Mat, drikke og røyk Anbefaling av restauranter i Norge

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Nå har vi en tråd om gode restauranter i Oslo, men hva med resten av landet? Man kom så vidt inn på en i Tromsø i Oslo-tråden, men det blir feil å forstyrre den tråden med gode restauranter i andre byer. Så kom med innspill.
Jeg har spist på følgende bedre restauranter i Trondheim: Credo, Fagn, Bula, Røst og Troll. Røst er dessverre nedlagt da de trengte nytt lokale og hadde problemer med å finne et. De kommer forhåpentlig igjen - foreløpig er de ansatte ved Røst havnet hos Credo og Fagn.

Av disse, basert på matopplevelsen, vil jeg rangere dem slik:
1: Fagn. Flott miljø og atmosfære. Fantastisk mat og flott vinliste
2: Credo. Utsøkt mat. Litt mer rustikt preg enn Fagn. God drikke, men vinlisten er i kke i nærheten av det Fagn kan stille med.
3: Bula. Koselig lokale. God mat til en grei pris og bra vinliste
4: Troll. Ikke like godt miljø som Bula, men maten er svært god og ikke overpriset.

To rom og kjøkken skulle sikkert vært med, men der har jeg ikke spist på veldig lenge, så jeg kan egentlig ikke uttale meg. Mange liker også Spontan. Speilsalen har jeg ikke prøvd. Spiste forøvrig et utsøkt måltid på Prins Olav grill på Royal Garden på fredag, så hvis det er standarden der (dette var et privat arrangement) kan jeg anbefale det.
Suppler gjerne med andre steder man kan prøve i Trondheim.

Og hva med andre byer. Hvor er det lurt å spise hvis man er i Bergen? Stavanger? Kristiansand? Lillehammer? Etc...
 
Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
Prøvde Chef’s Table i Speilsalen tidlige i sommer.
Var i utgangspunktet litt usikker på om Chef’s var et riktig valg for en avslappende kveld, men etter hvert som forestilling startet var all anger blåst vekk. Rettene var litt mer jordnære enn for eksempel på Maaemo, og vinpakken et knepp opp.
Staselig lokale.

CT262EV400TM84.jpg
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
En utsvevenede periode med mange merkedager gav vellykkede besøk her:
Dalen Hotell, Dalen Telemark
Tuddal Høifjells hotell, Tuddal
Grand Cafe Oslo,
Cafe Engebret Oslo

Jeg er blitt litt bonderomantisk og nostalgikt i smaken ser det ute som...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Hm.... kommer vel an på om man er ute etter å drenere lommeboka for en opplevelse, eller om man primært er ute etter god mat. Sammenhengen er dessverre ikke alltid like innlysende, har jeg konstatert...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Godt poeng, men maten er ikke nødvendigvis så veldig dyr på disse flotte restaurantene. Hvis jeg ikke husker feil koster en 20+ retters smaksmeny på Fagn i Trondheim ca 1700 kr. 5-retter på Bula eller Troll rundt 600, så det behøver ikke være kjempedyrt. Ofte er det vinpakken som trekker opp prisen. Det er jo ikke steder man går ofte, men innimellom er de definitivt verdt et besøk.

Det som kunne vært fint var om man fikk noen forslag til steder man vanligvis ikke hører om. Alle vet jo at restauranter med Michelinstjerner har god mat. Slik sett tråkket jeg vel litt i salaten ved å nevne Fagn, Credo og Speilsalen i første innlegg, men de er egentlig så forskjellige at de kanskje kan nevnes likevel. Credo er ganske rustikk, Speilsalen oppfatter jeg som litt snobbete (men jeg har ikke vært der) mens Fagn er mer som en tradisjonell restaurant med en eksepsjonell kvalitet på maten. Så de gir et litt forskjellig inntrykk.

Og det hadde også vært fint om man også beskrev stedene litt når man nevner dem.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.664
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har likt meg svært godt på Happolahti i Oslo ved et par anledninger det siste året. Spennende, asiatisk influert kjøkken, og en restaurant som jeg ser ikke er nevnt her.

I Bergen har jeg vært svært godt fornøyd med Colonialen Kranen, god QPR også. Har vært på Bare uten at jeg syntes den helt nådde nivået til Fagn (har bare vært en gang på begge), men ellers tenderer vi nok mer til å gå ut når vi er i Oslo (for å pleie forholdet til sønn og hans kjæreste).
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
På Nordmøre er det ikke akkurat flust av gode spisesteder, men det finnes unntak.
Sist helg besøkte vi Angvik Gamle Handelsted, som ligger i Angvika i Møre og Romsdal. I tillegg til hotell og restaurant skilter stedet med eget badehus, spa, museum og kunstgalleri, samt utleie av kajakk, båt og fiskeutstyr.

Middagen bestod av lokal sjømat, lokalt kjøtt, bær og ost fra Tingvoll, pluss vin fra hotellets vinkjeller. Menyen er tilpasset tilgangen på råvarer fra uke til uke og ikke forhåndsbestemt. Ikke noe jåleri og pinsettmat, men ferske lokale råvarer, normale porsjoner og gode smaker.

Bor du på Nord-Vestlandet, eller for den saks skyld hvor som helst, er dette absolutt en plass jeg vil anbefale, ikke minst hvis du har ro på deg til å fordøye hele konseptet og avslutte med en bedre middag. Kunst, historie, omgivelser, sjø og mat, det kan være lurt å ta fri fra seg selv og hverdagen, av og til.

AN26TW199JT63.jpg
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Prøvde Chef’s Table i Speilsalen tidlige i sommer.
Var i utgangspunktet litt usikker på om Chef’s var et riktig valg for en avslappende kveld, men etter hvert som forestilling startet var all anger blåst vekk. Rettene var litt mer jordnære enn for eksempel på Maaemo, og vinpakken et knepp opp.
Staselig lokale.

Vis vedlegget 665537
Red. Det kan jeg tenke meg, synes det er bra allerede i palmehaven og så er det jo kjekt å bare gå opp å legge seg etterpå.

På Nordmøre er det ikke akkurat flust av gode spisesteder, men det finnes unntak.
Sist helg besøkte vi Angvik Gamle Handelsted, som ligger i Angvika i Møre og Romsdal. I tillegg til hotell og restaurant skilter stedet med eget badehus, spa, museum og kunstgalleri, samt utleie av kajakk, båt og fiskeutstyr.

Middagen bestod av lokal sjømat, lokalt kjøtt, bær og ost fra Tingvoll, pluss vin fra hotellets vinkjeller. Menyen er tilpasset tilgangen på råvarer fra uke til uke og ikke forhåndsbestemt. Ikke noe jåleri og pinsettmat, men ferske lokale råvarer, normale porsjoner og gode smaker.

Bor du på Nord-Vestlandet, eller for den saks skyld hvor som helst, er dette absolutt en plass jeg vil anbefale, ikke minst hvis du har ro på deg til å fordøye hele konseptet og avslutte med en bedre middag. Kunst, historie, omgivelser, sjø og mat, det kan være lurt å ta fri fra seg selv og hverdagen, av og til.

Vis vedlegget 665681
Hvis man har tenkt å gå litt turer osv i den flotte omegn er det greit å unngå de mørkeste vintermånedene der.

Maten har vært bra de gangene jeg har vært der men det er et par år siden sist, ny arbeidsgiver så da er da har jeg gått over til å spise i Palmehaven hvis det er noe jobbgreier. Stopper gjerne på kaffe der når jeg er på sykkeltur, omgivelsene på sommeren er meget bra.
 
Topp Bunn