Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Hei Rune S og VB, veldig kjekt at dere prøver å hjelpe. Setter stor pris på det. (y)
    Jeg rekker ikke å spille musikk før det begynner. Jeg slår på strømmen, røra gløder fint, etter 10-15 sekunder kommer det en høy vedvarende fløytelyd i høyre kanal. Jeg er da snar med å slå av strømmen.
    Rør er byttet mellom kanalene. Jeg skal gå over alle loddinger. Skal særlig sjekke det med feedbacksløyfe. Så et spørsmål: kan jeg sette strøm på denne uten tilkoblede høyttalere?
    Skal se om jeg får lagt ut skjema.
    Som jeg sa tidligere så er det helt sikkert innggang på OPT som er byttet om sånn at OPT ossilerer.
    Be Brian å hjelpe deg med det, å si vad problemet er til han. :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Så hvis jeg forstår deg riktig så er det altså på høyresiden av disse tilkoblingene (se bilde) det har skjedd en feil. Enten en loddefeil eller at ledningsfargene har blitt byttet om da utgangstrafoen ble laget. Interessant.
    L1-3.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Skulle kanskje ikke bry meg med noe jeg ikke har peiling på ;)
    Det som helt sikkert skjer er at du har fått feil fase på feedbacksignalet.
    Det som går fra utgang til inngang.
    Øverste linje på skjemaet.
    Positiv feedback er ikke bra.
    Noen liker ikke negativ fb heller. Dette er faktiskt med på å holde en forsterker stabil.
    Hvis primærsiden på trafoen er riktig koblet er det sekundærsiden som er snudd.
    Eller omvendt.
    Fort gjort.
     
    Sist redigert:

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Svært takknemlig for all hjelp, både Olof, VB, Rune S og Audiomix.:)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis forbindelsene fra trafoen og til anodene på utgangsrørene er riktige er det snudd noe på utgangen.
    Eller omvendt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Pussig at de kjører rørsokler rett på kortet. Vil ikke varmeutviklingen være uheldig for kortet over tid? Det er i alle fall noe de prøver å unngå på litt dyrere gitarforsterkere.
    Ikke noe problem med så små rør.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Tenker høyt her. Kan det vere et alternativ for scaniagutten å prøve bytte om på rød og svart kabel på høgre side? Trykk på vedlegget som VB la ut. Kan noe bli ødelagt viss man bare bytter om på rødt og svart bare for å teste om ulyden forsvinner?
    Av bildene som ble lagt ut forrige side så klarer jeg ikke se at det har blitt gjort noen feil rundt utgangstrafoer(OPT) under bygging. Så kan det da vere at trafoleverandør har mikset farge på enten inn eller utgang som Olof og VB er inne på?


    Jeg har selv et par AN UK c-kjerne trafoer til AN L3 forforsterker som jeg kjøpte brukt,og de spiller i motfase viss jeg kobler de med samme farger kabler.Syns synd på de som har eid de før viss de ikke var klar over det. Så slike ting kan nok en sjelden gang skje fra trafoleverandør.


    Så hvis jeg forstår deg riktig så er det altså på høyresiden av disse tilkoblingene (se bilde) det har skjedd en feil. Enten en loddefeil eller at ledningsfargene har blitt byttet om da utgangstrafoen ble laget. Interessant.
    Vis vedlegget 807035
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Byttet om sort og rød ledning. Koblet til ht og kilde, satt hørselsvern på øran og sendte strøm i forsterkeren. Ingenting skjer men røra gløder, venter i et minutt, øyner håp og tar av hørselsvern. Vrir et knepp på inngangsvelger og ut strømmer Kari Bremnes. O lykke:)
    Tusen takk for all hjelp gutter!
    Helt umulig for en amatør å kunne løse dette selv. Litt betenkelig at det er byttet om på kablene i kittet da.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Det er altså så nydelig å lese at du fiksa det! DIY og Hifisentralen når den er på sitt beste. Slik det skal være.

    Vi må få en lydrapport etterhvert som forsterkeren spilles inn. Gjerne noen skrytebilder med glødende rør. Utsagn som f.eks. at det er den beste forsterkeren du har hørt osv. osv. Du skjønner tegninga.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Vis vedlegget 807148


    Håper dere ser gløden:)
    Noen som har forslag til bedre rør? Eller er de medfølgende brukbare. Skulle vel egentlig vært noe annet enn russiske rør:unsure:
    Vi ser og vi liker. La nå forsterkeren spilles inn før du evt. bytter. Lyden kommer til å endre seg de nærmeste dagene (og ukene). Hvilket fabrikat er inngang/driverrørene?
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Vi ser og vi liker. La nå forsterkeren spilles inn før du evt. bytter. Lyden kommer til å endre seg de nærmeste dagene (og ukene). Hvilket fabrikat er inngang/driverrørene?
    Usikker på fabrikat. Røra var pakket i gråpapir.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har forslag til bedre rør? Eller er de medfølgende brukbare. Skulle vel egentlig vært noe annet enn russiske rør:unsure:
    Mitt forslag er som nevnt over her; gi disse rørene et par hundre timer eller mer, og bli vant med dem før du eventuelt gjør noe med dem.

    Sjekk deretter med Jørn B. Hauge, jbh her på sentralen, om et par gode NOS smårør, og deretter kan du bestille matchede par med Psvane T2 EL84 fra Mala. Om du gidder etter å ha hørt hva et par gode NOS smårør er i stand til! :)

    Men antakelig er de helt greie de som er med fra fabrikken, også.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei
    Sitter på hytta og spiller med ANK EL84, lyden er fin men den er betydelig svakere i venstre kanal :unsure: Noen som har en mening om hva som kan være feilkoblet her?
    Morten
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Tjek om du er kommet til at bytte R2 og R3 eller om R16 har korrekt værdi

    Senilix
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Litt knitring i venstre høyttaler, kan det være såkalt mikrofoni? Eller henger det sammen med mulig feil verdi på motstander siden lyden er litt svakere I denne kanalen?
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Uansett når vi ser bort fra småfeilene så spiller det svært bra. Sitter her og blir imponert over lydkvaliteten, særlig med tanke på at jeg har bygd dette selv :unsure: Jeg skifter mellom ANK og en LM 211 IA og tør påstå at ANK er vesentlig bedre.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Har ikke byttet om etter tidligere feilsøking. Er generelt overrasket over kraften og lydkvaliteten med EL84 røra. Har tidligere sett på EL34 som de beste røra.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    EL34 er selvfølgelig også et godt rør. Implementeringa er viktigere enn rørtypen. Utgangsrørene utgjør bare en liten del i en større helhet. Men det er kanskje enklere å få et godt resultat med EL84. Mye tyder på det.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hvilken type rør dette er?

    IMG_4072.jpeg




    Sitter i en ANK 2.1 dac sammen med et stk. 6X5GT, og to stk. ECC82.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis du snur litt på røret ser du lett om det er to seksjoner. Triode + pentode.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva med utgangsrør?
    Jeg har to slike:

    IMG_4066.jpg



    Mens manualen sier 6922 (ECC88).
    Dagens manual vel og merke. Usikker på om disse går om hverandre sokkelmessig, eller om rørtypen kan ha forandret seg.
    Er det et greit bytte, eller burde jeg bruke det som står i manualen?
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Klarte ikke holde fingrene unna når scaniagutten la sin L1 ut for salg.
    Den har sine utfordringer spessielt i venstre kanal,men det jeg hører fra den høgre kanal virker veldig lovende🙂
    Ga @scaniagutten den opp så fort? Regner med du finner ut av den😃
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    birk88 :
    Ecc88 og ecc82 har ikke like karakteristikker,men ut fra hva jeg kan se så har de alt på samme rørpinner.Ergo det skjer ingen ting rivruskende galt samme vilket av de 2 du bruker. Men de krever litt forskjeligge arbeidspunkt,anodemotstand,osv , og ecc88 har høyere forsterkning enn ecc82
    ECC 88, Tube ECC88; Röhre ECC 88 ID2488, Double Triode (radiomuseum.org)
    ECC 82, Tube ECC82; Röhre ECC 82 ID1050, Double Triode (radiomuseum.org)

    Mener å ha sett 2.1 varianter av begge.
    Står det evt noe om rørtype på printkortet i din?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn