Ønsker anbefaling Anbefalinger av Klasse D mono....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Alle skjønner vel at det er fullbunnet perforeringsplate det dreier seg om 😉
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4372.jpeg

    Det ble ganske mye tomrom midt i kabinettet, men til gjengjeld ble bakplaten ganske full med 6 Xlr-, 4 Speakon- og 1 c14-chassiskontakt.

    Modulene er Hypex NC252MP og NC100HF.
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Har byttet til fullbunnet perforeringsplate
    Jeg prøver igjen: Har du byttet ut den perforerte bunnplata, til en hel bunnplate, eller omvendt?

    (PS! Morsomhetene kan gjerne legges ut her)
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Takker, regnet med det, men ... :)
    Men siden kjøleplata ligger under modulen, lurer jeg på om det er meningen at den skal ha mest mulig kontakt med bunnplata? Eller er frisk luft opp fra bunnen bedre. Målte du tempen før og etter byttet?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har lest de siste sidene så kan du lese om mine målinger.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    OK, så 46 og 35 grader, kontra 48 og 42 på henholdsvis modul og topplokk. Målt med en finger i været og den andre i .......
    PS! Du ville ha brukt nøyaktig like lang/kort tid på å svare direkte på spørsmålene/postene mine, som de litt arrogante svarene du ga.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    OK, så 46 og 35 grader, kontra 48 og 42 på henholdsvis modul og topplokk. Målt med en finger i været og den andre i .......
    PS! Du ville ha brukt nøyaktig like lang/kort tid på å svare direkte på spørsmålene/postene mine, som de litt arrogante svarene du ga.
    Da har du ikke lest.. jeg har målt med ir-måler...
    Mulig at jeg hadde brukt like lang tid, men en kan faktisk lese seg opp litt også.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kort fortalt, jeg trodde forsterkeren var varmer enn hva den faktisk var, jeg korrigert temperaturen etter jeg hadde kjøpt ir-måler. Nå med ny bunnplate så har den blitt ennå kjøligere.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da har den stått å spilt musikk siden klokken 07.30 i dag. Varmeste jeg målte på selve kortet var 46.1 og 36.4 på topplaten, da spilte jeg langt høyere enn hva jeg noen gang har gjort i over en time (gikk ut av rommet i mens) - nå har jeg spilt i tre timer på normal volum og da måler jeg 45.1 på kortet og 34 på topplaten.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk @Sven_Palvig (y)

    Nå er denne kjøpt brukt og heldigvis bitt brukt noen timer før jeg fikk den. Denne var tiltenkt som reserveforsterker når rørmonoblokkene må på service og ICEpower 1200 er bygget av Andreas Knedahl.

    Hva vil man oppnå med å bruke f.eks 2 eller 4 stykk like Ice power (f.eks ICEpower 2000AS2) pr monoblokk i et digert kabinett med god kjøling kontra 1 Ice power? Snaker da om biamping, ikke brokobling. Å splitte signalet inn fra dac med et y-ledd er jo enkelt. Vil f.eks gain og støy forandre seg?

    Høyttalerne er Respons Magna Musicum som er på 4 Ohm og har en følsomhet på ca 86b Db med en watt inn og de har et sett med høyttalerterminaler.

    Jeg skjønner at jeg kan få et mye bedre resultat med aktiv deling. Det tar jeg eventuelt på sikt og er ikke spørsmålet nå.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg kommer til å bestille en 2000as2 til i kabinettet etter hvert.
    Det bliver du glad for. ICEpower 2000AS er en fantastisk forstærker. Mine 2 er forbedret med bedre Furutech XLR, bedre kabler, bedre net brønd og højttalerbøsninger og det giver vel en mere ren lyd. I hvert fald står diskanten klokkeklar.
    Jeg kender ikke din højttaler, men den vil sikkert have gavn af de flere watt. Jeg har to ICEpower i hvert kabinet, så mine yder 2000 watt eller 1400 watt i 8 ohm, fordi de brokobles automatisk. Jeg er ikke bekymret for varmen. Mine klasse AB forstærkere bliver varmere.
    Jeg kører bi-wiring som jeg er synes gav et løft. Jeg har ikke erfaring med bi-amping og jeg ser ikke nogen fordel dermed. Fordi forstærkerne yder det fulde frekvensområde. Med aktiv deling er formodentlig godt. Jeg har ikke erfaring med det, men skal have det gjort med mine fronter, der i dag bliver assisteret med to 18 tommere subwoofere.

    Andreas Knedahl Icepower 2000AS.jpg
    Andreas Knedahl Helt apparat. Icepower 2000AS.jpg
    Andreas Knedahl Helt apparat. Icepower 2000AS.jpg


    Et flot kabinet, hvor bagpladen er lidt svag, hvis man tit skifter kabler. Men så flot. Et træstykke indvendig kan sikkert gøre det.
    Jeg ville bede om at få monteret et stik på bagsiden, så den evt. kan jordes på en nem måde. Det vil jeg gøre, hvis jeg køber en mere. Men jeg ved ikke om det er bedre.
    Men kunne prøves. Jeg har nemlig 2 jordingskasser, der er bygget af Drossel.
     
    Sist redigert:

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Knedahl har installert kjølevifter i mine 6 kanals 1200AS amper..helt umulig å høre de.. Selv om man legger øret oppå ampen.
     

    Vedlegg

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er det kabinet som Drossel har 2 af, placeret 2 print af Holton 800 i hver. Spiller godt. Der er fyldt godt op, da det er klasse AB. Der er meget mere plads ved klasse D.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det bliver du glad for. ICEpower 2000AS er en fantastisk forstærker. Mine 2 er forbedret med bedre Furutech XLR, bedre kabler, bedre net brønd og højttalerbøsninger og det giver vel en mere ren lyd. I hvert fald står diskanten klokkeklar.
    Jeg kender ikke din højttaler, men den vil sikkert have gavn af de flere watt. Jeg har to ICEpower i hvert kabinet, så mine yder 2000 watt eller 1400 watt i 8 ohm, fordi de brokobles automatisk. Jeg er ikke bekymret for varmen. Mine klasse AB forstærkere bliver varmere.
    Jeg kører bi-wiring som jeg er synes gav et løft. Jeg har ikke erfaring med bi-amping og jeg ser ikke nogen fordel dermed. Fordi forstærkerne yder det fulde frekvensområde. Med aktiv deling er formodentlig godt. Jeg har ikke erfaring med det, men skal have det gjort med mine fronter, der i dag bliver assisteret med to 18 tommere subwoofere.

    Vis vedlegget 956789 Vis vedlegget 956790 Vis vedlegget 956790

    Et flot kabinet, hvor bagpladen er lidt svag, hvis man tit skifter kabler. Men så flot. Et træstykke indvendig kan sikkert gøre det.
    Jeg ville bede om at få monteret et stik på bagsiden, så den evt. kan jordes på en nem måde. Det vil jeg gøre, hvis jeg køber en mere. Men jeg ved ikke om det er bedre.
    Men kunne prøves. Jeg har nemlig 2 jordingskasser, der er bygget af Drossel.
    Jordingskasser, nå ble jeg nysgjerrig.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Disse modulene er jo ganske nusselige og må jo være perfekte å dyppe nedi et linoljebad. Noen som har gjort det? ..og selvsagt cryonehandle etterpå for «låse fast» linoljeegenskapene. Eller er dette helt ut nå? Palvig?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Disse modulene er jo ganske nusselige og må jo være perfekte å dyppe nedi et linoljebad. Noen som har gjort det? ..og selvsagt cryonehandle etterpå for «låse fast» linoljeegenskapene. Eller er dette helt ut nå? Palvig?
    Har sett pc-komponenter nedsenket i en stor beholder i flytende veske (Husker ikke hvilken type veske de brukte), men disse bruker også ekstern kjøling. Det beste jeg har funnet av kjøling av elektriske komponenter er DIY aircondition som vanligvis brukes i husene våre.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jordingskasser, nå ble jeg nysgjerrig.
    Jordstøj er noget man skal undgå, og der er flere firmaer, der tilbyder kasser med noget i, der skal opfange støj. Det kan være specieljord, kulfibre, metal og andre ting. Men jeg har ikke er erfaring med det. Nordost har en boks til at jorde deres kabler med. Det er der flere der har. Også et svensk firma. Det har Drossel så bygget selv overdimensioneret naturligvis. Læs f-eks- dette her. Det er bare en hurtig søgning. Jeg har ikke læst det selv endnu.
    A Guide to The Russ Andrews Grounding System | Russ Andrews Accessories Ltd

    Jeg har lige hævet kvaliten på mit anlæg ved at grounde indgange og udgange på min DAC.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Har sett pc-komponenter nedsenket i en stor beholder i flytende veske (Husker ikke hvilken type veske de brukte), men disse bruker også ekstern kjøling. Det beste jeg har funnet av kjøling av elektriske komponenter er DIY aircondition som vanligvis brukes i husene våre.
    Det er olje som er nært trafo olje, som har blitt brukt til å kjøle ned PCer etc. trafoer kjøles også ned av olje.
    Ulempen med dette er når(!) oljen blir forurenset, da blir den strømførende. Det samme gjelder forøvrig destilert rent vann også, det er heller ikke strømførende men over tid så går dette ut på dato.
    Men det er bare et tidsspørsmål før det blir forurenset, derfor så må også trafoer ha service med oljeskift eller så byttes hele trafoen. Olje har også en tendens med å kondensere som skiller ut vann ved varme.
    Kondens er også et annet problem om man skal starte med aktiv kjøling ved irundt 0-10C.

    Kompressorkjøling på -50C til CPU var noe jeg holdte på med for over 20 år siden, det var heller ikke noe problem så lenge ting var luft tett og isolert. PC sto forøvrig på 24/7 i flere år.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Vis vedlegget 955502
    Det ble ganske mye tomrom midt i kabinettet, men til gjengjeld ble bakplaten ganske full med 6 Xlr-, 4 Speakon- og 1 c14-chassiskontakt.

    Modulene er Hypex NC252MP og NC100HF.
    Det der er en optimal løsning. Få ting på høykant, transportere varme fra switchetransistorene ut til heatsink, og ha romslige hull i platene rett under og rett over elektronikken som sitter på modulene slik at man får en "skorsteinseffekt" over elektronikken.
    Dette blir noe helt annet enn moduler som er skrudd fast i en bunnplate i de klassiske flate forsterkerne.
    Som andre har vært inne på tidligere i tråden så holder det ikke å se på temperaturen utenpå chassis. Der kan det gjerne være 35 grader samtidig som det "koker" andre steder mer lokalt.
    Med et IR-kamera ser man raskt om det er lokale steder som opererer på over 65 grader, -som jeg mener er et maksimum designmål selv om man bruker 105 graders kondensatorer. Man kan også finne slike "hotspots" med et enklere IR instrument som Hoj har brukt, men de måler bare ett punkt, så det er litt mer jobb å finne de varme stedene.

    Vifter og styring
    Det var litt misforståelser tidligere i tråden om vifter og tre og fire pins kontakter så jeg.
    Vifter med tre pinner har fast hastighet med typisk 12V på rød og jord på svart, og den tredje (gule) ledningen viser hastigheten. Det går an å endre hastigheten ved å endre spenningen til en lavere spenning. Enten ved å redusere driftspenningen direkte, eller ved sette på en motstand i serie. Det følger gjerne med en slik motstand på de dyrere viftene.
    Vfiter med fire pinner har i tillegg en blå ledning der man kan sende informasjon til viften hvor for den skal gå. Med denne løsningen kan man få akkurat den hastigheten man vil fra null til maks, men det krever altså en smart styring som kan sende denne informasjonen til viften. De kalles PWM vifter og de er litt smartere laget slik at de oppnår nøyaktig den hastigheten man ønsker selv om det er svært sakte.

    Støy.
    En annen ting man skal være oppmerksom på med vifter er at de støyer vesentlig mer hvis de legges/monteres direkte inntil luftehull i kabinettet. Det oppstår da turbulens mellom viftebladene og enhver hindring som er mindre enn ca. 10mm unna. Bruk en mellomleggsring.

    Her er to Noctua vifter som skal inn i en eldre Stax klasse A forsterker. Avstandsringene er 3D printet og tilpasset kabinettets inntaksgrill. Viftene er også montert med gummiforinger og gummifester. Det er superviktig å unngå at vibrasjoner fra viftene forplanter seg i kabinettet.
    1696806411962.png

    1696806699976.png

    Temperaturen måles på tre forskjellige steder i forsterkeren og de totalt fem(!) viftene styres med denne mikrokontrolleren.
    1696806643704.png


    De Noctua viftene der er en ny serie fra Noctua (NF-A12x25 PWM). De koster litt, men har et helt fantastisk lavt støynivå. Jeg så noen nevnte at vifter var uaktuelt siden de hadde så stille lytterom. Da har man ikke "hørt" disse. Det er kun på full blås man kan høre dem.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det der er en optimal løsning. Få ting på høykant, transportere varme fra switchetransistorene ut til heatsink, og ha romslige hull i platene rett under og rett over elektronikken som sitter på modulene slik at man får en "skorsteinseffekt" over elektronikken.
    Dette blir noe helt annet enn moduler som er skrudd fast i en bunnplate i de klassiske flate forsterkerne.
    Som andre har vært inne på tidligere i tråden så holder det ikke å se på temperaturen utenpå chassis. Der kan det gjerne være 35 grader samtidig som det "koker" andre steder mer lokalt.
    Med et IR-kamera ser man raskt om det er lokale steder som opererer på over 65 grader, -som jeg mener er et maksimum designmål selv om man bruker 105 graders kondensatorer. Man kan også finne slike "hotspots" med et enklere IR instrument som Hoj har brukt, men de måler bare ett punkt, så det er litt mer jobb å finne de varme stedene.

    Vifter og styring
    Det var litt misforståelser tidligere i tråden om vifter og tre og fire pins kontakter så jeg.
    Vifter med tre pinner har fast hastighet med typisk 12V på rød og jord på svart, og den tredje (gule) ledningen viser hastigheten. Det går an å endre hastigheten ved å endre spenningen til en lavere spenning. Enten ved å redusere driftspenningen direkte, eller ved sette på en motstand i serie. Det følger gjerne med en slik motstand på de dyrere viftene.
    Vfiter med fire pinner har i tillegg en blå ledning der man kan sende informasjon til viften hvor for den skal gå. Med denne løsningen kan man få akkurat den hastigheten man vil fra null til maks, men det krever altså en smart styring som kan sende denne informasjonen til viften. De kalles PWM vifter og de er litt smartere laget slik at de oppnår nøyaktig den hastigheten man ønsker selv om det er svært sakte.

    Støy.
    En annen ting man skal være oppmerksom på med vifter er at de støyer vesentlig mer hvis de legges/monteres direkte inntil luftehull i kabinettet. Det oppstår da turbulens mellom viftebladene og enhver hindring som er mindre enn ca. 10mm unna. Bruk en mellomleggsring.

    Her er to Noctua vifter som skal inn i en eldre Stax klasse A forsterker. Avstandsringene er 3D printet og tilpasset kabinettets inntaksgrill. Viftene er også montert med gummiforinger og gummifester. Det er superviktig å unngå at vibrasjoner fra viftene forplanter seg i kabinettet.
    Vis vedlegget 959030
    Vis vedlegget 959032
    Temperaturen måles på tre forskjellige steder i forsterkeren og de totalt fem(!) viftene styres med denne mikrokontrolleren.
    Vis vedlegget 959031

    De Noctua viftene der er en ny serie fra Noctua (NF-A12x25 PWM). De koster litt, men har et helt fantastisk lavt støynivå. Jeg så noen nevnte at vifter var uaktuelt siden de hadde så stille lytterom. Da har man ikke "hørt" disse. Det er kun på full blås man kan høre dem.
    Arduino (?)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Raspberry pi PICO. Jeg programmerer med circuitpython.
    Brukeren kan tilpasse vifteprofilen ved å plugge inn USB på en PC og sette inn i en tabell hvor fort man vil viftene skal gå ved forskjellige temperaturer.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Raspberry pi PICO. Jeg programmerer med circuitpython.
    Brukeren kan tilpasse vifteprofilen ved å plugge inn USB på en PC og sette inn i en tabell hvor fort man vil viftene skal gå ved forskjellige temperaturer.
    Kort ønskes kjøpt....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn