Ang. skambud på bruktmarkedet

K

Konrad_Johnsen

Gjest
ivar skrev:
600,- faktisk.. :)

men du, de er forblendet som du sier, er de mahognystykkene åpne på ene siden?
Ja, delvis. Det er plater av mahogny på baksiden som er punktlimt på. (for å kunne ta av evt)

Bildetråden svarer de fleste spørsmål ;)

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Jurassic skrev:
OT: Har en venn som ikke er så god i matte som skulle kjøpe seg en sliten Toyota Carina. Han spurte selger om det var mulig å få rabatt og fikk som svar at den ikke ble solgt for under 3k og mattegeniet klarte å by 3,5k. Begynte å le så jeg måtte bare rusle en tur.
En god latter forlenger livet ;D

Helt OT selv, hadde en venn som krasjet bilen for mange-mange år siden og det var sommer og penger var noe man måtte ha for diverse turar.
Han hadde kasko i Storebrand, han hadde krasjet en grønn mazda, og vi maste på han at nå synes vi det hadde dratt ut med oppgjøret.
Glemmer da aldri når han ringte hovedkontoret til storebrand og første kommentar var: Kor f.. blir det av de pengene, pengene sier sentrabord dama, han svarer, ja for den grønne mazdaen
Da måtte også vi rusle en tur

Mvh
Geir

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Et såkalt "skambud" er, slik jeg oppfatter det, bare positivt; det viser til at det er en viss interesse for produktet. Det som derimot er skammelig er når noen skriver i annonsen at de ikke ønsker "skambud", hvilket vil si at man er mindreverdig og/eller frekk dersom man ikke gir bud opp mot det selger antyder. Det virker dessuten veldig useriøst. Dersom en person kan bli fornærmet av et prisforslag blir jeg i tvil om denne er i stand til å gjennomføre handelen på en god måte.

T

timc

Gjest
FatmanFlump skrev:
Et såkalt "skambud" er, slik jeg oppfatter det, bare positivt; det viser til at det er en viss interesse for produktet. Det som derimot er skammelig er når noen skriver i annonsen at de ikke ønsker "skambud", hvilket vil si at man er mindreverdig og/eller frekk dersom man ikke gir bud opp mot det selger antyder. Det virker dessuten veldig useriøst. Dersom en person kan bli fornærmet av et prisforslag blir jeg i tvil om denne er i stand til å gjennomføre handelen på en god måte.

Dette er bare tull. Jeg har blitt oppringt flere ganger av folk som vil fortelle meg hvor overpriset produktet er, og at det er budet deres som er rett markedspris. Slikt blir man drittlei av i lengden.

-Tim

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.337
Torget vurderinger
1
Jeg er litt fasinert over hvor «vanskelig» dette er - riktig pris er selvfølggelig når kjøper og selger er enige. Hva er så et skambud ? Jeg har en liten misstanke om at denne problemstillingen «kun» eksisterer fordi vi kulturelt sett har svært svake forhandlingstradisjoner i dette landet, i god kombinasjon med den direkte «norske» «væremåten». Dersom selger har lagt ut noe med en litt «stiv» prisantydning, objektet har vært på bruktbørsen en stund, hva er da galt med å foreslå en annen lavere pris? Mye av dette handler selvfølgelig også om tilnærming, noen kjøpere oppfører seg som om selger er «forpliktet» til salg, og noen selgere oppfører seg som om interesserte kjøpere er «forpliktet» til å tilby prisantydning - «how come»?.

mvh
KJ

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
FatmanFlump skrev:
Jeg er helt enig med deg. Folk som er så høy på pæra at de ikke kan gi et vennlig "Nei beklager, det var nok for lavt" til håpefulle budgivere, blir jeg automatisk skeptisk til. En slik avvisende og uvennlig holdning virker svært negativt på meg. Hvor mange bud selger må avslå er for meg totalt uinteressant.

Mvh.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
4
Birdman skrev:
Hvor mange bud selger må avslå er for meg totalt uinteressant.
Det er kanskje ikke helt uinteressant for selger.......

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.015
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Birdman skrev:
'

Det burde være enkelt å si nei.

Mvh. Bjørn

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Trane skrev:
Birdman skrev:
Ok, men da framstår han som en uinteressert selger, og da er jeg en uinteressert kjøper ;).

Mvh.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.204
Torget vurderinger
28
Trane skrev:
Birdman skrev:
Nettopp Trane. Sunn fornuft og respekt for andres tid er et godt utgangspunkt.

R

Rolf_Da!

Gjest
Birdman skrev:
FatmanFlump skrev:
Jeg er helt enig med deg. Folk som er så høy på pæra at de ikke kan gi et vennlig "Nei beklager, det var nok for lavt" til håpefulle budgivere, blir jeg automatisk skeptisk til. En slik avvisende og uvennlig holdning virker svært negativt på meg. Hvor mange bud selger må avslå er for meg totalt uinteressant.

Mvh.
Hehe, morsomt

La oss si du legger ut din EMC-1up til hyggelige 15000,-, ok?
Så får du mail fra en tjommy som skriver "Tar den for 7000,- for å hjelpe deg, men da må du levere den her"

Høy på pæra?

R

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.243
Torget vurderinger
2
Bedre med skambud enn ingen bud. De flotte signalkablene jeg har på bruktbørsen har det vært null interesse for. Kan la de gå for et "nesten" skambud jeg. Da er det ihvertfall dialog.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det finnes ingen "skambud", jeg har sagt det før(og andre med meg) og sier det igjen: boksen er ikke verdt mer enn det markedet vil gi for det. Det får man bare akseptere(kan være hardt) Enten får man selge det til en lavere pris enn det man hadde tenkt eller man får la være. Man kan ev prøve igjen siden.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
4
oyvjorge skrev:
Det finnes ingen "skambud", jeg har sagt det før(og andre med meg) og sier det igjen: boksen er ikke verdt mer enn det markedet vil gi for det. Det får man bare akseptere(kan være hardt) Enten får man selge det til en lavere pris enn det man hadde tenkt eller man får la være. Man kan ev prøve igjen siden.
Ved å gi et prisestimat og / eller frabe seg skambud signaliserer man at man ikke ønsker å selge dersom markedspris viser seg å være vesentlig lavere enn man ser for seg. Selvom man legger ut noe for salg betyr ikke det at man må la seg innvaderes av useriøse tilbud. Enkelte ser det visst nærmest som prinsipp å skamby "i tilfelle" eller fordi man ser enhver pris fra selger som potensiell overpris.

Birdman skrev:
Trane skrev:
Birdman skrev:
Ok, men da framstår han som en uinteressert selger, og da er jeg en uinteressert kjøper ;).
Du må gjerne være en uinteressert selger, men MÅ du opplyse selger om det ved å trenge deg på med et useriøst bud ? Det finner jeg både uhøflig og arrogant.

Selvsagt kan saken stille seg annerledes dersom produktet har ligget lenge til salgs uten å bli solg, men da har nok heller ikke selger blitt nedrent av henvendelser uansett.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
RoDa skrev:
Birdman skrev:
FatmanFlump skrev:

Mvh.
Hehe, morsomt

La oss si du legger ut din EMC-1up til hyggelige 15000,-, ok?
Så får du mail fra en tjommy som skriver "Tar den for 7000,- for å hjelpe deg, men da må du levere den her"

Høy på pæra?

R
Da hadde jeg kanskje svart:"Hei tjommi :). Du kan få halve nå og den andre halve når du betaler resten ;). Mvh. Frank"

For ordens skyld skrev jeg når jeg skulle selge mine Dali MS5:" Skambud besvares!". Jeg fikk ett bud på 7000,-(tror jeg), som vi lo av begge to. Ellers fikk jeg mange bud som var under mitt "krav", men som førte til dialog og salg.

Mvh.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Trane skrev:
Du må gjerne være en uinteressert selger, men MÅ du opplyse selger om det ved å trenge deg på med et useriøst bud ? Det finner jeg både uhøflig og arrogant.
Jeg var nok litt uklar der. Det jeg mente var at jeg sannsynligvis ikke villle ønske å kjøpe fra en selger med en slik holdning til sine potensielle "kunder". Dermed ville selger kunne miste et salg til meg. Personlig legger jeg ikke inn "skambud", men ser ikke noe galt i at andre gjør det.

Mvh.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
Hva med å respektere prisen som er satt og avstå fra å by i det hele tatt, dersom annonsen ikke inviterer til bud? Selgeren er vel ikke dummere enn at han etterhvert skjønner at manglende interesse kan tyde på vel optimistisk pris. Han vil da kunne redusere prisen om han virkelig er opptatt av å selge.

Ellers er det mitt inntrykk at vi her hjemme ofte er svært tilbakeholdne med å ville betale en fornuftig bruktpris, i motsetning til hva som synes å være tilfellet f.eks i England/USA. Bare se hva gamle LS3/5A, SME, Linn m.m. går for på ebay og Audiogon. Kanskje er kjøpere her hjemme i noen tilfeller litt for "prisbevisst" med det resultat at de går glipp av mange godbiter.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
K.H. skrev:
Hva med å respektere prisen som er satt og avstå fra å by i det hele tatt, dersom annonsen ikke inviterer til bud? Selgeren er vel ikke dummere enn at han etterhvert skjønner at manglende interesse kan tyde på vel optimistisk pris. Han vil da kunne redusere prisen om han virkelig er opptatt av å selge.

Ellers er det mitt inntrykk at vi her hjemme ofte er svært tilbakeholdne med å ville betale en fornuftig bruktpris, i motsetning til hva som synes å være tilfellet f.eks i England/USA. Bare se hva gamle LS3/5A, SME, Linn m.m. går for på ebay og Audiogon. Kanskje er kjøpere her hjemme i noen tilfeller litt for "prisbevisst" med det resultat at de går glipp av mange godbiter.

Det blir litt fjottete å tillegge slike variasjoner til "norsk kultur" i motsetning til "det siviliserte utlandet". Dersom man annonserer i Norge på norsk har man et marked som i realieteten er en liten del av 4,5 mill. dersom man tar med de andre skandinaviske landene (hvilket nok er mer aktuelt med de dyre hi-end produktene) har man fremdeles bare omlag 18 mill. mennesker å henvende seg til. Med det engelske språket og dets handelsfora har man til gjengjeld et nedslagsområde på omlag 1 milliard mennesker som bruker språket aktivt som første- eller andrespråk. Variasjonene du påpeker er følgelig et utfall av at man henvender seg til et mindre marked enn de gjør i "det siviliserte utland".

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
FatmanFlump skrev:
K.H. skrev:

Det blir litt fjottete å tillegge slike variasjoner til "norsk kultur" i motsetning til "det siviliserte utlandet". Dersom man annonserer i Norge på norsk har man et marked som i realieteten er en liten del av 4,5 mill. dersom man tar med de andre skandinaviske landene (hvilket nok er mer aktuelt med de dyre hi-end produktene) har man fremdeles bare omlag 18 mill. mennesker å henvende seg til. Med det engelske språket og dets handelsfora har man til gjengjeld et nedslagsområde på omlag 1 milliard mennesker som bruker språket aktivt som første- eller andrespråk. Variasjonene du påpeker er følgelig et utfall av at man henvender seg til et mindre marked enn de gjør i "det siviliserte utland".
Denne forklaringen høres forsåvidt logisk ut, men jeg er likevel ikke overbevist om at ikke også variasjon i "kultur" kan spille en medvirkende rolle. Det er mulig jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at brukt, eldre utstyr generelt har større status ute enn her hjemme. I så måte synes jeg også det har skjedd en "forverring" de senere år. Med samme befolkningsgrunnlag som potensielle kjøpere var det lettere å bli "kvitt skiten" for noen år tilbake, og det pussige var at folk gjerne ble fornøyde også. ;)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg har kjøpt og solgt utrolig mye de siste 3 årene.

Om vi går bare ett år tilbake så syntes jeg det var lettere å få solgt et greit produkt til 35% - 40% avslag av nypris, en det er å få 50% av nypris i dag.

I dag føles det som de fleste sliter med å få solgt produktene sine til 50%. Det har tidligere vært mer respons på bruktmarkedet.

Hva synes dere? Var bruktprisene bedre før? Var responsen bedre før?

PS: Om selger skal også kjøpe brukt etter salg, så går det opp i opp.

Slick Rick

Medlem
Ble medlem
09.04.2008
Antall liker
0
problemet er vel at enkelte aktører dumper prisene på nye produkter ut av butikk...

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
jonas skrev:

Om vi går bare ett år tilbake så syntes jeg det var lettere å få solgt et greit produkt til 35% - 40% avslag av nypris, en det er å få 50% av nypris i dag.

I dag føles det som de fleste sliter med å få solgt produktene sine til 50%. Det har tidligere vært mer respons på bruktmarkedet.

Det er den samme utviklingen jeg også synes å merke og har prøvd å få fram i tidligere innlegg. Derfor; ja, prisene og responsen var forholdsvis bedre før. Har kanskje også noe med generell høy kjøpekraft å gjøre at folk foretrekker å kjøpe nytt?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Jeg tror en god grunn til at folk er blitt mer beviste på hva de betaler for brukte varer, er nettopp det internasjonale markedet. Stadig færre lar seg "lure" av den norske "før"prisen, når det samme produktet koster ca. det halve om man kjøper det i utlandet.

Den som kjøper brukt bryr seg pent lite om hva selger i sin tid ga, når andre tilbyr samme vare billigere.

I tillegg blir et lite marked som Norge, ganske raskt mettet av brukte produkter med appell for et svært lite publikum. Vi som er genuint HiFi interreserte er nok ikke så allt for mange.

Dette i tillegg til at det gjerne er de med det dyreste utstyret som oftest bytter (har jeg intrykk av), gjør at prisen på mellomklasse utstyr faller som en stein. Hvem gidder å kjøpe brukt MidFi, når man kan få High End til de samme prisene..?

Å trekke paraleller mellom de priser som oppnås på "klassiske" entusiastprodukter på de store internasjonale børsene, og hva de samme varene selges for her, blir nokså fånyttes. Det blir litt som å sammenligne huspriser i en storby og langt ute i bygdenorge. Jo flere du henvender deg til jo større er sjansen for at noen vil gi det du ønsker for varen.

Er du den eneste som byr på et hus som noen prøver å selge, så byr du selvsagt ikke mer enn nødvendig. Får du kjøpe huset så har ikke selger noe å klage på. Han kan alltids la være å selge.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
K.H. skrev:
jonas skrev:

Det er den samme utviklingen jeg også synes å merke og har prøvd å få fram i tidligere innlegg. Derfor; ja, prisene og responsen var forholdsvis bedre før. Har kanskje også noe med generell høy kjøpekraft å gjøre at folk foretrekker å kjøpe nytt?
Ja, jeg tror at det har blitt kjøpt MYE nytt utstyr de siste la si 2 årene. Derfor dukker det opp både mer og bedre brukt tilbud, enn det som var tidligere.

Selv har jeg kjøpt og solgt som sagt mye og hatt tilsvarende stort tap de siste årene. Heldigvis har jeg blitt noe klokere og funnet ut hva jeg er opptatt av å høre.

Kompis av meg ba meg se litt på bruktbørsen, da han ønsket å kjøpe et fett anlegg brukt til ca 20000kr.
Fikk kjøpt et nesten nytt Creek Desteny sett fot 13000kr (nypris 33000kr) og har nå 7000kr igjen til høyttalere.
han har allerede like god elektronikk som meg,heldig grisen :D

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det går tregere nå, tror det kommer av at de som kjøper brukt kanskje merker renta først.......

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
rolfozzy skrev:
Bedre med skambud enn ingen bud. De flotte signalkablene jeg har på bruktbørsen har det vært null interesse for. Kan la de gå for et "nesten" skambud jeg. Da er det ihvertfall dialog.
Neeeei, kan godt være interessert jeg - men fant ingen "rolfozzy" under "kabler."
Kanskje fordi du benytter et annet nick når du kjøper og selger utstyr.

Noe som forøvrig bringer meg direkte til spørsmålet - hvor mange driver og sjonglerer med et annet nick når man skal selge noe. Er ikke dette litt sjuskete? (sorry rolfozzy)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
toriamos skrev:
Noe som forøvrig bringer meg direkte til spørsmålet - hvor mange driver og sjonglerer med et annet nick når man skal selge noe. Er ikke dette litt sjuskete? (sorry rolfozzy)
Den diskusjonen hører vel ikke hjemme i den her tråden ???.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.243
Torget vurderinger
2
toriamos skrev:
rolfozzy skrev:
Neeeei, kan godt være interessert jeg - men fant ingen "rolfozzy" under "kabler."
Kanskje fordi du benytter et annet nick når du kjøper og selger utstyr.

Nei jeg har bare et nick. Har ingen grunn til og sjonglere med det. Jeg ser også det at kablene ikke ligger der lenger. Aner ikke hvorfor. Kanskje annonsene blir sletta etter en tid ?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Kanskje du har solgt de for skammelig lite penger, og fortrengt hele greia!!? ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.243
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
Kanskje du har solgt de for skammelig lite penger, og fortrengt hele greia!!? ;D
;D ;D Det ene settet gikk i dag faktisk.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Birdman skrev:
toriamos skrev:
Den diskusjonen hører vel ikke hjemme i den her tråden ???.
Joda. Tangerer i alle fall.
Jeg svarte på rofozzys innlegg - som muligens ikke hører hjemme i tråden, hva vet jeg?
Skal du søke om jobb som moderator?

... Ser nå at du HAR rett, innlegget mitt passer faktisk ikke i tråden. Jaja.. Fikk forøvrig et skambud på min Adyton Opera sist jeg hadde den ute til salg. Med en helt okey forklaring om at selger ikke hadde mer penger, og at han selv hadde solgt tilsvarende forsterker til lavere pris tidligere.
Skambud er da greit.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
rolfozzy skrev:
Birdman skrev:
;D ;D Det ene settet gikk i dag faktisk.
Come on! - Legg ut en ny annonse så jeg kan komme med skambudet mitt da!

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
oyvjorge skrev:
Det går tregere nå, tror det kommer av at de som kjøper brukt kanskje merker renta først.......
prøver du å si at jeg ikke bør låne mer :eek: ;)

O

omholt

Gjest
Noe jeg synes er vanskelig er hva man skal legge seg på dersom man har gjort et kupp og f.eks kjøpt et nytt produkt ved lager tømming e.l. Noen synspunkter på det?
Jeg har lagt meg såvidt under "vanlig" nypris.

Har hatt et par sånne produkter, men synes det har vært vrient ved videresalg og hvordan man skulle formulere seg i salgsteksten. Har også et sånt produkt som jeg skal selge om noen måneder. Denne hadde en butikkpris på litt over 5000 kr. Billigste nettpris var på 4500 kr. Vel, så kom det en ny modell og en nettbutikk dumpet den "gamle" til latterlige 3300 kr som var det jeg betalte. Å prise noe sånt når man skal selge det videre er vanskelig.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Hvis man for hvert salgsledd skal ta halv pris i forhold til hva man selv betalte vil f.eks. et produkt til 10000,- for fjerde eier koste 1250,-. Slik vil det jo ikke kunne fungere. Det mest fornuftige er vel at prisen for et brukt produkt settes i forhold til hva kjøper eventuelt må betale for et nytt produkt. Det er jo også dette som gjør at folk kan kjøpe og selge på bruktmarkedet uten å tape nevneverdig med penger. Hvis man gjør et kupp ser jeg ikke noe galt i at man, for å sette det på spissen, tjener på videresalg, forutsatt at kupp-prisen ikke lenger er tilgjengelig andre steder. Begge parter tjener/sparer på det.

De færreste betaler veiledende pris for "tung" hifi. Kjøper bør derfor alltid undersøke litt på egen hånd, og ikke stole blindt på at det selger oppgir som veiledende pris er det produktet faktisk koster over disk. Hvis kjøper sparer tilstrekkelig med kroner på å kjøpe brukt og er fornøyd med prisen, bør jo alt være såre vel. Hvis selger samtidig kan komme fordelaktig ut av det er jo alt bare honkydory :).

Mvh.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
omholt skrev:
Noe jeg synes er vanskelig er hva man skal legge seg på dersom man har gjort et kupp og f.eks kjøpt et nytt produkt ved lager tømming e.l. Noen synspunkter på det?

Har hatt et par sånne produkter, men synes det har vært vrient ved videresalg og hvordan man skulle formulere seg i salgsteksten. Har også et sånt produkt som jeg skal selge om noen måneder. Denne hadde en butikkpris på litt over 5000 kr. Billigste nettpris var på 4500 kr. Vel, så kom det en ny modell og en nettbutikk dumpet den "gamle" til latterlige 3300 kr som var det jeg betalte. Å prise noe sånt når man skal selge det videre er vanskelig.
Som selger vil jeg si det er unødvendig å være så ærlig å oppgi laveste nettpris på salgsproduktet.
Det får kjøper finne ut av selv, eller hva?

Kjøpte en demo brukt forsterker av forhandler for 21000kr. Butikkprisen lå på 44000kr.
Velger jeg å selge den med kvittering, så må jeg legge meg likt eller litt under innkjøpspris.
Velger jeg å selge den uten kvittering så kanskje bruktprisen ville vært noen tusen lapper mer.

Så lenge kjøper er fornøyd, så bør selger ha god samvittighet.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
jonas skrev:
Velger jeg å selge den uten kvittering så kanskje bruktprisen ville vært noen tusen lapper mer.
Jeg syns at man alltid skal gi med kvittering hvis man har den. Det går jo alltids an å stryke ut/klippe ut opprinnelig kjøpssum hvis det skulle være ønskelig. Kvitteringen kan fortsatt ha verdi for den nye eieren.

Mvh.

O

omholt

Gjest
jonas skrev:
omholt skrev:

Som selger vil jeg si det er unødvendig å være så ærlig å oppgi laveste nettpris på salgsproduktet.
Det får kjøper finne ut av selv, eller hva?

Kjøpte en demo brukt forsterker av forhandler for 21000kr. Butikkprisen lå på 44000kr.
Velger jeg å selge den med kvittering, så må jeg legge meg likt eller litt under innkjøpspris.

Så lenge kjøper er fornøyd, så bør selger ha god samvittighet.
Demo brukt er tross alt brukt og det synes jeg man bør meddele. Synes også kvittering skal legges ved. Men da ser jo også kjøper hva du har betalt for det. Produktene jeg har fått til ekstra god pris har vært helt nye, men har blitt rimeligere fordi butikken tømte lageret. Tror det beste er å forklare dette i selger annonsen. Hvis veiledende pris er mer villedende synes jeg også det blir galt å oppgi den "fiktive" prisen i annonsen.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Man kan jo lure, men det virker ganske tydelig at tilbudet er større enn etterspørselen om dagen ??? Det er vel sikkert flere med god økonomi som handler nye ting i butikk enn det har vært på mange år, og selger ting billig brukt når de først selger. Jeg synes skambud kan være ufint, men det går jo an å gjøre det på en ok måte...

Faktisk synes jeg at mange burde lære seg å prute, for det er litt enten eller føler jeg. Altså at folk enten betaler det som er annonsert, eller kommer med skambud.

Topp Bunn