Anbefaling MC-pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Mye som tyder på at opplevelsen av slitsom lyd kan skyldes øvrig anlegg. Har derfor besluttet å prøve å finne ut av dette før jeg eventuelt satser på noen ny pickup. Etter å ha sjekket prisene på Koetsu er jeg dessuten kommet til at så mye ønsker jeg uansett ikke å betale for å avspille min forholdsvis gamle og begrensede vinylsamling. Blir nok i så fall noe langt rimeligere. Kanskje en Denon 103R som jeg har gode minner om. Ikke så detaljert som Cadenza Black, men kanskje nettopp derfor den falt i smak.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt anlegg hvor Grado har fungert veldig godt. . Særlig hvis det er litt mye energi i øvre frekvenser. Dette merket er visst ikke særlig "hot" lenger. I hvert fall ikke her til lands, og det er synd, for Grado har ofte vært vellykket for de som sliter med lyttetretthet. Hvilken riaa bruker du? Har du lyst til å si noe om anlegget ellers? Jeg mener at man alltid lytter til et sammensatt system. Ikke f. eks et riaa-trinn, forsterker, pick-up separat. 🙂
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Anlegget består av Accuphase E-470, Accuphase DP430 CD-spiller, Electrocompaniet ECP2 riaa, Luxman PD171 med SME309 og Dynaudio Heritage Special.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Personlig synes jeg en sannsynlig løsning ligger i en ny at-art9_01.jpg . Jeg tipper problemet med vibrasjoner er borte hvis du tester igjen på Luxman-spilleren du bruker nå.

    Ellers, hvis noe litt mykt og søtt er ønskelig, vil jeg foreslå en Benz Wood Body SL. Boron nålefane og MicroRidge nåleslipning. Har ikke hørt akkurat denne modellen selv, men jeg hadde lenge en tidligere utgave fra serien og likte den veldig godt. Jeg vet ikke hvem som fører Benz her i landet nå, men den kan uansett kjøpes ny for langt under 20K.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ligger jo tre gode på torget nå da. De tre første hvis du søker på pickuper. Nei, jeg har ikke personlig testet dem , bare kjenner dem ut fra omtale. Men Cadenza Black har jeg prøvd og fant den alt annet enn slitsom. Opplevde den litt mot en myk soft klang i forhold til nøytral. Men Pickuper kan jo låte veldig forskjellig etter som hva man matcher de med. Cadenza Blue opplevde jeg som dønn nøytral . For meg ble den for lik bra CD lyd.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Personlig synes jeg en sannsynlig løsning ligger i en ny Vis vedlegget 822329 . Jeg tipper problemet med vibrasjoner er borte hvis du tester igjen på Luxman-spilleren du bruker nå.

    Ellers, hvis noe litt mykt og søtt er ønskelig, vil jeg foreslå en Benz Wood Body SL. Boron nålefane og MicroRidge nåleslipning. Har ikke hørt akkurat denne modellen selv, men jeg hadde lenge en tidligere utgave fra serien og likte den veldig godt. Jeg vet ikke hvem som fører Benz her i landet nå, men den kan uansett kjøpes ny for langt under 20K.
    Mykt og søtt høres behagelig ut. Kanskje noe for meg. Har prøvd å google forhandler av Benz i Norge, men finner ikke ut av dette. Av Benz hjemmeside virker det nesten som man selv må bestille direkte fra Benz.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Mykt og søtt høres behagelig ut. Kanskje noe for meg. Har prøvd å google forhandler av Benz i Norge, men finner ikke ut av dette. Av Benz hjemmeside virker det nesten som man selv må bestille direkte fra Benz.
    Trur Lyric i Sandvika fører Benz.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Anlegget består av Accuphase E-470, Accuphase DP430 CD-spiller, Electrocompaniet ECP2 riaa, Luxman PD171 med SME309 og Dynaudio Heritage Special.
    Flott anlegg. 👌
    Kan ikke skjønne annet enn at det skal gå an å få dette til å låte riktig bra. Har ikke hørt akkurat denne modellen Dynaudio, men det forundrer meg hvis topp/diskant-slitsomhet - problemer kommer herfra.
    Som det blir nevnt over her kan det hende at enkelte modeller fra Benz kan låte mot det varme litt tilgivende, men ikke alle.
    Mulig at Cadenza Bronze er et bedre valg for deg enn Black. Denne blir omtalt som den som er mer "romantisk " i Cadenza serien.

    Flere av oss som faktisk har hørt Cadenza Black over lang tid, sier at vi ikke hører slike problemer som er beskrevet, så jeg vet ikke riktig hvor skoen trykker. Platene?
    Jeg har ikke klart å finne en eneste omtale av Cadenza Black hvor den blir beskrevet som analytisk og slitsom. Vis meg gjerne en, dere som var inne på det. 🙂
    Jeg har hørt mange pick-uper som skinner mer, og har mer fyrverkeri, glitter og stas i uttrykket enn Ortofon Cadenza Black.
    Det som er Black's styrke er at den håndterer alle genre og typer innspillinger på en god måte. Man kan spille stort sett alt, og det funker gull. Likevel gir den mye av det som man får fra pick-uper i langt høyere prisklasse.
    Jeg synes denne skribenten beskriver Cadenza Black slik jeg kjenner den:
    Screenshot_20220601_084220.jpg

    Lykke til 🙂
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    ART serien til Audio Technica har det du er ute etter er min påstand.
    Flotte pickup'er, men de utmerker seg heller ikke med verken varme eller kropp, så jeg er litt usikker på om det kun er en sideveis bevegelse fra Cadenza Black (?).
    (Jeg bruker ART 9 selv)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ellers eksperimenterte jeg litt med bytte av signalkabler i natt. Fjernet sølvkabelen fra riaa til forsterker og satte inn en kopperkabel. Virket nesten som det hadde en viss effekt, men er usikker. Byttet også ut en RCA med en balansert fra CD-spilleren og syntes det gjorde lyden mykere. Sannsynligvis bare innbilning, det også, men det ble i alle fall ikke verre.

    Det er en stund siden jeg eksperimenterte med belastning av pickupen. Hvordan var det man skulle justere dette for eventuelt å dempe ned øvre mellomtone/diskant?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Nedover for mer kropp og varme, oppover for mer fokus på detaljer og diskant. Så nedover, eller færre Ohm om du vil.
    Hva mener du med nedover? Lavere verdi på impedansen eller motsatt? Jeg har tydeligvis glemt det meste av disse tingene.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Anlegget består av Accuphase E-470, Accuphase DP430 CD-spiller, Electrocompaniet ECP2 riaa, Luxman PD171 med SME309 og Dynaudio Heritage Special.
    Det ser ut som du på en måte bremser ytelsen fra Luxman via noen knøttsmå høyttalere og deres begrensninger. Luxman hylles overalt så hva med å heller parre med et fullfrekvent høyttaler-system? :unsure:
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Flotte pickup'er, men de utmerker seg heller ikke med verken varme eller kropp, så jeg er litt usikker på om det kun er en sideveis bevegelse fra Cadenza Black (?).
    (Jeg bruker ART 9 selv)
    Tror jeg er enig her. Syns heller ikke ART 9 hadde spesielt mye kropp/varme. Meget god, men heller nøytral i beste fall.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nedover er både lavere impedanstall og høyere/større belastning. Er som med høyttalere. :)

    Jeg begynte med 200 Ohm på min AT33PTG/II fordi > 100 Ohm er anbefalt. Så byttet jeg tonearmskabel. Da syntes jeg det låt riktigere med 100 Ohm. 200 ble for pågående, i alle fall på testdagen. Det sagt har phonoforsterkeren min 66 dB gain. Fort glort å spille høyere enn man tror og da…

    Noen ganger lurer jeg på om jeg driver med vinyl fordi det får meg til å føle meg som en ekte audiofil.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva mener du med nedover? Lavere verdi på impedansen eller motsatt? Jeg har tydeligvis glemt det meste av disse tingene.

    Lavere impedans/færre Ohm. Dog ser jeg internimpedansen kun er 5 Ohm og at Ortofon anbefaler en belastning på 10 Ohm eller mer, så forhåpentligvis kan ECP2 strekkes langt nedover. Dog er min generelle erfaring at lavimpedante pickuper er mindre lydmessig påvirket av belastning, så det er ikke sikkert du vil merke noen videre forskjell med mindre du kan nærme deg 10-tallet. Eller kanskje vil du det; jeg kjenner jo ikke pickupen.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Det ser ut som du på en måte bremser ytelsen fra Luxman via noen knøttsmå høyttalere og deres begrensninger. Luxman hylles overalt så hva med å heller parre med et fullfrekvent høyttaler-system? :unsure:
    Får ikke lov av madammen. Dessuten er ikke Heritage Special så knøttsmå som man kanskje kan få inntrykk av. At de er veldig detaljerte og åpne kan nok heller spille en viss rolle.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Flotte pickup'er, men de utmerker seg heller ikke med verken varme eller kropp, så jeg er litt usikker på om det kun er en sideveis bevegelse fra Cadenza Black (?).
    (Jeg bruker ART 9 selv)
    Byttet til Black rett etter jeg hadde ART9 som main. Jepp, ART9 var flott og jeg elsket den, men Black er i en helt annen divisjon. Frekvensbalansen er spot on, den plukker opp langt mindre støy og sporer seg gjennom alt. Faktisk har alle AT pickuper jeg har hatt en svakhet med tanke på støy og hopper dessuten lett ved hakk i plata.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers eksperimenterte jeg litt med bytte av signalkabler i natt. Fjernet sølvkabelen fra riaa til forsterker og satte inn en kopperkabel. Virket nesten som det hadde en viss effekt, men er usikker. Byttet også ut en RCA med en balansert fra CD-spilleren og syntes det gjorde lyden mykere. Sannsynligvis bare innbilning, det også, men det ble i alle fall ikke verre.

    Det er en stund siden jeg eksperimenterte med belastning av pickupen. Hvordan var det man skulle justere dette for eventuelt å dempe ned øvre mellomtone/diskant?
    Kabler i signalvei fra pickup til forsterker er etter min erfaring de kablene man hører størst forskjeller på. Man må gjerne bruke Biltema og Ohlson på høyttalerne, men akkurat fra platespiller og inn til riaa er det stor forskjell på hvilke kabler man bruker.
    De fleste vil høre forskjell på dette.
    Med problemer som beskrevet er det en god idé å unngå sølv i signalveien her, så det er sikkert riktig at bytte til kobber har effekt.
    Ellers som flere er inne på her er det smart å prøve innstillinger på riaa.
    Jeg kjenner ikke EC riaa-trinnet, men det er relativt lettvint å få låne noe annet, bare for å prøve om det kan være noe å hente her. Pick- up /Riaa-matching er viktigere enn mange er klar over. En god pick-up kan låte riktig dårlig hvis Riaa og innstillinger ikke passer.
    Kanskje rør-riaa kan være interessant i dette oppsettet?
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kan du prøve å beskrive hvorfor?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Enig med deg. Det er nok nåleslipningen det står på, en 103 med annen nålefane og finelineslipning gir et helt annet nivå på detaljer.

    mvh
    Enig med tkr.

    Eksempel på ombygd 103R er Paradox Pulse Guard R med safir nålefane og Micro Ridge sliping.

    Paradox_Pulse.jpg
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Kabler i signalvei fra pickup til forsterker er etter min erfaring den kabelen man hører størst forskjeller på. Man må gjerne bruke Biltema og Ohlson på høyttalerne, men akkurat fra platespiller og inn til riaa er det stor forskjell på hvilke kabler man bruker.
    De fleste vil høre forskjell på dette.
    Med problemer som beskrevet er det en god idé å unngå sølv i signalveien her, så det er sikkert riktig at bytte til kobber har effekt.
    Ellers som flere er inne på her er det smart å prøve innstillinger på riaa.
    Jeg kjenner ikke EC riaa-trinnet, men det er relativt lettvint å få låne noe annet, bare for å prøve om det kan være noe å hente her. Pick- up /Riaa-matching er viktigere enn mange er klar over. En god pick-up kan låte riktig dårlig hvis Riaa og innstillinger ikke passer.
    Kanskje rør-riaa kan være interessant i dette oppsettet?
    Det er ikke selve tonearmskabelen fram til riaa som ble byttet fra sølv til kopper, men kabelen mellom ECP2 og Accuphase E-470.

    Ellers har jeg stor tro på ECP2 sine kvaliteter som riaa. Har sammenlignet med EAR 324 som jeg hadde på hjemlån et par uker i fjor og klarte ærlig talt ikke å høre noen forskjell som skulle tilsi bytte. EAR 324 skal jo være bedre, men mine gamle ører oppfattet det altså ikke.

    Rør har alltid fristet og det kunne vært spennende å prøve f.eks en ny Luxman, men mener å ha sett at de kan ha driftsproblemer i form av støy.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Byttet til Black rett etter jeg hadde ART9 som main. Jepp, ART9 var flott og jeg elsket den, men Black er i en helt annen divisjon. Frekvensbalansen er spot on, den plukker opp langt mindre støy og sporer seg gjennom alt. Faktisk har alle AT pickuper jeg har hatt en svakhet med tanke på støy og hopper dessuten lett ved hakk i plata.
    Cadenza Black er da også ca. dobbelt så dyr som ART, så det er da enda godt at det gikk rette veien :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Enig med tkr.

    Eksempel på ombygd 103R er Paradox Pulse Guard R med saffir nålefane og Micro Ridge sliping.

    Vis vedlegget 822367
    Spennende. Bruker du denne selv, eller kjenner den fra andres oppsett? Hva tror du skiller den fra standard 103 R lydmessig?

    Skumleste om kiseki blue. Høres ut som dette kunne være noe for meg. Til og med spesielt egnet for stativhøyttalere, i følge Rudi.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her er min. Soundsmith-moddet DL 103 R med nytt oppheng, ny safircantilever, fineline-sliping og nytt hus:

    8bIliSB+RoKIIPLRSf9zgQ.jpg


    En helt annen klasse enn originalen. Hører faktisk på den akkurat nå. :)

    Mvh
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt anlegg hvor Grado har fungert veldig godt. . Særlig hvis det er litt mye energi i øvre frekvenser. Dette merket er visst ikke særlig "hot" lenger. I hvert fall ikke her til lands, og det er synd, for Grado har ofte vært vellykket for de som sliter med lyttetretthet. Hvilken riaa bruker du? Har du lyst til å si noe om anlegget ellers? Jeg mener at man alltid lytter til et sammensatt system. Ikke f. eks et riaa-trinn, forsterker, pick-up separat. 🙂
    Hadde en Grado Gold, aldri mer.. det er en grunn til at de ikke er så populære. Laid back og ullen lyd og følsom for brum .
    Jeg endte med å gi den bort
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn