Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Takk for det!

    Nå vet jeg ikke primær og sekundær DCR på nettrafoen din, samt strømtrekket, men synes å simulere relativt likt med en og to choker. Det gjør det bare mer interessant. Hvilke typer kondensatorerer bruker du i de ulike C-leddene? Bare Black Gate eller noe annet i tillegg?
    BG WKZ i første og andre posisjon. Tubecap i siste. Nå WKZ i første og Tubecap i siste. Alle 47uF.
    Vist er det gøy når ikke alt helt henger på greip men funker! 😊
    Synes bestemt at to choker var mye bedre tidligere. Testede frem og tilbake da. Nå ikke tvil om at en er mye bedre.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hva skjer hvis du kutter ut Tubecap og bruker WKZ i første og siste posisjon?
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Hva skjer hvis du kutter ut Tubecap og bruker WKZ i første og siste posisjon?
    Liker lyden bedre av WKZ og Tubecap en kun WKZ. Litt mere åpent og luftig sammen. Uten å miste de gode egenskapene til noen av dem. Samme med kun Tubecap. Liker ikke det heller. 😊
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Fungerer det så fungerer det. Er generelt ikke spesielt stor fan av polypropylen i strømforsyninga. Har prøvd MYE, men hos meg har alltid musikaliteten blitt noe skadelidende. Lyden har paradoksalt nok vært veldig god, ja nesten bedre, men det har vært som om musikken har blitt mer uinteressant. Hører mye på stemmer i form av lydbøker, hørespill og lignende og jeg "spisser ikke øra" på samme måte når det er for mye polypropylen involvert. Meninga og budskapet i teksten berører meg liksom ikke på samme måte. God lyd korrelerer altså ikke alltid med god musikalitet. Vanskelig å forklare og for enkelte som leser dette vil det være nærmest gal manns tale. I det siste har jeg prøvd bl.a. Tubecap vs. Kaisei i strømforsyninga på en 300B-monoblokk (ja har bare en foreløpig), samt Claritycap CMR vs Kaisei i en 12AU7-forforsterker. Resultatet er entydig. Lyden er i noen tilfeller bedre med polypropylen (spesielt på nyere opptak), men musikaliteten og formidlinga av budskapet er alltid dårligere. Kaisei blir stående.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Fungerer det så fungerer det. Er generelt ikke spesielt stor fan av polypropylen i strømforsyninga. Har prøvd MYE, men hos meg har alltid musikaliteten blitt noe skadelidende. Lyden har paradoksalt nok vært veldig god, ja nesten bedre, men det har vært som om musikken har blitt mer uinteressant. Hører mye på stemmer i form av lydbøker, hørespill og lignende og jeg "spisser ikke øra" på samme måte når det er for mye polypropylen involvert. Meninga og budskapet i teksten berører meg liksom ikke på samme måte. God lyd korrelerer altså ikke alltid med god musikalitet. Vanskelig å forklare og for enkelte som leser dette vil det være nærmest gal manns tale. I det siste har jeg prøvd bl.a. Tubecap vs. Kaisei i strømforsyninga på en 300B-monoblokk (ja har bare en foreløpig), samt Claritycap CMR vs Kaisei i en 12AU7-forforsterker. Resultatet er entydig. Lyden er i noen tilfeller bedre med polypropylen (spesielt på nyere opptak), men musikaliteten og formidlinga av budskapet er alltid dårligere. Kaisei blir stående.
    Meget interessant. Må nok ta en ny test imorgen. Jeg skjønner absolutt vad du tenker på i forhold til god og engasjerende lyd. Min erfaring med mye (kun) WKZ er at musikken kan miste litt liv og engasjement. Mulig Runes har noen bedre beskrivelse av dette? Men skal teste på nytt. 😊
    Mye annet som endret seg siden sist så godt mulig det blir opptur nå.
    Kaisei er veldig gode med. Hvor og hvordan har du testet dette? Opplevd det samme som deg med kun poly. Må vare i kombinasjon med en god elektrolytt skal det fungere er min erfaring.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Kjekt dere deler erfaringer og inntrykk av diverse komponenter og kretsvalg !
    Jeg plukker opp flere tips som må prøves :)

    Jeg har ikke eksperimentert så mye med komponentbytter i PSU.
    Testet litt Tubecap i psu på en dac, og syns igrunnen de fungerte bra. Følelsen var at de låter forholdsvis varmt og behagelig.Muligens det ble litt mindre liv ? Men ikke sikker.
    Mener å huske jeg har sett Andy Grove kalle Tubecap litt chewy. Vet forsåvidt ikke hva han legger i det :D ,men jeg tolket det som han mener de kan låte litt seigt?
    Men Olof mener vel at de firkantede kondisene Audio Note bruker i psuene til M3 pre og et stykke opp er Tubecap,så i tilfelle så er de neppe så ille :)

    Tror det som alltid handler om voicing og samspill av komponeneter med litt ulik karakter til et totalresultat man liker. Ingen del er perfekt,og kan virke som for mange av samme type/karakter kan dra ting i litt skjeiv retning.

    Jeg har mange strålende opplevelser med å sett inn Black Gate WKz i PSUer.På sitt beste av de mest realistiske og musikalske jeg har testet,spessielt i AN 300B kit .
    Men husker en gang jeg monterte komplett WKz i hele PSUen på AN 300B interstageblokker,og den totalen ble noe mekanisk og 'grå' . Ikke sikkert de ordene gir noen mening:D Men det virket som en mix av litt forskjellige kondiser ga et mer spennende og naturliglydende totalresultat.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hei

    Noen som har speccene (TS) på denne?

    Hvordan er de ift en standard Seas variant med coatet papirmembran eller Seas Exotic bassmellomtone?



    Vis vedlegget 705304
    Jeg har ikke sett noe data på de. Mulig Seas kan si noe om det,eller sende en mail til Audio Note kanskje ?

    De har voldsomt mykt oppheng. Det mykeste jeg har vert borti.
    Jeg har en tendens til å like det.Er for eksempel veldig glad i Altec 15" .
    Forstår det er et samspill mellom motorkraft,oppheng,osv ,og at det er mange veier til rom ,men ja,jeg har ivertfall ofte likt det jeg hører fra element med myke oppheng. Og gjerne membraner av naturlige materialer.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Kaisei er veldig gode med. Hvor og hvordan har du testet dette?
    Mundorf Tubecap vs Kaisei non-polar 100uF/500V som siste kondensator i en cLCLC-strømforsyning til 300B-røret (bruker 0,15uF og 20uF polypropylen som C1 og C2 foreløpig). I forforsterkeren har jeg testet med polypropylen i alle posisjoner (og i ulike posisjoner) i et CLCLC-filter. Beste resultatet jeg har oppnådd til nå er med papir i olje som C1. To små non-polare Kaisei'er (parallell såkalt "super-e") som C2 og Black Gate som C3. Har imidlertid gjort lignende forsøk mange ganger før på den gamle 26-forforsterkeren min med den samme opplevelsen av polypropylen. Merker har inkludert Mundorf (Tubecap og Silver in oil), Claritycap CMR og SCR MKP. Er imidlertid ingen "elektrolytt-fundamentalist". Kan godt være at musikaliteten (og lyden) ikke har vondt av litt "plastkrydder" i strømforsyninga, men tror definitivt at det kan bli for mye i mange tilfeller. Er det ikke Conrad Johnson som har begynt å bruke bare plast i forforsterkerne sine de siste årene? Kanskje det er noen venner av dette merket som kan fortelle hvordan lyden har endret seg opp gjennom årene.

    Men husker en gang jeg monterte komplett WKz i hele PSUen på AN 300B interstageblokker,og den totalen ble noe mekanisk og 'grå'
    Skal aldri bruke Black Gate i utgangstrinn. Ikke fordi de ikke er utrolig gode kondensatorer, men fordi jeg ikke takler at Black Gate'ene bruker så lang tid på å yte sitt optimale og at de nærmest må brennes inn på nytt hver gang anlegget har vært avslått i en par-tre dager. I DAC'er og forforsterkere er det greit nok, men ikke i effekttrinn med utgangsrør til mange tusen kroner. Om innbrenning (eller "avbrenning") var problemet i ditt tilfelle vet jeg jo ikke, men har vært nære på å lodde ut Black Gatene mange ganger i forforsterkeren. I mitt tilfelle har de vært skarpe og fæle, grumsete og udynamiske i lange perioder for så å blomstre opp etter lang tids bruk. Det er heller ikke til å komme fra at de er svært avslørende for alt som ikke er som det skal i resten av systemet. Kaisei er utrolig mye lettere å ha med å gjøre. Har jo lest at Kaisei kan være litt mellomtonefokuserte og kanskje er det nettopp her polypropylen har sin plass for å balansere ut lyden og frekvensgangen. Altså voicing og samspill som du skriver. Litt pussig egentlig alt sammen. Claritycap f.eks. har utrolig makrodynamikk og forsterkeren høres ut som den har fått dobbelt så mange watt som med Kaisei. Det er bare det at sjela i musikken blir litt borte. Kanskje polypropylen har dårligere mikrodynamikk og artikulasjon i mellomtonen enn de beste elektrolyttene? "Fiser" elektrolyttene mer i takt med musikken enn polypropylen? Et mysterium er det nå uansett..
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Mundorf Tubecap vs Kaisei non-polar 100uF/500V som siste kondensator i en cLCLC-strømforsyning til 300B-røret (bruker 0,15uF og 20uF polypropylen som C1 og C2 foreløpig). I forforsterkeren har jeg testet med polypropylen i alle posisjoner (og i ulike posisjoner) i et CLCLC-filter. Beste resultatet jeg har oppnådd til nå er med papir i olje som C1. To små non-polare Kaisei'er (parallell såkalt "super-e") som C2 og Black Gate som C3. Har imidlertid gjort lignende forsøk mange ganger før på den gamle 26-forforsterkeren min med den samme opplevelsen av polypropylen. Merker har inkludert Mundorf (Tubecap og Silver in oil), Claritycap CMR og SCR MKP. Er imidlertid ingen "elektrolytt-fundamentalist". Kan godt være at musikaliteten (og lyden) ikke har vondt av litt "plastkrydder" i strømforsyninga, men tror definitivt at det kan bli for mye i mange tilfeller. Er det ikke Conrad Johnson som har begynt å bruke bare plast i forforsterkerne sine de siste årene? Kanskje det er noen venner av dette merket som kan fortelle hvordan lyden har endret seg opp gjennom årene.



    Skal aldri bruke Black Gate i utgangstrinn. Ikke fordi de ikke er utrolig gode kondensatorer, men fordi jeg ikke takler at Black Gate'ene bruker så lang tid på å yte sitt optimale og at de nærmest må brennes inn på nytt hver gang anlegget har vært avslått i en par-tre dager. I DAC'er og forforsterkere er det greit nok, men ikke i effekttrinn med utgangsrør til mange tusen kroner. Om innbrenning (eller "avbrenning") var problemet i ditt tilfelle vet jeg jo ikke, men har vært nære på å lodde ut Black Gatene mange ganger i forforsterkeren. I mitt tilfelle har de vært skarpe og fæle, grumsete og udynamiske i lange perioder for så å blomstre opp etter lang tids bruk. Det er heller ikke til å komme fra at de er svært avslørende for alt som ikke er som det skal i resten av systemet. Kaisei er utrolig mye lettere å ha med å gjøre. Har jo lest at Kaisei kan være litt mellomtonefokuserte og kanskje er det nettopp her polypropylen har sin plass for å balansere ut lyden og frekvensgangen. Altså voicing og samspill som du skriver. Litt pussig egentlig alt sammen. Claritycap f.eks. har utrolig makrodynamikk og forsterkeren høres ut som den har fått dobbelt så mange watt som med Kaisei. Det er bare det at sjela i musikken blir litt borte. Kanskje polypropylen har dårligere mikrodynamikk og artikulasjon i mellomtonen enn de beste elektrolyttene? "Fiser" elektrolyttene mer i takt med musikken enn polypropylen? Et mysterium er det nå uansett..
    Morsomt å høre litt forskjellige erfaringer. Personlig er jeg ikke så glad i 300B da jeg synes det har alt for mange kompromisser bortsett fra flott mellomtone etter min smak. Å ikke minst latterlig priset.

    At WKZ trenger litt lenger innspillingstid en andre kondensatorer er jeg med på. Men synes ikke dem er så vanskelige i forhold til hvor gode dem er. Det som er noe av det viktigste etter min erfaring og akkurat det samme som AN gjør i alle de dyre komponentene sine og det er å blande fornuftig.

    I linjetrinn sitter aldri 2 like rør etter hverandre. Det sitter aldri like kondensatorer hele veien. Å så videre. Alle komponenter farger lyden uansett hvor gode de er. To rimeligere, men forskjellige type for eksempel motstander sammen kan fort låte bedre en kun like av bedre type da alle da trekker lyden samme vei.


    At WKZ kan vare skarpe har jeg aldri hørt. Men BG N kan vare litt harde i starten. Så som RuneS har jeg makset ut med kun WKZ med dårlig resultat. Dette i Pre og Dac. Mister dynamikk og flyt i musikken med kun WKZ. Sannsynligvis lite problem nå i forhold til tilgang på WKZ. 😊

    Polypropp og teflon kondensatorer låter litt plastikk og PIO lite utstakt og kornete. Men finner man gode kompromiss kan det bli magisk. 😊

    Angående Claritycap for eksempel. Litt av problemet du beskriver kan sikkert komme av mangel på mikrodynamikk som du sier. Men det er vel typisk det som kommer sist etter innspilling. Uten å ha testet akkurat de kondensatorene vil jeg tru at dem vil trenge sinnesykt lang innspilling grunnet stor masse og høy spec. Ikke så interessert lenger at jeg orker å bruke 1000tim på innspilling for så å teste tilbake. Men utrulig glad hvis noen gjør det!
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Personlig er jeg ikke så glad i 300B da jeg synes det har alt for mange kompromisser bortsett fra flott mellomtone etter min smak. Å ikke minst latterlig priset.
    Ja, lyden av 300B er ikke like godt likt av alle. Har definitivt irritert meg over prisene.

    At WKZ kan vare skarpe har jeg aldri hørt.
    Har dessverre bare VK. WKZ oppfører seg kanskje på en annen måte. Dere er heldige som har de.

    Uten å ha testet akkurat de kondensatorene vil jeg tru at dem vil trenge sinnesykt lang innspilling grunnet stor masse og høy spec. Ikke så interessert lenger at jeg orker å bruke 1000tim på innspilling for så å teste tilbake.
    Kan være at du har rett. Har aldri testet de mer enn et par hundre timer. Alt for utålmodig.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Ja, lyden av 300B er ikke like godt likt av alle. Har definitivt irritert meg over prisene.
    Problemen min er nok at jeg har feil høyttalere til den type forsterker med. :)


    Har dessverre bare VK. WKZ oppfører seg kanskje på en annen måte. Dere er heldige som har de.
    WKZ skal ha spesielt god filtereffekt. Noe som er gjort litt annerledes med dem som jeg skjønt det. Men sikkert det samme som ødelegger blir det for mange.


    Kan være at du har rett. Har aldri testet de mer enn et par hundre timer. Alt for utålmodig.
    Ut fra hvordan du besktiver dem så låter det veldigt spennende. Vet noen som kun sverger til dem i pre, phono og amp. Men aldri hørt dem selv. :)

    En som gjør ting på sin måte. Men vet at det er noen utfordringer der med. Se under EdMa Electronics.
    Uansett veldig morsomt å se vad andre driver med. :)

    https://edmakoestiek.wordpress.com/
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Mener å huske jeg har sett Andy Grove kalle Tubecap litt chewy. Vet forsåvidt ikke hva han legger i det :D ,men jeg tolket det som han mener de kan låte litt seigt?
    Men Olof mener vel at de firkantede kondisene Audio Note bruker i psuene til M3 pre og et stykke opp er Tubecap,så i tilfelle så er de neppe så ille :)
    Trur den kommentaren hans var fra før han blandede dem med andre typer. Sitter noen i M10 Signature med så kan ikke vare helt galt.

    https://www.monoandstereo.com/2016/01/audio-note-m10-signature-flagship.html
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    En som gjør ting på sin måte. Men vet at det er noen utfordringer der med. Se under EdMa Electronics.
    Uansett veldig morsomt å se vad andre driver med. :)

    https://edmakoestiek.wordpress.com/
    Takk for linken Olof! Ja, virkelig morsomt å se hva andre driver med. Ser ut til å være en fan av Claritycap ja. Her på berget er det vel VegardW som er den fremste eksponenten for Claritycap.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Her er en forumtråd med en som også er litt OCD i forhold til testing av kondensatorer i strømforsyninger. Ikke bare meg som sliter....

     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Hva skjer hvis du kutter ut Tubecap og bruker WKZ i første og siste posisjon?
    Brukt et par timer å prøvd frem og tilbake mellom WKZ i første og siste og WKZ i første og Tubecap i siste på M2 PSU. Hos meg i mitt oppsett er jeg ikke i tvil om at sistnemnte er det jeg foretrekker. Mye større lydbilde og mye mer sprudlende og lettflytende. Alt dør og krymper litt med to trinn med WKZ. Men liker ikke kun Tubecap. Det blir mere luftig, analytisk plastikk lyd. Nå skal lokket få vare på denne en god stund. Nye rør og deler så dette blir bra! 😊
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Takk for at du tok deg tid til å teste. Nyttig informasjon for flere på denne tråden forhåpentligvis. Konklusjonen er altså at blanding er best.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Takk for at du tok deg tid til å teste. Nyttig informasjon for flere på denne tråden forhåpentligvis. Konklusjonen er altså at blanding er best.
    Hos meg i min konfigurasjon på M2 PSU ja. Ikke sikkert i en annen forsterker eller annen type psu. 😊
    Du prøvde vel i en annen type PSU i grunn.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Joda, men synes vi har har fått spikra i hvertfall to ting så langt. F.eks. hvordan Niobium-motstander høres ut (av en trenet og musikkinteressert lytter. Ja, Rune vi må vel kunne si det), og at en kombinasjon av ulike kondensatorer (oftest i hvertfall) er bedre enn bare en type. Litt framskritt må vi kunne si at det har vært.

    MEN (og det er alltid et men som vi kanskje kan diskutere litt framover) hva er best av serieregulering med negativ feedback, serieregulering med positiv feedback, shuntregulering med negativ feedback, shuntregulering med postiv feedback og uregulert strømforsyning. Her er jeg egentlig helt blank både erfaringsmessig og teknisk. Vet at AN bruker positiv feedback på de bedre regulatorene sine, men er det shunt? Går ut fra at kit'ene har rene standard serie med negativ feedback.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Skal aldri bruke Black Gate i utgangstrinn. Ikke fordi de ikke er utrolig gode kondensatorer, men fordi jeg ikke takler at Black Gate'ene bruker så lang tid på å yte sitt optimale og at de nærmest må brennes inn på nytt hver gang anlegget har vært avslått i en par-tre dager. I DAC'er og forforsterkere er det greit nok, men ikke i effekttrinn med utgangsrør til mange tusen kroner. Om innbrenning (eller "avbrenning") var problemet i ditt tilfelle vet jeg jo ikke, men har vært nære på å lodde ut Black Gatene mange ganger i forforsterkeren. I mitt tilfelle har de vært skarpe og fæle, grumsete og udynamiske i lange perioder for så å blomstre opp etter lang tids bruk. Det er heller ikke til å komme fra at de er svært avslørende for alt som ikke er som det skal i resten av systemet. Kaisei er utrolig mye lettere å ha med å gjøre. Har jo lest at Kaisei kan være litt mellomtonefokuserte og kanskje er det nettopp her polypropylen har sin plass for å balansere ut lyden og frekvensgangen. Altså voicing og samspill som du skriver. Litt pussig egentlig alt sammen. Claritycap f.eks. har utrolig makrodynamikk og forsterkeren høres ut som den har fått dobbelt så mange watt som med Kaisei. Det er bare det at sjela i musikken blir litt borte. Kanskje polypropylen har dårligere mikrodynamikk og artikulasjon i mellomtonen enn de beste elektrolyttene? "Fiser" elektrolyttene mer i takt med musikken enn polypropylen? Et mysterium er det nå uansett..
    Likte beskrivelsen din av de dårlige periodene til Black Gate:D Har samme opplevelsene.Igrunnen tror jeg BG er den merkeligste hifidings jeg har vert borti. Noe som kan låte så hinsides fantastisk,mens i andre perioder uforståelig ræva,er merkelige greier.
    Den andre merkelige arten som slår meg er innspilling av Lowther element,men Black Gate anser jeg for å forandre seg mye mer mellom verst til beste perioder.

    Jeg ser ingen problem med BG WKz i effekttrinn. Faktisk i AN 300B forsterkere,og kanskje spessielt i den 200uF posisjonen etter choke,er de desidert beste opplevelsene jeg har hatt med Black Gate. Første gang jeg satte inn en 100+100uF WKz i den posisjonen ble jeg ganske satt ut.Låt bare ubeskrivelig naturlig og levende fra start. Absolutt alt ble bedre,bare å ramse opp alle gode hifitermer,og som da igjen betyr større musikkopplevelser og man føler man kommer nermere all musikken på alle opptak.
    Men de gjekk forsåvidt litt igjennom en innspillingsfase,men kan ikke huske at de hadde noen helt bedriten fase,og så virket det som de stabiliserte seg på et høyt nivå. Og dette var med normal bruk.

    Men ja,desverre så yter nok BG enda et hakk bedre viss de står på stort sett hele tiden,og det gjør jeg aldri med noe rørutstyr.

    Ser ut som jeg må få testet Claritycap en gang.Kan virke som en fin komponent å ha i voice-skuffen :)

    Enig.Kaisei og standard AN elektrolytter virker å låte fint fra start. Liker de godt. De virker å bidra med en naturlig klang som jeg sjeldent har hørt fra andre elektrolytter,og lite som stikker seg ut,men muligens litt lavere nivå i nedre register enn en del andre ting? Men tror uansett de er ganske enkle å balansere ut med andre deler viss man føler for det.
    De minner meg igrunnen om mange opplevelser jeg har hatt med RCA rør. Veldig oppløst,naturlig og musikalsk,men av og til har jeg opplevd de som å ha litt mindre nivå i bassen enn endel andre rørmerker.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Joda, men synes vi har har fått spikra i hvertfall to ting så langt. F.eks. hvordan Niobium-motstander høres ut (av en trenet og musikkinteressert lytter. Ja, Rune vi må vel kunne si det), og at en kombinasjon av ulike kondensatorer (oftest i hvertfall) er bedre enn bare en type. Litt framskritt må vi kunne si at det har vært.

    MEN (og det er alltid et men som vi kanskje kan diskutere litt framover) hva er best av serieregulering med negativ feedback, serieregulering med positiv feedback, shuntregulering med negativ feedback, shuntregulering med postiv feedback og uregulert strømforsyning. Her er jeg egentlig helt blank både erfaringsmessig og teknisk. Vet at AN bruker positiv feedback på de bedre regulatorene sine, men er det shunt? Går ut fra at kit'ene har rene standard serie med negativ feedback.
    Haha:D ,syns du drar det litt langt nå,men regner med det også var ment litt som en spøk :)
    Det er ingen grunn til å spikre karakteren av Niobium pga det jeg har lirt av meg så langt ;) Jeg er ikke i nerheten av å ha spikra de for egen del engang.
    Jeg må nok prøve de i forskjellige posisjoner,forskjellige kretser,sammenligne direkte med AN 2W sølv og tantalum, koble opp Von Schweikertene mine istedet for AN E kit03,osv osv osv , for å gjøre meg opp en egen mening hvordan jeg vil beskrive de. Og det blir med min smak,mitt oppsett,osv :)

    Jeg venter på at andre kan hjelpe meg litt med sine oppfattelser av de :) Først da kommer man litt nermere noe matnyttig flere kan dra erfaring av,tror jeg.
    Men for all del.Jeg føler jeg trygt kan anbefale folk å teste ut et par AN niobium motstander viss man har gridstoppere i kretsen fra før.
    Sannsynligvis så dreier det seg litt om mix and match her også.Mulig jeg traff veldig blink fordi resten av motstandene på linjekortet mitt er AN Tantalum.
    Mener Peter Q også har skrevet noe om at niobium og tantalum kombinerer veldig fint.

    Men liker utviklingen i tråden! Flott at mange deler erfaringer og man prøver å beskrive litt hva man hører. Ingen sitter på fasiten,så alle sine beskrivelser er rette. Tror det er lærerikt både for en selv og andre.

    Det med strømforsyninger kan jeg fint lite om,så har lite å bidra med der.
    Hva er betegnelsen på kit M2 strømforsyninga ?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Det med strømforsyninger kan jeg fint lite om,så har lite å bidra med der.
    Sliter også som vanlig med å forstå regulerte strømforsyninger. Regner meg selv for å være relativt oppegående (men kanskje med relativt dårlig selvinnsikt), men når det gjelder regulerte strømforsyninger så føler jeg meg som en padde som hopper og kvekker rundt i skogen, skaller hodet i et tre og hopper og kvekker rundt videre litt fortumlet. Det skal ikke være så vanskelig. Jeg aksepterer det rett og slett ikke.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Å hvorfor stoppe der?
    Dac og phono skal få ny nett trafo etter hvert. Men i dac trenger man da egen trafo til digital delen.
    Dette ble neste aha opplevelse. Noe helt annet med egen dedikert trafo til digital delen. Mere ro og mye mere autoritet. I kveld blir en lang og bra kveld med masse musikk!!
    Hvis noen er lysten til å teste dette kan jeg anbefale denne trafoen. Fungerer ypperlig og er hyggelig priset.
    Spiller 8 tall rundt standard output på Kanadisk nett trafo til digital psu.

    https://www.elfadistrelec.no/no/ringkjernetransformator-20va-2x-vac-noratel-aa-98020/p/15613252

    Må si dette var enorm valutta for pengene!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Det der var lett å forstå! Bare å spørre hva som var uklart.

    🤪 😁

    Kan opplyse om dagens opplevelse av hva en AN niobium motstand kan bidra med.Sitter akkurat nå med en liten følelse av at de kanskje er generelt litt slankere/lysere i balansen enn AN 2W tantalum, Men regner ikke med de er innspillt enda .Og en annen faktor er at det er ganske lenge siden jeg har brukt denne L3 preen,og inni der er noen Black Gates som har stått ubrukt lenge og muligens holder på med sine månefaser.....

    Så vet ikke om det er lurt å gå bananas og bestille opp hele lageret av niobiums hos hificollective for å erstatte rubbel og bit av andre motstander dere har fra før,basert på mine tidligere beskrivelser :D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Bare for å prøve forklare litt mer angående niobium inntrykk.
    Foreløbig virker de kanskje litt slankere enn tantalum,men de virker ha en renhet,gjennomsiktighet,naturlig oppløsning, og type utstrakt luftighet som gjør at det ikke blir slitsomt/aggresivt. Men viss jeg har litt rett i at de muligens er litt slankere totalt sett,så kan muligens for mange samtidig bli for mye ? Ikke godt å si...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Mener å ha lest et sted at Tantalum-motstandene til AN høres svært forskjellige ut alt etter som de er magnetiske (gammel type) eller umagnetiske, med kobberpinner eller sølvpinner, samt om de er 1 watts eller 2 watts. Er det mulig å komme fram til en eller annen form for konsensus (gjerne i tabellarisk form) basert på et begrenset antall variabler (f.eks. varm, nøytral, kald, gjennomsiktig, kroppslig, bassrik, mellomtonefokusert, luftig, skarp, diffus, grå, støyfri etc. etc.) av de ulike typene?

    Det kommer vel Niobium i sølv også etterhvert og de får vel en egen lyd de også.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Bare for å prøve forklare litt mer angående niobium inntrykk.
    Foreløbig virker de kanskje litt slankere enn tantalum,men de virker ha en renhet,gjennomsiktighet,naturlig oppløsning, og type utstrakt luftighet som gjør at det ikke blir slitsomt/aggresivt. Men viss jeg har litt rett i at de muligens er litt slankere totalt sett,så kan muligens for mange samtidig bli for mye ? Ikke godt å si...
    Bygget linjekort med kun Sølv/Tantalum og det tok lang tid for det satte seg skikkelig (2-3 uker med spilling 24/7). Utrulig mye mere åpent og utstrakt en gammel magnetisk Tantalum. Og en litt utrivelig lyd i diskanten som plutselig er borte som jeg ikke var klar over før den forsvant. Ikke mint er det mye mere dynamisk og da spesilellt merkbart på lavt volum. Vil si der er et stort skritt fremover på lik linje med å oppgradere til mye dyrere utgangstrafo for eksempel. Man kommer mye nærmere musikken. Helt sikker på at Niobium gjør mye av det samme. :)
     
    Sist redigert:

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Hei!

    Jeg har ett spørsmål angående oppgradering av en passiv Doxa pre med faste motstander.

    Mitt spørsmål er som følger:

    Vil man kunne oppdatere en passiv preamp med Audio Note sine Sølv/Tantalum motstander?

    Og hvor mye ville noe slikt koste? Regner med at en motstand er ganske så dyr?

    Og finnes disse motstandene i alle verdier som man trenger til en slik type volumkontroll med faste motstander på?
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    818
    Antall liker
    256
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei!

    Jeg har ett spørsmål angående oppgradering av en passiv Doxa pre med faste motstander.

    Mitt spørsmål er som følger:

    Vil man kunne oppdatere en passiv preamp med Audio Note sine Sølv/Tantalum motstander?

    Og hvor mye ville noe slikt koste? Regner med at en motstand er ganske så dyr?

    Og finnes disse motstandene i alle verdier som man trenger til en slik type volumkontroll med faste motstander på?
    Hei

    Ikke billig de sølv motstandene.
    0.5w=£19.00
    1.0w=£29.50
    2.0w=£41.06
    Så blir det frakt og mva.
    I en volum med 24 trinn blir det en del når en legger sammen både høyre og venstre kanal.

    Sonicfrontiers.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Har så lyst til å skrive at jeg ikke liker passive forforsterkere, men det skal jeg ikke gjøre. Du har sikkert testa mange aktive og funnet at passivt er best på Doxa.

    Har du et bilde av innmaten? Hva er inngangsimpedansen?
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Har så lyst til å skrive at jeg ikke liker passive forforsterkere, men det skal jeg ikke gjøre. Du har sikkert testa mange aktive og funnet at passivt er best på Doxa.

    Har du et bilde av innmaten? Hva er inngangsimpedansen?
    Inngangsimpedansen vet jeg desverre ingenting om. Men det kan jeg jo finne ut av.

    Her er bildet av den simple innmaten. Her tenker jeg jo at litt Audio Note Sølvkabling også hadde gjort susen?

    IMG_5050.JPG
     
    Sist redigert:

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Hei

    Ikke billig de sølv motstandene.
    0.5w=£19.00
    1.0w=£29.50
    2.0w=£41.06
    Så blir det frakt og mva.
    I en volum med 24 trinn blir det en del når en legger sammen både høyre og venstre kanal.

    Sonicfrontiers.
    Se det ja. Det blir noen frognertiere får å lande det prosjektet. :) Hmm... uansett spennende siden det er så lite komponenter i den passive Pre Ampen.

    Jeg byttet jo ut en Aesthetix Calypso rørforsterker til fordel for denne ultraenkle kretsen. Så selv om det ser stuselig ut, så kan jeg love at det spiller musikk.

    Men det hadde jo vært kanonmoro om man kunne oppgradere den. :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Inngangsimpedansen vet jeg desverre ingenting om. Men det kan jeg jo finne ut av.

    Her er bildet av den simple innmaten. Her tenker jeg jo at litt Audio Note Sølvkabling også hadde gjort susen?

    Vis vedlegget 706129
    Det blir nok utfordrende å skifte motstandene på den der. Det er jo også slik at det er nettopp er disse motstandene (og i og for seg kablinga) som lager lyden som du liker så godt. Resten er bare switcher og phonoplugger. Det mest fornuftige er antakelig å kjøpe en komplett volumkontroll hos Hificollective eller noen andre (eller låne en annen passiv) for å sammenligne. Det blir ikke lenger Doxa hvis du bytter volumkontroll.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Det blir nok utfordrende å skifte motstandene på den der. Det er jo også slik at det er nettopp er disse motstandene (og i og for seg kablinga) som lager lyden som du liker så godt. Resten er bare switcher og phonoplugger. Det mest fornuftige er antakelig å kjøpe en komplett volumkontroll hos Hificollective eller noen andre (eller låne en annen passiv) for å sammenligne. Det blir ikke lenger Doxa hvis du bytter volumkontroll.
    Du har helt rett i at man kan miste noe med og oppgradere. I så henseende så er det jo skummelt. Uansett så er det moro og leke med tanken. Og siden jeg har fått stor respekt for hva Audio Note driver på med, siden jeg har skaffet meg en Audio Note Dac 3, så ble tanken om å stappe inn flotte vellydende Audio Note komponter i en Doxa litt forførende.

    Men, det kan jo være at det ikke er så smart. Tenker jeg skal ta en liten telefon til Doxa og høre med dem om hva de tenker om noe slikt?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke begynn å mekk på den du har. Det er en helt standard attenuator med faste dale motstander. Helt grei sak.

    Skal du bytte og da til AN så har de "ferdige" moduler.
    Greit å vite hvilken verdi du trenger (25k,50k,100k) etc
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn