Jeg synes at alle kan by akkurat det de har lyst til når de vil, hele tida, jeg. Så får heller folk bli furtne og sure hvis de ikke liker det.
det er ALTFOR mye for slikt CRAPHydrolift skrev:Tenkte jeg skulle legge inn et lite skambud selv
Så at OHC hadde en DP A1 ikke S og en DP C1b (demo/innbytte).
Nypris på disse varene er jo 60 000 og 25 000. de fremstod som strøkne.
Er 39 000 for "pakken" drøyt lite? Skal hvertfall prøve meg, se hva de sier)
Og godt er det for oss som verken har tid eller interesse av å skulle prute i alle mulige sammenhenger. Etter en del år i utlandet så er nettopp måten og nivået våre rettigheter og interesser som forbrukere er sikret på noe av det jeg setter størst pris på i Norge.Dr.No skrev:Men seriøst: Noe av problemet er vel en manglende prute-tradisjon her til lands. No
Hvorfor mener du at forbrukernes rettighgeter blir noe rettere av at det ikke finnes pruting?noruego skrev:Og godt er det for oss som verken har tid eller interesse av å skulle prute i alle mulige sammenhenger. Etter en del år i utlandet så er nettopp måten og nivået våre rettigheter og interesser som forbrukere er sikret på noe av det jeg setter størst pris på i Norge.Dr.No skrev:Men seriøst: Noe av problemet er vel en manglende prute-tradisjon her til lands. No
Jeg ser at det ikke gikk særlig klart frem av mitt forrige innlegg, men det jeg mente var at det synes å være en relativt klar sammenheng mellom omfang av pruting i en økonomisk transaksjonskultur og den dertilhørende stats sanksjonerte forbrukerrettigheter.knutinh skrev:Hvorfor mener du at forbrukernes rettighgeter blir noe rettere av at det ikke finnes pruting?noruego skrev:Og godt er det for oss som verken har tid eller interesse av å skulle prute i alle mulige sammenhenger. Etter en del år i utlandet så er nettopp måten og nivået våre rettigheter og interesser som forbrukere er sikret på noe av det jeg setter størst pris på i Norge.Dr.No skrev:Men seriøst: Noe av problemet er vel en manglende prute-tradisjon her til lands. No
-k
Har du fått skambud noengang?AlexanderK skrev:Jeg synes at alle kan by akkurat det de har lyst til når de vil, hele tida, jeg. Så får heller folk bli furtne og sure hvis de ikke liker det.
Nemlig, de handler før de tenker og nærmest sender avgårde et bud "nesten" anonymt!LMC skrev:det aller dummeste er jo de som begynner å prute,gjerne anonymt! :,FØR de har gjort seg opp en mening om de i det hele tatt er interessert i produktet.
hva som er skammelig eller ikke er jo høyst subjektivt og kanskje bare en skuffet reaksjon fra selger på at han innser at forventet pris er uoppnåelig.
skal kjøper ha en sjanse til å unngå å "fornærme" noen med et s.k. skambud,bør det i alle fall finnes en indikert "utropspris"
IMO
Enig, det irriterer. For en tid tilbake skulle jeg selge noen ledninger, ønsket 20k, fikk ett skriftlig bud der vedkommende bød 18k, jeg tenkte litt på det og sendte "deal" tilbake. Så kom det en e-post der han skrev:"Takk for tilbakemelding, jeg tenker på det og kontakter deg hvis det skulle være aktuelt". Hvorfor i h....e tenkte han ikke FØR han sendte budet? Håpløst!LMC skrev:det aller dummeste er jo de som begynner å prute,gjerne anonymt! :,FØR de har gjort seg opp en mening om de i det hele tatt er interessert i produktet.
Tja.. Jeg har da fått sånne bud mange ganger, jeg.. Jeg tar det mer som lett underholdning enn noe annet.Continuo skrev:Har du fått skambud noengang?AlexanderK skrev:Jeg synes at alle kan by akkurat det de har lyst til når de vil, hele tida, jeg. Så får heller folk bli furtne og sure hvis de ikke liker det.
Jeg har det, det som går igjen er at de kun bruker fornavn (ikke alle gjør det en gang), korte setninger, uhøflig skrevet, med andre ord; veldig useriøst.
Det her HANDLER IKKE om å bli sur, men derimot mangel på FOLKESKIKK!
Ja dette er irriterende, vært borti denne mange ganger. Gir du et bud på en ting, burde stå får det !!! Og ikke komme etter at du har gitt et bud og si at du skal tenke på det...rico skrev:Enig, det irriterer. For en tid tilbake skulle jeg selge noen ledninger, ønsket 20k, fikk ett skriftlig bud der vedkommende bød 18k, jeg tenkte litt på det og sendte "deal" tilbake. Så kom det en e-post der han skrev:"Takk for tilbakemelding, jeg tenker på det og kontakter deg hvis det skulle være aktuelt". Hvorfor i h....e tenkte han ikke FØR han sendte budet? Håpløst!LMC skrev:det aller dummeste er jo de som begynner å prute,gjerne anonymt! :,FØR de har gjort seg opp en mening om de i det hele tatt er interessert i produktet.
Sur, grinebiter eller whatever!AlexanderK skrev:Tja.. Jeg har da fått sånne bud mange ganger, jeg.. Jeg tar det mer som lett underholdning enn noe annet.Continuo skrev:Har du fått skambud noengang?AlexanderK skrev:Jeg synes at alle kan by akkurat det de har lyst til når de vil, hele tida, jeg. Så får heller folk bli furtne og sure hvis de ikke liker det.
Jeg har det, det som går igjen er at de kun bruker fornavn (ikke alle gjør det en gang), korte setninger, uhøflig skrevet, med andre ord; veldig useriøst.
Det her HANDLER IKKE om å bli sur, men derimot mangel på FOLKESKIKK!
Det finnes jo også veldig mange mennesker som ikke har altfor stor trening i det å uttrykke seg skriftlig. Det bør man også ha i bakhodet. Det er bare å se på bruktbørsen - Det er finnes en liten haug med annonser som ser ut som om de har blitt rablet ned av en 9-åring.
Jeg er uenig med deg da du sier at det ikke handler om å bli sur. Når jeg leser innlegget ditt, oppfatter jeg deg som litt sur og irritert. Dersom du mener at problemet er at noen ikke har folkeskikk, vil det jo si at du irriterer deg over det / blir sur - Synes jeg. Du kan godt være uenig. Det er greit for meg.
Jeg ser ikke mangel på folkeskikk som noe problem i slike situasjoner. Det tar 3 sekunder å lese mailen/PMen og 2 sekunder å sende et evt svar. Det er tid man burde regne med å bruke når man skal selge ting man ikke har lyst på selv.
jeg har gjort det et par ganger, men da har jeg informert om at jeg ikke er helt sikker. det har da vært mest for å se hva jeg kan få for hva for å si det sånn.rico skrev:Enig, det irriterer. For en tid tilbake skulle jeg selge noen ledninger, ønsket 20k, fikk ett skriftlig bud der vedkommende bød 18k, jeg tenkte litt på det og sendte "deal" tilbake. Så kom det en e-post der han skrev:"Takk for tilbakemelding, jeg tenker på det og kontakter deg hvis det skulle være aktuelt". Hvorfor i h....e tenkte han ikke FØR han sendte budet? Håpløst!
en ARMBRØST? hva slags folk er det egentlig som i det hele tatt har en armbrøst? men må si jeg godt kunne tatt en i stedet for en frognertier av betalingen jeg da. ;Dhifiguru skrev:En som tok kaka i skambud var en kollega som skulle selge en mobiltelefon, helt ny som han hadde vunnet. På dårlig norsk ble han tilbudt ca. halvparten av prisen + en armbrøst. Det er rått! ;D
ja, det er jævlig irriterende når folk ikke merker annonser med solgt!Eivind E skrev:En ting som irriterer meg er om man kontakter noen om en annonse som vitterlig enda står som aktiv, og så får man et surt svar om at man burde lese dato og andre frekkheter, mens annonsen er bare en til to uker gammel...
I slike tilfeller burde jo selger ha slettet annonsen sin eller merket den som solgt, i stedet for å komme med frekkheter og være indignert over at andre henvender seg angående deres annonser.
Dessverre tror jeg enkelte mennesker bare ikke er intelligente nok til å forstå slike ting.
Jeg er uenig. Dersom det dreier seg om folkeskikk, må det nødvendigvis dreie seg om suring/grinebiting også. Dersom man anklager den ene siden i saken må den andre siden i saken også taes med.Sur, grinebiter eller whatever!
Det er ikke det det dreier seg om.
Det er ikke så veldig stort poeng i å gjøre det. Men en slik situasjon hører nok til sjeldenhetene.Hva er vitsen med å sende et bud på 3 tusen kroner når selger skriver at pris er 10 tusen, skambud ønskes ikke?
Den situasjonen kan vel ikke kalles et skambud? Det er bare en situasjon som er teit og dum. Men det har ingenting med konseptet skambud å gjøre.Eller som det står i et innlegg her om kabler som blir bydd på 2 tusen under pris, han får de, men da skal han plutselig ikke ha de likevel??? :![]()
Jepp!Jeg synes ikke det er noe problem å svare på de budene, det tar som du sier 2-3 sekunder, jeg svarer så godt jeg kan selv om jeg vet at jeg ikke får svar.
Jepp!Det at enkelte ikke er så god til og formulere seg skriftlig har du helt rett i, det er absolutt noe man bør ha i bakhodet.
Men likevel, vanlig normal høflighet kommer man langt med.![]()
Neida, ikke første PM som irriterte, helt vanlig og spørre om prisantydning. Men når jeg ikke hadde peiling på hva jeg skulle ta for produktet og spurte pent om og gi ett bud for så og få slengt i fleisen at "DA var han ikke interessert" var litt irriterendeOldBoy skrev:Det er tydeligvis ikke lett, dette.
Det hender at jeg spør en selger som ber om bud, hva han har tenkt seg. Bare for ikke å komme med et bud som oppfattes som skambud. Nå skjønner jeg at DET kan oppfattes som en fornærmelse også!
synes den der var ganske morsom jeg ;DNecroth skrev:Neida, ikke første PM som irriterte, helt vanlig og spørre om prisantydning. Men når jeg ikke hadde peiling på hva jeg skulle ta for produktet og spurte pent om og gi ett bud for så og få slengt i fleisen at "DA var han ikke interessert" var litt irriterendeOldBoy skrev:Det er tydeligvis ikke lett, dette.
Det hender at jeg spør en selger som ber om bud, hva han har tenkt seg. Bare for ikke å komme med et bud som oppfattes som skambud. Nå skjønner jeg at DET kan oppfattes som en fornærmelse også!
Postoppkrav er noe man ikke burde bruke, med mindre man får en god dose grunker i forskudd. Jeg sender aldri i oppkrav uten å få et forskudd først iallefall.OldBoy skrev:Enda verre enn dette, er de som avtaler oppkravssending, men ikke gir beskjed om at de ikke vil/kan kjøpe før varen er sendt. Da må man betale returporto, hente varen, og så videre......
Presisjonsfjernkaldkveling hadde vært en fint ting å ha da.....
hehe kan jo være fint å høre hvordan det går med salgetVoff skrev:Er den noen som vet hva som er greia med "er denne solgt?" spørsmål? Jeg har fått 15 slike og svarer at "neida den er ikke solgt" og hører aldri noe mer! ???
go ide egentlig, bare man slipper unna så mange slike tilfeller, eller kunne jo vært gøy det ogsåHCS skrev:...ofte tenkt at vi skulle hatt en egen kategori under bruktbørsen som het "byttehandler".... Mye spennende å få til i den sjangeren... Hva tror folket ? ;D
hifiguru skrev:En som tok kaka i skambud var en kollega som skulle selge en mobiltelefon, helt ny som han hadde vunnet. På dårlig norsk ble han tilbudt ca. halvparten av prisen + en armbrøst. Det er rått! ;D