Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Ga @scaniagutten den opp så fort? Regner med du finner ut av den😃
    Håper jeg får den til:) ,men er ingen superekspert så har ingen garanti.
    Trasig for scaniagutten,Ikke så lett å feilsøke på slikt viss man har lite til ingen erfaring med det.

    Har bare studert den litt,og har ivertfall funnet 3 problemområder.
    En slags dårlig kontakt i kanalvelger som gjør at venstre kanal kommer og går lavt viss man rigler på den. Men det blir aldri fullt nivå,langt derifra.
    Hovedgrunnen til lavt nivå tror jeg er at der er 0V før koblingskondis C3,og ergo 0V på anoden av trioden i ECF80 røret
    Ellers bråker det noe hinsides viss jeg kommer borti katodemotstand R2 390 ohm i høgre kanal.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    birk88 :
    Ecc88 og ecc82 har ikke like karakteristikker,men ut fra hva jeg kan se så har de alt på samme rørpinner.Ergo det skjer ingen ting rivruskende galt samme vilket av de 2 du bruker. Men de krever litt forskjeligge arbeidspunkt,anodemotstand,osv , og ecc88 har høyere forsterkning enn ecc82
    ECC 88, Tube ECC88; Röhre ECC 88 ID2488, Double Triode (radiomuseum.org)
    ECC 82, Tube ECC82; Röhre ECC 82 ID1050, Double Triode (radiomuseum.org)

    Mener å ha sett 2.1 varianter av begge.
    Står det evt noe om rørtype på printkortet i din?
    Nei.
    ECC88 og ECC82 er to helt forskjellige rør. Ikke samme glødekobling en gang.
    Må ikke byttes om.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva med utgangsrør?
    Jeg har to slike:

    Vis vedlegget 811816


    Mens manualen sier 6922 (ECC88).
    Dagens manual vel og merke. Usikker på om disse går om hverandre sokkelmessig, eller om rørtypen kan ha forandret seg.
    Er det et greit bytte, eller burde jeg bruke det som står i manualen?
    Hvis det virker med det du viser er det et (eller to) slike du skal ha.
    Om det ikke er feil i manualen, så er det feil manual :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Håper jeg får den til:) ,men er ingen superekspert så har ingen garanti.
    Trasig for scaniagutten,Ikke så lett å feilsøke på slikt viss man har lite til ingen erfaring med det.

    Har bare studert den litt,og har ivertfall funnet 3 problemområder.
    En slags dårlig kontakt i kanalvelger som gjør at venstre kanal kommer og går lavt viss man rigler på den. Men det blir aldri fullt nivå,langt derifra.
    Hovedgrunnen til lavt nivå tror jeg er at der er 0V før koblingskondis C3,og ergo 0V på anoden av trioden i ECF80 røret
    Ellers bråker det noe hinsides viss jeg kommer borti katodemotstand R2 390 ohm i høgre kanal.
    Dette fikser du sikkert. Ikke noe komplisert.
    Men det er forskjell på å feilsøke på noe som aldri har virket som det skal og noe som bare har sluttet å fungere.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    birk88 :
    Ecc88 og ecc82 har ikke like karakteristikker,men ut fra hva jeg kan se så har de alt på samme rørpinner.Ergo det skjer ingen ting rivruskende galt samme vilket av de 2 du bruker. Men de krever litt forskjeligge arbeidspunkt,anodemotstand,osv , og ecc88 har høyere forsterkning enn ecc82
    ECC 88, Tube ECC88; Röhre ECC 88 ID2488, Double Triode (radiomuseum.org)
    ECC 82, Tube ECC82; Röhre ECC 82 ID1050, Double Triode (radiomuseum.org)

    Mener å ha sett 2.1 varianter av begge.
    Står det evt noe om rørtype på printkortet i din?
    Det sto ingenting om rør type, men det kretskortet var line kit v10.
    Skal sjekke litt mer for å se om jeg finner noe på nettet også.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det virker med det du viser er det et (eller to) slike du skal ha.
    Om det ikke er feil i manualen, så er det feil manual :)
    Var kanskje litt uklar, for jeg har kjøpt denne dacen brukt (uten manual). Manualen jeg henviser til er dagens manual som ligger på hjemmesiden til ANK. Og dagens produkt kan være forskjellig fra den jeg har.
    Jeg sender nok et spørsmål til de (ANK) hvis jeg ikke finner noe ut selv (via fantastiske forumister her :) ).
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det virker med det du viser er det et (eller to) slike du skal ha.
    Om det ikke er feil i manualen, så er det feil manual :)
    Fant riktig manual, og der står det ECC88, så da blir det ECC88 :) . Takk for hjelpen begge to.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Nei.
    ECC88 og ECC82 er to helt forskjellige rør. Ikke samme glødekobling en gang.
    Må ikke byttes om.
    Jeg vet de ikke er såkalt ekvivalente,og ikke 2 rør man bruker om hverandre,men ifølge de linkene jeg la inn så er alle funksjonene på samme pinner,eller ?
    Mulig jeg leser det feil,eller at de har gjort feil med pinkonfigurasjon på den siden.

    Det gjøres endel rart med rørforsterkere innimellom.
    En jeg kjenner var på besøk med en som hadde noe for oss så ekslusivt som 300B forsterker for mange mange år siden. Mens de var der så satte eieren inn et annet par 300B rør,og klarte å lirke de inn i sokkelen med feil pinner på feil plass. Det var visst et ganske underholdende smell og skue når han slo den på :D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Men bare for å ikke spre en masse feilinfo her. ECC82 og ECC88 er ikke rør man skal bruke om hverandre.De skal ha ulike arbeidspunkt og som audiomix sier er der ulikheter i glødingen.

    Men om man ved en feil bruker de om hverandre så går tydeligvis forsterkeren ikke opp i røyk :D
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg vet de ikke er såkalt ekvivalente,og ikke 2 rør man bruker om hverandre,men ifølge de linkene jeg la inn så er alle funksjonene på samme pinner,eller ?
    Mulig jeg leser det feil,eller at de har gjort feil med pinkonfigurasjon på den siden.

    Det gjøres endel rart med rørforsterkere innimellom.
    En jeg kjenner var på besøk med en som hadde noe for oss så ekslusivt som 300B forsterker for mange mange år siden. Mens de var der så satte eieren inn et annet par 300B rør,og klarte å lirke de inn i sokkelen med feil pinner på feil plass. Det var visst et ganske underholdende smell og skue når han slo den på :D
    ECC88 / ECC82 (og andre i samme familie).
    ECC88 har gløding på pin 4 og pin 5. 6.3V
    Det har også ECC82, men må da ha 12.6V.
    Det mest vanlige er at pin 4 og 5 er koblet sammen. Da blir gløding til pin 9 og 4+5. 6.3V.

    Det uhellet med 300B er noe av den dyreste underholdning en kan finne.
    I gamle dager gikk ikke dette.
    Med kina-sokler er presisjonen så dårlig at det ikke skilles godt nok mellom de tykke og tynne pinnene.
    Har gjort det selv, om det er noen trøst.
    Var heldig og underholdningen uteble.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Men bare for å ikke spre en masse feilinfo her. ECC82 og ECC88 er ikke rør man skal bruke om hverandre.De skal ha ulike arbeidspunkt og som audiomix sier er der ulikheter i glødingen.

    Men om man ved en feil bruker de om hverandre så går tydeligvis forsterkeren ikke opp i røyk :D
    Mulig underholdningen blir liten.
    En annen forskjell.
    ECC88 er designet for mye lavere anodespenning enn ECC82.
    Har sett det flashe med 250V. Deretter defekt.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Jeg har også satt et 300B-type rør feil i sokkelen. Men det overlevde.
    Husker Brynjar Kvanlid fortalte at Russiske rør har spisse bein. ( Har heldigvis bare etpar i samlingen.... )
    BJ.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fant riktig manual, og der står det ECC88, så da blir det ECC88 :) . Takk for hjelpen begge to.
    Her roter jeg.
    Det er ikke løst så lenge manualen sier ECC88, og jeg har ECC82 installert.
    Enten har jeg ikke funnet riktig manual, eller så har tidligere eier satt inn rør som ikke skal være der.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis det fungerer har du riktig rør.
    ECC88 vil ikke fungere i et oppsett for ECC82.
    Ikke omvendt heller.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Ja,du bør prøve å nøste litt i hva du har,og vilket rør analogdelen er laget for.
    Legger du ut noen innmat bilder her skal du heller ikke se vekk fra at noen med falkeblikk muligens kan hjelpe :)
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja,du bør prøve å nøste litt i hva du har,og vilket rør analogdelen er laget for.
    Legger du ut noen innmat bilder her skal du heller ikke se vekk fra at noen med falkeblikk muligens kan hjelpe :)

    Her er linjekort, og bilde av hele + litt støv 😀
    IMG_4086.jpg
    IMG_4087.jpg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Og da ser L1'en ut til å spille normalt i begge kanaler.
    Er ikke 100% sikker på hva som løste det,men gjekk over noen loddinger rundt der jeg manglet spenning,pluss vinklet litt om på 2 motstander som stod veldig nær hverandre. Dvs benet på ene lå helt ann i kroppen på en annen motstand,og potensielt så har belegget på kroppen smeltet litt akkurat der og kortsluttet ben mot innmat.

    Byttet forresten om på ECF80 røra,og fy flate hvor de satt i sokkelene!! Aldri opplevd så voldsomt grep før. Og faktisk potensielt problem,for når man må ta i sånn mens man må vrigle litt på de så ble det en del bevegelse i printkortet. Med dårlig print kan man potesielt få brudd i printbanane,og komponenter loddet i nerheten med evt litt dårllig lodding kan få brudd i loddingen.

    Tenkte å la den få spille litt mer på Celestion 3 og se om den oppfører seg noenlunde stabilt før jeg fyrer den opp på AN E kit 03.
    Men den gir et fint inntrykk så langt. Virker ha flott balanse og en engasjerende spillestil :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her er linjekort, og bilde av hele + litt støv 😀 Vis vedlegget 812070 Vis vedlegget 812071
    Disse ble levert med 2 forskjellige analog trinn. Det ene ecc82(12au7) basert og 6922(ecc88) basert.
    Opprinnelig var ecc88 men mange bygde om til ecc82 (som du tydligvis har). Ecc82 trinnet låt ganske mye bedre.

    Forøvrig en finfin dac du har der.
    Manualen med henvisning til ecc88 er dermed ikke korrekt i ditt tilfelle.
    Rørene som står i er også av "beste" type.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Må si L1'en fascinerer meg allerede !
    Olof har skrytt veldig av denne lille rakkeren til mej før,og jeg begynner vel allerede å forstå hvorfor :)
    Grunnen til at jeg kaller den liten og nett er fordi jeg hadde L4 i noen år,og den var vel fysisk sett dobbelt så stor og dobbelt så tung.
    Lydmessig er ikke L1 liten.

    Koblet den opp på Audio Note E igår,og da syns jeg ikke det låt spessielt bra. Hele lydbildet virket litt rart og "avslitt" . Bra med dypbass,men manglet nivå fra midbass til nedre mellomtone,og mellomtone/topp var vel 2d og småhissig og uoppløst.
    Har fått spillt litt mer idag,hovedsaklig vinyl,og idag syns jeg det er en helt annen sammenheng i lydbildet,og vel allerede nå litt vanskelig å si at jeg føler jeg må prøve voice det noe annerledes.Balansen fremstår for øyeblikket nesten akkurat slik jeg vil ha den.
    Og den spiller levende og friskt,samtidig som det låter kroppslig og ganske varmt..Flott mikro og makrodynamikk. Gøy å høre på musikk! :)
    Black Sabbath "Paranoid" i bakgrunnen nå 🤘

    Scaniagutten trodde han hadde brukt den ca 10t ,og er vel omtrent det samme for min del,så rundt 20t,og laaangt unna det jeg mener nye ting trenger for å vise opp mot sitt potensiale. På nye rør alene bruker jeg for egen del tenke minimum 100t før jeg begynner tenke på å dra noen konklusjoner.For jeg har opplevd at jeg ikke har likt enkelte rør noe serlig før passert grovt estimert 100-150t,men da har godlyden vokst frem.

    Så uansett litt vel tidlig å konkludere veldig,vet at også ting kan utvikle seg balansemessig i litt feil retning med innspilling,men det er da det er så kjekt med diy og begynne leke seg litt med andre merke rør,motstander,kondiser osv. for å fintune :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Her har det skjedd ting ser jeg. Scandiagutten har gitt opp DIY og Rune S har snappet opp L1'en. An unexpected turn of events som de sier.

    Hvilken motstandertype er det som kommer standard i L1? Takman?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Metallfilm. Brrrr. Kaldgufser litt, men de er kanskje ok?
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    2.566
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Berka hvordan opplevde du byttet av volumkontroll ? Eller tok du alt på en gang?
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    446
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg gjorde mye i løpet av et relativt kort tidsrom så det er vanskelig å si hva som bidro til hva. Kjøpte denne AN stepped attenuatoren når Hificollective hadde utsalg. Uansett så er jeg veldig fornøyd med min L1 i dag. Den har også gode arbeidsbetingelser med lettdrevne høyttalere Zu audio Omen DW MKII.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Metallfilm. Brrrr. Kaldgufser litt, men de er kanskje ok?
    Dårlig erfaringer med metallfilm altså?

    Kommer nok til å prøve litt andre ting etterhvert,og veldig lyst å teste AN niobium i første gridstopper posisjon,2stk.
    Litt skuffende at det er fryktelig trangt på dette kortet,og det vil rett og slett vere vanskelig å få på plass 2W AN motstander.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Godt tips!!
    Har ikke sett hvordan det ser ut på undersiden,men vil vel anta at det blir mye enklere der ja:)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Dårlig erfaringer med metallfilm altså?

    Kommer nok til å prøve litt andre ting etterhvert,og veldig lyst å teste AN niobium i første gridstopper posisjon,2stk.
    Litt skuffende at det er fryktelig trangt på dette kortet,og det vil rett og slett vere vanskelig å få på plass 2W AN motstander.
    Har egentlig lite erfaring med metallfilm. Mest en fordom tror jeg. Føler imidlertid at metallflim har en tendens til å slippe gjennom et eller annet som gjør at jeg aldri glemmer at jeg lytter til en elektrisk komponent. Vet ikke hva det er akkurat. Danskene snakker om "fnidder", så kanskje "elektrisk fnidder" er en mulig beskrivelse på hva jeg hører. Sikkert bare tull.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    446
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Godt tips!!
    Har ikke sett hvordan det ser ut på undersiden,men vil vel anta at det blir mye enklere der ja:)
    Bekrefter at det er veldig trangt på kortet. Vanskelig nok å skifte gridstopper til andre 0,5W resistorer. Har selv bytt til Silver Tantalum. På undersiden mener jeg det vil gå greit med 1W/2W.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Og? Hvor er blomsterspråket ? :LOL:

    Grattis!
    Har noen sånne liggende selv som jeg bør få ut fingrene og testet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn