Apple Music announces Spatial Audio with Dolby Atmos; will bring Lossless Audio to entire catalog

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Da er det offisielt.
Fant ikke noe om oppgradering av Airplay så hvordan er det tenk at man skal lytte på filer over 44/16? Eneste streamer jeg vet om som støtter Appel music er Sonos og de maxer ut på 48/24. Dårlig nytt for Tidal...

 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Gledelig med flere aktører på banen. Bruker Apple-TV daglig, både med Telia Play og YouTube. Apple music er bare et tastetrykk unna. Spennende dette her.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Spennende med Atmos her også - lurer på om det funker på min Apple TV 4K.

Ser ut som det skal gå:

You can also hear Dolby Atmos music using the built‑in speakers on a compatible iPhone, iPad, MacBook Pro, or HomePod,9 or by connecting your Apple TV 4K to a compatible TV or audiovisual receiver.
Da skal jeg teste det når det kommer i juni (y)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
De har jo ikke noe økosystem for å avspille dette nå, så de må enten komme med oppgradering (software), nye produkter eller samarbeidende med andre? Var nok viktig å lansere dette før Spotify Hifi kommer...
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Blir litt konkurranse på pris også fremover, kr.199 for enkel bruker hos Tidal mot familiepakke for 149 hos Apple. Holder meg til Qobuz litt til men om de ikke legger inn mye mer nordisk musikk så blir det kanskje bytte (eller en service til), til Spotify Hifi. Apple music må bli tilgjengelig på non Apple enheter også før jeg vurderer det.

priser apple music.png
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.515
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
De har jo ikke noe økosystem for å avspille dette nå, så de må enten komme med oppgradering (software), nye produkter eller samarbeidende med andre? Var nok viktig å lansere dette før Spotify Hifi kommer...
Sant.. folk flest bruker Apple tv kun tilkoblet tv og lyd via de innebygde høyttalere. Liten vits å skulle ha 24/192 da. Skal man få noe ut av den kvaliteten må man slik jeg ser det ha en DAC eller forsterker med både HDMI inn og ut, siden Apple TV-boksen som akkurat ble fornyet kom uten analog, spdif eller dobbel HDMI.

Har egentlig ikke veldig tro på at de kommer med enda en streamer som kun er for musikk. Mulig de antar at den aktuelle kundegruppen lytter til musikk som en del av «TV-avdelingen» og kan hente ut lyden via eARC - eller at alt skal foregå med ørepropper..
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Amazon har allerede justert prisene til samme nivå som Apple, så effekten kom med en gang.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Lite response på det som sammen med Spotify hifi med stor sannsynlighet vil forandre markedet for lossless streaming om kort tid.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg har Spotify og Tidal.Tidal for Atmos musikk i musikkrommet og Spotify for musikk i stua via Sonos.Apple er ett produkt jeg styrer klar i alle formater. ;)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Flott med konkurranse slik at prisene kan bli litt lavere.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Apple er vel størst i USA og Spotify dominerer i Europa, men mange har skiftet til en tjeneste som leverer lossless (som meg). Nå blir det flere valg og prisene kommer til å blir rimeligere (tipper rundt kr.100 pr. måned).
 

olaness

Medlem
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
41
Antall liker
10
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Et spørsmål kanskje litt på siden; vet dere om noen streamere som vil inkludere Apple Music (når de kommer seg over på lossless/hi-res)? Per i dag bruker jeg Qobuz (prøve abo) i Audirvana på en Mac Mini (M1) med USB til en Focal Arche og lytter med Focal Celestee. Dette fungere fint, men ettersom jeg uansett har Apple Music er det fristende å begrense meg til kun Apple Music. Jeg har lekt med tanken på å gå over fra Mac'en som kilde til en dedikert streamer, men hvis jeg ikke får kjørt Apple Music derfra er det ikke noe poeng.
Noen ideer/erfaringer?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Blir litt konkurranse på pris også fremover, kr.199 for enkel bruker hos Tidal mot familiepakke for 149 hos Apple. Holder meg til Qobuz litt til men om de ikke legger inn mye mer nordisk musikk så blir det kanskje bytte (eller en service til), til Spotify Hifi. Apple music må bli tilgjengelig på non Apple enheter også før jeg vurderer det.

Vis vedlegget 722823
Og artistene får sikkert bare mindre og mindre. Prøver å støtte artister jeg liker ved å kjøpe vinyl, men lurer jo også på hvor mye artistene sitter igjen med pr plate.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Et spørsmål kanskje litt på siden; vet dere om noen streamere som vil inkludere Apple Music (når de kommer seg over på lossless/hi-res)? Per i dag bruker jeg Qobuz (prøve abo) i Audirvana på en Mac Mini (M1) med USB til en Focal Arche og lytter med Focal Celestee. Dette fungere fint, men ettersom jeg uansett har Apple Music er det fristende å begrense meg til kun Apple Music. Jeg har lekt med tanken på å gå over fra Mac'en som kilde til en dedikert streamer, men hvis jeg ikke får kjørt Apple Music derfra er det ikke noe poeng.
Noen ideer/erfaringer?
Er vel bare Sonos som støtter Apple music nå, og vi må nok vente og se om de tillater lossless. Blir nok da max 48/24 som Qobuz
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.515
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Airplay støtter lossless opp til 44.1/16
Stemmer, ser jeg var litt upresis. Tenkte på oppgradering til å støtte 192/24.. Men med denne så unngår man vel da den konverteringen fra 44,1 til 48khz som AppleTV tuller til med AirPlay via den.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
616
Antall liker
426
Tru om iTunes Match også får støtte for bedre konvertering...?
 

olaness

Medlem
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
41
Antall liker
10
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det spennende blir nå om de også har lagt til rette for å la Musikk styre signalet til DACen og ikke som før hvor vi må gjøre det i "lyd og midi".
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Tester litt, rart at den det ikke viser lossless når jeg spiller av et album direkte på min gamle iPhone, men den viser 96/24 når jeg har koblet til Sonos SL (Airplay 2)?

Edit:
Fra Macbook Air så spiller/viser det lossless til lokalt lydkort, Airplay 2 men ikke til AIrplay1, fra Iphone så vises high rez lossless til Airplay 1 og 2?
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Kan blir bra dette om de gir andre audio sw og hw firma tilgang (API) til Apple music, om det bare er for Apple og Airplay så ser jeg ikke poenget for meg. Nå må vel Spotify snart få ut fingen , er vel snart 4 måneder siden de annonserte lossless?
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
999
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
5
Tenkte jeg skulle teste Apple Music lossless. Har startet abo, og lastet ned nyeste iOS på iPhone 12. Men når jeg velger lossless, blir det stille etter noen få sekunder av en låt. Vanlig oppløsning funker fint. Andre som har opplevd dette?
 

Dokken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2013
Innlegg
245
Antall liker
94
Sted
Leknes
Tenkte jeg skulle teste Apple Music lossless. Har startet abo, og lastet ned nyeste iOS på iPhone 12. Men når jeg velger lossless, blir det stille etter noen få sekunder av en låt. Vanlig oppløsning funker fint. Andre som har opplevd dette?
Opplevde det samme, skal teste igjen. Har du forresten endret lydinnstillinger?
Innstillinger-Musikk-Lydkvalitet settes til Lossless audio.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.515
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Fortsatt samme problemet her, faller ut etter noen sekunder når lossless er valgt i musikk-lydkvalitet.
Kan svaret ligge her?
iPhone støtter ikke lossless lyd over bluetooth, men man må ha hodetelefoner som støtter Apples AAC Bluetooth codec:

1623331070861.png
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
999
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
5
Er klar over det. Men man skal kunne spille av gjennom den innebygde høyttaleren i iPhone. Planen er å bruke Airplay til Bluesound streameren, men så lenge det ikke funker over telefonen en gang...
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Prøv med Airplay, jeg får ikke lossless på min iPhone men det fungerer med Airplay (1 og 2).
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Jeg har vært på telefon med Apple suport i dag i en hel time. De har delt skjerm med min MacBook Pro for å se hva jeg mener. Det som skjer er at Apple musikk ikke kommuniserer med dacen på den måten at dacen ikke vet vilket lydformat som avspilles slik at jeg må stille dette manuelt i macen. Han fikk også se at dette fungerer på Cobuz. Han kom tilbake etter en stund og fortalte at der var kommet tilbakemeldinger fra andre med samme problem og at dette ser ut til å gjelde nettbrett og Mac. Han gjorde regning med at der vil komme en oppdatering om kort tid
 

Dokken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2013
Innlegg
245
Antall liker
94
Sted
Leknes
Fungerer på både iPhone og iPad via lightening-porten til Dragonfly Dac/kablet headsett.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Airplay er max 44.1/16 pr.dd. Virker litt hastverk fra Apple for å lansere før Spotify, eks får jeg får opp hi rez logo selv om jeg spiller over Airplay. Apple klassifiserer lossless opp til 48/24 og hi rez lossless over dette, opp til 192/24.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.515
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Fungerer på både iPhone og iPad via lightening-porten til Dragonfly Dac/kablet headsett.
Ja pr i dag er vel det eneste måte å få hi-res på via iPhone.. enten via Dragonfly-type eller videre til «standard DAC» med usb-a til b kabel

Apple var nok litt kjappe til å lansere, for er vel kun de som har forsterker/receiver med HDMI inn og AppleTV som får mest ut av det foreløpig..
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Spørs hva du mener med mest? Max 48 Khz på ATV 4K.
 
Topp Bunn