og responsive når de får litt effekt i seg.
    Er nok ikke så "effektive" kanskje som man skulle tro. Flere som sier det samme, mere effekt og de våkner.

    /jan
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    30 Naim-watt var betraktelig artigere enn 10 Audio Note-watt på AN-E (94db?)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Definitivos!
    Og i etterpåklokskapen, 50 Rega-watt hadde vore enda betre.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    På diverse engelske forum sies det at AN-J er betraktelig mere lettdreven enn AN-E, impedansen på an-j lå vistnokk normalt rundt 12 ohm og aldri under 5. AN-E derimot gikk mye lavere og er dermed vanskeligere å holde kontroll på, så kan godt tenke meg 10w på de er litt lite :).
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har erfaringer med Upgrade audio. Svares det rimelig raskt på mail generelt, eller bør man bruke tlf hvis man vil ha råd og info derfra?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    erikr skrev:
    Noen som har erfaringer med Upgrade audio. Svares det rimelig raskt på mail generelt, eller bør man bruke tlf hvis man vil ha råd og info derfra?
    Kun positiv erfaring med UA jeg iaf.
    Mail er vel ett greit sted å begynne vil jeg tro.

    /jan
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Har bare hørt lovord, jeg også. Så derfor lurte jeg litt på om det er vanlig at det går over en uke uten å få svar på mail-hendvendelse. I så fall blir det gjerne litt raskere å prøve med en tlf.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Nå skal ikke jeg svare for UA men nå er det ikke lenge siden en av gutta ble pappa, så..... :)

    Er jo bare å ringe å høre ?

    /jan
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Både fått tilbakemelding på mail, og snakket med Upgrade på tlf.
    Virkelig hyggelige folk :)
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Oppatering i mine Audio Note E undersøkelser: Har fått tilgang på et sett nye SPe-HE og for så vidt som formgivningen er konstant, er finish og visuelt uttrykk kraftig forbedret fra den tidligere Spendor/Harbeth look’en. (Nei,bassenheten er ikke så blå i praksis!) Rød palisander med perfekt finéring og heldigvis står lyden i stil. Diskanten er nesten der jeg vil ha den og impulsvillighet og oppløsning er opp to hakk. Med optimal plassering er bassen veldig stram og jeg gjetter på at disse går langt på mot 30 Hz. Veldig bra bredde – senterperspektiv, men disse høyttalerne kommer dessverre aldri til å vinne noe holografimesterskap.



    Fascinasjon og nysgjerrighet er inntakt, så spørsmålet er om det er noen av AN-spesialister som har erfaring med sølvspole/alnico variantene? Er veldig interessert i Kit 4.
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    En PM til Rune S her inne vil nok kunne gi deg noen var. Han har relativt bred erfaring, for å si det forsiktig. :)
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Takk for tip, har inntrykk av at det finnes en del E’er rundt omkring men sølv/alnico er naturlig nok mindre utbredt. Nå tror jeg ikke at et kit er like bra som et ferdigbygg, men jeg blir ikke helt komfortabel med prisingen på toppmodellene.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nydelige høgtalere Pescuera.

    Ang størrelse på lydbildet,så kunne du prøvd triodeforst om du har muligheit.
    Det er noko triodeforst er veldig bra på:)

    Mvh.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Det er de. Innehaveren fôrer høyttalerne med effekt fra 211 men selv disse køllene klarer ikke å skape et tilstrekeklig holografisk lydbilled i mine ører, så jeg er tilbøyelig til å tror at den noe aparte utformingen av baffelen gjør et eller annet med spredningskarakteristikken som virker en smule hemmende på de spatiale egenskapene. Ellers er perspektiv klippefast og av høyeste Cinemascope kvalitet.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Pesquera,hvor bor du i landet ?
    Upgrade Audio tror jeg fortsatt har sine kit 04 til salgs,herlige høytalere. Ellers er der et par kit 04 i Drøbak og et par i Stavanger/Sandnes.

    Det med holografi tror jeg dreier seg mye om at høytalerene står nær bakvegg og sidevegg,det blir alltid et eller annet spessielt som skjer når man drar høytalere ut i rommet.
    Jeg hadde foresten glimrende lyd fra AN E kit 03 med å dra de vekk fra sidevegg,nesten helt inntill TVen,og vinkle de rett fremover.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Sitter landfast på Nes noen uker nå og har derfor ennå ikke fått hørt min nyinnkjøpte effekt - Audio Note L4 Sign - noe jeg gleder meg veldig til!

    Mens jeg venter her oppe i/på/ved Mjøsa får jeg spørre etter ANvennenes erfaringer med driverrørene ECF80/E80CF og ekvivalenter - hvilke foretrekker dere - hvilke bør man styre unna?
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    patro skrev:
    Sitter landfast på Nes noen uker nå og har derfor ennå ikke fått hørt min nyinnkjøpte effekt - Audio Note L4 Sign - noe jeg gleder meg veldig til!

    Mens jeg venter her oppe i/på/ved Mjøsa får jeg spørre etter ANvennenes erfaringer med driverrørene ECF80/E80CF og ekvivalenter - hvilke foretrekker dere - hvilke bør man styre unna?
    Hei hei!

    Håper du blir knallfornøyd. Takker for handelen! :)
    Eneste ECF80 jeg har hatt i min (din) er Mullard og Philips. Mulladene var grå og kjedelige mens Philipsene er ganske gode. De står i nå.

    Kan også tenke meg at du ikke trår feil med Telefunken heller, men de er dyre. ;)

    Mvh. Ole
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Olbor skrev:
    patro skrev:
    Sitter landfast på Nes noen uker nå og har derfor ennå ikke fått hørt min nyinnkjøpte effekt - Audio Note L4 Sign - noe jeg gleder meg veldig til!

    Mens jeg venter her oppe i/på/ved Mjøsa får jeg spørre etter ANvennenes erfaringer med driverrørene ECF80/E80CF og ekvivalenter - hvilke foretrekker dere - hvilke bør man styre unna?
    Hei hei!

    Håper du blir knallfornøyd. Takker for handelen! :)
    Eneste ECF80 jeg har hatt i min (din) er Mullard og Philips. Mulladene var grå og kjedelige mens Philipsene er ganske gode. De står i nå.

    Kan også tenke meg at du ikke trår feil med Telefunken heller, men de er dyre. ;)

    Mvh. Ole
    Hei Ole,

    ja, det håper (og vet) jeg også ;D

    Telefunken er notert! Og da styrer jeg unna Mullard ;) Hva med amerikanske rør - noen som har prøvd dem?

    Per A
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Hei

    Har fått tak på et par strøkne AN-J, men mangler stativ selvfølgelig. De originale koster mer enn jeg ga for ht, ikke at det nødvendigvis diskvalifiserer, men tenkte jeg ville høre om noen hadde gode alternativer først, gjerne så like originale som mulig. Diy er selvfølgelig også velkommen, spesielt de som tar bestilling ;)

    Mvh T
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Den forsvant lynfort.

    Er det du som har kjøpt den Ludo? Biamping?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn