Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det folkens :) Er absolutt fornøyd selv også, spilles musikk her nå. Har nok heller ikke tilbrakt så mye tid i garasjen som her, nei - hehe.

    Det som gjenstår nå er å flekke over litt maling på skruene i taket samt male døra inn til kinoen.
    Bygge sub er neste på programmet så er det ett fullverdig oppsett, som skal nytes i vinter. Så blir det nok noe utstyr som oppgraderes neste sesong.

    Håper også å få gjort kalibrering av projektor samt målinger av rommet i år.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Enig med alle andre her, dette ser skikkelig lekkert ut :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det folkens :) Er absolutt fornøyd selv også, spilles musikk her nå. Har nok heller ikke tilbrakt så mye tid i garasjen som her, nei - hehe.

    Det som gjenstår nå er å flekke over litt maling på skruene i taket samt male døra inn til kinoen.
    Bygge sub er neste på programmet så er det ett fullverdig oppsett, som skal nytes i vinter. Så blir det nok noe utstyr som oppgraderes neste sesong.

    Håper også å få gjort kalibrering av projektor samt målinger av rommet i år.
    Skal bli spennende å følge med når du kommer i gang med sub, regner med du fremdeles vil gå for TH?
     

    jfinneru

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.02.2004
    Innlegg
    141
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Hva er dimensjonen på rommet?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Totalt inkludert tekniskrom er det ca 4,2x6,70. Selve kino blir 4,2x5,4 :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det :)

    TH er fortsatt planen ja, element er bestilt, burde komme om en drøy uke.
    Da krysser jeg fingrene og håper på en lytt etterhvert, er veldig nysjerrig på dette :D
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Gratulere med et meget, meget lekkert kinorom! :cool: Kan jeg spørre om å få benytte meg av din kino som inspirasjon når jeg begynner på eget rom til vår/sommer 2016?

    Måtte vise de siste bildene dine til kona, og hun falt også veldig for stilen og utførelsen. :)

    Igjen, godt og gjennomført arbeid. :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det :)

    TH er fortsatt planen ja, element er bestilt, burde komme om en drøy uke.
    Da krysser jeg fingrene og håper på en lytt etterhvert, er veldig nysjerrig på dette :D
    Det er bare å komme :) Håper jeg får kommet i gang med dette snart så jeg kan legge snekkerbuksa på hylla frem til neste sesong.

    Gratulere med et meget, meget lekkert kinorom! :cool: Kan jeg spørre om å få benytte meg av din kino som inspirasjon når jeg begynner på eget rom til vår/sommer 2016?

    Måtte vise de siste bildene dine til kona, og hun falt også veldig for stilen og utførelsen. :)

    Igjen, godt og gjennomført arbeid. :)
    Takk for det :) Bare å stjele vilt og uhemmet av ideer - det er det jeg har gjort fra andre tråder uansett, hehe.


    Ble skikkelig kult og bra rom, godt jobbet!!
    Takk for det ! :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan gjær man det med svar på flere sitat i ett innlegg som eks. over?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan gjær man det med svar på flere sitat i ett innlegg som eks. over?
    En måte er å velge "svar med sitat", kopiere teksten, velge "svar med sitat" på neste du vil sitere, kopiere inn forrige tekst så kopiere all tekst igjen, osv osv. Vet ikke om det var noen god forklaring? :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det symbolet til høyre for "svar med sitat" klikker du på alle bortsett fra det siste - der tar du kun den vanlige svar med sitat.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    det var jo lett, men sånn er det jo med alt som man kan, takker
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    2.744
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ferdig kino! Dette ble kjempefint! Høy trivselsfaktor, fine farger, god sofa. Gleder meg til videre påfunn, med nye subber først. Blir det bytte/nybygg av hele frontrekka også? Da må du ta turen og høre på BigMiles! ;)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det :) Blir sub nå først ja, så får vi se hva som blir det neste. Har lyst på DIY frontrekke også etterhvert, men vet ikke hvem/hva/hvordan :) Alt fra Line array, horn og Miles har vært innom tankene - det beste er definitivt å få hørt litt forskjellig oppsett så tar gjerne en tur på besøk til deg etterhvert. Både for å se og høre :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    hmm, når jeg er ferdig med utbygging skal det slappes av og nytes, ser du har mengder med energi og i så måte ikke et tema for deg. Må si jeg beundrer ditt pågangsmot :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Joda, i vinter skal det nytes - men er gøy å planlegge/drømme fremover :)

    Forøvrig er umik-1 bestilt, så blir spennende å se hvordan rommet måler. Og ikke minst hvordan subben måler etterhvert.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Godt å høre, forresten hvordan fikk du lagt til Min tråd og Byggetråd på denne måten?
    Hva er det jeg gjør feil siden det blir som det blir:eek:
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    IMG_2879.jpg


    Kinoen er for alle, både to og firbente :)

    Vi har nettopp vært ute å sett nyeste Avengers filmen, og selv om filmen var bra var lyden som nevnt mange steder veldig slapp og uten særlig dynamikk. At f.eks Lydogbilde gir full score på lyden sier det meste om verdien av slike anmeldelser.

    Når det er sagt, koste vi oss med filmen - det er kanskje det viktigste? :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Må få rota meg til å se denne filmen selv. Kan forresten se ut som hunden var litt skuffet over lyden også? :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Tror hun var mest skuffet over utvalget av film godteri, eventuelt mangelen på utvalg :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    snip - ...Har lyst på DIY frontrekke også etterhvert, men vet ikke hvem/hva/hvordan :) Alt fra Line array, horn og Miles har vært innom tankene - det beste er definitivt å få hørt litt forskjellig oppsett...
    Om du er i nærheten av Sandefjord er det bare å gi lyd, har LA satt opp i eget kinoromslik at det går an å oppleve systemets egenskaper. Lydprofil er litt anderledes enn vanlige punktkildehøyttalere og til AV-bruk sitter dette som et skudd IMO :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for tilbudet! Sandefjord er ikke lange svippturen for meg, dette er noe jeg har veldig lyst til høre på. Tror også at LA er det mest sannsynlige alternativet både mtp pris, ytelse, plass og utseende.

    Sånn om 2-3 uker kanskje?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har forøvrig brukt noen timer på teste frem og tilbake musikk spilt i direct mode og med audyssey på.

    At det er forskjell kan jeg fint høre. Hva er best? Vet ikke. For ordensskyld så har jeg benyttet tidal hifi og dac i prosessor av praktiske årsaker. Tror forskjellene blir like uavhengig av kilde.

    Når jeg spiller med audyssey syns jeg lydbilde er mer åpent og luftig enn uten. Derimot syns den er litt vel slank i bassen. Når jeg spiller i direct syns jeg det er mer enn nok bass, kanskje litt i overkant, noe som muligens gjør at selv om lydbilde er like åpent oppover i frekvens virker det ikke slik når bassen blir litt for dominerende. Jeg har bestilt umik målemikrofon, så blir spennende å se om jeg kan måle de forskjellene jeg hører. Vet ikke hva jeg foretrekker.

    Blir også spennende å se når subben er oppe å går hva som jeg foretrekker da. Her vil jeg få mer mulighet til å styre bassen manuelt.

    Noen synspunkter?

    Ser også nytten av DSP, da vil jeg antageligvis få mulighet til å tune mer etter ønske. Tapped horn sub for dypbass, line array fronter med to tårn med noe som gir trykk i mellombassen.:)
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    872
    Antall liker
    473
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg spiller med audyssey syns jeg lydbilde er mer åpent og luftig enn uten. Derimot syns den er litt vel slank i bassen. Når jeg spiller i direct syns jeg det er mer enn nok bass, kanskje litt i overkant, noe som muligens gjør at selv om lydbilde er like åpent oppover i frekvens virker det ikke slik når bassen blir litt for dominerende.
    Du har vel en peak i bassen et sted. Audyssey tar den og setter en flat frekvensgang, mens du liker en jevn stigning nedover? Eventuelt er peaken også etterfulgt av en dip som Audyssey ikke får gjort noe med, men når den tar peaken så blir det samlet sett litt tynt.

    Du kan jo leke litt med delinga i prosessoren, så finner du ut sånn ca hvor peaken er. HP f.eks ved 50, 60, 70, 80 og lytt om/hvor peaken forsvinner. Men når du får Umiken, så finner du jo ut det på null time.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Takk for tilbudet! Sandefjord er ikke lange svippturen for meg, dette er noe jeg har veldig lyst til høre på. Tror også at LA er det mest sannsynlige alternativet både mtp pris, ytelse, plass og utseende.

    Sånn om 2-3 uker kanskje?
    Bare å gi meg en liten heads-up så går det som regel bra :)
    Ukedager passer best etter kl 20 for da er som regel de to minste i drømmeland.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Du har vel en peak i bassen et sted. Audyssey tar den og setter en flat frekvensgang, mens du liker en jevn stigning nedover? Eventuelt er peaken også etterfulgt av en dip som Audyssey ikke får gjort noe med, men når den tar peaken så blir det samlet sett litt tynt.

    Du kan jo leke litt med delinga i prosessoren, så finner du ut sånn ca hvor peaken er. HP f.eks ved 50, 60, 70, 80 og lytt om/hvor peaken forsvinner. Men når du får Umiken, så finner du jo ut det på null time.
    Takk for synspunkt! Høres veldig riktig ut dette, blir spennende å sammenligne med målingene. Litt usikker på hvordan jeg får stilt på HP i direct mode, men umik er rett rundt hjørnet. Testingen var mest for å danne meg ett bilde hva som var/er problemområder slik at det blir lettere å lese målingene.

    Må også nevne at det er fult mulig å kose seg med musikk i rommet slik det er nå også :)

    Bare å gi meg en liten heads-up så går det som regel bra :)
    Ukedager passer best etter kl 20 for da er som regel de to minste i drømmeland.
    Høres veldig fint ut, jeg tar kontakt på pm etterhvert :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.304
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spiller selv med audessy på musikk i 2 kanaler. Selv om jeg har dsp mulighet på subamp. Alt annet er avslått. Lfc for LFE, dynamic volum og EQ. Spiller litt med dynamic eq når jeg spiller musikk på lavt volum.

    Når du får umik og starter med REW. Ikke heng deg opp i alt du finner. Men velg hvilken lyd du ønsker og juster etter det.

    Ved å flytte lowpass filter til subben og endre delay vil du umiddelbart se forskjeller. Men husk å se oppover i frekvens også. Ved å endre noe på 60hz så vil du se at det ofte skjer saker og ting langt oppover.

    Ta de store tingene, men det er ikke mye du får gjort desverre uten separat dsp. Foruten gain, delay og delefrekvens. Eq på audessy (av8801) er ikke nøyaktig nok for min del. Og eq subb er ikke mulig etter hva jeg forstår.

    Synes det er flott at dere trives. Husk på det når målingene kommer. Veldig mange får sjokk og gråter en skvett.

    Har du sjekket eq punktene på audessy? Hva den legger til og hva den tar bort. Det vil gi noe info om hvordan den leser rommet ditt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, tror det er viktig å ikke la målingene ta overhånd :) Allikevel er nok en separat dsp til sub hvertfall noe som kommer etterhvert, men først må subben bli ferdig :)

    Har ikke sjekket noen eq punkter for audyssey - har aldri satt meg så godt inn i dette tidligere, så vet ikke hva slags info jeg får lest ut av prosessor, eller hva jeg får stilt manuelt. Trodde det var mer eller mindre kun delefrekvens på de forskjellige kanalene samt gain på sub. har forøvrig av7005 med den enkleste audyssey.

    Uansett håper både at umik kommer denne uka samt at jeg får begynt på subben, da kan jeg virkelig komme igang med måling og testing.

    Testet litt forskjellige Transformers klipp i går, uten alt for høyt volum - men syns det var veldig skummelt for Heliconene... blåste ned den provisoriske maskeringen på høyttalerne... Er det noe slags filter i helicon som stopper de i å gå altfor dypt? Dette vil jo ikke bli noe problem når sub er igang, men nå står de som full range.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.087
    Antall liker
    3.779
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Ikke noe filter. Det du dytter inn kommer også ut. Mulig du kan sette noen begrensninger i prosessoren din, men jeg mistenker at den justeringen du blir nødt til å benytte deg av omtales på folkemunne som volumkontroll, med mindre du har lyst til å bruke "kveldsfunksjonen" for å begrense dynamikk og dypbass.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.304
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Eneste mulighet er å sette Helicon til small og sette delefrekvens. Marantz ruller vel av med 12db pr oktav mener jeg.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    872
    Antall liker
    473
    Torget vurderinger
    1
    Eneste mulighet er å sette Helicon til small og sette delefrekvens. Marantz ruller vel av med 12db pr oktav mener jeg.
    Ja, du kan vel sette HP ned til 40 Hz på Marantzen. (hvis du bare setter den til small uten å sette delefrekvens selv, så blir det sikkert 80 Hz)

    Vet ikke hvilket tapped horn du går for, men har du sjekket øvre frekvens på den? Går sikker bra i forhold til Daliene, men ser du tenker LA, som kanskje ikke går så dypt?

    Hvilken DSP-løsning ser du for deg? Hvis oppsett med Dali som fronter, så greier du deg sikkert med dsp kun til sub. Men hvis du går for LA, så må du kanskje ha dsp også her?

    Edit: HP på 40 Hz mens du venter på sub, hvis du er redd for ht ved høytspilling. Når du får sub/bass-system, deler du selvfølgelig høyere.
    Den dsp'en Authentic linker til lenger nede, var den første jeg tenkte på også.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Ja, tror det er viktig å ikke la målingene ta overhånd :) Allikevel er nok en separat dsp til sub hvertfall noe som kommer etterhvert, men først må subben bli ferdig :)

    Har ikke sjekket noen eq punkter for audyssey - har aldri satt meg så godt inn i dette tidligere, så vet ikke hva slags info jeg får lest ut av prosessor, eller hva jeg får stilt manuelt. Trodde det var mer eller mindre kun delefrekvens på de forskjellige kanalene samt gain på sub. har forøvrig av7005 med den enkleste audyssey.

    Uansett håper både at umik kommer denne uka samt at jeg får begynt på subben, da kan jeg virkelig komme igang med måling og testing.

    Testet litt forskjellige Transformers klipp i går, uten alt for høyt volum - men syns det var veldig skummelt for Heliconene... blåste ned den provisoriske maskeringen på høyttalerne... Er det noe slags filter i helicon som stopper de i å gå altfor dypt? Dette vil jo ikke bli noe problem når sub er igang, men nå står de som full range.
    Nå har jeg aldri kjørt mine helicon som "full range" men når jeg deler de på 80hz har de ingen problemer med høy SPL, båndiskanten svelger unna som bare det..

    Når jeg kjørte 2-kanal og film hadde jeg heller ingen problemer med høyt volum men da var det ikke koplet over receiver eller en prosessor. - Nei skaff deg noen subbere så slipper du å bekymre deg :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takker for alle gode råd :)

    Sub ligger i form av plater i garasjen, så forhåpentligvis er det ikke lenge til de er oppe å spiller. Tror de skal spille opp til 80hz ca - vet ikke hvor dypt LA går egentlig, men går vel dypere enn det? Vi får se hva som skjer etterhvert, når sub er ferdig og jeg har fått spilt litt. Er jo ikke slik at jeg er misfornøyd med heliconene, så ingen hast med noe :)

    Noen slags form for dsp blir det, har kikket litt på forskjellige minidsp. I første omgang trenger "kun" til sub, så skule holde med en mindre modell. Skal lese meg opp på modellen det linkes til.

    Har ikke merket noe tidligere heller, men når jeg testet transformers i går var det ganske brutalt.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    LA vil avhengig av kabinettvolum/drivere rulle av naturlig, for Vifa TC9 så ruller de av ved ca 125-150hz.
    Man kan bruke EQ for å hente inn litt i bunn om gapet ble litt stort. Når det er sagt så måler mine flatt ned til 20hz, men 110dB er ikke mulig ;) Men de spiller greit høyt ;)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    110 db er hvertfall ikke ett stort behov for meg.

    Jeg har dog tenkt på noe basstårn for mellombassen, men usikker på hva. Er helt klart ett spørsmål om økonomi også, og skynte seg sakte. Uten at jeg har hørt TH enda, er det jo dypbass den skal jobbe med, ikke nødvendigvis trøkk i brystkasssa :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn