Ang. skambud på bruktmarkedet

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Skal sende en pm til vår kjære høvding så får vi ser hva som skjer... Kan bli mange artige forslag der.... ;)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
HCS skrev:
Skal sende en pm til vår kjære høvding så får vi ser hva som skjer... Kan bli mange artige forslag der.... ;)
hehe høres bra ut, sikkert mange som har masse dritt de vil blir kvitt, inkludert meg selv ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
må si jeg liker byttehandler.. har gjort en del av de. ;D

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Byttehandler blir det endel av ja...Skulle tro vi drev å lånte utstyret av hverandre i lengre og kortere perioder... Heldigvis kjøpes det nytt utstyr også. På tross av, eller nettopp på grunn av disse... ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Byttehandler blir det endel av ja...Skulle tro vi drev å lånte utstyret av hverandre i lengre og kortere perioder... Heldigvis kjøpes det nytt utstyr også. På tross av, eller nettopp på grunn av disse... ;)
det hadde vært dumt om folk bare bytta, for da ville det jo stoppa opp.. = no more news ::)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Pengvim skrev:
HCS skrev:
det hadde vært dumt om folk bare bytta, for da ville det jo stoppa opp.. = no more news ::)
Nei da. For mesteparten hadde blitt ødelagt eller somlet bort av Posten.

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
107
Hva med selgere som skriver "vurderes solgt", det syns jeg er artig. :) hehe

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Nex skrev:
er da ikke så rart det, har det på mine høyttalere når jeg legger dem ut, av den enkle grunn at jeg vurderer å selge.. synes ikke det er noe rart med det.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Nex skrev:
Det er bare latterlig. Enda verre når det er en gammel Ford Sierra fra '83.
Vurderes solgt = selger prøver å gjøre seg kostbar for å få høyere pris

Tips til dere "vurderes solgt annonsører": det virker ikke! Alle skjønner at dere ikke hadde satt inn annonse hvis dere ikke ville selge.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vel....en del av VURDERINGEN er jo prisen...Og hvis en ikke MÅ selge så blir det en vurdering ifht den prisen en kan få.... ;)

J

Jurassic

Gjest
Men uansett så er jo et mottat bud et utgangspunkt for en evt prisdiskusjon.

Det plager ikke meg å motta skambud når jeg skal selge såfremt de ikke skriver argumenter som den er ikke verdt mere o.l. sammen med budet sitt eller skriver direkte løgner som at de har fått tilbud om samme produktet rimeligere et annet sted og så en uke etterpå oppdatere signaturen sin på hifisentralen med annet og rimelige utstyr enn jeg hadde til salgs.

Historie: Selger en ganske ny forsterker da den ble dårlig match, prater med en som vil kjøpe den på telefonen og sier til alle andre potensielle kunder at den er solgt. Når kjøper kommer for å betale og hente forsterkeren får han selvsagt med seg kvittering, ser at jeg har betalt 500 kroner mer for den bare (fikk veldig god rabatt) og prøver å prute.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dere som har så store problemer med såkalte skambud, hvordan ville dere angripe denne situasjonen:

Dere ser et produkt annonsert som dere har svært lyst på, problemet er at prisen er for høy, for deg og i følge markedet. Du kan tenke deg at 75% av prisforlangende er en mere riktig pris å betale, både i forhold til markedet og din egen lommebok.

Hvordan får dere forhandlet fram rett pris uten å starte med et såkallt skambud?

O

OldBoy

Gjest
La oss ta utgangspunkt i en annonsert pris på 10.000 kroner, bare for å slippe å snakke om prosenter hele tiden, og da skal vi få selgeren til å selge for 7.500.

"Hei,

Jeg er veldig interessert i boksen din. Håper at den ikke er solgt ennå.

Men jeg har et kjempeproblem. Med fare for å fornærme deg skikkelig, vil jeg nevne at kameraten min kjøpte en helt strøken en som var like gammel som din på bruktbørsen for 7.000 kroner for et par måneder siden.

Jeg kan strekke meg til 7.500, jeg har ikke mer penger akkurat nå, men jeg kan uansett ikke fortelle kameraten min at jeg betalte mer enn det, for den samme boksen som han betalte 7.000 for.

Jeg skjønner godt at du selger den til høystbydende, men kan vi ikke si det slik at du tar kontakt hvis du ikke får solgt den i løpet av et par ukers tid?"

Noe sånt, kanskje?

J

Jurassic

Gjest
Det forutsetter jo at kameraten din faktisk har kjøpt samme for 7000 kroner.
For å lyve blir helt feil når en skal kjøpe noe på bruktmarkedet, folk får heller la være å være så hårsåre.

Jeg avtalte å selge en forsterker her for 2 år siden men før jeg fikk hentet emballasje og sendt den hadde jeg innbrudd og all min hifi forsvant.
Men siden det er så mange "løgnere" og rare historier (f. eks var i bilulykke så jeg fikk ikke kjøpt forsterkeren allikevel o.l.) så følte jeg meg som en løgner selv om jeg snakket sant.

Ser virkelig ikke problemet med å gi eller ta imot et lavt bud, å si nei er verdens minste problem.

Derimot forstår jeg folk blir provoserte dersom skambudet blir fulgt opp med feilaktige argumenter.

O

OldBoy

Gjest
Poenget med min skriveøvelse var å prøve meg på en ikke-provoserende måte å formulere seg på.

Men ja, jeg tenkte meg faktisk at man hadde prisinformasjonen fra et konkret kjøp man visste om. Gjerne en kamerat, men en kamerat til en kamerat kan sikkert passere. Men uansett et håndfast eksempel, det er mest troverdig.

Begynner man å henvise til tidligere annonser, er man straks ute på adskillig tynnere is. Priser i annonser er ikke nødvendigvis de priser gjenstandene blir omstatt for. Tynn is gjelder også dersom man bare har en idé i hodet sitt om at x år gamle gjenstander ikke bør koste mer enn y % av nypris. Her er det store variasjoner. Da ville jeg nok ha formulert meg helt annerledes.

Problemet med lave bud, er ikke selve tallet, men måten man gir budet på. I hvert fall hvis man skal ha håp om å nå frem til selger og få tilslaget. Da er det ikke likegyldig hvordan man formulerer seg.

Jeg har selv avstått fra å selge til uhøflige budgivere. Har et par ganger til og med valgt å selge til en lavere pris enn høyeste bud, bare for å få lov til å handle med en hyggelig person.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
18
el_mariachi skrev:
Dere som har så store problemer med såkalte skambud, hvordan ville dere angripe denne situasjonen:

Dere ser et produkt annonsert som dere har svært lyst på, problemet er at prisen er for høy, for deg og i følge markedet. Du kan tenke deg at 75% av prisforlangende er en mere riktig pris å betale, både i forhold til markedet og din egen lommebok.

Hvordan får dere forhandlet fram rett pris uten å starte med et såkallt skambud?
Å by 25% under anser jeg ikke som et skambud uansett. Et slikt bud er helt greit med mindre annonsen sier ferdigprutet.
Skal du by så hadde jeg kuttet ut historier om kompiser som fikk kjøpt ditt og datt etc..

Følgende er greit synes jeg:
Jeg byr <fyll inn beløp>,- og kan hete den <fyll inn dato, fortrinnsvis neste dag>. Jeg betaler hele beløpet kontant ved henting.

Skriv under med fullt navn og telefonnummer.

Rask avhenting og kontant betaling er deal-vinnere imo.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
HC skrev:
Å by 25% under anser jeg ikke som et skambud uansett. Et slikt bud er helt greit med mindre annonsen sier ferdigprutet.
Skal du by så hadde jeg kuttet ut historier om kompiser som fikk kjøpt ditt og datt etc..

Jeg byr <fyll inn beløp>,- og kan hete den <fyll inn dato, fortrinnsvis neste dag>. Jeg betaler hele beløpet kontant ved henting.

Men for å få kjøpt til 25% under prisforlangende må jo første budet være lavere(for å møtes på halvveien), og da nærmer det seg det noen vil kalle skambud.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
18
el_mariachi skrev:
HC skrev:

Men for å få kjøpt til 25% under prisforlangende må jo første budet være lavere(for å møtes på halvveien), og da nærmer det seg det noen vil kalle skambud.
Enig, men hvis 75% av prisforlangende er det man har penger til så mener jeg man får by det og så får man bare si at det er det jeg har råd til i andre runde. Da blir det en 'take it or leave it' situasjon for selger.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Denne diskusjonene kan vi snu og vende på til vi blir grønne av råte... ::)
Poenget er at det er et fritt marked, enhver selger og kjøper får by på den måten de ser seg best tjent med. Forhåpentligvis har begge god folkeskikk slik at begge føler at de har noe positivt utav de handlene som blir foretatt... :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Enig, ville bare høre hvilken taktikk de som ikke tåler "skambud" ville benyttet for å komme ned i ønsket pris.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
spurte om hva selger syntes om 1000kr for noe han hadde lagt ut for 2000kr en gang. da ble han så sur at han HEVET prisen! det var ihvertfall latterlig. :p ::)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
OldBoy skrev:
La oss ta utgangspunkt i en annonsert pris på 10.000 kroner, bare for å slippe å snakke om prosenter hele tiden, og da skal vi få selgeren til å selge for 7.500.

"Hei,

Jeg er veldig interessert i boksen din. Håper at den ikke er solgt ennå.

Men jeg har et kjempeproblem. Med fare for å fornærme deg skikkelig, vil jeg nevne at kameraten min kjøpte en helt strøken en som var like gammel som din på bruktbørsen for 7.000 kroner for et par måneder siden.

Jeg kan strekke meg til 7.500, jeg har ikke mer penger akkurat nå, men jeg kan uansett ikke fortelle kameraten min at jeg betalte mer enn det, for den samme boksen som han betalte 7.000 for.

Jeg skjønner godt at du selger den til høystbydende, men kan vi ikke si det slik at du tar kontakt hvis du ikke får solgt den i løpet av et par ukers tid?"

Noe sånt, kanskje?
Noe sånt kanskje? :D

Her kommer nemlig HØFLIGHETEN som jeg etterlyser! ;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Så vanlig takt og tone på sentralen er ikke gangbar ved kjøp og salg
;D ;D ;D

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Jeg tror jeg var utsatt for tidenes skambud. Averterte mine Xavian-høyttalere her og på Finn. Fikk kontakt med en skrulling i Minnesund og ble enige om en pris, og eat jeg skulle levere høyttalerne til han. Dagen før overlevering sender han meg en sms hvor han skriver at han har hørt på høyttalerne og blitt skikkelig skuffet, men han kunne tenke seg å kjøpe dem til ca halv pris av det vi var blitt enige om. Det kaller jeg å by uten skam!

C

CAP

Gjest
Pengvim skrev:
spurte om hva selger syntes om 1000kr for noe han hadde lagt ut for 2000kr en gang. da ble han så sur at han HEVET prisen! det var ihvertfall latterlig. :p ::)

Men og ta rå overpris for nærmest søppel sjøl det har du ingen hemninger med. :p

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
stesch skrev:
Jeg tror jeg var utsatt for tidenes skambud. Averterte mine Xavian-høyttalere her og på Finn. Fikk kontakt med en skrulling i Minnesund og ble enige om en pris, og eat jeg skulle levere høyttalerne til han. Dagen før overlevering sender han meg en sms hvor han skriver at han har hørt på høyttalerne og blitt skikkelig skuffet, men han kunne tenke seg å kjøpe dem til ca halv pris av det vi var blitt enige om. Det kaller jeg å by uten skam!
Tidenes skambud! :eek:

S

svk

Gjest
stesch skrev:
dette kalles "useriøs"

supersubb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
0
Hei!
Synd når slikt hender og veldig kjedelig for den det gjelder, har solgt noe igjennom dette "forum" og har aldri ennå hatt noen negative opplevelser.
:D

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
svk skrev:
stesch skrev:
dette kalles "useriøs"
Helt enig, dårlig moral hvis man først har avtalt noe og senere går vekk fra avtalen synes jeg.

Vil vel tilføye at det ikke er utelukkende "kjøpers" moral jeg tenker på sett fra et generelt grunnlag, ser at selger også i noen tilfeller opptrer noe uetisk sett fra min side uten at det har noe med akkurat dette tilfellet å gjøre.

Mvh
Geir

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
I dette forumet har jeg bare hatt hyggelige opplevelser, flotte folk her. Den omtalte skrullingen fra Minnesund opererer vel mest på Finn. Jeg ser han har mye til salgs. Jeg vil ikke akkurat anbefale folk å bruke han.

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.367
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
stesch skrev:
I dette forumet har jeg bare hatt hyggelige opplevelser, flotte folk her. Den omtalte skrullingen fra Minnesund opererer vel mest på Finn. Jeg ser han har mye til salgs. Jeg vil ikke akkurat anbefale folk å bruke han.
Støtter den! Jeg har også vært borti den figuren... Det endte med at jeg kastet han ut. Etter en litt heftig diskusjon. :mad:
Jeg har vel egentlig aldri sett maken til oppførsel på en som skal selge noe :eek:
Jeg har hvertfall aldri kjøpt noe under trusler :mad: Og gjorde ikke da heller :p

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hehe, fikk nettopp bud på sms på racket jeg selger.
600,- siden det er hjemmelaget!! :eek:

Jaja, det er visst lov å prøve seg så..... :D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ramlet inn ett par her også på OTO'n.
Skal ikke nevne navn eller nr men syns vel ærlig talt 7k er litt i underkant av hva jeg hadde håpet på ;)

/jan

J

Jurassic

Gjest
Personlig så synes jeg at skambud er ok å få så lenge folk er ærlige.

Derimot har jeg opplevd at en her på sentralen har sagt at han kan kjøpe mitt produkt til den prisen et annet sted og spør om jeg kan matche prisen og 2 uker etter ser jeg vedkommende har oppdatert signaturen sin med mye simplere utstyr enn det han visstnok hadde fått så god pris på.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.566
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gir deg 6k for Oto'n..... :)
Husker for mange år siden at jeg skulle overbevise en kar (som ikke var så veldig flink tallmessig) om at 2,2 var større enn 2,15....
Det var neimen ikke lett...

Vel vel - nok OT fra min side. Venter på at en fjelllovergang skal åpne.. Er litt værfast på fjellet.

J

Jurassic

Gjest
OT: Har en venn som ikke er så god i matte som skulle kjøpe seg en sliten Toyota Carina. Han spurte selger om det var mulig å få rabatt og fikk som svar at den ikke ble solgt for under 3k og mattegeniet klarte å by 3,5k. Begynte å le så jeg måtte bare rusle en tur.

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
394
"Show respect, be treated with respect. Act like an asshole, be treated like an asshole".
Mvh "Palle"

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
600,- faktisk.. :)

men du, de er forblendet som du sier, er de mahognystykkene åpne på ene siden?

K

kathrine

Gjest
stesch skrev:
Hei!
Eller "CVguttungene" på AVforum....., er innom der for å sjekke brukt markedet jevnlig, og der dukker det opp mange rare komentarer ;D
Her på forumet , har alldrig opplevd noe tull!

En ville ha min nesten nye JungSon DA-200IA for 4000... ::)
Vh
S

Topp Bunn