Anbefaling MC-pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tre innom... så du lærte ikke av første feilen mener du...
    Hehe ja det kan du si men var litt innbytte på noen salg jeg gjorde men når jeg startet opp med vinyl igjen så kjøpte jeg en RP 5 fra Project og den ble ikke lenge i hus kan man si.

    mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.482
    Antall liker
    35.322
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er i hvert fall meget fornøyd med min mmf 9.3 med den armen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.482
    Antall liker
    35.322
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men nå var det ikke anbefaling av ny arm, men pickup det handlet om på denne tråden.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.482
    Antall liker
    35.322
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det står mellom at33ptg/ii vs AT-OC9XSL tror jeg for min del, er det andre jeg bør ha med på listen?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det står mellom at33ptg/ii vs AT-OC9XSL tror jeg for min del, er det andre jeg bør ha med på listen?
    Hørtes ut som gode valg begge to :) Husker ikke prisen på dem men finnes sikkert flere gode kandidater

    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.773
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke hørt XSL, men jeg har hørt XML og foretrekker PTG/II. Jeg tror den er priset så lavt fordi den er «gammel». Låter dyrere rett og slett. ML-nålen vil holde lenger enn SL-nålen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.786
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Det står mellom at33ptg/ii vs AT-OC9XSL tror jeg for min del, er det andre jeg bør ha med på listen?
    Nå har ikke jeg hørt 33ptg/ll men gikk veien fra Hana sl til OC9XLS og det var en god forbedring ja. Synd at du og Mala ikke er på bølgelengde, jeg fikk 25% avslag på Hana ML og den var/er bedre enn OC9XLS igjen. Holdt med å si at den var litt for dyr for meg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.482
    Antall liker
    35.322
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Likte Hana SL meget godt, men så lenge jeg bare fikk beskjed om å kjøpe en ny så holder jeg meg unna den butikken.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Men nå var det ikke anbefaling av ny arm, men pickup det handlet om på denne tråden.
    Ok.....da er det en slik vintage DD-spiller med hurtigkobling......du må ha nå 👍
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Finner du ut av det, må du gjerne sende en melding 😂 😂
    Absolutt intet å finne på nett.
    Men faen, så bra den er ;)
    Well Tempered Lab Kauri MC är konstruerad av företagets grundare som också arbetar med konstruktion hos anrika Dynavector.

    Han har også hatt en finger med i konstruksjonen av den originale DV Te Kaitura Rua ("oppdageren" på Maori). Den var et resultat av samarbeid mellom DV Japan og DV New Zealand. Te Kaitura er forøvrig i produksjon igjen, i en forbedret versjon...
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Med tanke på at ProJect 9CC er en lettvektsarm med bare 8,5 grams effektiv masse og karbonfiber armrør, vil jeg
    påstå at armen ikke er kompatibel med flesteparten av MC-pickupene der ute. De fleste MC-pickuper er stive i opp-
    henget og vil overføre (for) mye vibrasjoner opp i armrøret.

    Men heldigvis finnes det unntak som bekrefter regelen. Denon DL-301 Mk. II er noe såpass skjeldent (i 2024) som
    en myk MC-pickup med en compliance på 13 μm/mN @100 Hz - noe som skulle tilsvare en compliance rundt
    23 μm/mN @ 10 Hz (mellom 20 μm/mN @ 10 Hz og 26 μm/mN @ 10 Hz). I tillegg er pickupen lett (6 gram), noe som
    gir deg en beregnet resonansfrekvens rundt 8,6 Hz. Perfekt i mine ører.
    To drawbacks; konisk bonded stift og du må handle pickupen utaskjærs. Dessuten er (i hvert fall den gamle
    versjonen (Mk. I)) kjent for å være litt puslete i konstruksjonen så brudd i spolen kan oppstå. Jeg opplevde aldri
    noen slike problemer med min Mk. I.

    Et annet alternativ - om du ikke MÅ ha en MC-pickup - er Sound Smith Carmen Mk. II (i medium compliance versjonen).
    Dette er en MMC (Micro Moving Cross) med sannsynligvis like lav "innvendig bevegelig masse" som en low output MC,
    samtidig som den leverer freske 2,12 mV (til MM-inngangen). Med en masse på 9,2 gram og en compliance på
    22 μm/mN @ 10 Hz vil denne pickupen gi deg en beregnet resonansfrekvens på 8,0 Hz. Meget bra i mine ører.
    Fordelen med Carmen kontra Denonen er en mer robust konstruksjon, naken elliptisk stift og klart bedre lydkvalitet,
    Ulemper; den sprekker budgettet ditt noe med en pris på 15k og den er ikke en low output MC pickup (så du mister
    muligheten til å tweeke lyden med forskjellige settinger på inngangsimpedans...

     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.773
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En god MM/MI/MMC vil sannsynligvis passe den armen best ja. DL-301II har jeg hatt og jeg var ikke fornøyd med oppførselen dens inn mot etiketten.

    Jeg nominerer Audio-Technica VM-540ML, gjerne som en RigB5ML for stivhet.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Et annet alternativ som er verdt å nevne er Dynavector DV-10X Mk. 5 (?). Ikke en ideell match på papiret
    men har gang på gang blitt overrasket over denne pickupens evne til å spille bra i settinger der den egentlig
    ikke passer. Skyldes antagelig det lange cantileveret. High output MC som er fantastisk "musikalsk"...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, Project 9cc er en lett arm. Har den med fast metallhus. Den fungerer greit med ortofon som er tyngre en flere andre Mc pickups. Men må justere antiskating så den ikke drar se ut (sideoff) ved intro sporet. Vil bytte ut denne armen, når jeg finner en tonearm som passer med sylinderbase og mutter på undersiden. Men sylindern må være over 4 cm. Men går med vanlig base og skruer. Da må det også tilpasses med spacer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn