Anbefaling MC-pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Jeg benytter i dag Ortofon Cadenza Black, som jeg egentlig er veldig godt fornøyd med. Likevel hender det at jeg opplever den litt vel analytisk og grensende til slitsom på enkelte plater. Har derfor begynt å sysle med tanker om en ny mc-pickup, som kanskje er litt rundere, mykere og mer behagelig å høre på, mest mulig blottet for lyttetrettende tendenser, noe som gjerne oppstår etter litt lengre økter hos meg, selv om lydnivået er ganske moderat. Finnes det noe slikt dere vil anbefale, uten at det samtidig går for mye på bekostning av detaljer og nyanser?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.599
    Antall liker
    27.807
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dyre: Langkropp eller steinkropp Koetsu. Audio Note Io. Lyra Parnassus.
    Overkommelig: AT EV 33
    Billig: Denon DL 103
    Mvh
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    528
    Antall liker
    1.039
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    ART serien til Audio Technica har det du er ute etter er min påstand.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Dyre: Langkropp eller steinkropp Koetsu. Audio Note Io. Lyra Parnassus.
    Overkommelig: AT EV 33
    Billig: Denon DL 103
    Mvh
    Har hatt de to billigste. Gode begge to. Mente du forresten 103R? Det er den jeg har hatt.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    ART serien til Audio Technica har det du er ute etter er min påstand.
    Har hatt ART 9 nylig, men da på LP12 med Jelco D750. Lydmessig meget god, men her opplevdes den litt myk og følsom for rystelser i golvet. Mulig nåværende Luxman/SME309 er en bedre match.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    528
    Antall liker
    1.039
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Har ART7 på en Jelco SA 750L og Nottingham Ace Spacedeck. Dette er montert på vegg og ingen problemer med vibrasjoner. Har også en HANA SL som spiller bra, men ART7 er et godt hakk over i min bok.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.895
    Antall liker
    38.782
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kan i grunnen ikke si annet en Lyra som jeg har har det meste av det du spør om :)
    Lykke til på jakten

    mvh
     

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Lyra Parnassus oppfyller alt du er ute etter,men uhyre vanskelig å få tak i
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Nei, de lages ikke lenger.

    Mvh
    Ok. Da skal jeg lese meg litt opp på gamle gode Koetsu. Aldri prøvd noen av dem. Denon 103R kan nok også være et trygt og billig alternativ, hvis den matcher med SME309.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.818
    Antall liker
    21.773
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er jo en av armene som er i stand til å temme en 103 det der.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    754
    Den aller billigste løsninger her er kanskje å prøve å justere PU-en slik at det låter mindre skarpt?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Den aller billigste løsninger her er kanskje å prøve å justere PU-en slik at det låter mindre skarpt?
    Den skal være justert korrekt i all fall. Vet ikke hvor lurt det er å fravike dette. Kanskje andre problemer?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.818
    Antall liker
    21.773
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mener å ha lest at Cadenza Black regnes som «analytisk» men jeg kan jo huske helt feil.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    En Cadenza red skulle have mere varme i lyden.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.599
    Antall liker
    27.807
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Da skal jeg lese meg litt opp på gamle gode Koetsu. Aldri prøvd noen av dem. Denon 103R kan nok også være et trygt og billig alternativ, hvis den matcher med SME309.
    Det ville ikke forundre meg om du ender opp med en Rosewood eller Urushi. Varme, detaljer og dynamikk......
    Mvh
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Selv har jeg bare god erfaring med Dynavector og min nå XX2 mk 2 gjør ikke mye feil , det kansje ikke den mest nøytrale PU men spiller absolutt allt med stor ekthet.
    Neste påm ønske listen er en Te kaitora eller XV1s . )

    xx2 her:

    s.stevehoffman.tv/threads/new-cartridge-dynavector-xx2-mkii-just-arrived.832462
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    754
    Den skal være justert korrekt i all fall. Vet ikke hvor lurt det er å fravike dette. Kanskje andre problemer?
    Ja, tror nok dette er noe det kan strides om, men jeg har hørt enkelte si at evt. hardhet/skarphet i lyden fra en PU kan ha med justering å gjøre. Dessverre mangler jeg kunnskap selv til å mene mye om justering av PU og arm.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.599
    Antall liker
    27.807
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tror nok dette er noe det kan strides om, men jeg har hørt enkelte si at evt. hardhet/skarphet i lyden fra en PU kan ha med justering å gjøre. Dessverre mangler jeg kunnskap selv til å mene mye om justering av PU og arm.
    Ikke glem loading i RIAAen. Kan gjøre stor forskjell.
    Mvh
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Ikke glem loading i RIAAen. Kan gjøre stor forskjell.
    Mvh
    Mener å ha truffet bra med dette, uten at jeg kan si jeg har eksperimentert så veldig mye fram og tilbake. Men kanskje jeg burde før jeg skaffer ny pickup.

    Du nevnte Koetsu Rosewood og Urushi. Kjenner du begge og kan si noe om hva som eventuelt skiller dem lydmessig? Hva vil kunne passe best i SME309?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.599
    Antall liker
    27.807
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mener å ha truffet bra med dette, uten at jeg kan si jeg har eksperimentert så veldig mye fram og tilbake. Men kanskje jeg burde før jeg skaffer ny pickup.

    Du nevnte Koetsu Rosewood og Urushi. Kjenner du begge og kan si noe om hva som eventuelt skiller dem lydmessig? Hva vil kunne passe best i SME309?
    Har bare hørt Rosewood, men har eid en Urushi Sky Blue. Brukte Urushien i en SME V. Litt vanskelig, synes jeg, å være kategorisk uten å ha hørt begge i eget oppsett.

    Som jeg skrev: Varme, detaljer og dynamikk har de nok begge. Har også hatt en Koetsu Black Gold Line i SME V, og det var en jævlig god og dynamisk PU, men kanskje litt mindre "romantisk" enn Urushi. Angrer fremdeles på at jeg solgte den.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Selv har jeg bare god erfaring med Dynavector og min nå XX2 mk 2 gjør ikke mye feil , det kansje ikke den mest nøytrale PU men spiller absolutt allt med stor ekthet.
    Neste påm ønske listen er en Te kaitora eller XV1s . )

    xx2 her:

    s.stevehoffman.tv/threads/new-cartridge-dynavector-xx2-mkii-just-arrived.832462
    xx2 har jeg hatt to ganger. Uaktuell nå.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.077
    Antall liker
    20.329
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert bra saker, men totalt ukjent for meg. Om jeg skulle prøve noe nytt føler jeg det tryggest å satse på noe med et etablert bra rykte.
    OK......
    Denne erstattet Ikeda 9ts og Kiseki Blackheart, men skal unnlate å kommentere mere på fortreffeligheterne
    til denne, siden Well Tempered Lab ikke har noe "etablert bra rykte" :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.712
    Antall liker
    58.769
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Cadenza Black i mitt oppsett.
    Kjenner ikke igjen trådstarter beskrivelse i det hele tatt, og jeg tror heller ikke at noen andre som har hørt pick-upen hos meg vil si at det låter FOR analytisk og/eller slitsomt.
    Vel, - noen innspillinger/pressinger ER slitsomme.
    Jeg har heller aldri lest i noen omtale at Cadenza Black er analytisk. Dette er i noen tilfeller sagt om Cadenza BLUE.
    Black er svært nøytral, og dette kan forveksles med kjedelig. Jeg har en rørforsterker som er nokså livat, og bruker Ortofon ST80se step up, noe som nok bidrar til mer luft og liv enn mange aktive MC riaa og transistorer i ampen.
    Som MakkinTosken, mener jeg at man like gjerne skal lete andre steder i systemet, men selvsagt handler alt om matching.
    Vil du ha en varm, men ikke så detaljert pick up, og ikke vil legge ut til en Koetsu, så er Grado i en variant eller Denon 103 noe å sjekke ut. Nå blir det ikke sagt noe om hva slags spiller eller arm som blir brukt av trådstarter. Dette har selvsagt betydning for både eksisterende Cadenza Black og evt. en pick up man velger i framtida.
    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.599
    Antall liker
    27.807
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Cadenza Black i mitt oppsett.
    Kjenner ikke igjen trådstarter beskrivelse i det hele tatt, og jeg tror heller ikke at noen andre som har hørt pick-upen hos meg vil si at det låter FOR analytisk og/eller slitsomt.
    Vel, - noen innspillinger/pressinger ER slitsomme.
    Jeg har heller aldri lest i noen omtale at Cadenza Black er analytisk. Dette er i noen tilfeller sagt om Cadenza BLUE.
    Black er svært nøytral, og dette kan forveksles med kjedelig. Jeg har en rørforsterker som er nokså livat, og bruker Ortofon ST80se step up, noe som nok bidrar til mer luft og liv enn mange aktive MC riaa og transistorer i ampen.
    Som MakkinTosken, mener jeg at man like gjerne skal lete andre steder i systemet, men selvsagt handler alt om matching.
    Vil du ha en varm, men ikke så detaljert pick up, og ikke vil legge ut til en Koetsu, så er Grado i en variant eller Denon 103 noe å sjekke ut.
    Mvh
    Ingen mangel på detaljer i Koetsu IME, men varme, det har de.

    Mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.712
    Antall liker
    58.769
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen mangel på detaljer i Koetsu IME, men varme, det har de.

    Mvh
    Ja, det kom litt feil ut.
    Det var mer de rimeligere som jeg nevner som alternativ hvis man søker noe varmere lyd.
    Jeg mener ikke at Koetsu i noen form, ikke kan gjengi detaljer, men f eks Denon 103 er litt som "bred pensel".
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.599
    Antall liker
    27.807
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kom litt feil ut.
    Det var mer de rimeligere som jeg nevner som alternativ hvis man søker noe varmere lyd.
    Jeg mener ikke at Koetsu i noen form, ikke kan gjengi detaljer, men f eks Denon 103 er litt som "bred pensel".
    Enig med deg. Det er nok nåleslipningen det står på, en 103 med annen nålefane og finelineslipning gir et helt annet nivå på detaljer.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn