Apple Music announces Spatial Audio with Dolby Atmos; will bring Lossless Audio to entire catalog

Dokken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2013
Innlegg
245
Antall liker
94
Sted
Leknes
På iPhone klikk på ... oppe i høyre hjørne og så "liker".
Nei det funker ikke, det er bare for at algoritmen skal vite hva du liker. Det legger seg ikke i favoritter. Trur rett og slett de ikke har denne funksjonen…. Alternativet er å laste ned, men det vil jeg jo ikke.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Prøv + rett ved siden av ... + forsvant på et album og da virket "liker". Men nå så legger album seg i biblioteket ved +.
 

Dokken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2013
Innlegg
245
Antall liker
94
Sted
Leknes
Prøv + rett ved siden av ... + forsvant på et album og da virket "liker". Men nå så legger album seg i biblioteket ved +.
Med + laster du det ned til biblioteket, hvis jeg ikke har misforstått helt. Og det ønsker jeg ikke.
Hmmm…
Prøv + rett ved siden av ... + forsvant på et album og da virket "liker". Men nå så legger album seg i biblioteket ved +.
Fant ut at jeg hadde automatiske nedlastinger i innstillinger. Når den slås av kan jeg legge til album uten å laste de ned.
Mye en skal passe på 😅
 

Dokken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2013
Innlegg
245
Antall liker
94
Sted
Leknes
Måtte først slette alle nedlastinger før jeg kunne disable automatiske nedlastinger.
Sweet lord så mye enklere alt er med TIDAL. Ja ja, nå funker det endelig.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Leste at Naim hadde prøvd å kontakte Apple for å sjekke mulighet for support, men hadde ikke fått noe svart enda. Om de ikke gir andre tilgang så er det fritt frem for Spotify (imo), jeg gidder ikke å styre slik det er nå. Men det kan jo være de har en plan?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.619
Antall liker
9.172
Sted
Trondheim
Fra en liten artikkel om hvorfor Apple ikke støtter FLAC:

"Apple Lossless is Apple’s home-brewed lossless codec. Introduced in 2004, Apple Lossless – sometimes called ALAC – provides the same bit-for-bit quality as FLAC, and is supported by iTunes and iOS devices. In October, 2011, Apple let the Apple Lossless format go open source, so anyone can use it in hardware or software. (Note that Apple Lossless files look, in the Finder or Windows Explorer, exactly like AAC files, because they use an .mp4 container, and have the same file extension.)

Supporting FLAC in iTunes and on iOS devices could be a legal nightmare for Apple. Many open source software algorithms can be targets of patent trolls. While no one cares much about FLAC use in small apps and hardware devices, were a big company such as Apple – or Microsoft, who doesn’t support FLAC either – to start supporting that format, it’s very likely that someone would dredge up a patent and seek copious damages."

PS: MS støtter vel FLAC i Win 10 (SVJV)
 

olaness

Medlem
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
41
Antall liker
10
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Noen som har testet ut iPad som streamer (av Apple Music) nå etter overgangen til lossless/hi-res? Håper å omgå dette med manuell endring av bitrate i MIDI på Mac. Mener å ha lest at iPad/iPhone justere oppløsningen som sendes til DACen, i motsetning til Mac'en som fastsetter dette i MIDI-oppsettet.

Har en 2018 iPad Pro så jeg ser for meg: iPad -> lightning til USB 3 camera adapter -> USB A-B -> Focal Arche

Noen som har testet / har troen på dette oppsettet?
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.319
Torget vurderinger
5
Får fortsatt ikke lossless - eller romlyd - til å funke på iPhone 12, verken fra innebygget høyttaler eller via BlueSound streamer. Musikken faller ut etter noen sekunder. Er det andre som har forsøkt denne varianten?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.566
Antall liker
7.521
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Noen som har testet ut iPad som streamer (av Apple Music) nå etter overgangen til lossless/hi-res? Håper å omgå dette med manuell endring av bitrate i MIDI på Mac. Mener å ha lest at iPad/iPhone justere oppløsningen som sendes til DACen, i motsetning til Mac'en som fastsetter dette i MIDI-oppsettet.

Har en 2018 iPad Pro så jeg ser for meg: iPad -> lightning til USB 3 camera adapter -> USB A-B -> Focal Arche

Noen som har testet / har troen på dette oppsettet?
Ser ut som det skisseres som en mulighet fra WhatHIFI - https://www.whathifi.com/advice/how-to-play-hi-res-music-your-iphone-0

Det står det lightning til usb-adapter, så usikker på om du kan klare deg med den enkleste av de to eller ikke:

1623926636177.png
 

olaness

Medlem
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
41
Antall liker
10
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ser ut som det skisseres som en mulighet fra WhatHIFI - https://www.whathifi.com/advice/how-to-play-hi-res-music-your-iphone-0

Det står det lightning til usb-adapter, så usikker på om du kan klare deg med den enkleste av de to eller ikke:

Vis vedlegget 729630
Jeg tok en sjanse og shoppet den til høyre og det fungerer (etter litt prøving og feiling). Jeg får gi det litt tid, men umiddelbart tenker jeg at Audirvana+Qobuz låter litt bedre, men jeg kan nok leve med iPad-oppsettet. All den tid jeg skal bruke Apple Music i alle fall. Føles litt redundant å ha flere streaming-abonnement. Uansett bedre enn å bytte opp og ned inne i MIDI-oppsettet. Testing følger...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hold et øye med katalogen..mer og mer av den blir Lossless med tida. Sonos er faktisk blitt ganske gode, og bedre blir de med utvendig dac…Streaming bør dog alltid være sisteformat, dersom anlegget ditt ligger i prisklasse over 50 000..
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.319
Torget vurderinger
5
Får fortsatt ikke lossless - eller romlyd - til å funke på iPhone 12, verken fra innebygget høyttaler eller via BlueSound streamer. Musikken faller ut etter noen sekunder. Er det andre som har forsøkt denne varianten?
Det løste seg ved å velge lossless nedlasting i tillegg til lossless strømming (under lydkvalitet-innstillingene). Har ingen praktisk betydning for min del, siden jeg ikke laster ned til mobilen. Så vil det vise seg om Apple Music eller Tidal blir å foretrekke.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Disse innstillingene må åpnes for. Under MUSIKK og LYDKVALITET kan Lossless aktiveres.
 

Alex1967

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Innlegg
227
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Noen som har testet ut iPad som streamer (av Apple Music) nå etter overgangen til lossless/hi-res? Håper å omgå dette med manuell endring av bitrate i MIDI på Mac. Mener å ha lest at iPad/iPhone justere oppløsningen som sendes til DACen, i motsetning til Mac'en som fastsetter dette i MIDI-oppsettet.

Har en 2018 iPad Pro så jeg ser for meg: iPad -> lightning til USB 3 camera adapter -> USB A-B -> Focal Arche

Noen som har testet / har troen på dette oppsettet?
Jeg benytter iPad Pro 2018, med USB-C til USB-B kabel inn i min McIntosh MA12000. Fungerer supert. Ikke samme "problem" som for Mac med behov for å justere ut-format relativt til om det er 16bit 44.1kHz opp til 24bit 192kHz.

Kjøpte en billig kabel på Kjell & Co. til litt over 100-lappen. Kan ikke tenke meg at det blir noen forskjell i lydkvalitet med en "audophil" kabel... 🤔 Men, det er det sikker noen som mener - snakeoil-faktor osv 😎
 

olaness

Medlem
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
41
Antall liker
10
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg benytter iPad Pro 2018, med USB-C til USB-B kabel inn i min McIntosh MA12000. Fungerer supert. Ikke samme "problem" som for Mac med behov for å justere ut-format relativt til om det er 16bit 44.1kHz opp til 24bit 192kHz.

Kjøpte en billig kabel på Kjell & Co. til litt over 100-lappen. Kan ikke tenke meg at det blir noen forskjell i lydkvalitet med en "audophil" kabel... 🤔 Men, det er det sikker noen som mener - snakeoil-faktor osv 😎
Takk @Alex1967. Jeg har kjørt dette opplegget en liten stund nå og må si det fungerer helt fint. Jeg skulle gjerne hatt automatisk bitratejustering på Mac'en. Får se om det kommer på et tidspunkt.

Når det gjelder kabler skal jeg ikke fyre opp noen stor diskusjon rundt det, men jeg tenker at så lenge en må bruke Apples adapter vil den veldig fort være "det svakeste leddet". Så å sprenge banken for USB-kabel i dette oppsettet tror jeg ikke vi trenger.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Noen som har testet ut iPad som streamer (av Apple Music) nå etter overgangen til lossless/hi-res? Håper å omgå dette med manuell endring av bitrate i MIDI på Mac. Mener å ha lest at iPad/iPhone justere oppløsningen som sendes til DACen, i motsetning til Mac'en som fastsetter dette i MIDI-oppsettet.

Har en 2018 iPad Pro så jeg ser for meg: iPad -> lightning til USB 3 camera adapter -> USB A-B -> Focal Arche

Noen som har testet / har troen på dette oppsettet?
 

Alex1967

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Innlegg
227
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Takk @Alex1967. Jeg har kjørt dette opplegget en liten stund nå og må si det fungerer helt fint. Jeg skulle gjerne hatt automatisk bitratejustering på Mac'en. Får se om det kommer på et tidspunkt.

Når det gjelder kabler skal jeg ikke fyre opp noen stor diskusjon rundt det, men jeg tenker at så lenge en må bruke Apples adapter vil den veldig fort være "det svakeste leddet". Så å sprenge banken for USB-kabel i dette oppsettet tror jeg ikke vi trenger.
Ok, tenkte siden du siterte "2018 iPad Pro" at det var samme 2018-utgave som jeg benytter med USB-C tilkopling istedenfor tidligere modell med apples proprietære lightning dongle...
 
Topp Bunn