Ønsker anbefaling Anbefalinger av Klasse D mono....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Der findes rigtig mange alm klasse b forstærkere der er klasser over i lyd kvalitet træerne vokser ikke ind i himlen
    Hvis man mener man kan købe en super highend forstærker på 400 Watt til 12000kr så kan alle hifi producenter jo godt lukke og slukke
    hygge
    Fakta er vel at de aller fleste kan bare slukke lysene og lukke døren bak seg..
    Hva koster komponentene i en forsterker til 10 000,- sammenlignet med en forsterker til 800 000,- mener du?

    Utvikling sier mange, der de bare kopierer hverandres kretser fra 40-50-tallet.. Der man bruker mer tid og penger på utforming og design av frontplaten enn noe som helst annet.
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    PS Audio Stellar M 1200
    Skal vi se, vi tar en helt standard Ice Power 1200as2 som hvermansen kan kjøpe for litt over 4000 kr. Vi dytter inn en lyspære, et greit chassis. Vi selger det for 20000, nei, 30000, nei 50000, nei suckers vi selger det for 85900kr.
    1677755420135.png
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er 1200as1 og regner med at prisen er for 2 stk blokker?
    Du får ihvertfall dokumentert veldig bra objektiv ytelse med tilsatt "forvrengning" gjennom rørbuffer.

    Når innbefatter disse modulene et eksisterende buffer uansett
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.428
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    PS Audio Stellar M 1200
    Skal vi se, vi tar en helt standard Ice Power 1200as2 som hvermansen kan kjøpe for litt over 4000 kr. Vi dytter inn en lyspære, et greit chassis. Vi selger det for 20000, nei, 30000, nei 50000, nei suckers vi selger det for 85900kr.
    Med andre ord, ingenting utover det helt ordinære. Business as usual.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Det er 1200as1 og regner med at prisen er for 2 stk blokker?
    Du får ihvertfall dokumentert veldig bra objektiv ytelse med tilsatt "forvrengning" gjennom rørbuffer.

    Når innbefatter disse modulene et eksisterende buffer uansett
    Rett skal være rett, det er AS1 og prisen er for 2 monoblokker, ble jo rene røverkjøpet dette.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men tenk faktisk i denne audiofile prisgalopp trenden hva du faktisk får med et slikt 1200as2 modul. (dersom ikke et hiend merke bruker det)
    600W*2 i 8 ohm, stabil ned til 2.5ohm input buffer, ultra lav støy, ultra lav forvrengning, (tro til signal) ferdig montert på en enkel alu/kjøleplate, integrert PSU som også er kraftig nok til å gi power til flere moduler, filter på inngangen(strøm så det schafner filteret til PSaudio er ikke nødvendig), fullbalansert konstruksjon, mye "smartness", sensorer, input sense, mange muligheter mao, garanti for å nevne noe.

    Ikke rent få komponenter montert på der. Skulle ikke forundre meg om dersom man måtte kjøpe de løst kom over den prisen som kreves for OEM modulene?

    Ja de spiller helt glitrende.
    Liker man store tunge bokser, digre kjøleribber, store VU metre, lysende rør, "magiske" transformatorer, audiofile sølvkondiser etc. så låter de imidlertid crap
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Å ta nærmere 100.000 for et produkt pga blant annet utviklingskostnader når innmaten fåes for så å si under 10.000.

    Da synes jeg at....,*#$@&¥¢√
    Mer er det ikke å si for min del.

    Selv har jeg vel sikkert brukt 100.000 og vel så det i "utviklingskostnader" på diy høyttalere.
    Men tror det har gitt meg mer enn å bruke 100.000 på en skarve forsterker som gjør lite fra eller til i den store sammenhengen.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Et mark up på 10, er helt almindelig i "high-end" business. Jeg har været ansat i en elektronik virksomhed, hvor jeg testede produkter fra et kendt dansk audio brand. De brugte rigtig mange diskrete komponenter, som skulle hånd monteres. Vi solgte en pre for 25.000 kr. og den vejledende pris var, rigtigt gættet 250.000 kr. Folk vil bedrages og det bliver de så 24/7 :rolleyes: :)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Kina skrammel der virker helt fint 😊 6 kanaler af 200w/8 ohm, 2 x psu. Pris under 2000 kr. Skal snart deltage en amp test, hvor en del forskellige forstærkere vil være blandt emnerne. Tror ikke de falder igennem på nogen måde.

    DIY amps.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sant? Jeg har sett på en del ganske så kostbare phonoforsterkere i det siste. De er ikke klasse D, men det er mye samme greia der.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    PS Audio Stellar M 1200
    Skal vi se, vi tar en helt standard Ice Power 1200as2 som hvermansen kan kjøpe for litt over 4000 kr. Vi dytter inn en lyspære, et greit chassis. Vi selger det for 20000, nei, 30000, nei 50000, nei suckers vi selger det for 85900kr.
    Vis vedlegget 897838
    Man kan spare mange penge ved selv at skrue tingene sammen. Drossel har bygget mange gode effektforstærkere til mig i tidens løb.
    Modifix har bygget alle mine højttalere og de kan da konkurrere med toppen af poppen. 😎
    Jeg har for år tilbage haft flere klasse D forstærkere forbi, hvor mennesker ville sammenligne hos mig, fordi jeg har et godt lytterum. Jeg synes altid, at lyden ikke var god nok. Men det er mange år siden og der har været en udvikling.
    Alle apparater påvirker lyden og er vigtige. Drevet til cd afspilleren er så vigtigt. Dacen er vigtig. Forforstærker er det. Jeg har lyttet og lånt. Drossels PS Audio Dac og SACD Transport. PS Audio gjorde det så godt så det var naturligt at prøve PS Audio Stellar M 1200, der var på et kortvarigt tilbud. Normal pris 31.990 dkr, hvilket giver 45.674,60 nkr.
    Jeg går ud fra, at det rør i indgangen forbedre lyden en del. Modvirker hårdhed måske. Jeg har ikke sammenlignet med andre klasse D. Jeg har bare lånt hjem og lyttet. Om det giver mening med de 1200 watt til mine 4 ohms højttalere. Nu bremser effektforstærkeren ikke lyden tror jeg. De spiller pragtfuldt. Så dynamisk og levende. Som rigtig musik gør.
    Måske kunne jeg have sparet nogle penge, men livet er for kort til sur rødvin...
    Jeg vil nok købe noget Appolon også med ICEpower 1200as2. De giver så kun 700 watt, hvis de ikke køres i mono. Til mine subwoofere.
    Og centerenhøjtaleren?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Igjen denne idéen om å tilføre forvrengning for å forbedre reproduksjonen.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ved jeg kommer i modvind nu
    Hvad er ens formål med sit anlæg ??
    Hvis det er at komme så tæt på virkligheden som muligt er der efter min mening ikke så mange veje
    Så hvis vi snakker super high end lyd i lytte stolen er det bånd og vinyl super letdrevende ht og rør slut
    I sådan et anlæg hvor man spiller på et super analogt system med en dyr MC pickup arm værk mm
    samt en high end riaa vil en Icepower aldrig høre hjemme
    Ved godt at streaming kan du med high res DSD filer med upsampler og super clock også nemt 250k+ penge .
    Der findes mange virkelig gode alm forstærkere med mindre mand behover 400W
    400W kan være fint nok til sub brug men ellers ved jeg ikke.'

    Hvis man har alm 87db ht med 6,5 tomme basser samt stof domer og streamer via sin pc så ligger man bare på et helt andet niveau
    også kan det være fin nok at gå ice vejen
    Men som sagt tidligere så vokser træerne ikke ind i himlen at komme tæt på virkligheden koster
    og man skal behande sin signal kilde med omhyggelighed for at opnå den glans og overtoner som et ordenligt analogt anlæg kan med
    single ended triode forstærker og hornsystemer hygge :cool:
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2

    Denne mannen er en av mine favoritt hi-fi youtube guruer og han driter i "Gear" og bryr seg om musikk. Det er bare endgame greier for penga som er bra nok.
    Dette er demo og sammenlikning mellom SET amp som er laget i USA mot nyeste klasse D teknologi.
    Sett på hodetelefoner og hør bevis. Høyttalerne er japanske tradisjonell pointsource med strømforsyning og papirkartonger som demping. Let the music speak.

    Det du sier om vinyl er delvis riktig.
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde lese litt i denne tråden. For meg virker det tullete å sammenligne ferdige produkter mot hjemmemek.
    Dersom du får brann i ditt hus. Og forsikringsselskapet drar noe hjemmelaget elektronisk ut fra branntomta. Så tviler jeg på at du får noe igjen på forsikringen. Uavhengig om det er brannårsaken eller ikke. Det er en grunn til at det er krav til merking av elektroniskeprodukter.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde lese litt i denne tråden. For meg virker det tullete å sammenligne ferdige produkter mot hjemmemek.
    Dersom du får brann i ditt hus. Og forsikringsselskapet drar noe hjemmelaget elektronisk ut fra branntomta. Så tviler jeg på at du får noe igjen på forsikringen. Uavhengig om det er brannårsaken eller ikke. Det er en grunn til at det er krav til merking av elektroniskeprodukter.
    Da håper jeg eventuelt hjemmemekk pushere av icepower moduler montert i boks har godkjente CE og ROHS dokumenter i orden.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Igjen denne idéen om å tilføre forvrengning for å forbedre reproduksjonen.
    Alle musikudgivelser bliver i den grad manipuleret. Der vil nok komme flere klasse D med rør i indgangen. Dette forstærkersæt spiller forrygende hos mig med masser af dynamik. 1200 watt til mine 4 ohms højttalere. Det giver den form for realisme jeg godt kan lide. :)
    Paul McGowan har jo nok ret i, at der findes gode klasse D og ikke gode klasse D. Jeg ved, at PS Audio producerer gode produkter. Det er i orden at modificere deres produkter, uden at garantien ryger.
    Jeg kunne have bestilt over nettet en anden, der måske var bedre og billigere. Men PS Audio kunne jeg lytte først, og jag har jo en god Holton 800 klasse AB.
    Jeg forstår ikke, hvad i har imod, at der sættes et rør i indgangen. Du er da også glad for rør Håkon Rognlien? Hvis det gør musikken mere virkelighedstro, så er det da godt.
    Daren, der står for dette forstærkersæt, ved nu nok hvad han gør. Han er desværre rykket videre til Parasound. Mon ikke headhuntet grundet hans dygtighed.? Mon ikke der kommer en ICEpower med et 2000 modul om et par år?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Spennende produkt, var ikke klar over den benytter veggvorte(synd de ikke har gjort som på Pre90)...vedrørende byggekvalitet kan skyldes typisk barnesykdommer ved oppstart, for øvrig ser den velbygd ut med solid chassis. Fant ett utdrag fra en test som stereo...mono vil gi bra mer trøkk seff.

    Kommer test i The Absolute Sound, her er en liten Video preview av Steve Stone...🤩

    Takk for svar, alltid interessant å høre andres lyd erfaringer og dette med støy er også viktig. Mange som mener Hypex og Purifi spiller bedre en ICE, men har ikke testet annet en ICE som klasse D foreløpig....:cool:
    Hypex og Purifi er low gain forstærkere, som kun har et gain på ca. 12 dB. Derfor skal de forstærkes. Det kræver et ekstra gain trin. Så en sammenligning med ICEpower er ikke rimeig. Så der snydes med støjmålinger. Det er det lave gain, der er den dominerende årsag til, at et Purifi modul har lavere THD+N end f.eks. ICEpower.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Igjen denne idéen om å tilføre forvrengning for å forbedre reproduksjonen.
    Man er vel ikke nødvendigvis interesseret i, at indføre forvrængning, men at give en bedre lyd. Der skulle ligge mange timers lytte forsøg på at gøre indgangstrinet rigtig godt. Jeg er virkelig imponeret over den gode lyd som PS Audio M 1200 besidder. Den bliver bedre og bedre for hver dag. De har fået 72 timers indkøring fra fabrik. Fremragende basgengivelse. Meget dynamisk med sine 1200 watt. Det er godt Håkon Rognlien med dynamik ikke?
    Det er vigtigt, at gøre meget ud af indgangstrinet, fordi det eneste sted, der findes audiosignaler i en klasse D forstærker, er på indgangen og efter udgangsfilteret.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Er jo nesten fristet til å handle inn endel AS1200 selv, de kommer jo med integrert PSU og kun til halve prisen av Purifi som er uten PSU..
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.661
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hypex og Purifi er low gain forstærkere, som kun har et gain på ca. 12 dB. Derfor skal de forstærkes. Det kræver et ekstra gain trin. Så en sammenligning med ICEpower er ikke rimeig. Så der snydes med støjmålinger. Det er det lave gain, der er den dominerende årsag til, at et Purifi modul har lavere THD+N end f.eks. ICEpower.
    Absolutna !
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.964
    Antall liker
    7.011
    Sted
    Kongsberg
    Hypex og Purifi er low gain forstærkere, som kun har et gain på ca. 12 dB. Derfor skal de forstærkes. Det kræver et ekstra gain trin. Så en sammenligning med ICEpower er ikke rimeig. Så der snydes med støjmålinger. Det er det lave gain, der er den dominerende årsag til, at et Purifi modul har lavere THD+N end f.eks. ICEpower.
    Tja. Purifi topper listen både med og uten ekstra buffer. (Sinad på 108 og 104). Og det uten et særlig bra buffer.
    1678315470238.png

    Egenstøy på de beste modulene i dag ligger på 15uV-20uV. Bruker men et buffer med egenstøy på 2-3uV havner man ikke ikke så langt over 20uV selv med 27dB gain.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Bare tenker litt høyt, om man har 0,002% forvrengning 94 på SINAD eller 0,0002% forvrengning 114 på SINAD. Er det egentlig veldig hørbare forskjeller ute og går? Blir jo mersom 10x ekstra av ingenting. Hvor bra bør det være for at det skal være "bra nok"?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Blir spennende å høre om du blir happy :)
    Etter rapportene jeg har lest så blir jeg nok det. Trenger flere kanaler så da var dette førstevalget. Er ganske "bortskjemt" med Vera P400/1000 men tror ikke dette blir så mye dårligere. Krysser fingrene :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.371
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hypex og Purifi er low gain forstærkere, som kun har et gain på ca. 12 dB. Derfor skal de forstærkes. Det kræver et ekstra gain trin. Så en sammenligning med ICEpower er ikke rimeig. Så der snydes med støjmålinger. Det er det lave gain, der er den dominerende årsag til, at et Purifi modul har lavere THD+N end f.eks. ICEpower.
    Ikke enig. De fleste effektforsterkere har for høyt gain, slik at man ender opp med aldri å vri volumkontrollen over "klokka ti" eller deromkring. Det gir en gainstruktur med unødvendig tap av oppløsning, fordi man først attenuerer signalet i preamp for deretter å forsterke det opp igjen, men da også sammen med støy fra preampens utgangstrinn og effektforsterkerens inngangstrinn. Det koster fort noen bits oppløsning.


    Man kan også se gain i effektforsterker sammen med høyttalerens følsomhet. Høyttaler 86 dB + forsterker 20 dB = 106 dB SPL 1 m foran høyttaler med 0,283 V på inngang til effektforsterker.

    Høyttaler 96 dB + forsterker 10 dB = 106 dB. Samme SPL ut av høyttaler for samme signal ut av preamp.

    Derimot, f eks høyttaler 91 dB + forsterker 31 dB = 122 db = skru ned det der med 16 dB, takk! Det er 2,5 bits oppløsning som går tapt bare der, sammenlignet med de andre to eksemplene.
     
    Sist redigert:

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Man er vel ikke nødvendigvis interesseret i, at indføre forvrængning, men at give en bedre lyd. Der skulle ligge mange timers lytte forsøg på at gøre indgangstrinet rigtig godt. Jeg er virkelig imponeret over den gode lyd som PS Audio M 1200 besidder. Den bliver bedre og bedre for hver dag. De har fået 72 timers indkøring fra fabrik. Fremragende basgengivelse. Meget dynamisk med sine 1200 watt. Det er godt Håkon Rognlien med dynamik ikke?
    Det er vigtigt, at gøre meget ud af indgangstrinet, fordi det eneste sted, der findes audiosignaler i en klasse D forstærker, er på indgangen og efter udgangsfilteret.
    Helt enig! Jeg kjører med 1200AS akkurat for øyeblikket og det låter helt fantastisk! Han her veit hva han prater om.. Sjekk ut hans omtale av 1200 AS og klasse D generelt..
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Etter rapportene jeg har lest så blir jeg nok det. Trenger flere kanaler så da var dette førstevalget. Er ganske "bortskjemt" med Vera P400/1000 men tror ikke dette blir så mye dårligere. Krysser fingrene :)
    Dette må du fortelle mer om når du er oppe å går med den nye .
    Jeg har også Vera P400 , å er veldig fornøyd med den , men jeg kunne godt tenkt meg en 4 kanaler , og med enda litt mer effekt , så derfor jeg tenkt litt i denne retningen jeg også :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn