Arcam rDac, en anbefaling.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Har man lagt denne vekk, eller er den fortsatt i bruk?
    rDac er i daglig bruk her, har vært hverdags-DAC hele tiden siden den ble kjøpt.
    Spiller fra CD med coax og Macbook m optisk, og fungerer flott.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Noen vet hvordan Hegel HD10 er i forhold til Arcamèn?
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Min er lagt vekk til fordel for en eldre dac. Disse gamle R-2R dacene er uslåelige ;)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    AD1865, AD1862, PCM56, PCM63, PCM1704 blant annet. De fleste av dem er gått ut av produksjon.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Philips sine er per def ikke R-2R dacer, i og med at de bruker aktive strømdelere istedenfor et motstandsnettverk. Men uansett går jo TDA1541A for å være blant de bedre av de utgåtte chipene.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Hvorfor er disse så gode?
    Er PCM 61 en slik dac?
    Hvordan kan jeg identifisere en slik vha datablader?
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Vi er vel way off topic nå. Men allikevel, de gamle dacene er mye mindre mottakelige for jitter, de produserer mye mindre høyfrekvent støy, og de opererer gjerne ved høyere spenninger som gjør dem kapable til å levere større strømmer. AD1862 opererer med +-5 V digital forsyning og +-12V analog forsyning. Pow!
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Ble bare så nyskjerrig. Jeg har lekt endel med en TDA 1543. Har også en spiller med PCM 62 som spiller bra - etter tweak.
     
    S

    schitzo

    Gjest
    Hentet en ny Arcam Rdac forrigdagen , den skal da ikke supportere høyere enn 48kHz på Toslink inngangen i følge bruksanvisningen. Men den spiller 192 filer så det gnistrer gjennom foobar/wasapi uten downsampling. Da jeg kobler inn Muse eller Cambridgedacen på samme ledning isteden blir det ingen lyd på alle filer over 96 kHz.
    Stemmer ikke bruksanvisningen eller hva foregår ?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    larsg skrev:
    Hentet en ny Arcam Rdac forrigdagen , den skal da ikke supportere høyere enn 48kHz på Toslink inngangen i følge bruksanvisningen. Men den spiller 192 filer så det gnistrer gjennom foobar/wasapi uten downsampling. Da jeg kobler inn Muse eller Cambridgedacen på samme ledning isteden blir det ingen lyd på alle filer over 96 kHz.
    Stemmer ikke bruksanvisningen eller hva foregår ?
    Toslink er vanskelig for produsenter å garantere så de garanterer ofte langt lavere samplingrate enn det enheten er i stand til. Dette henger som oftest sammen med at toslink transmitters i kilder ofte ikke er gode. Senderen i kilden din er god så da får du utnyttet maks fra arcam dac`en ;)
     
    S

    schitzo

    Gjest
    Kan nok stemme det , prøvde nå på en annen data her , og det gikk dårlig.Men på min gode gamle AMD/ASUS baserte musikk pc blir det perfekt selv med den lengste kabelen på 5 meter , som er for lang til att det funker på Cambridge cd transporten min.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn