Anbefalinger av innspillinger med god lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Aqualung: Nå må vi ikke sammeligne remiksen med den originale miksen, det er to helt forskjellige produkter.

    Den som jeg foretrekker er en tidlig utgave på CD med katalognr Chrysalis CDP321044

    Men til de som synes den låter tynt og skramlete: dere har ikke bra nok anlegg, og spiller ikke høyt nok! :cool:
    Men bevares - det finnes ting som låter langt langt bedre. Men heldigvis har Aqualung den viktigste faktoren for å få god lyd: dynamikk.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo samme platen, og SW har mikset den svært trofast mot originalen, bare alt er mye klarere, bedre, mer dynamisk osv. Sammenligner ikke for kun å sammenligne,men basert på trådens tittel, er det verdt å nevne at den låter såpass mye bedre enn originalen at det er mer eller mindre komisk at originalen i det hele tatt er nevnt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vel jeg er ikke helt enig i det. Mye av sjelen, rommet og luftigheten i den gamle mixen er borte synes jeg. Det er mer bass og diskant, og mindre dynamikk i remixen. Mer "hifi-korrekt" kan man kanskje si....

    Men uansett har ikke Aqualung noe som helst å gjøre i denne tråden, det kan vi være helt enig i. Hverken original eller remix.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.246
    Torget vurderinger
    1
    Gong: Gazeuse har generelt bra lyd. "Esnuria" låter storveis hos meg. Britisk Virgin (vinyl) pressing V2074

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.246
    Torget vurderinger
    1
    Mandalaband's "The eye of wendor" er praktfull for romklang og detaljer. Mange har nok hørt denne før uten å vite det :)

    Har Japansk Toshiba-EMI vinylpressing som er dønn taus og låter veldig bra. WWS-81110

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ble litt nysgjerrig på det her, for jeg har de fleste førsteutgavene på CD av Alan Parsons Project, og med mulig unntak av "Tales of mystery and Imagination" (som kom senere og remastret) har de ikke spesielt god lyd. Hørte på "Pyramide" fra 1984 og der var lyden litt grøtete. Har du fått tak i noen spesialutgaver?
    Mye rart i denne tråden ja. Jethro Tull bra lyd? Ingen av dem utmerker seg vel i lydkvalitet. Peter Gabriel? Ingen av dem har spesielt god lyd. Han plages av hipsterprodusenter som får selv akustiske instrumenter til å låte syntetisk. "So" har direkte fryktelig lyd.

    Også denne Hugh Masakelaplata folk trekker fram; jada den har bra dynamikk eller trøkk, men den er "død" og uten klang og rom. Nesten hva som helst jeg lytter på etter denne låter bedre. Og hvis vi snakke om liveplater med bra lyd slår vel de færreste Brand X* Livestock (det er to låter på plata som ikke låter fullt så bra som resten da de er tatt opp ved en annen anledning enn de øvrige).

    * Var av den formening at Brand X var ett av disse studioperfeksjonist bandene som umulig kunne gjenskape det samme live. Så feil kan man ta: De er akkurat like perfekt live!
    Jo da, Jethro Tull har gitt ut mye med god lyd. Aqualung er en av de beste innspillingene som finnes når vi henviser til Steve Hoffman remasteren. Peter Gabriel og Alan Parson legger stor vekt på god produksjon. Dersom man ikke klarer å høre det burde man sjekke sine ører eller sitt anlegg. Men det kan jo selvsagt være at dette er skiver som skiller klinten fra hveten.

    Hugh Masekela Hope er en klassiker blant de audiofile og at man ikke klarer å høre at det er fantastisk lyd i den plate tyder på noe betydelig feil i avspillingskjeden eller med ørene.

    Mvh
    Roysen
    Aqualongs beste mastring er denne;

    Vis vedlegget 287691

    Jethro Tull - Aqualung. Ariola 610016-222. 1983.

    Dette er noe Hoffman selv har gitt uttrykk for. Fabelaktig lydkvalitet på denne. Den har også med de siste 23 sekundene på Wind Up, som mangler på noen mastringer.
    Er denne noenlunde lett kommersielt tilgjengelig?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.950
    Antall liker
    19.803
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jo da, Jethro Tull har gitt ut mye med god lyd. Aqualung er en av de beste innspillingene som finnes når vi henviser til Steve Hoffman remasteren. Peter Gabriel og Alan Parson legger stor vekt på god produksjon. Dersom man ikke klarer å høre det burde man sjekke sine ører eller sitt anlegg. Men det kan jo selvsagt være at dette er skiver som skiller klinten fra hveten.

    Hugh Masekela Hope er en klassiker blant de audiofile og at man ikke klarer å høre at det er fantastisk lyd i den plate tyder på noe betydelig feil i avspillingskjeden eller med ørene.

    Mvh
    Roysen
    Aqualongs beste mastring er denne;

    Vis vedlegget 287691

    Jethro Tull - Aqualung. Ariola 610016-222. 1983.

    Dette er noe Hoffman selv har gitt uttrykk for. Fabelaktig lydkvalitet på denne. Den har også med de siste 23 sekundene på Wind Up, som mangler på noen mastringer.
    Er denne noenlunde lett kommersielt tilgjengelig?
    En til salgs på discogs;

    http://www.discogs.com/Jethro-Tull-Aqualung/release/3403621
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jo da, Jethro Tull har gitt ut mye med god lyd. Aqualung er en av de beste innspillingene som finnes når vi henviser til Steve Hoffman remasteren. Peter Gabriel og Alan Parson legger stor vekt på god produksjon. Dersom man ikke klarer å høre det burde man sjekke sine ører eller sitt anlegg. Men det kan jo selvsagt være at dette er skiver som skiller klinten fra hveten.

    Hugh Masekela Hope er en klassiker blant de audiofile og at man ikke klarer å høre at det er fantastisk lyd i den plate tyder på noe betydelig feil i avspillingskjeden eller med ørene.

    Mvh
    Roysen
    Aqualongs beste mastring er denne;

    Vis vedlegget 287691

    Jethro Tull - Aqualung. Ariola 610016-222. 1983.

    Dette er noe Hoffman selv har gitt uttrykk for. Fabelaktig lydkvalitet på denne. Den har også med de siste 23 sekundene på Wind Up, som mangler på noen mastringer.
    Er denne noenlunde lett kommersielt tilgjengelig?
    En til salgs på discogs;

    http://www.discogs.com/Jethro-Tull-Aqualung/release/3403621
    Da er den bestilt. Takker!
     

    ...

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.10.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    50
    Denne platen er absolutt å anbefale,
    Suzanne Vega Session at West 54th
    Veldig god live lyd.
    Suzanne-Vega-Sessions-At-West-95311.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.986
    Antall liker
    11.850
    Sted
    Hus
    Hvordan er Classic Records utgaven på 200 Gr. vinyl ???

    Slik jeg leser nettet er det snarere DCC versjonen som er anerkjent som den beste, Lars Erik. Men om du er fornøyd med din Ariola så er det selvsagt ikke noe som er bedre enn det.

    Men dersom du opplever Steve Hoffmans mastringer generelt for tynne og spisse må det være noe alvorlig galt et sted.

    Mvh
    Roysen
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.246
    Torget vurderinger
    1
    Gryphon's "Midnight Mushrumps" har fabelaktig lyd. Har alt; dynamikk, detaljer, rom og klang. Jeg har en 1986 Conifer vinyl reutgivelse. Den ble originalt gitt ut på Transatlantic, et selskap som har flere utgivelser med usedvanlig god lyd (kommer tilbake med flere), i 1974 og jeg skal anskaffe meg originalpressinga. Gryphon var et progressivt folk-rock band som hører hjemme i etthvert folkelig progressivt hjem.

     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Siden jeg har fått så mange gode råd om gode innspillinger her, prøver jeg meg med et spørsmål til:

    Dette her er et av mine favorittalbum med Eric Clapton:

    ocean.jpg


    Dette albumet foreligger i så ymse utgaver. Men hvilken utgave anses å ha best lyd?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.246
    Torget vurderinger
    1
    Dette albumet foreligger i så ymse utgaver. Men hvilken utgave anses å ha best lyd?
    Jeg hadde den originale CD utgaven av denne fra tidlig/midt 80-tall engang. Husker at den låt meget bra. Hadde også original britisk vinylpressing av denne som langt fra låt bra. Nå har jeg en japansk 200grams vinylpressing som låter OK.
    Tror du skal prøve å finne den originale CD utgivelsen....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.246
    Torget vurderinger
    1
    Bob Pegg og Nick Strutt "The Shipbuilder" er en episk folkrock konsept LP med god lyd. Også gitt ut på Transatlantic (TRA 280). Ikke helt på høyde med Midnight Mushrumps men brillierer også med dynamikk og rom. I likhet med Midnight Mushrumps er den tatt opp i Chipping Norton Recording Studio Oxforshire; tydeligvis et sted hvor god lyd lages.
    Bilde funnet på nett.
     

    Vedlegg

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.700
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg har fått så mange gode råd om gode innspillinger her, prøver jeg meg med et spørsmål til:

    Dette her er et av mine favorittalbum med Eric Clapton:

    Vis vedlegget 292748

    Dette albumet foreligger i så ymse utgaver. Men hvilken utgave anses å ha best lyd?
    Hvilket format?
    Når det gjelder CD er stort sett ingen enige:

    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...vwgeAJ&usg=AFQjCNGAoDSVX2IJT-0G47I05yUvBVhaXg

    På vinyl ser det ut som US førstepress og japanpress har flest tilhengere.

    Har den ikke sjøl, men står også på min liste, så hvis det finnes noen med erfaringer er det velkomment.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Siden jeg har fått så mange gode råd om gode innspillinger her, prøver jeg meg med et spørsmål til:

    Dette her er et av mine favorittalbum med Eric Clapton:

    Vis vedlegget 292748

    Dette albumet foreligger i så ymse utgaver. Men hvilken utgave anses å ha best lyd?
    Hvilket format?
    Når det gjelder CD er stort sett ingen enige:

    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...vwgeAJ&usg=AFQjCNGAoDSVX2IJT-0G47I05yUvBVhaXg

    På vinyl ser det ut som US førstepress og japanpress har flest tilhengere.

    Har den ikke sjøl, men står også på min liste, så hvis det finnes noen med erfaringer er det velkomment.

    Mvh
    Svaret kommer nok litt sent pga manglende varsling på e-post, men formatet jeg tenkte på var cd.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.950
    Antall liker
    19.803
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden jeg har fått så mange gode råd om gode innspillinger her, prøver jeg meg med et spørsmål til:

    Dette her er et av mine favorittalbum med Eric Clapton:



    Dette albumet foreligger i så ymse utgaver. Men hvilken utgave anses å ha best lyd?
    Som så ofte ellers; førsteutgaven. I dette tilfellet Polydor 811 697-2 fra 1988. Den har mye bedre dynamikk enn senere remastre, selv om MFSL-utgaven fra 93 også er bra.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Den er 461 Ocean Boulevard Polydor ‎– 811 697-2 bestilt på discogs.com pr nu :)

    Idag fikk jeg denne fra discogs...


    John campbell - howlin mercy - front.jpg


    Såvidt jeg vet er det bare 1 pressing av denne-Elektra 7559-61440-2
    Vanvittig god BluesRock med bra lyd.
    Bra med trøkk samtidig som lydbildet er stort oppløst og detaljert.
    Bestilte samtidig debuten hans One Believer som scorer veldig bra på DR i samme slengen som 461 Ocean Boulevard.
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    I denne nyopprettede kategorien ønsker vi at brukerne skal komme med anbefalinger på cd/plate innspillinger som har meget god lydkvalitet.

    Det er viktig at vi ikke forveksler gode plater fra gode innspillinger. Det finnes tusenvis av "gode" plater, men dessverre ikke så mange med eksepsjonell lydkvalitet.

    Mvh
    Høvdingen


    Hei!

    Har ikke lest alle svar og innlegg men har noen tips:

    Det meste utgitt på:
    ECM, bl.a Garbarek, Rypdal, m.fl (Teknisk ansvarlig: Manfred Eicher, Jan Erik Konghaug) og
    Kirkelig Kulturverksted, Reiersrud, m.fl. (Teknisk ansvarlig: Erik Hillestad)

    Pink Floyd "Final Cut"
    Red Hot Chilipeppers
    " Blood, Sugar, Sex, Magic".
    David Baerwald
    "Triage".
    Joni Mitchell
    " Night Ride Home"
    David Sylvian
    " Secrets of the Beehive.
    XTC "Apples&Oranges".
    Tool
    "10 000 days".
    Katatonia
    "The Great, cold, distance".
    A
    Perfect Circle "Thirteenth Step"

    For å nevne noen, og kanskje man her bør legge til "gode produksjoner" da det ofte henger sammen med god lyd.....?!
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.735
    Antall liker
    4.595
    Sted
    Nøtterøy
    Denne har jeg funnet fram fra glemselen. Utrolig bra lyd og musikk. Må vel være en av de beste live lydinnspillingene ever?

    Pat+Metheny+Group+The+Road+to+You.JPG
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.735
    Antall liker
    4.595
    Sted
    Nøtterøy
    Liker denne tråden, så holder litt liv i den. :)

    Denne låter meget bra hos meg.

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg postet dette under "ikke-remastrede"-tråden, men siden jeg er litt underveldet av responsen tillater meg å legge det ut også her. "Jeg har kikket litt på Procol Harums diskografi, og har valgt meg ut deres selvtitulerte album fra 1967. Der er nesten alle favorittlåtene mine; She Wandered Through the Garden Fence, Repent Walpurgis, Conquistador, Outside the Gates of Cerdes. Så da lurer jeg på hvilken utgave som er den beste?
    NB: Det ​være US-utgaven, for der er også A Whiter Shade of Pale med."
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.986
    Antall liker
    11.850
    Sted
    Hus
    Har begge skivene til John Campbell på vinyl, og det er kjempelyd på de. Har også førstepressene på CD fra Junaiten. Anbefales på det sterkeste :)

    Den er 461 Ocean Boulevard Polydor ‎– 811 697-2 bestilt på discogs.com pr nu :)

    Idag fikk jeg denne fra discogs...


    Vis vedlegget 295684

    Såvidt jeg vet er det bare 1 pressing av denne-Elektra 7559-61440-2
    Vanvittig god BluesRock med bra lyd.
    Bra med trøkk samtidig som lydbildet er stort oppløst og detaljert.
    Bestilte samtidig debuten hans One Believer som scorer veldig bra på DR i samme slengen som 461 Ocean Boulevard.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.950
    Antall liker
    19.803
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg postet dette under "ikke-remastrede"-tråden, men siden jeg er litt underveldet av responsen tillater meg å legge det ut også her. "Jeg har kikket litt på Procol Harums diskografi, og har valgt meg ut deres selvtitulerte album fra 1967. Der er nesten alle favorittlåtene mine; She Wandered Through the Garden Fence, Repent Walpurgis, Conquistador, Outside the Gates of Cerdes. Så da lurer jeg på hvilken utgave som er den beste?
    NB: Det ​være US-utgaven, for der er også A Whiter Shade of Pale med."
    Man har jo vært på ferie :)

    Kommer svar i den andre tråden.
     

    habir

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansand Vest Agder
    Denne tråden har eksistert siden 04,men ingen som har nevnt direkte graverte plater fra 70 tallet.Har flere av disse,nærmere "mastertape" i lydgjengivelse kommer du ikke.Gjerne produsert i små opplag på 100-200 stk.Gravert av fagfolk med kompetanse som antagelig er vekk i dag.Kjøpte flere av disse på Musikk&film i
    Kristiansand på midten av syttitallet.Men musikkinnholdet er nok for spesielt iteresserte.8)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Half-Speed Master ja. Man graverte plata på 16 1/6 hastighet, og tapen kjørte man også på halv hastighet naturlig nok. Dette skulle visstnok gi bedre diskant.

    Litt vanskelig å kombinere det med direct-to-disc da ... hehe
     

    habir

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansand Vest Agder
    Half-Speed Master ja. Man graverte plata på 16 1/6 hastighet, og tapen kjørte man også på halv hastighet naturlig nok. Dette skulle visstnok gi bedre diskant.

    Litt vanskelig å kombinere det med direct-to-disc da ... hehe
    Ja,har noen halvfartgraverte jeg også,ikke dumme disse,men dynamisk ett stykke ifra direktegraverte.For ordensskyld er det ingen tape i direktegrav,beklager at jeg brukte ordet "mastertape"forøvrig som kvalitetsbeskrivelse.:rolleyes:
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nokså magisk...

    Doug MacLeod - There's A Time



    VINYL (RM-2507) - HDCD (RR-95) og HRx (HR-95)

    RM-2507 - Doug MacLeod - There's A Time
    2-LP set, half-speed mastered by Paul Stubblebine, 200-gm vinyl from Quality Record Pressings in deluxe gatefold jacket!

    'Prof.' Keith Johnson's first blues recording! 13 new MacLeod originals highlight this richly detailed recording, done at Skywalker Sound in Marin County, CA. by Reference Recordings' Grammy® winning engineer. Also featuring Doug's longtime bassist Denny Croy and Jimi Bott, one of the most recorded, awarded and respected blues drummers in the world.


    Doug says: "Making this album was different than any other one I've done in the past," recalls MacLeod about the sessions. "They put Jimi, Denny and me on this huge soundstage at Skywalker Sound in Marin County and we sat around in a circle where we could see each other. We played live, no overdubs, just three guys playing some music

    Finnes på Wimp Hifi
    :)

    10. mars 2015 kommer denne:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.700
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Doug MacLeod - There's A Time



    VINYL (RM-2507) - HDCD (RR-95) og HRx (HR-95)

    RM-2507 - Doug MacLeod - There's A Time
    2-LP set, half-speed mastered by Paul Stubblebine, 200-gm vinyl from Quality Record Pressings in deluxe gatefold jacket!

    'Prof.' Keith Johnson's first blues recording! 13 new MacLeod originals highlight this richly detailed recording, done at Skywalker Sound in Marin County, CA. by Reference Recordings' Grammy® winning engineer. Also featuring Doug's longtime bassist Denny Croy and Jimi Bott, one of the most recorded, awarded and respected blues drummers in the world.


    Doug says: "Making this album was different than any other one I've done in the past," recalls MacLeod about the sessions. "They put Jimi, Denny and me on this huge soundstage at Skywalker Sound in Marin County and we sat around in a circle where we could see each other. We played live, no overdubs, just three guys playing some music

    Finnes på Wimp Hifi
    :)

    10. mars 2015 kommer denne:
    Hvor er det best/mulig å kjøpe denne?
    Pris på vinyl?
    Har kun lest om den, men er nysgjerrig.

    Mvh
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Det kan være at to eller flere artister er nevnt i denne tråden. Kan t.o.m. hende at jeg har oppdaget dem selv i denne lista he he....

    Ramsey Lewis med låta - Li'l Liza Jane fra albumet - Stretching Out
    Erik Friedlander med låta - Nighthawks fra albumet - Nighthawks
    Big Sugar med låta - Wild Ox Moan fra albumet - 500 Pounds
    Big Sugar med låta - Shot In The Dark fra albumet - El Seven Night Club Featuring Big Sugar
    Lowery/Hickman med låta - Big Dipper - fra albumet - Lowery/Hickman
    El Caco med låta - She Saic fra albumet - Hatred, Love and Diagrams
    Toadies med låta - Mr Love fra albumet - Rock Show
    Helms Alee med låta - Dodge The Lightning fra albumet - Sleepwalking Sailors
    Blackfoot med låta - Railroad Man fra albumet - Train Train: Southerm Rock's best live
    Raffertie med låta - Rain fra albumet - Sleep Of Reason
    Anne Bisson med låta - Coeur de verre fra albumet - Tales from the Treetops
    Phil Perry med låta - Dream Away fra albumet - This Is Love
    Rune Lindbaek feat. Lenny fra albumet - Krasava
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn