Anbefaling MC-pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Spennende. Bruker du denne selv, eller kjenner den fra andres oppsett? Hva tror du skiller den fra standard 103 R lydmessig?
    Min Paradox forsvant dessverre under tollbehandlingen. Jeg har også en variant 103R med boron nålefane og fine line sliping og trehus. Begge varianter er nok langt mer tilgivne og fleksible mtp valg av arm etc.

    Lydmessig, så har jeg for lite sammenligningsgrunnlag med std. 103R til å uttale meg. Planen med å more meg med Paradox og 103R med trehus. Det må vente inntil jeg får en ny fra Paradox. Men, at 103R får en kraftig boost ved en slik oppgradering er hevet over enhver tvil (om jeg skal stole på flertallet av andres opplevelser med det samme 🤭 )

    IMG_20220321_152411.jpg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Byttet til Black rett etter jeg hadde ART9 som main. Jepp, ART9 var flott og jeg elsket den, men Black er i en helt annen divisjon. Frekvensbalansen er spot on, den plukker opp langt mindre støy og sporer seg gjennom alt. Faktisk har alle AT pickuper jeg har hatt en svakhet med tanke på støy og hopper dessuten lett ved hakk i plata.
    Ang AT mener du rillestøy eller brum og sånt?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.248
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en Grado Gold, aldri mer.. det er en grunn til at de ikke er så populære. Laid back og ullen lyd og følsom for brum .
    Jeg endte med å gi den bort
    Jeg mener bestemt ikke at en slik Grado passer i alle anlegg, og vil ikke vurdere en slik sjøl, men har man for mye energi oppover kan det være et alternativ.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke skjønne at det skulle ha relevans gitt impedansene i phonoforsterker og forforsterker. Jeg innrømmer å ikke være spesielt audiofil på det området, støtter meg på @Asbjørn sin eminente «Hva skal til…»-tråd der.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hva bruker du mellom RIIA og pre?
    Fjernet en Eccofisk sølvkabel og satte inn Accuphase sin blå RCA som til nå var brukt mellom CD og forsterker. Til erstatning her satte jeg inn Black Magic Revelation XLR jeg hadde liggende.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Fjernet en Eccofisk sølvkabel og satte inn Accuphase sin blå RCA som til nå var brukt mellom CD og forsterker. Til erstatning her satte jeg inn Black Magic Revelation XLR jeg hadde liggende.
    Sender deg en PM
     
    Ble medlem
    14.03.2022
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Denmark
    Jeg havde bedst erfaring med en lavimpedant Ortofon step up trafo T20 (mk1/2?) til min MC 20 Supreme, som blev mit valg i mange år. Før da prøvet mange andre passive og aktive trafoer, inkl. Gryphon Head Amp.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Du kunne jo også kontakte Ortofon og forklare dem dit problem. De plejer at være meget hjælpsomme, og der kunne jo være en fejl på din pickup.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Jeg havde bedst erfaring med en lavimpedant Ortofon step up trafo T20 (mk1/2?) til min MC 20 Supreme, som blev mit valg i mange år. Før da prøvet mange andre passive og aktive trafoer, inkl. Gryphon Head Amp.
    Lavimpedante Ortofon spiller strålende med step-up trafo og et godt mm-RIAA. Det er noe eget med gode trafoer! :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Du kunne jo også kontakte Ortofon og forklare dem dit problem. De plejer at være meget hjælpsomme, og der kunne jo være en fejl på din pickup.
    Jeg tviler på at det er noe feil med pickupen. Jeg har kanskje ordlagt meg slik at dette oppleves som et stort problem, men slik er det altså ikke. Stort sett spiller pickupen meget bra, men noen ganger oppleves den litt skarp, med kanskje vel mye nivå fra mellomtonen og opp, noe som kan medføre begynnende lyttetretthet etter et par, tre timers økter. Men dette gjelder slett ikke alltid og alle plater. Jeg har en skade spesielt på høyre øret. som gjør meg litt følsom for skarpe, kvasse lyder. Kanskje dette er en del av forklaringen. Og som tidligere nevnt kan det jo også ha noe med resten av anlegget, f.eks høyttalerne, å gjøre. Jeg har en annen Cadenza Black i et nr.2 anlegg, så jeg har muligheten til å prøve den om jeg skulle ønske, men jeg tror altså ikke det har noen hensikt. Nå har jeg justert innstillingene på riaaen og skal teste senere i kveld/natt. Da får jeg kanskje noen svar.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg fått gjort en prøvelytt med de nye innstillingene på riaa'en. Endret belastningen fra 106 ohm til 55 ohm. Altså fra ca. 20ganger pickupens egenimpedans på 5 ohm til ca.10 ganger. Anbefalingen i følge ECP2 er 10 til 20 ganger egenimpedansen, altså har jeg holdt meg innenfor denne tommelfingerregelen. Samtidig reduserte jeg gain fra maks 71,4 db til 66,4 db. Ikke veldig stor forskjell på lyden, men jeg syns faktisk plater som Fireball med Deep Purple og Bandages med Edgar Broughton Band ble litt behageligere å lytte til. Litt mindre pågående liksom. Hvis dette stemmer, så spørs det da om dette gir negative utslag på plater som tidligere opplevdes ok. Testet litt med J.J.Cale, Camel og America og kunne ikke høre noe direkte galt, men her gjenstår nok en god del spilling før jeg tør stole på noen konklusjon. Tiden vil vise. Det er enda en mulighet å sette belastningen på riaa'en til 10 ohm, men magefølelsen sier meg at det er å gå for langt. Så vil jeg avslutte med å takke alle som har kommet med innspill i denne tråden. Kanskje blir det til at jeg anskaffer en annen pickup senere, bare for å prøve ut noe nytt. Det er jo alltid spennende. I alle fall ei lita stund.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Magefølelse eller ei, det er jo bare å prøve. Det er jo ikke slik at noe kan skades eller ødelegges ved å justere impedansen. Det eneste som skjer er at frekvensresponsen endres.

    Jeg belaster forøvrig min ART7 med internimpedans på 12 Ohm med 11.8 Ohm for å få nok gain. Det låter helt ypperlig og kun helt marginalt annerledes enn ved belastninger på 29 og 68 Ohm.

    Lavimpedante Ortofon spiller strålende med step-up trafo og et godt mm-RIAA. Det er noe eget med gode trafoer! :)

    Det gjelder alle lavimpedante pickuper synes jeg, uavhengig av merke. Alle de jeg har prøvd i alle fall.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tviler på at det er noe feil med pickupen. Jeg har kanskje ordlagt meg slik at dette oppleves som et stort problem, men slik er det altså ikke. Stort sett spiller pickupen meget bra, men noen ganger oppleves den litt skarp, med kanskje vel mye nivå fra mellomtonen og opp, noe som kan medføre begynnende lyttetretthet etter et par, tre timers økter. Men dette gjelder slett ikke alltid og alle plater. Jeg har en skade spesielt på høyre øret. som gjør meg litt følsom for skarpe, kvasse lyder. Kanskje dette er en del av forklaringen. Og som tidligere nevnt kan det jo også ha noe med resten av anlegget, f.eks høyttalerne, å gjøre. Jeg har en annen Cadenza Black i et nr.2 anlegg, så jeg har muligheten til å prøve den om jeg skulle ønske, men jeg tror altså ikke det har noen hensikt. Nå har jeg justert innstillingene på riaaen og skal teste senere i kveld/natt. Da får jeg kanskje noen svar.
    Ja, nå må det være lov å ikke synes en pickup er helt innertier. Da er det bare å fortsette jakten.

    Har dessverre ingen konkrete tips da jeg, som nevnt, fant Cadenza Black som en av de mest laid back og ørevennlige pickuppene jeg har hatt. Sliter også med et følsomt øre som lett går i vranglås, men du kan jo være enda mer utsatt. Hvordan reagerer du på digitale kilder?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ja, nå må det være lov å ikke synes en pickup er helt innertier. Da er det bare å fortsette jakten.

    Har dessverre ingen konkrete tips da jeg, som nevnt, fant Cadenza Black som en av de mest laid back og ørevennlige pickuppene jeg har hatt. Sliter også med et følsomt øre som lett går i vranglås, men du kan jo være enda mer utsatt. Hvordan reagerer du på digitale kilder?
    Kan oppleve lyttetretthet også når jeg spiller CD. Også her avhenger det noe av hvilke album som spilles, hvor lenge og hvor høyt. Noen CD'er er verre enn andre, akkurat som med LP'ene. Jeg har en god del av samme album, både på CD og LP. Planlegger å sammenligne dem mot hverandre for å se om de oppleves likt. I så fall kan man jo langt på vei frikjenne Cadenza'en. Men det får vente til jeg er tilbake fra ferie i Finland.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Stor sjanse for at du har løsningen her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257731871

    Angrer veldig på at jeg ikke testet ut Step-up når jeg hadde Ortofon MC Century (Ortofon sin råeste noensinne) Opplevde den i overkant analytisk selv, så den ble solgt altfor tidlig :( (Riaa var ASR Basis Exclusive)

    Derimot er jeg ikke i tvil om at min Ikeda 9TT låter ennå bedre med step-up (Ikeda IST-201) og kunne ha riaa i MM modus fremfor å la riaa ta seg av det hele i MC modus. (ASR Mini Basis Exclusive)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg fått gjort en prøvelytt med de nye innstillingene på riaa'en. Endret belastningen fra 106 ohm til 55 ohm. Altså fra ca. 20ganger pickupens egenimpedans på 5 ohm til ca.10 ganger. Anbefalingen i følge ECP2 er 10 til 20 ganger egenimpedansen, altså har jeg holdt meg innenfor denne tommelfingerregelen. Samtidig reduserte jeg gain fra maks 71,4 db til 66,4 db. Ikke veldig stor forskjell på lyden, men jeg syns faktisk plater som Fireball med Deep Purple og Bandages med Edgar Broughton Band ble litt behageligere å lytte til. Litt mindre pågående liksom. Hvis dette stemmer, så spørs det da om dette gir negative utslag på plater som tidligere opplevdes ok. Testet litt med J.J.Cale, Camel og America og kunne ikke høre noe direkte galt, men her gjenstår nok en god del spilling før jeg tør stole på noen konklusjon. Tiden vil vise. Det er enda en mulighet å sette belastningen på riaa'en til 10 ohm, men magefølelsen sier meg at det er å gå for langt. Så vil jeg avslutte med å takke alle som har kommet med innspill i denne tråden. Kanskje blir det til at jeg anskaffer en annen pickup senere, bare for å prøve ut noe nytt. Det er jo alltid spennende. I alle fall ei lita stund.
    Oppsett av pickup / arm / spiller / RIAA er så lettpåvirkelig at det knapt er mulig å isolere eventuelle problemer uten å teste en masse.
    Du sier ingenting om spiller og arm, sporingen må være god, det er viktig med riktig stifttrykk, og det er viktig at armen takler både vekt og compilance på pickup'en. Cadenza Black har en hyggelig compliance, så det burde ikke være problematisk, og selv om den heller i retning av litt tung, så er heller ikke dette vanskelig for de fleste armer.

    I tillegg til det nevnte, vil jo også rommet (ikke minst!) og oppsettet ellers ha mye å si for totalgjengivelsen.

    Så jeg tror det er litt usikkert at dette utelukkende er et spørsmål om impedanse, ganske enkelt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    xx2 har jeg hatt to ganger. Uaktuell nå.
    Av nysgjerrighet, siden jeg har lyst på en selv: Hvorfor ikke? ...Bare fordi du har prøvd den og det finnes mange andre interessante ting, kanskje? :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.248
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Stor sjanse for at du har løsningen her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257731871

    Angrer veldig på at jeg ikke testet ut Step-up når jeg hadde Ortofon MC Century (Ortofon sin råeste noensinne) Opplevde den i overkant analytisk selv, så den ble solgt altfor tidlig :( (Riaa var ASR Basis Exclusive)

    Derimot er jeg ikke i tvil om at min Ikeda 9TT låter ennå bedre med step-up (Ikeda IST-201) og kunne ha riaa i MM modus fremfor å la riaa ta seg av det hele i MC modus. (ASR Mini Basis Exclusive)
    Jeg har samme erfaring med bruk av step up.
    Jeg har en ST80se. Jeg er SÅ fornøyd.
    Lyden "slipper" på en annen måte enn med bruk av aktiv forsterkning i riaa-trinn.
    (De jeg har hørt)
    ST80se er nærmest laget for Cadenza serien og Ortofon i høyere prisklasser.

    Litt artig er det at denne ikke er laget i DK, men derimot i Japan. 🙂
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke trafo/aktiv-diskusjonen omtrent som skrevingen til gitaristene i slik heavymusikk da?

    Lyttetretthet får man uansett om man spiller for høyt over lang tid. Skal ikke nye til heller. En dB eller to lavere snittnivå og nirvana.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.248
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det vil jeg ikke si, @Valentino .
    Altså mht fare for å forskreve seg. 😆
    Jeg bare deler erfaringer jeg har gjort.

    Nå er det nok langt flere som bruker aktiv mc riaa enn SUT inn i mm, men det er antagelig fordi mange ikke er klar over at dette kan være et alternativ.
    Jeg sier ikke at dette er det beste for alle kombinasjoner.
    Det er klart at det er ulike meninger, og det er greit, hvis de er tuftet på egne konkrete erfaringer. 🙂
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Svar til Håkon R.
    Jeg har i tidligere innlegg nevnt hva jeg spiller med og mener også disse skal være riktig justert. Jeg regner også med at de fleste er inneforstått med at det meste kan spille inn her, også rommet og øvrig utstyr og at justering av belastningen ikke behøver å bety at man anser å komme i mål. Men justering kan kanskje bidra i positiv retning. Det var det jeg håpet på og kanskje viser det seg at justeringen i alle fall til en viss grad har vært vellykket.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke hatt SUT siden den merksnodige Ortofon T-30 (den hadde motstandsnettverk for variabel pickuplasting...) sånn ca. i 1990. Ikke fordi jeg ikke har villet ha noen, men fordi det bare har blitt slik. Hadde en Ortofon X5-MC lenge så T-30 gikk videre. Senere ble det LOMC og mikrofonforsterker. Skreveassosiasjonen min var mest et bilde på polariteten. Får inntrykk av at den enes himmel er den andres helvete.

    Rent teknisk, når man ser hva som er mulig å få til i dag med integrerte kretser, heller jeg mot at SUT er en anakronisme slik trafokoplede effektforsterkere er det.
    Sånn. Der fikk dere den.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hatt SUT siden den merksnodige Ortofon T-30 (den hadde motstandsnettverk for variabel pickuplasting...) sånn ca. i 1990. Ikke fordi jeg ikke har villet ha noen, men fordi det bare har blitt slik. Hadde en Ortofon X5-MC lenge så T-30 gikk videre. Senere ble det LOMC og mikrofonforsterker. Skreveassosiasjonen min var mest et bilde på polariteten. Får inntrykk av at den enes himmel er den andres helvete.

    Rent teknisk, når man ser hva som er mulig å få til i dag med integrerte kretser, heller jeg mot at SUT er en anakronisme slik trafokoplede effektforsterkere er det.
    Sånn. Der fikk dere den.
    Vinyl er en anakronisme.

    Neste spørsmål! ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Joa, men. Kostet meg 25,-. Klart, innspillingen finnes også på Naxos Historical...
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Stor sjanse for at du har løsningen her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257731871

    Angrer veldig på at jeg ikke testet ut Step-up når jeg hadde Ortofon MC Century (Ortofon sin råeste noensinne) Opplevde den i overkant analytisk selv, så den ble solgt altfor tidlig :( (Riaa var ASR Basis Exclusive)

    Derimot er jeg ikke i tvil om at min Ikeda 9TT låter ennå bedre med step-up (Ikeda IST-201) og kunne ha riaa i MM modus fremfor å la riaa ta seg av det hele i MC modus. (ASR Mini Basis Exclusive)
    Jeg har vært innom trafo i gamle dager. Hadde både Dynavector DV6A og The Head TX4. Husker de som gode begge to, kanskje med en knapp på sistnevnte. Men på et tidspunkt ønsket jeg et ryddigere anlegg, uten disse små boksene, og har siden ikke sett meg tilbake.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Av nysgjerrighet, siden jeg har lyst på en selv: Hvorfor ikke? ...Bare fordi du har prøvd den og det finnes mange andre interessante ting, kanskje? :)
    Jeg likte lyden av xx2, men opplevde at den ikke sporet like bra som f.eks AT 33SA m.fl. Dessuten ble jeg fyrt av hvordan en person her inne ble behandlet av importøren i forhold til en åpenbart feilvare av xx2. Aldri mer DV, tenkte jeg da.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Får inntrykk av at den enes himmel er den andres helvete.

    Fanboyismen er i stadig fremgang overalt virker det som. Dessuten må jo det jeg liker best være best for absolutt alle, eller? Uten noe som helst henblikk på noen her i tråden (Auditor har vel ikke vært innom...).

    Anyway, inntrykket jeg sitter igjen med er i alle fall at et godt MM-trinn og en step-up danker ut aktiv forsterkning hele veien så godt som alltid. . Hvorfor vet jeg ikke og ikke kan jeg helt forklare hvor den lydmessige forskjellen ligger heller (lenge siden jeg har hørt på aktiv MC-forsterkning), men hver gang jeg har sammenlignet har trafo vunnet hands down. Men det er nå meg og mine ører, som jeg slett ikke skal tvinge på noen andre.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.368
    Antall liker
    35.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hiver meg på denne, etter Hana SL ikke ville mer så ser jeg etter en erstatter (helst ikke hos Mala). Makspris 12k.
    Tipps? (Armen er en Pro-ject 9cc
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror armen ganske fort blir det svake leddet, så jeg hadde vært ganske nøktern med utlegget. Usual sub-10K suspects fra Audio-Technica for eksempel, fra Platekompaniet eller andre som måtte føre dem.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.368
    Antall liker
    35.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Godt mulig, fungerer godt nok for meg. Får meget gode reviews på nettet også.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har bare hatt en selv, og det er en stund siden, men den innga ikke til veldig tillit.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn