Arcam rDac, en anbefaling.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skal ikke akkurat påberope meg at det er jeg som har funnet opp kruttet her. Det er mange diy'ere som kjører sånne modifikasjoner. Det er heller ikke gjort noen endringer i konstruksjonen. Jeg bare tapper signalet før analogtrinnet, som i mine øyne er overflødig med denne chipen. WM8741 er unik på markedet i det at den kan drive laster ned i 1 kOhm og kapasitive laster opp til 1000pF. Den har allerede et innebygget lavpassfilter og gir ut 2 Vrms i 10 kOhm.

    En enklere modifikasjon enn dette finnes nesten ikke. Og den er i tillegg 100% reversibel. Bare vær kjapp med loddebolten, så du ikke svir av dac-chipen. Da er du screwed.

    Skru ut de fire skruene på undersiden, pluss de seks på baksiden av dacen. Ta av lokket, og du ser undersiden av printet, sånn som på bildet under. Hent ut positivt signal på punktene P310 (venstre) og P312 (høyre). Også fant jeg bare et par punkter for jord i nærheten. Det er også mulig å hente ut negativt signal på P311 og P313 for de som ønsker å kjøre balansert.

    Dacen gir 2-3 V likespenning på utgangen, så jeg anbefaler på det sterkeste å koble en kondensator, størrelse 2,2-4,7 uF i serie med signalet, med mindre du er helt sikker på at forforsterkeren din har en inngangskondensator. Det er dumt å risikere å sette fyr på hele anlegget.

    Ettersom chipens evne til å drive kapasitive laster er noe begrenset er det en fordel med en relativt lettdrevet forforsterker. Enkelte forsterkere har litt i overkant drøye lavpassfiltere på inngangen. Det vil suge noe liv ut av lydn. I tillegg ville jeg prøvd å unngå 7 m lange skjermede signalkabler for de som liker denslags.
     

    Vedlegg

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Takk for innføringen. For min del tror jeg nok jeg lever videre med min umodifisert da jeg synes rdac har en klang som passer mitt system godt. Den er ikke perfekt, men den gav meg et flott løft i lydkvalitet. Matching opp mot eksisterende utstyr og de preferanser den enkelte har spiller nok en stor rolle i vurderingen av elektronikk spesielt.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Ja, jeg vil påstå at modifikasjonen er valgfri. ;) Nå ligger i alle fall beskrivelsen her, sånn at hvemsomhelst som tør kan prøve seg og finne ut på egenhånd. På eget ansvar, vel å merke.

    Jeg er så fornøyd med denne dacen at jeg sannsynligvis kommer til å gjøre den til et større DIY-prosjekt. Har tro på den som en absolutt referanse. Er allerede så smått i gang med å forberede dedikert strømforsyning til dac-chipen. Simpel R-C-R-C forsyning, ringkjernetrafo med én vikling til 5V og én til 3.3V, schottky likeretterdioder og shuntregulatorer. Legger ut en liten smakebit her, også kommer det nok en egen tråd under DIY-avdelingen senere. 8)
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ny psu? Dette virker veldig spennende synes jeg. Snuser på rDac til et lite headfi-anlegg selv. Skal vel alltids ha baller nok til å svinge loddebolten på den også.

    Noen konkrete forslag til kondensator på utgangen?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Sett i gang med en DIY-tråd du. Dette høres spennende ut.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Will do! :D Har bare et par andre heftige DIY-prosjekter på gang, så det ser ut til at det blir minimalt med fremdrift på dac-fronten før neste gang onkel staten betaler ut penger. ;D Stay tuned...
     

    Silversurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2004
    Innlegg
    413
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Har nå brukt rDac i noen uker og jeg blir bare mer og mer imponert av denne lille boksen med ett utrolig pris/ytelse forhold , lyden er magisk!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har ikke noe med magi å gjøre, godt håndverk tror jeg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    Unntaket må vel være Lavry DA-924 Gold som ikke bruker ferdig chiper og innmat.
    Det sitter da masse IC-er på printkortet der. (?)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jah, hvordan gikk det med den nye PSU'n? Har du fått den ennå?

    Jeg har nå dac oppe og går med ny hjemmesnekret strømforsyning. Dette låter betydelig bedre. Instrumenter står mer ut, alt klinger mer naturlig. Vanskelig å beskrive. ::) At det er en større grad av realisme er vel beste måten å si det på. Min nye referanse. ;) Det eneste jeg har å utsette på den er at jeg får litt sus på mine 105 dB følsomme høyttalere etter at jeg fjernet utgangstrinnet.

    Var ikke helt trivielt å finne fram på kretskortet, siden +5V linja går på et lag inni printet. :-\ Fant ingen baner å kutte, så jeg endte opp med å pelle vekk en 5V regulator som satt der fra før. Faren er at forsyninga til dacen fortsatt er koblet til noen andre IC'er. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å unngå dette. +3,3V forsyninga var derimot enkel.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.099
    Antall liker
    32.497
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Test og test, en kamerat av meg (og jeg) satte de to dac'ene opp mot hverandre på hans anlegg (squeezebox + densen + audio physics HT) og der kom arcam'n klart best ut. Koblet via toslink. RCA ut.
    Satte også de to opp mot en tidlig beresford (7510), og også den låt klart bedre enn abrahamsen v6 i hans oppsett, syntes vi.

    Vi hadde litt problemer med å avgjøre om arcam'n var bedre enn beresforden, men vi "ante" vel at den var det. Ingen grundig test.

    (PS: Arcam ble innkjøpt).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    DIY_dude skrev:
    Jah, hvordan gikk det med den nye PSU'n? Har du fått den ennå?

    Jeg har nå dac oppe og går med ny hjemmesnekret strømforsyning. Dette låter betydelig bedre. Instrumenter står mer ut, alt klinger mer naturlig. Vanskelig å beskrive. ::) At det er en større grad av realisme er vel beste måten å si det på. Min nye referanse. ;) Det eneste jeg har å utsette på den er at jeg får litt sus på mine 105 dB følsomme høyttalere etter at jeg fjernet utgangstrinnet.

    Var ikke helt trivielt å finne fram på kretskortet, siden +5V linja går på et lag inni printet. :-\ Fant ingen baner å kutte, så jeg endte opp med å pelle vekk en 5V regulator som satt der fra før. Faren er at forsyninga til dacen fortsatt er koblet til noen andre IC'er. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å unngå dette. +3,3V forsyninga var derimot enkel.
    Jeg spurte Arcam om dette med valget deres av PSU og om en slik du linket kunne gi en oppgradering. Fikk som svar at de hadde prøvd ulike strømforsynings topologier og mye testing. Og at de ikke kunne høre forskjell på den de valgte framfor en standalone referanse PSU. Ble også nevnt at dersom man bruker en annen PSU og som skulle eventuelt gir vil en forandring, så vil det avvike fra det originale produktet de har voicet med mange hundre timers blindtesting.

    Selvsagt greit nok hvis man foretrekker eventuelle forandringer en ny PSU vil gi, men det er ikke sikkert det noe som alle vil oppleve som en forbedring.

    Skal ikke gjengi alt jeg fikk som svar fra Arcam da det står i mailen at det ikke skal gjøres, men her er et par setninger.

    "we could not hear any discernable difference between the chosen PSU and a standalone reference bench PSU..."

    "by all means try the external PSU but at more than half the cost of the rDac itself it should be good…"
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Det er liten tvil om at PSUen med en delepris på over 2000,- kr, ringkjernetrafo, lav-ESR lytter, schottky dioder og shuntregulatorer gir betydelig mindre støy og bedre lasttoleranse enn den innebygde switchmodeforsyninga. I mitt oppsett var forbedringen markant.

    Det var forresten ikke jeg som linket til den eksterne strømforsyninga. :) Jeg har pelt fra hverandre hele dacen og koblet fra all strømmen til dac-chipen. Noe jeg selvsagt anbefaler alle andre å gjøre også. ;D
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Det jeg ikke helt skjønner, er at den "vanlige" Ola Dunk skal ha mere peil enn en det bedrifter har.
    Det være seg alt fra høytaler-konstruksjoner til elektronikk.

    Jeg tror at mange vil høre forskjell og at forskjellen ikke nødvendigvis er en lydforbedring, men en lydforandring!
    Det er min erfaring etter å ha hørt mange anlegg der man har brukt utallige timer og lapper på å "forbedre" et produkt som ellers låter bra.

    Men for all del, det finnes unntak!
    Og jeg har visstnok tatt feil før og.... ;D

    Det blir spennende å følge denne tråden. Håper flere gjør endringene, slik at man kan har flere synspunkter og erfaringer :)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Det spørres om jeg har fått TeddyrdacPS og svaret er at nei, det har jeg ikke. :(
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Desillusjonert skrev:
    Det jeg ikke helt skjønner, er at den "vanlige" Ola Dunk skal ha mere peil enn en det bedrifter har.
    Det være seg alt fra høytaler-konstruksjoner til elektronikk.

    Jeg tror at mange vil høre forskjell og at forskjellen ikke nødvendigvis er en lydforbedring, men en lydforandring!
    Det er min erfaring etter å ha hørt mange anlegg der man har brukt utallige timer og lapper på å "forbedre" et produkt som ellers låter bra.

    Men for all del, det finnes unntak!
    Og jeg har visstnok tatt feil før og.... ;D

    Det blir spennende å følge denne tråden. Håper flere gjør endringene, slik at man kan har flere synspunkter og erfaringer :)
    Ingen tvil om at Arcam har levert ett godt produkt i utgangspunktet.

    "Ola Dunk" note: Alle bedrifter starter i utgangspunktet med endel parametere for det nye produktet de skal starte med; Pris på sluttproduktet, tekniske spesifikasjoner, utseende osv. Produktet skal også dekke så mange behov som mulig. Dette kan ofte føre til enkelte "snarveier". Ved andre tilfeller er endel funksjoner overflødig eller overdesignet for å sikre at produktet fungerer i alle sammenhenger. Ofte er det lett for DIY`eren å se og eventuelt korrigere til sitt bruk.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Positiv omtale kombinert med forholdsvis lav pris gjør denne dac'en svært attraktiv, imo.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Siden det ser ut som den har kommet, er det noen som har prøvd den trådløse versjonen rDAC W?
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Test av rDac på Computeraudiophile, her.

    Conclusion

    The Arcam rDAC has three big things going for it, very good sonic performance, reasonable price, and great exterior design. This level of sonic quality starting with a great async USB interface is not common for $479. Throw in the wonderful industrial design of the rDAC and the price could have been much higher. The rDAC should be a really nice addition to nearly all computer audiophile's systems. Based on my experience Mac users should have no trouble with the rDAC's directly coupled digital interfaces. I certainly enjoyed my time with the DAC partly because listening through it didn't feel like much work. We've all heard those components that make our ears bleed. This DAC is not one of them.
    - Chris Connaker
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    ceroxol skrev:
    Test av rDac på Computeraudiophile, her.

    Conclusion

    The Arcam rDAC has three big things going for it, very good sonic performance, reasonable price, and great exterior design. This level of sonic quality starting with a great async USB interface is not common for $479. Throw in the wonderful industrial design of the rDAC and the price could have been much higher. The rDAC should be a really nice addition to nearly all computer audiophile's systems. Based on my experience Mac users should have no trouble with the rDAC's directly coupled digital interfaces. I certainly enjoyed my time with the DAC partly because listening through it didn't feel like much work. We've all heard those components that make our ears bleed. This DAC is not one of them.
    - Chris Connaker
    Hmm, interessant det han beskriver angående valg av overføringsteknikk. Han foretrekker usb med stor margin. I testen man kan lese i siste hifi+ mener de at det er ingen forskjell mellom overføringsalternativene.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    At en skribent på ComputerAudiophile foretrekker USB er vel så selvsagt så det blir. ;D
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Hellnoob skrev:
    Hva for noe? Kan samme produkt gi forskjellige lytteopplevelser, avhengig av hvem som lytter?

    :eek:
    Snodige greier hva? ;D
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hellnoob skrev:
    Hva for noe? Kan samme produkt gi forskjellige lytteopplevelser, avhengig av hvem som lytter?

    :eek:
    He he, jeg skjønner sarkasmen, men nå var det ikke produktet han nevnte, men en digital overføringsmetode? I såfall er jeg jo enig, kan det virkelig være så stor forskjell på en digital kabel....er det forskjell i det hele tatt? Men det er mulig jeg misforstår, skal ikke se bort fra det ;D
     

    khv

    Fersking
    Ble medlem
    03.12.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    DIY_dude skrev:
    Jeg skal ikke akkurat påberope meg at det er jeg som har funnet opp kruttet her. Det er mange diy'ere som kjører sånne modifikasjoner. Det er heller ikke gjort noen endringer i konstruksjonen. Jeg bare tapper signalet før analogtrinnet, som i mine øyne er overflødig med denne chipen. WM8741 er unik på markedet i det at den kan drive laster ned i 1 kOhm og kapasitive laster opp til 1000pF. Den har allerede et innebygget lavpassfilter og gir ut 2 Vrms i 10 kOhm.

    En enklere modifikasjon enn dette finnes nesten ikke. Og den er i tillegg 100% reversibel. Bare vær kjapp med loddebolten, så du ikke svir av dac-chipen. Da er du screwed.

    Skru ut de fire skruene på undersiden, pluss de seks på baksiden av dacen. Ta av lokket, og du ser undersiden av printet, sånn som på bildet under. Hent ut positivt signal på punktene P310 (venstre) og P312 (høyre). Også fant jeg bare et par punkter for jord i nærheten. Det er også mulig å hente ut negativt signal på P311 og P313 for de som ønsker å kjøre balansert.

    Dacen gir 2-3 V likespenning på utgangen, så jeg anbefaler på det sterkeste å koble en kondensator, størrelse 2,2-4,7 uF i serie med signalet, med mindre du er helt sikker på at forforsterkeren din har en inngangskondensator. Det er dumt å risikere å sette fyr på hele anlegget.

    Ettersom chipens evne til å drive kapasitive laster er noe begrenset er det en fordel med en relativt lettdrevet forforsterker. Enkelte forsterkere har litt i overkant drøye lavpassfiltere på inngangen. Det vil suge noe liv ut av lydn. I tillegg ville jeg prøvd å unngå 7 m lange skjermede signalkabler for de som liker denslags.
    Hei
    Er inne på tanken om å prøve på denne modifiseringen ,og har noen spørsmål.

    * Ønsker å ta ut signalet balansert,må en ha 2 stk koblingskondensatorer?
    (en for + og en for-signal pr kanal)
    * Er de retningsbestemte (samme hvilken vei de står i kretsen)

    * Forslag til bra kondensatorer og verdi på disse.

    Er ingen spesialist på elektronikk men klarer meg bra med loddebolten så det hadde hvert fint om noen kunne svart på dette.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Lurer på korleis denne står seg mot nye Rega dacen. Nokon som har tankar om det?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Brasse skrev:
    Lurer på korleis denne står seg mot nye Rega dacen. Nokon som har tankar om det?
    Rega Dacen er ikke spesielt god på USB (ikke hi-res). Den støtter dog opptil 24/192 på SPDIF inngangene.
    Litt intresant er det at Rega gir deg muligheten til å velge filter på sine (mono koblet) doble Wolfson WM8742 DAC'er.
    Holder personlig en knapp på at Rega sitter på en stjerne her. De første rapportene er at den er på minst Saturn nivå, noe som er virkelig lovende. Synes Saturn låter suverent. Ut fra Macen hos meg går det uansett i Toslink, så USB bryr meg ikke stort.
    Min er i bestilling, så finner ut i slutten av januar :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er du så sikker på at USB på Rega ikke er spesielt god?
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Horfor er du så sikker på at USB på Rega ikke er spesielt god?
    Han mener vel at USB-inngangen ikke er "god" fordi den ikke takler 24/96.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Da fikk jeg en oppklaring på forholdene rundt USB.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    digiman skrev:
    Brasse skrev:
    Lurer på korleis denne står seg mot nye Rega dacen. Nokon som har tankar om det?
    Rega Dacen er ikke spesielt god på USB (ikke hi-res). Den støtter dog opptil 24/192 på SPDIF inngangene.
    Litt intresant er det at Rega gir deg muligheten til å velge filter på sine (mono koblet) doble Wolfson WM8742 DAC'er.
    Holder personlig en knapp på at Rega sitter på en stjerne her. De første rapportene er at den er på minst Saturn nivå, noe som er virkelig lovende. Synes Saturn låter suverent. Ut fra Macen hos meg går det uansett i Toslink, så USB bryr meg ikke stort.
    Min er i bestilling, så finner ut i slutten av januar :)
    SPDIF all the way. USB er ikkje interessant for min del.
    Skal prøve begge to.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Denne rDac saken virker velig spennende for meg som er helt grønn på computer audio.
    Skal sette opp et nytt anlegg, og det er fristende å glemme hele CD greia.
    Må man ha en PC som plattform/grensesnitt eller kan man kjøre alt fra en netteverkserver (NAS)?

    Sleiven
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Du må kjøre pc, eventuelt en iPad, eller noe annet med et "vanlig" usb-grensesnitt.

    Det blir kanskje litt heftig å kjøre en iPad som nettverksavspiller, men det fungerer i alle fall!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sleiven skrev:
    Denne rDac saken virker velig spennende for meg som er helt grønn på computer audio.
    Skal sette opp et nytt anlegg, og det er fristende å glemme hele CD greia.
    Må man ha en PC som plattform/grensesnitt eller kan man kjøre alt fra en netteverkserver (NAS)?

    Sleiven
    Du må ha en eller annen form for avspiller mellom NAS-et og DAC-en, ja. F.eks. en Squeezebox. Eller kanskje en liten PC/Mac Mini, så har du plutselig en del ekstra funksjonalitet også. Surfe-, og film-PC du kan koble til TV-en, f.eks.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Har man lagt denne vekk, eller er den fortsatt i bruk?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn