Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Driver akkurat å kjøler ned ElectroHarmonixene som står i L1en nå ;)
    Kommer sikkert med noe babbel om Ei'ene etterhvert :LOL:
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Og? Hvor er blomsterspråket ? :LOL:

    Grattis!
    Har noen sånne liggende selv som jeg bør få ut fingrene og testet.
    Takk for det Rune.
    De finnes de som mener at jeg er litt handy og har t.o.m. grønne fingrer, men jeg er nok mindre flink med blomsterspråk...
    Det første som skal sies at dacen var veldig bra før skifte av I/V trafoer. Førsteinntrykket etter skiftet er at musikken formidles med en enda større "selvfølgelighet". Tilstedeværelse, klang og pondus er andre "blomsterord" som jeg synes passer.
    Og Olof L. sier samtidig at disse trafoene trenger kjempelang innspillingstid før de virkelig viser sitt potensiale😀
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Kjempeflott beskrivelse det :)
    Jeg er bare litt flåsete med blomsterord for tiden basert på noen andre tråder :LOL:

    Det er jo veldig små signaler som går gjennom de,så garantert ekstra lang tid før de når oppimot sitt fulle potensiale ja.

    Byttet du fra de originale fra Brian/ANK kits?
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Kjempeflott beskrivelse det :)
    Jeg er bare litt flåsete med blomsterord for tiden basert på noen andre tråder :LOL:

    Det er jo veldig små signaler som går gjennom de,så garantert ekstra lang tid før de når oppimot sitt fulle potensiale ja.

    Byttet du fra de originale fra Brian/ANK kits?
    Ja, dette er opprinnelig en ANK Dac 2.1 sign. Bygget først med originale deler og så har jeg i ettertid skiftet ut en god del. Olof L har også gjort modifikasjoner bl.a. på digitalkortet.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Låter de bra Rune S?
    Har spillt litt med Ei EL84 idag,og litt igår,men jeg tror det er alt for tidlig å si for mye.
    Tror jeg hadde slitt i en blindtest mellom de og ElectroHarmonix som stod der fra før.
    Men har kanskje en følelse av at Ei er litt mer finoppløst og kanskje renere.Virker som de skiller litt mer mellom innspillinger,og foreløbig litt på godt og vondt. Muligens mer klangrikdom og tydelighet i enkelte instrument i brukbare opptak,og så muligens litt slankere/hardere på opptak som har mer av det i seg.

    Men tror det er bedre jeg kommer tilbake til dette når Ei har fått mer enn de ca 5-10t de har til nå. EH hadde ca 50t bruk i banken,og er ikke noe dårlig rør i min L1.
    I en blindtest hadde jeg muligens foretrukket EH nå fordi de virker ha litt mer pondus og fyldighet på et bredt spekter av innspillinger.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    De har fått flere timer ja,men jeg har ikke vert i sånn veldig analysemodus. Er stort sett fornøyd og spiller musikk :)
    Har kanskje fortsatt et inntrykk av at de er en liten tøddel slankere en EH som stod der fra før,men inntrykket om at Ei virker renere(litt mindre forvrenging kanskje) og mer finopløst står seg. Ei EL84 virker ærligere,som i mindre egenkarakter,viser litt større forskjel på innspillinger.

    Mulig jeg vil ha totalbalansen ørlite kroppsligere/varmere enn den er nå,men tror det er bedre å ta igjen det andre plasser. For eksempel ECF80 røra.
    Om noen har alt for mange Mullard ECF80 liggende og vil selge noen så ta gjerne kontakt på pm :)
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    En stund siden det var aktivitet i denne tråden. Her er et bidrag fra meg. Jeg fikk tak på brukte ANK triple c-core utgangstrafoer og har nå byttet ut IE-trafoene i min L1 EL84.

    C-core trafoene er litt større og nå er det fullt i den svarte boksen. Har ikke testet enda, men kan gi en oppdatering etterhvert.

    20221019_203642.jpg
    20221019_204159.jpg
    20221015_180154.jpg
     
    Sist redigert:

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med nye trafoer! @Berka
    Håper du vil dele noen inntrykk om forskjellene etterhvert. Det vil være spennende lesing for oss som sitter på ANKits.
    Du vet ikke tilfeldigvis hva selger skulle bruke i stedet?
    Mvh Veleik
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med nye trafoer! @Berka
    Håper du vil dele noen inntrykk om forskjellene etterhvert. Det vil være spennende lesing for oss som sitter på ANKits.
    Du vet ikke tilfeldigvis hva selger skulle bruke i stedet?
    Mvh Veleik
    Jeg kjøpte trafoene av Brian på ANK Audiokits. De har stått i hans EL84 prOTOtype Phono. Han har satt inn nyproduserte ANK Quad-Core OPT.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Med full oppussing av stue og kjøkken inkl. erstatte bærevegg med drager så er det litt kaos i hovedetasjen. ANK L1 EL84 og Zu Audio Omen DW er midlertidig bært opp på loftstua.
    L1 med "nye" utgangstrafoer testes nå sammen med Zu Audio. Førsteinntrykket er litt mere energi og dynamikk. Det spiller rett og slett helt nydelig. Signalkilde akkurat nå er streamer via ANK 2.1 dac.
    20221021_091118.jpg

    Denne lille tassen til forsterker imponerer meg.
    20221021_091222.jpg
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    690
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    3
    Med full oppussing av stue og kjøkken inkl. erstatte bærevegg med drager så er det litt kaos i hovedetasjen. ANK L1 EL84 og Zu Audio Omen DW er midlertidig bært opp på loftstua.
    L1 med "nye" utgangstrafoer testes nå sammen med Zu Audio. Førsteinntrykket er litt mere energi og dynamikk. Det spiller rett og slett helt nydelig. Signalkilde akkurat nå er streamer via ANK 2.1 dac.
    Vis vedlegget 859946

    Denne lille tassen til forsterker imponerer meg.
    Vis vedlegget 859947
    Og de stativ høytalerne dine er jo bare gromme!!😊
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    690
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    3
    Reference 3A MM de Capo-i kjøpte jeg direkte fra Canada i 2004. 18 år og spiller fortsatt like bra🙂
    Hei!!
    Det tror jeg på!!
    En liten drømmehøytaler det der!!😊
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hei har en ANK M2 dac 6922
    Etter at jeg har vært på ferie og strømledning har vært koblet fra i to uker, så får jeg ikke lyd i dacen. Alle rør og dioder lyser. Har prøvd flere digitale kilder som fungerer inn i andre dacer jeg har . Det samme gjør signalet fra annen DAC til preamp. Konklusjon er at det må være ANK dacen som det er noe med. Noen som har noen ide om hva som er feil? Har 0 peiling på strøm, så må sende den bort til spesialist om det behøves avansert måling.

    20230805_115145.jpg 20230805_115145.jpg 20230805_115135.jpg
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hvis det er helt hundre prosent dødt i høyttalerne når DAC'en er koblet til og du skrur litt opp på volumet til forsterkeren så er det noe med høyspenninga til utgangstrinnet. Hvis det f.eks. er litt sus og du banker lett med en blyant på rørene i utgangstrinnet til DAC'en og hører det i høyttalerene så vet du at utgangstrinnet er i orden , og at feilen ligger på det grønne digitalkortet. Det siste er vel det mest sannsynlige. Kanskje det er en chip der som har tatt kvelden. Du kan jo forsøke å bytte de som ikke er loddet fast. Skjer det ikke noe da så må du vel søke hjelp hos en eller annen. Får du ikke kontakt med ANK i Canada?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Alt er helt stille. Ingen lyd selv om jeg skrur på max. Kan hende jeg tar kontakt med noen lokale kjennere for å sjekke hva som kan være feil? Er ikke helt klar for å bytte komponenter selv:) Takk for tilbakemelding. Er dette komponenter som er utsatt for spendingstap, innen for to uker?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nei, skal virke helt fint rett ut av boksen. Dårlig kontakt på digitalt inn kanskje?
    Du spiller av 16bit/44.1/48khz materiale? Input receiveren i den dacen din er cs8412 ser det ut for
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Ja kun 44,1 hele tiden, alltid. Ingen endring på det. Kun at den har stått uten strøm i 14 dager . Har brukt den uten problemer med RCA dig ut rett ut fra Embla Bladelius hele tiden.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Ser at jeg kanskje behøver reserverør på inngangsdelen. Hva anbefales av rør. Ser ut som mye er likt på AN? Hva anbefaler dere?
    V1 er på min ECL82 (stemmer med hva som står på røret)
    V2 er 6X5GT (skrift er ikke mulig å lese på røret)
    20230805_121956.jpg 20230805_121950.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    ECL82 er regulatorrøret og 6x5gt er likeretteren. Gjorde noen målinger engang med forskjellige rør i de lokasjonene. Lite forskjell i grunn. Endte vel opp med telefunken ecl82 og sylvania 6x5 mener jeg.. Mulig jeg husker feil også ;)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Synes det ser ut som 6X5QT røret lyser litt svakt. Men hadde det vært defekt , så hadde vel ikke dioder og 6922 rørene lyst opp. Eller tar jeg feil?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du tar nok feil der. Det er til høyvolten (260Vdc B+). Glød fores av noe annet.
    Klart, som noen har sagt tidligere. Er det defekt vil du ikke få noe forsterkning i analogdelen.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle innspill og forslag .
    Har fått status på dacen min nå. Det var som Bambadoo som som hadde analysert dette rett. CS-8412-CP var av en eller annen grunn defekt.
    Takk til Olof Lilja for rask og rimelig service. Flaks at vi har noen som kan disse produktene ned til minste detalj. Det gjør at det er betryggende å sitte på AN produkter , selv om noen av enkelt komponentene inni apparatene begynner dra på åra :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Deilig å ha tilbake den gamledagse favoritt dacen. Så får målemonster folka få ha de små aluminium-monsterdacene i fred for meg. Aldri helt forstått det fokuset på signal/støyforhold:)
    Når man kan leve ned godlyd :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hørte Knut Reiersrud Gitar over AN dacen i dag. En skikkelig feelgood plate som kan anbefales.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Hei byggevenner, blir en ANK - DAC på meg, spørsmålet er hvilken? Den kommer til å bli brukt i stueanlegget som er aktivt, delt på 250 hz, altså blir den brukt for mellomtone og diskant sammen med EL34 triodeforsterkeren jeg bygga i fjor (edit-bildet). Den har AN kondensatorer og AN motstander og Lundahl utgangstrafoer (Hypex NCore benyttes for bass).

    Jeg vurderer DAC 1.1 og 2.1. Fordelen med 1.1 er mindre kabinett (WAF), 2.1 ser jeg har en annen strømforsyning. Så hvilken går jeg for?
    IMG_3251 2.png
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Kan ikke så mye om DAC'ene, men det var da en usedvanlig stilren og pen forsterker på bildet. Den må du fortelle mer om. Har du skjema evt. bilder innvendig?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Den må du fortelle mer om. Har du skjema evt. bilder innvendig?
    Takker så mye for hyggelige ord. Den er basert på Tubelab SSE som kan settes opp fleksibelt på ulike måter. Den litt fiffige greia er at den har power drive fixed bias fra en IC pr kanal for optimal "interstage" kobling. Jeg har valgt følgende:
    * Triodekoblet zero feedback
    * Choke CLC strømforsyning (Hammond), også Hammond power trafo 374BX
    * Ekstra kjempestor kondensator i strømforsyning, ofte kalt "motor run capacitor"
    * Likeretting med rør
    * Modifiserte med bypass cap på katode EL 34 for zero feedback
    * Varme komponenter som IC med kjøleribbe og motstander på topp printplate, kondensatorer på kald underside for levetid
    * Kabinett er Hammond, mesteparten av komponenter fra HiFiCollective.uk og DigiKey
    * Customprodusert utgangstrafoer for min spec. fra Lundahl, samme pris som standard - virkelig topp folk

    Under er noen bilder fra byggeprosessen, både overside (IC med kjøling og motstander) og underside (AN copper, motor run cap).
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Takk for info! Vet ikke helt hva "power drive fixed bias" er for noe, men det er vel sikkert bra greier kan jeg tenke meg. Kanskje det har noe til felles med CCS siden det er IC'er involvert.

    For å fortsette videre "off topic", så må jeg jo nesten spørre om hva du synes om triodekoblet EL34. Har testet det en gang som driver til 300B. Mener å huske at jeg opplevde lyden som glatt og "flytende" hvis du forstår hva jeg mener. Ja, nærmest som kablene til Cardas hvis du har prøvd de? Kanskje litt mindre dynamiske enn med enkelte andre drivere, men det var nå i en helt annen sammenheng enn hos deg. Liker ihvertfall utseendet på forsterkeren din svært godt. Du har til og med samme brune farge på rørbasene.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Vel jeg synes lyden er helt topp, muligens bedre enn den forsterkeren som sto der først, en Sugden Masterclass IA-4, kanskje går på brukten. Men husk at jeg kun bruker rørforsterkeren fra 250 hz og opp, altså arbeider den svært lett og intermodulær forvrengning blir lav. Takker så mye for kommentarene om at jeg traff greit med designet, jeg må vel innrømme at jeg også er profesjonell designer:)

    Men så da gutter, hva med ANK dac, ingen som sier noe altså? Jeg heller litt mot ANK 1.1 signature på grunn av mindre størrelse på boksen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruker du en annen dac fra 250hz og ned?
    Skjønner ikke helt det konseptet ditt.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Bruker du en annen dac fra 250hz og ned?
    Skjønner ikke helt det konseptet ditt.
    Beklager mangelfull beskrivelse.

    Bruker nå MiniDSP 2x4HD som deler aktivt med bratt lineært FIR filter på 250hz, denne har innebygget fire kanaler, volumkontroll og firekanals DAC:
    20-250 hz - Hypex Ncore 250 W på 2 stk SEAS 8"
    250 hz - 20 kHz Triodeforsterker på 1 stk 8" SEAS fullrange

    Jeg tenker å erstatte MiniDSP 2x4 HD med MiniDSP Flex digital, denne har også fire kanaler, men uten DAC. Da tenker jeg å benytte ANK dac for mellomtone/diskant og noe annet (Topping?) på bass.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Men så da gutter, hva med ANK dac, ingen som sier noe altså? Jeg heller litt mot ANK 1.1 signature på grunn av mindre størrelse på boksen.
    Vi får gjøre det systematisk:

    Hva er komponentforskjellene mellom 1.1 og 2.1 bortsett fra størrelsen på kassen?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Hva er komponentforskjellene mellom 1.1 og 2.1 bortsett fra størrelsen på kassen?
    Ser ut for meg som at alt er likt bortsett fra powersupply, som er litt enklere på 1.1 versjonen:

    1:1 The 6×4 power supply we developed for the L1 DAC and L1 Phono uses the 6×4 7 pin rectifier tube which is baby brother of the 6X5 used in the M2 power supply found in our L2-L4 products. The 6×4 has an amazing sweetness to it. This DAC in a smaller footprint with 6×4 rectification, IV transformers, Digital board , 6922 tube output stage makes for an incredible DAC platform for DIYers world wide!

    2:1 PCB version of the original M2 power supply taken from Audio Note UK’s finished products line. It uses a mains transformer and choke combination with a 6X5 for tube rectification and an ECL82 for regulation. This latest version uses vertical heatsinks, Mundorf MLytic capacitors, Rubycon electrolytics and TAKMAN 1W resistors. In addition we have a dedicated digital power supply PCB to ensure the sensitive digital circuits are fed with a smooth and quiet power supply.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Gikk inn på ANK-sidene og kikket litt på bildene. Ja, den eneste fundamentale forskjellen synes å være at 1.1 har vanlig strømforsyning mens 2.1 har regulert strømforsyning til utgangstrinnet. Personlig hadde jeg valgt 1.1. Ingen saklige argumenter. Bare en følelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn