Anbefalinger av innspillinger med god lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Paul McCartney-"Kisses On The Bottom".Nat King Cole-"Spanish Album".Jim Reeves-"Girls I Have Known".Liker sentimentale ting.
     

    LureLars

    Fersking
    Ble medlem
    16.01.2016
    Innlegg
    1
    Antall liker
    2
    Unmasters

    Hei alle! Jeg er helt ny her, so bear with me ...

    Først: Beklager at jeg bare har lest litt av tråden før jeg kommenterer, det er egentlig skytegrunn, men jeg har kevlar-drakten på så det går bra.

    Ville bare fortelle at jeg sitter akkurat nå og lytter til Adele's 21 Unmasters.
    Neida, jeg gjør ikke noe galt, har bare lånt den litt - kall det research! - må bare undersøke om det finnes håp eller om hele platebransjen har slengt seg selv på søpplehaugen med egen viten og vilje (ref Loudness war). Platebransje, kan dere være så snill å holde opp med det der!

    Og den låter riktig riktig fett! Jeg aner ikke hva de har gjort, om det er en lekket versjon før den ble istykker-knøvlet av overivrige teknikere eller om noen har vært inne og "ekspandert" og un-klippet. Men det låter i alle fall helt som det skal!

    Nå sitter jeg riktignok "bare" og lytter på hodetelefoner, men her låter det i alle fall helt fullstendig voldsomt suverent. Så bra er det, at hvem-som-helst ignorant kan høre forskjell. Og unmasters ligger "bare" på rundt DR 12, men det er en hel verden av forskjell.

    Vi må få slutt på loudness war. Enig?

    "When there is no quiet, there can be no loud".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen! Helt enig med deg. Unmasters-serien er (såvidt jeg vet) postprosessert med declippere og expander for å prøve å rekonstruere noe av det som gikk tapt i mastering. Helt uautorisert fra plateselskapens side, så prosjektets hjemmeside forsvant ganske fort.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tell me more, tell me more! Jeg har bare en CD av Dire Straits. Det kunne like gjerne vært denne, men det er Communique. For meg de to eneste av Dire Straits som er gjennomført gode uten å føre til høylydt snorking hos lytteren. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk Making Movies også, hva som slo meg den dagen vet jeg ikke, antar et besøk i billighyllene til Platekompaniet med for stort budsjett for dagen.

    Men men, tilbake til Bob Ludwigs remaster. Jeg har den litt hotte remasteren av Communique. Det er absolutt hørbart siden jeg liker musikken og det finnes enda verre eksempler på hot mastring av gamle plater, men en virkelig god mastring av denne kunne jeg godt tenkt meg på CD. Har originalen på vinyl, men vil gjerne ha en god CD-master i tillegg. Så da lurer jeg på, har Ludwig mastret begge de første på ny, er de lette å få tak i, og hvordan låter de sammenlignet med tidligere mastre og remastre?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ludwig har remastret begge de to første, og jeg liker de veldig godt. De låter nok ikke så veldig ulikt original-utgavene tror jeg, selv om det er lenge siden jeg sammenlignet direkte.

    Jeg har merket meg at Communique har blitt sablet av kritikerne, men den har da noen virkelig fine låter, f.eks Single-Handed Sailor.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Communique er på høyde med Sultans Of Swing/det selvtitulerte albumet musikalsk og lydmessig. Den har nok skiftet status siden den var ny, men det har alle Dire Straits-album gjort. Det er fortsatt litt uhipt for de som sverger til hipsteranmeldere å like noe som helst som har med Dire Straits å gjøre.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det forresten bare vinyl Ludwig har remastret? Isåfall er jeg fornøyd med den originale utgaven jeg har fra den tid den kom ut.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De to første er de jeg hører mest på, og på tredjeplass kommer Love over gold.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    CHEAP THRILLS
    Big Brother & The Holding Company.

    1968. Reissue Mobile Fidelity 2X45 rpm.

    Forbedringen fra mitt tidligere eksemplar er formidabel.

    Her hører man rørene i gitarforsterkerne durer og freser.
    Skrudd opp til 11.;)
    Janis Joplin gir alt, med et rått skranglete band i ryggen.

    En feeling de fleste andre er langt unna.
    Dette gjelder både framførelse og innspilling.

    Musikken passer nok ikke alle, -så det er sagt.

    Album Choice og 92% score Sound Quality, HIFI News september 2016.
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    67
    Sted
    Sørnorge
    Ludwig har remastret begge de to første, og jeg liker de veldig godt. De låter nok ikke så veldig ulikt original-utgavene tror jeg, selv om det er lenge siden jeg sammenlignet direkte.

    Jeg har merket meg at Communique har blitt sablet av kritikerne, men den har da noen virkelig fine låter, f.eks Single-Handed Sailor.
    Kritikerne? Hvem, hvor? Aldri brydd meg om de. Første album og Communique sammen med Love Over Gold er mine favoritter. Har alle førsteutgivelsene, pluss SBM platene. Jeg syns første album dog lyder noe tynt. Men da er Radio Luxembourg min refereanse i så måte. En smule utdatert med andre ord :p
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Tell me more, tell me more! Jeg har bare en CD av Dire Straits. Det kunne like gjerne vært denne, men det er Communique. For meg de to eneste av Dire Straits som er gjennomført gode uten å føre til høylydt snorking hos lytteren. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk Making Movies også, hva som slo meg den dagen vet jeg ikke, antar et besøk i billighyllene til Platekompaniet med for stort budsjett for dagen.

    Men men, tilbake til Bob Ludwigs remaster. Jeg har den litt hotte remasteren av Communique. Det er absolutt hørbart siden jeg liker musikken og det finnes enda verre eksempler på hot mastring av gamle plater, men en virkelig god mastring av denne kunne jeg godt tenkt meg på CD. Har originalen på vinyl, men vil gjerne ha en god CD-master i tillegg. Så da lurer jeg på, har Ludwig mastret begge de første på ny, er de lette å få tak i, og hvordan låter de sammenlignet med tidligere mastre og remastre?
    Ingen regel uten unntak, men unntaket gjelder heller ikke denne gangen:) Den første på japansk pressing er helt overlegen alle senere mastringer (om ikke noen har kjørt er flat kopi av originalmaster i nyere tid). Første album har en feit analog klang, men har man ikke høyttalere som trøkker godt under 30hz, så kan det tenkes at den oppleves litt tynn i bassen.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Roger Waters har nettopp fylt 73 år, og jeg vil benytte anledningen til å fokusere på hans mesterverk "Amused to Death" (1992).

    Dette albumet ble mikset og mastret på nytt i 2015. Bidragsytere var Waters selv, James Guthrie, Doug Sax, Joel Plant, Gus Skinas m. flere. Og resultatet er strålende (imho). Den nye miksen gjør at noen av kuttene låter litt annerledes enn på den opprinnelige utgivelsen, men dynamikken, klarheten og innsikten briljerer. Jeg har både vinyl- og SACD/hybrid variantene, og er superfornøyd med begge.

    Og som rosinen i pølsa: SACD/hybrid er helt upåvirket av "The Loudness War"! Den er nennsomt mastret, så den opprinnelige dynamikken er heldigvis beholdt. Nivået er som på den opprinnelige versjonen, og den er ikke blitt utsatt for ødeleggende komprimering. Så langt jeg er i stand til å bedømme, med egne ører.

    Roger Waters "Amused to Death" (1992/2015 LP):
    Roger_Waters_Amused_LP.jpg


    Roger Waters "Amused to Death" (1992/2015 SACD/hybrid):
    Roger_Waters_Amused_CD_001.jpg


    Roger Waters "Amused to Death" (1992/2015 SACD/hybrid):
    Roger_Waters_Amused_CD_002.jpg


    Mvh Salty
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Tord Gustavsen
    What Was Said
    Har både CD/Vinylutgaven: I mine ører utrolig vellydende.
    Mvh
    PS: Treg tråd, burde vært veldig interessant, eller hva?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    City - City (K&P Music 74321 11490 2)

    City1stalbumcover.png
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    R-2830958-1306074307.jpeg.jpg

    Rumours

    Fenomenal utgivelse. 45 RPM. Deilig, tykt omslag. 180g vinyl stille som natten er svart. Mastret av Kevin Gray og Steve Hoffman.
    Hater å bytte plate ofte, så er egentlig ingen fan av 45 versjoner, men lyden!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ganske mye bra ute for tida. Begynner med David Crosbys LIGHTHOUSE. Og i julestria passer det også med Christmas With My Friends vol. 5 fra Nils Landgren!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tord Gustavsen
    What Was Said
    Har både CD/Vinylutgaven: I mine ører utrolig vellydende.
    Mvh
    PS: Treg tråd, burde vært veldig interessant, eller hva?
    Mitt inntrykk av denne tråden er at folk bare pøser ut det de spiller og ingen kommenterer videre på noe, med unntak av noen likes her og der. Det er kanskje dette som var meningen med tråden for alt jeg vet. Det er mye rart her inne og mine bidrag er garantert ikke noe unntak... ::)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Vi har svært lang vei å gå for å nærme oss kvaliteten og kvantiteten(den er mindre viktig) i forumet til Hoffman. Et eksempel er tråden om pressing og kvalitet på årets gjenutgivelser av Pink Floyd: New Pink Floyd vinyl reissues | Steve Hoffman Music Forums
    12.000 svar, og mye lærerikt stoff. Kjøper aldri en plate før jeg har sjekket med forums.stevehoffman.tv

    Vi skriver på norsk da!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Sitter og spiller denne nå, det er lenge siden. Jeg kunne sikkert postet i klassisk tråden men tar den her da lyden på denne er av en annen verden. Den har alltid vært kjent for det og har derfor vært en ettertraktet plate. Denne skulle jeg hatt på tape....

    Og ville derfor tipse om at AS har Cisco utgaven inne....Gary Karr With Harmon Lewis-Adagio DAlbinoni-Vinyl Record|Acoustic Sounds

    ..og ikke nok med det, de har også japaneren fra King Super Analogue brukt i M-....Gary Karr With Harmon Lewis-Adagio DAlbinoni-Preowned Vinyl Record|Acoustic Sounds


    IMG_2582.jpg
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    WEB_Image Hofseth Young Eilertsen Vinaccia The Maz-442769818.Jpeg


    Her må folk være kjappe skal de snappe opp denne godbiten.
    Dette er første utgivelsen til Oslo Session Recordings, med ett stjernelag av norske jazz-musikere + en utenlandsk legende.
    Innspilt i Rainbow Studios med Kongshaug bak spakene skulle det borge for godlyd, og det har det også virkelig blitt.
    Etter min mening er dette en fantastisk utgivelse, der både musikk og lyd er helt i ypperste klasse.
    Løp og kjøp da denne utgivelsen av en eller annen merkelig grunn er limitert til kun 300 eksemplarer (vinyl+vedlagt cd). Om noen år er nok prisen høy på bruktmarkedet.
     
    Sist redigert:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 447353

    Her må folk være kjappe skal de snappe opp denne godbiten.
    Dette er første utgivelsen til Oslo Session Recordings, med ett stjernelag av norske jazz-musikere + en utenlandsk legende.
    Innspilt i Rainbow Studios med Kongshaug bak spakene skulle det borge for godlyd, og det har det også virkelig blitt.
    Etter min mening er dette en fantastisk utgivelse, der både musikk og lyd er helt i ypperste klasse.
    Løp og kjøp da denne utgivelsen av en eller annen merkelig grunn er limitert til kun 300 eksemplarer (vinyl+vedlagt cd). Om noen år er nok prisen høy på bruktmarkedet.
    Med Kongshaug bak spakene må det bli fabelaktig lyd. Likte dette, absolutt, så, ja, jeg løp og kjøpte;). Finnes også på Tidal, forøvrig. Flott lyd der også, så på vinyl må dette bli intet mindre enn toppers:cool:
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Hvor kan man kjøpe denne på fysisk format? Jeg sliter med å finne den. (Så etterpå at denne var limitert til 300 eks, da får man vel ikke tak i den lenger).



    Vis vedlegget 447353

    Her må folk være kjappe skal de snappe opp denne godbiten.
    Dette er første utgivelsen til Oslo Session Recordings, med ett stjernelag av norske jazz-musikere + en utenlandsk legende.
    Innspilt i Rainbow Studios med Kongshaug bak spakene skulle det borge for godlyd, og det har det også virkelig blitt.
    Etter min mening er dette en fantastisk utgivelse, der både musikk og lyd er helt i ypperste klasse.
    Løp og kjøp da denne utgivelsen av en eller annen merkelig grunn er limitert til kun 300 eksemplarer (vinyl+vedlagt cd). Om noen år er nok prisen høy på bruktmarkedet.
    Med Kongshaug bak spakene må det bli fabelaktig lyd. Likte dette, absolutt, så, ja, jeg løp og kjøpte;). Finnes også på Tidal, forøvrig. Flott lyd der også, så på vinyl må dette bli intet mindre enn toppers:cool:
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    Hvor kan man kjøpe denne på fysisk format? Jeg sliter med å finne den. (Så etterpå at denne var limitert til 300 eks, da får man vel ikke tak i den lenger).



    Vis vedlegget 447353

    Her må folk være kjappe skal de snappe opp denne godbiten.
    Dette er første utgivelsen til Oslo Session Recordings, med ett stjernelag av norske jazz-musikere + en utenlandsk legende.
    Innspilt i Rainbow Studios med Kongshaug bak spakene skulle det borge for godlyd, og det har det også virkelig blitt.
    Etter min mening er dette en fantastisk utgivelse, der både musikk og lyd er helt i ypperste klasse.
    Løp og kjøp da denne utgivelsen av en eller annen merkelig grunn er limitert til kun 300 eksemplarer (vinyl+vedlagt cd). Om noen år er nok prisen høy på bruktmarkedet.
    Med Kongshaug bak spakene må det bli fabelaktig lyd. Likte dette, absolutt, så, ja, jeg løp og kjøpte;). Finnes også på Tidal, forøvrig. Flott lyd der også, så på vinyl må dette bli intet mindre enn toppers:cool:
    Ser den selges på Big Dipper's nettsider, + direkte fra plateselskap:
    https://www.oslosessionrecordings.com/store/the-maze-180-gram-vinyl-inclusive-cd-with-bonus-track
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Hvor kan man kjøpe denne på fysisk format? Jeg sliter med å finne den. (Så etterpå at denne var limitert til 300 eks, da får man vel ikke tak i den lenger).



    Vis vedlegget 447353

    Her må folk være kjappe skal de snappe opp denne godbiten.
    Dette er første utgivelsen til Oslo Session Recordings, med ett stjernelag av norske jazz-musikere + en utenlandsk legende.
    Innspilt i Rainbow Studios med Kongshaug bak spakene skulle det borge for godlyd, og det har det også virkelig blitt.
    Etter min mening er dette en fantastisk utgivelse, der både musikk og lyd er helt i ypperste klasse.
    Løp og kjøp da denne utgivelsen av en eller annen merkelig grunn er limitert til kun 300 eksemplarer (vinyl+vedlagt cd). Om noen år er nok prisen høy på bruktmarkedet.
    Med Kongshaug bak spakene må det bli fabelaktig lyd. Likte dette, absolutt, så, ja, jeg løp og kjøpte;). Finnes også på Tidal, forøvrig. Flott lyd der også, så på vinyl må dette bli intet mindre enn toppers:cool:
    Ser den selges på Big Dipper's nettsider, + direkte fra plateselskap:
    https://www.oslosessionrecordings.com/store/the-maze-180-gram-vinyl-inclusive-cd-with-bonus-track

    Mange takk! Var veldig lite søkbar den nettsiden til oslo session recordings. Den dukket ikke opp ved Google-søk hos meg i hvert fall.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har nettopp kjøpt 'The Maze'
    Når det står 'inclusive CD with bonus track' - betyr dette at det er en CD med et bonustrack eller en CD med vinylinnhold pluss et bonusspor?
    Regner med det sistnevnte (har ikke vinylsnurrer).
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Du blir ikke skuffet:rolleyes:

    Forøvrig et 7 Bonusspor på CD'en. Spiller det nå. Svært godt opptak. Både CD og LP låter formidabelt. Deilig musikk - I tillegg et utmerket verktøy for audiophile til å sammenlikne CD versus LP dette.

    Final
     
    Sist redigert:

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Sitter og spiller denne nå, det er lenge siden. Jeg kunne sikkert postet i klassisk tråden men tar den her da lyden på denne er av en annen verden. Den har alltid vært kjent for det og har derfor vært en ettertraktet plate. Denne skulle jeg hatt på tape....

    Og ville derfor tipse om at AS har Cisco utgaven inne....Gary Karr With Harmon Lewis-Adagio DAlbinoni-Vinyl Record|Acoustic Sounds

    ..og ikke nok med det, de har også japaneren fra King Super Analogue brukt i M-....Gary Karr With Harmon Lewis-Adagio DAlbinoni-Preowned Vinyl Record|Acoustic Sounds


    Vis vedlegget 430480
    Kjøpt
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hvor kan man kjøpe denne på fysisk format? Jeg sliter med å finne den. (Så etterpå at denne var limitert til 300 eks, da får man vel ikke tak i den lenger


    Vis vedlegget 447353

    Her må folk være kjappe skal de snappe opp denne godbiten.
    Dette er første utgivelsen til Oslo Session Recordings, med ett stjernelag av norske jazz-musikere + en utenlandsk legende.
    Innspilt i Rainbow Studios med Kongshaug bak spakene skulle det borge for godlyd, og det har det også virkelig blitt.
    Etter min mening er dette en fantastisk utgivelse, der både musikk og lyd er helt i ypperste klasse.
    Løp og kjøp da denne utgivelsen av en eller annen merkelig grunn er limitert til kun 300 eksemplarer (vinyl+vedlagt cd). Om noen år er nok prisen høy på bruktmarkedet.
    Med Kongshaug bak spakene må det bli fabelaktig lyd. Likte dette, absolutt, så, ja, jeg løp og kjøpte;). Finnes også på Tidal, forøvrig. Flott lyd der også, så på vinyl må dette bli intet mindre enn toppers:cool:
    Ser den selges på Big Dipper's nettsider, + direkte fra plateselskap:
    https://www.oslosessionrecordings.com/store/the-maze-180-gram-vinyl-inclusive-cd-with-bonus-track
    Er å få, jeg fikk i alle fall kjøpt en:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn